@book{436e52f222ec4ff6a276f92845460691,
title = "Kotimaisten polttoaineiden kiinte{\"a}kerroskaasutus. Kaasun ominaisuudet ja k{\"a}ytt{\"o} dieselmoottoreissa",
abstract = "Dieselmoottoreiden p{\"a}{\"a}asiallinen k{\"a}ytt{\"o}alue Suomessa on liikenne. Muussa voimantuotannossa olevien dieselmoottoreiden m{\"a}{\"a}r{\"a} on v{\"a}h{\"a}inen. Diesell{\"a}mmitysvoimalaitoksia on usein mahdollista k{\"a}ytt{\"a}{\"a} yhdistetyss{\"a} l{\"a}mm{\"o}n- ja s{\"a}hk{\"o}ntuotannossa. Niiden suurimpana heikkoutena on ollut t{\"a}ydellinen riippuvuus {\"o}ljyst{\"a} tai maakaasusta. T{\"a}m{\"a} julkaisu on kiinte{\"a}kerroskaasutusta k{\"a}sittelev{\"a}n sarjan nelj{\"a}s osa. Aluksi esitet{\"a}{\"a}n polttokaasujen yleisi{\"a} polttoaineominaisuuksia laskennallisesti. Lopussa on selvitys pienikokoisella dieselmoottorilla tehdyist{\"a} kaasun k{\"a}ytt{\"o}kokeista. Kaasu valmistettiin Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen poltto- ja voiteluainelaboratorion koelaitteilla. Koekaasutin on my{\"o}t{\"a}virtatyyppinen ja sen maksimikaasuteho on noin 300 kW. Moottorikokeissa keskityttiin puristussuhteen ja py{\"o}rimisnopeuden kriittisten arvojen hakemiseen. Puristussuhdetta vaihdeltiin v{\"a}lill{\"a} 12 : 1 - 16,5 : 1 ja py{\"o}rimisnopeutta v{\"a}lill{\"a} 20 - 35 kierrosta sekunnissa.",
keywords = "gasification, fuels, diesel engines",
author = "Markku Jantunen and Dan Asplund",
year = "1981",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1323-1",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "37",
address = "Finland",
}