Kotimaisten polttoaineiden kiinteäkerroskaasutus. Kaasun ominaisuudet ja käyttö dieselmoottoreissa

Markku Jantunen, Dan Asplund

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Dieselmoottoreiden pääasiallinen käyttöalue Suomessa on liikenne. Muussa voimantuotannossa olevien dieselmoottoreiden määrä on vähäinen. Diesellämmitysvoimalaitoksia on usein mahdollista käyttää yhdistetyssä lämmön- ja sähköntuotannossa. Niiden suurimpana heikkoutena on ollut täydellinen riippuvuus öljystä tai maakaasusta. Tämä julkaisu on kiinteäkerroskaasutusta käsittelevän sarjan neljäs osa. Aluksi esitetään polttokaasujen yleisiä polttoaineominaisuuksia laskennallisesti. Lopussa on selvitys pienikokoisella dieselmoottorilla tehdyistä kaasun käyttökokeista. Kaasu valmistettiin Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen poltto- ja voiteluainelaboratorion koelaitteilla. Koekaasutin on myötävirtatyyppinen ja sen maksimikaasuteho on noin 300 kW. Moottorikokeissa keskityttiin puristussuhteen ja pyörimisnopeuden kriittisten arvojen hakemiseen. Puristussuhdetta vaihdeltiin välillä 12 : 1 - 16,5 : 1 ja pyörimisnopeutta välillä 20 - 35 kierrosta sekunnissa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages34
ISBN (Print)951-38-1323-1
Publication statusPublished - 1981
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number37
ISSN0358-5077

Fingerprint

gasification
fuel bed

Keywords

  • gasification
  • fuels
  • diesel engines

Cite this

Jantunen, M., & Asplund, D. (1981). Kotimaisten polttoaineiden kiinteäkerroskaasutus. Kaasun ominaisuudet ja käyttö dieselmoottoreissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 37
Jantunen, Markku ; Asplund, Dan. / Kotimaisten polttoaineiden kiinteäkerroskaasutus. Kaasun ominaisuudet ja käyttö dieselmoottoreissa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 34 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 37).
@book{436e52f222ec4ff6a276f92845460691,
title = "Kotimaisten polttoaineiden kiinte{\"a}kerroskaasutus. Kaasun ominaisuudet ja k{\"a}ytt{\"o} dieselmoottoreissa",
abstract = "Dieselmoottoreiden p{\"a}{\"a}asiallinen k{\"a}ytt{\"o}alue Suomessa on liikenne. Muussa voimantuotannossa olevien dieselmoottoreiden m{\"a}{\"a}r{\"a} on v{\"a}h{\"a}inen. Diesell{\"a}mmitysvoimalaitoksia on usein mahdollista k{\"a}ytt{\"a}{\"a} yhdistetyss{\"a} l{\"a}mm{\"o}n- ja s{\"a}hk{\"o}ntuotannossa. Niiden suurimpana heikkoutena on ollut t{\"a}ydellinen riippuvuus {\"o}ljyst{\"a} tai maakaasusta. T{\"a}m{\"a} julkaisu on kiinte{\"a}kerroskaasutusta k{\"a}sittelev{\"a}n sarjan nelj{\"a}s osa. Aluksi esitet{\"a}{\"a}n polttokaasujen yleisi{\"a} polttoaineominaisuuksia laskennallisesti. Lopussa on selvitys pienikokoisella dieselmoottorilla tehdyist{\"a} kaasun k{\"a}ytt{\"o}kokeista. Kaasu valmistettiin Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen poltto- ja voiteluainelaboratorion koelaitteilla. Koekaasutin on my{\"o}t{\"a}virtatyyppinen ja sen maksimikaasuteho on noin 300 kW. Moottorikokeissa keskityttiin puristussuhteen ja py{\"o}rimisnopeuden kriittisten arvojen hakemiseen. Puristussuhdetta vaihdeltiin v{\"a}lill{\"a} 12 : 1 - 16,5 : 1 ja py{\"o}rimisnopeutta v{\"a}lill{\"a} 20 - 35 kierrosta sekunnissa.",
keywords = "gasification, fuels, diesel engines",
author = "Markku Jantunen and Dan Asplund",
year = "1981",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1323-1",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "37",
address = "Finland",

