TY - BOOK
T1 - Kuiduilla modifioitu asfaltti
AU - Peltonen, Petri
PY - 1989
Y1 - 1989
N2 - Kuidut voidaan asfalttikäytössä jaotella
rakennesovellutuksissa noudatetun käytännön mukaisesti
neljään pääryhmään: orgaanisiin, mineraali-, teräs- ja
synteettisiin kuituihin. Kirjallisuudessa on vastaavasti
artikkeleja asfalttipäällystesovellutuksista, joissa on
käytetty selluloosa-, mineraali-, teräs-, polypropeeni-
ja polyesterikuituja. Kaupalliset alan sovellutukset ovat
peräisin mm. Länsi-Saksasta (Arbocel), Ruotsista
(Inorphil, Wolmix), Englannista (Fibretech) ja
Yhdysvalloista (Fiberpave, Bonifiber).
Kuidut eroavat toisistaan muotojakautuman
(pituus/halkaisijasuhde), lujuuden, tekstiilikäytössä
erityisesti hankauskestävyyden, muoto- ja mittapysyvyyden
sekä kosteuden imukyvyn osalta. Näistä ensimmäinen eli
muotojakautuma yhdessä kytkeytymisaineen kanssa vaikuttaa
kuidun ja bitumin väliseen sitoutuvuuteen sekä kuiduilla
asfalttipäällysteissä saavutettaviin
fysikaalis-kemiallisiin ominaisuuksiin. Kuitujen on
osoitettu päällysteessä vaikuttavan murtuman luonteeseen,
sideaineen vahvuuteen, deformaatioon, vedenkestävyyteen,
kulumiskestävyyteen ja lujittumiseen. Sopivassa
massakoostumuksessa kuidut yleensä parantavat joitain
edellä esitetyistä ominaisuuksista. Tyyppiesimerkki on
sellukuidulla modifioitu mastiksityyppinen päällyste,
jossa sellukuidun suuri ominaispinta-ala sitoo runsaasti
bitumia, päällyste on stabiilia sekä kestää suhteellisen
hyvin kulumista.
Raportissa esitetään kuitujen pintarakenne
mikroskopiakuvin sekä tulokset esikokeisiin sisältyneistä
kulutusajoista. Näiden tulosten pohjalta on valittu osa
projektissa tulkittavista kuiduista. Lisäksi esitetään
kuitututkimuksen perusmassan SMA 16,
"Splittmastix"-asfaltti, suhteittaminen ja tämän
kulumistulos. Saman kuitutyypin eri kuitufraktiot kuluvat
selvästi eri määriä. Kenttäkokeista ja osin myös
laboratoriokokeista on saatu viitteitä sellukuidun
kulumista hidastavasta vaikutuksesta, joka kuitenkin
riippuu oleellisesti kiviaineksen laadusta ja
rakeisuudesta sekä materiaalien keskinäisestä
suhteituksesta.
AB - Kuidut voidaan asfalttikäytössä jaotella
rakennesovellutuksissa noudatetun käytännön mukaisesti
neljään pääryhmään: orgaanisiin, mineraali-, teräs- ja
synteettisiin kuituihin. Kirjallisuudessa on vastaavasti
artikkeleja asfalttipäällystesovellutuksista, joissa on
käytetty selluloosa-, mineraali-, teräs-, polypropeeni-
ja polyesterikuituja. Kaupalliset alan sovellutukset ovat
peräisin mm. Länsi-Saksasta (Arbocel), Ruotsista
(Inorphil, Wolmix), Englannista (Fibretech) ja
Yhdysvalloista (Fiberpave, Bonifiber).
Kuidut eroavat toisistaan muotojakautuman
(pituus/halkaisijasuhde), lujuuden, tekstiilikäytössä
erityisesti hankauskestävyyden, muoto- ja mittapysyvyyden
sekä kosteuden imukyvyn osalta. Näistä ensimmäinen eli
muotojakautuma yhdessä kytkeytymisaineen kanssa vaikuttaa
kuidun ja bitumin väliseen sitoutuvuuteen sekä kuiduilla
asfalttipäällysteissä saavutettaviin
fysikaalis-kemiallisiin ominaisuuksiin. Kuitujen on
osoitettu päällysteessä vaikuttavan murtuman luonteeseen,
sideaineen vahvuuteen, deformaatioon, vedenkestävyyteen,
kulumiskestävyyteen ja lujittumiseen. Sopivassa
massakoostumuksessa kuidut yleensä parantavat joitain
edellä esitetyistä ominaisuuksista. Tyyppiesimerkki on
sellukuidulla modifioitu mastiksityyppinen päällyste,
jossa sellukuidun suuri ominaispinta-ala sitoo runsaasti
bitumia, päällyste on stabiilia sekä kestää suhteellisen
hyvin kulumista.
Raportissa esitetään kuitujen pintarakenne
mikroskopiakuvin sekä tulokset esikokeisiin sisältyneistä
kulutusajoista. Näiden tulosten pohjalta on valittu osa
projektissa tulkittavista kuiduista. Lisäksi esitetään
kuitututkimuksen perusmassan SMA 16,
"Splittmastix"-asfaltti, suhteittaminen ja tämän
kulumistulos. Saman kuitutyypin eri kuitufraktiot kuluvat
selvästi eri määriä. Kenttäkokeista ja osin myös
laboratoriokokeista on saatu viitteitä sellukuidun
kulumista hidastavasta vaikutuksesta, joka kuitenkin
riippuu oleellisesti kiviaineksen laadusta ja
rakeisuudesta sekä materiaalien keskinäisestä
suhteituksesta.
KW - road construction
KW - road surface
KW - asphalts
KW - flexible pavements
KW - bituminous concretes
KW - composition (property)
KW - binders (materials)
M3 - Report
SN - 951-38-3501-4
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Kuiduilla modifioitu asfaltti
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -