Kuljettajakäyttäytyminen kolmessa tasa-arvoisessa taajamaliittymässä

Translated title of the contribution: Drivers behaviour at three junctions in an urban area

Risto Kulmala, Tarja Auranen, Matti Heinonen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa tarkasteltiin kuljettajien ajokäyttäytymistä kolmessa tasa-arvoisessa liittymässä Helsingissä. Tutkimus tehtiin yhteistyönä Liikenneturvan ja Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) kesken liikenneministeriön toimeksiannosta. Tavoitteena oli selvittää riskikäyttäytymisen yleisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä liittymäajossa. Aineisto sisälsi 2 399 autoilijan ajamisen liittymän poikki. Suurin osa kuljettajista käyttäytyi liittymäajossa liikennesääntöjen mukaan turvalliseen tapaan: 80 % katsoi päätään kääntäen oikealle, vain muutama kuljettaja ylitti 50 km/h:n nopeusrajoituksen, suoraan ajavista vajaat 2 % hyväksyi alle 2,5 sekunnin pituisen aikavälin etuajo-oikeutetussa liikennevirrassa ja vajaalle 5 %:lle turvamarginaali jäi liittymän poikki ajettaessa alle 1,5 sekunnin. Silti oli huolestuttavaa, että joka viides kuljettaja jätti katsomatta oikealle päätään kääntämällä ja suuri osa kuljettajista tuli liittymään suuremmalla nopeudella kuin näissä liittymissä turvalliseksi arvioitu 20-30 km/h. Riskikäyttäytyminen ilmeni liittymään tultaessa suurena ajonopeutena ja tarkkaamattomuutena sivukadun liikenteen suhteen sekä itse liittymässä lyhyiden aikavälien hyväksymisenä. Seurauksena oli lyhyitä turvamarginaaleja, liikennerikkomuksia ja vaaratilanteita. Riskikäyttäytymisessä oli selviä liittymäkohtaisia eroja, jotka pääosin ilmeisesti aiheutuivat ns. psykologisen etuajo-oikeuden kokemisen eroista. Johtopäätöksenä tutkimuksesta esitetään, että jos liittymässä havaitaan psykologinen etuajo-oikeus, on liittymän liikenneturvallisuuden kannalta parasta merkitä väistämisvelvollisuus liittymässä liikennemerkein. Ongelmana on se, että kärkikolmiot sivukaduilla aiempien tutkimusten mukaan lisäävät etuajo-oikeutetulla kadulla käytettäviä nopeuksia ja tällä tavoin vaarantavat ainakin jalankulkijoiden kadunylityksiä etuajo-oikeutetun kadun poikki. Tutkituista tienkäyttäjien ominaisuuksista kuljettajan sukupuolella näytti olevan eniten yhteyttä riskikäyttäytymiseen. Naiset ajoivat liittymään miehiä pienemmillä nopeuksilla ja myös pysähtyivät useammin ennen liittymään ajoa. Erot eivät todennäköisesti riipu pelkästään kuljettajan sukupuolesta, vaan ajokokemuksen yms. tekijöiden eroista mies- ja naiskuljettajien välillä.
Translated title of the contributionDrivers behaviour at three junctions in an urban area
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages70
ISBN (Print)951-38-3817-X
Publication statusPublished - 1990
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number1168
ISSN0358-5085

Keywords

  • junction
  • traffic safety
  • vehicular traffic
  • streets
  • velocity

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Drivers behaviour at three junctions in an urban area'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this