}

Jantunen, M & Asplund, D 1981, Kotimaisten polttoaineiden kiinteäkerroskaasutus. Kaasun ominaisuudet ja käyttö dieselmoottoreissa. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 37, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kotimaisten polttoaineiden kiinteäkerroskaasutus. Kaasun ominaisuudet ja käyttö dieselmoottoreissa. / Jantunen, Markku; Asplund, Dan.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 34 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 37).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Kotimaisten polttoaineiden kiinteäkerroskaasutus. Kaasun ominaisuudet ja käyttö dieselmoottoreissa

AU - Jantunen, Markku

AU - Asplund, Dan

PY - 1981

Y1 - 1981

N2 - Dieselmoottoreiden pääasiallinen käyttöalue Suomessa on liikenne. Muussa voimantuotannossa olevien dieselmoottoreiden määrä on vähäinen. Diesellämmitysvoimalaitoksia on usein mahdollista käyttää yhdistetyssä lämmön- ja sähköntuotannossa. Niiden suurimpana heikkoutena on ollut täydellinen riippuvuus öljystä tai maakaasusta. Tämä julkaisu on kiinteäkerroskaasutusta käsittelevän sarjan neljäs osa. Aluksi esitetään polttokaasujen yleisiä polttoaineominaisuuksia laskennallisesti. Lopussa on selvitys pienikokoisella dieselmoottorilla tehdyistä kaasun käyttökokeista. Kaasu valmistettiin Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen poltto- ja voiteluainelaboratorion koelaitteilla. Koekaasutin on myötävirtatyyppinen ja sen maksimikaasuteho on noin 300 kW. Moottorikokeissa keskityttiin puristussuhteen ja pyörimisnopeuden kriittisten arvojen hakemiseen. Puristussuhdetta vaihdeltiin välillä 12 : 1 - 16,5 : 1 ja pyörimisnopeutta välillä 20 - 35 kierrosta sekunnissa.

AB - Dieselmoottoreiden pääasiallinen käyttöalue Suomessa on liikenne. Muussa voimantuotannossa olevien dieselmoottoreiden määrä on vähäinen. Diesellämmitysvoimalaitoksia on usein mahdollista käyttää yhdistetyssä lämmön- ja sähköntuotannossa. Niiden suurimpana heikkoutena on ollut täydellinen riippuvuus öljystä tai maakaasusta. Tämä julkaisu on kiinteäkerroskaasutusta käsittelevän sarjan neljäs osa. Aluksi esitetään polttokaasujen yleisiä polttoaineominaisuuksia laskennallisesti. Lopussa on selvitys pienikokoisella dieselmoottorilla tehdyistä kaasun käyttökokeista. Kaasu valmistettiin Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen poltto- ja voiteluainelaboratorion koelaitteilla. Koekaasutin on myötävirtatyyppinen ja sen maksimikaasuteho on noin 300 kW. Moottorikokeissa keskityttiin puristussuhteen ja pyörimisnopeuden kriittisten arvojen hakemiseen. Puristussuhdetta vaihdeltiin välillä 12 : 1 - 16,5 : 1 ja pyörimisnopeutta välillä 20 - 35 kierrosta sekunnissa.

KW - gasification

KW - fuels

KW - diesel engines

M3 - Report

SN - 951-38-1323-1

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

BT - Kotimaisten polttoaineiden kiinteäkerroskaasutus. Kaasun ominaisuudet ja käyttö dieselmoottoreissa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Jantunen M, Asplund D. Kotimaisten polttoaineiden kiinteäkerroskaasutus. Kaasun ominaisuudet ja käyttö dieselmoottoreissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 34 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 37).