TY - BOOK
T1 - Kuitubitumikomposiittien testaus ja käyttö asfaltin sideaineena
AU - Peltonen, Petri
PY - 1990
Y1 - 1990
N2 - Tutkimuksessa selvitettiin neljän selluloosa- ja
lasikuidun sekä kolmen mineraalikuidun vaikutus
kuitubitumikomposiitin ominaisuuksiin. Mukana olivat myös
hiili-, teräs- sekä lampaanvillakuitu. Testatut tuotteet
sisälsivät asfalttialaa varten kehitetyt, yleisimmät
kaupalliset kuitutyypit.
Seostutkimusten pohjalta valituilla kymmenellä
kuitubitumikomposiitilla testattiin avoimen
asfalttibetonin AAB 12 halkaisuvetolujuus ja
vedenkestävyys. Asfalttipäällysteen SMA 16
kulumiskestävyys testattiin päällysteen pinnan lämpötilan
ollessa +5 °C kuivana jamärkänä sekä -20 °C kuivana.
Parhaat kuidut lisäsivät komposiitin vetolujuutta sekä
säilyttivät tämän venymän ja elastisuuden hyvänä.
Vetolujuutta sekä venymää pystyttiin parantamaan, kun
bitumiin lisättiin kuidun ja bitumin kytkeytymisaineeksi
amiinia. Kun bitumiin B-120 lisättiin 5 painoprosenttia
sellukuitua, oli seoksen pehmenemispiste 70 °C.
Polyesterikuidulla tehty bitumiseos oli tutkituista
jäykin ja sen pehmenemispiste oli 118 °C.Kuidut eivät
kuitenkaan parantaneet SMA 16 -päällysteen
Marshall-stabiilisuutta, koska päällyste oli
hyvinbitumipitoista. Kuidutettujen SMA 16 -päällysteiden
optimibitumimäärä Marshall-suhteituksessa oli 1,0-1,6
painoprosenttia vertailupäällystettä suurempi. Niiden
tyhjätilan täyttöaste oli samalla 4-8 % suurempi ja
tyhjätila-arvo 0,1-0,9 % pienempi.
Synteettisten polyesteri- ja polyamidikuitujen heikkous
oli niiden taipumus imeä vettä halkaisuvetolujuustestin
vesivarastoinnissa. Tästä syystä niiden kuiva- ja
märkävarastoinnin jälkeen määritetty säilyneen
vetolujuuden suhdeluku AAB 12 -päällysteellä oli
ainoastaan 48 ja 55 %. Vertailupäällysteellä indeksi oli
79 % ja sellukuitupäällysteellä 82 %.
Laboratoriossa SMA 16 -päällysteet kulutettiin porakiekon
kulutuslaitteella. Lyhytaikaisessa kulumistestissä pinnan
ollessa märkänä polyesteripäällysteen huono
vetolujuussuhde ei kuitenkaan vaikuttanut epäedullisesti.
Tällä kuidulla modifioidun asfaltin SMA 16
kulumiskestävyys oli tutkituista paras, 34,8 cm3.
Kuiduton vertailupäällyste kului tällöin vastaavasti
enemmän eli 42,7 cm3. Selluloosakuidulla modifioidun
päällysteen kuluma pakkasessa oli pieni, 12,9 cm3,
verrattuna kuiduttoman päällysteen kulumaan, joka oli
20,2 cm3. Yleisesti arvioitiin kuitua sisältäneiden
päällysteiden paremman kulumistuloksen johtuvan
suuremmasta bitumipitoisuudesta.
Kulumiseroja selittivät lineaarisen korrelaation avulla
parhaiten kuitubitumikomposiitin venymä ja
vääntöpalautuma eli kuitujen orientoitumiskyky sekä
kylmässä halkaisuvetolujuussuhde. Näiden ominaisuuksien
ja kulumisen välinen korrelaatiokerroin R oli 0,68-0,90.
Kuitupäällysteistä kentällä tehdyt havainnot puoltavat
käsitystä, jonka mukaan kulumiserojen muodostumisessa
merkitseviä ovat päällysteessä käytetty kuidun ja bitumin
suhde, kiviaineksen laatu ja päällysteen tiiviys.
Sellukuitua voitiin tulosten pohjalta luonnehtia
yleiskäyttökuiduksi, joka täyttää vaatimuksen kuidun
hyvästä bitumin sitomiskyvystä. Polyesteri on
varteenotettava kuitu, vaikka sen käytöstä ei ole
riittävästi kokemuksia. Vähemmän kokeiltuja kuituja
ehdotetaan kokeiltaviksi yhdessä selluloosakuidun kanssa
ASTON koetieohjelmassa v. 1990.
AB - Tutkimuksessa selvitettiin neljän selluloosa- ja
lasikuidun sekä kolmen mineraalikuidun vaikutus
kuitubitumikomposiitin ominaisuuksiin. Mukana olivat myös
hiili-, teräs- sekä lampaanvillakuitu. Testatut tuotteet
sisälsivät asfalttialaa varten kehitetyt, yleisimmät
kaupalliset kuitutyypit.
Seostutkimusten pohjalta valituilla kymmenellä
kuitubitumikomposiitilla testattiin avoimen
asfalttibetonin AAB 12 halkaisuvetolujuus ja
vedenkestävyys. Asfalttipäällysteen SMA 16
kulumiskestävyys testattiin päällysteen pinnan lämpötilan
ollessa +5 °C kuivana jamärkänä sekä -20 °C kuivana.
Parhaat kuidut lisäsivät komposiitin vetolujuutta sekä
säilyttivät tämän venymän ja elastisuuden hyvänä.
Vetolujuutta sekä venymää pystyttiin parantamaan, kun
bitumiin lisättiin kuidun ja bitumin kytkeytymisaineeksi
amiinia. Kun bitumiin B-120 lisättiin 5 painoprosenttia
sellukuitua, oli seoksen pehmenemispiste 70 °C.
Polyesterikuidulla tehty bitumiseos oli tutkituista
jäykin ja sen pehmenemispiste oli 118 °C.Kuidut eivät
kuitenkaan parantaneet SMA 16 -päällysteen
Marshall-stabiilisuutta, koska päällyste oli
hyvinbitumipitoista. Kuidutettujen SMA 16 -päällysteiden
optimibitumimäärä Marshall-suhteituksessa oli 1,0-1,6
painoprosenttia vertailupäällystettä suurempi. Niiden
tyhjätilan täyttöaste oli samalla 4-8 % suurempi ja
tyhjätila-arvo 0,1-0,9 % pienempi.
Synteettisten polyesteri- ja polyamidikuitujen heikkous
oli niiden taipumus imeä vettä halkaisuvetolujuustestin
vesivarastoinnissa. Tästä syystä niiden kuiva- ja
märkävarastoinnin jälkeen määritetty säilyneen
vetolujuuden suhdeluku AAB 12 -päällysteellä oli
ainoastaan 48 ja 55 %. Vertailupäällysteellä indeksi oli
79 % ja sellukuitupäällysteellä 82 %.
Laboratoriossa SMA 16 -päällysteet kulutettiin porakiekon
kulutuslaitteella. Lyhytaikaisessa kulumistestissä pinnan
ollessa märkänä polyesteripäällysteen huono
vetolujuussuhde ei kuitenkaan vaikuttanut epäedullisesti.
Tällä kuidulla modifioidun asfaltin SMA 16
kulumiskestävyys oli tutkituista paras, 34,8 cm3.
Kuiduton vertailupäällyste kului tällöin vastaavasti
enemmän eli 42,7 cm3. Selluloosakuidulla modifioidun
päällysteen kuluma pakkasessa oli pieni, 12,9 cm3,
verrattuna kuiduttoman päällysteen kulumaan, joka oli
20,2 cm3. Yleisesti arvioitiin kuitua sisältäneiden
päällysteiden paremman kulumistuloksen johtuvan
suuremmasta bitumipitoisuudesta.
Kulumiseroja selittivät lineaarisen korrelaation avulla
parhaiten kuitubitumikomposiitin venymä ja
vääntöpalautuma eli kuitujen orientoitumiskyky sekä
kylmässä halkaisuvetolujuussuhde. Näiden ominaisuuksien
ja kulumisen välinen korrelaatiokerroin R oli 0,68-0,90.
Kuitupäällysteistä kentällä tehdyt havainnot puoltavat
käsitystä, jonka mukaan kulumiserojen muodostumisessa
merkitseviä ovat päällysteessä käytetty kuidun ja bitumin
suhde, kiviaineksen laatu ja päällysteen tiiviys.
Sellukuitua voitiin tulosten pohjalta luonnehtia
yleiskäyttökuiduksi, joka täyttää vaatimuksen kuidun
hyvästä bitumin sitomiskyvystä. Polyesteri on
varteenotettava kuitu, vaikka sen käytöstä ei ole
riittävästi kokemuksia. Vähemmän kokeiltuja kuituja
ehdotetaan kokeiltaviksi yhdessä selluloosakuidun kanssa
ASTON koetieohjelmassa v. 1990.
KW - road construction
KW - road surface
KW - flexible pavements
KW - asphalts
KW - wear
KW - bitumens
KW - utilization
KW - materials spesifications
KW - glass fibers
KW - cellulose
M3 - Report
SN - 951-38-3791-2
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Kuitubitumikomposiittien testaus ja käyttö asfaltin sideaineena
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -