@book{c903c0cc2ab94aed8a0783db76f6c3b4,
title = "Kuljettajak{\"a}ytt{\"a}ytyminen kolmessa tasa-arvoisessa taajamaliittym{\"a}ss{\"a}",
abstract = "Tutkimuksessa tarkasteltiin kuljettajien ajok{\"a}ytt{\"a}ytymist{\"a} kolmessa tasa-arvoisessa liittym{\"a}ss{\"a} Helsingiss{\"a}. Tutkimus tehtiin yhteisty{\"o}n{\"a} Liikenneturvan ja Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) kesken liikenneministeri{\"o}n toimeksiannosta. Tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} riskik{\"a}ytt{\"a}ytymisen yleisyytt{\"a} ja siihen vaikuttavia tekij{\"o}it{\"a} liittym{\"a}ajossa. Aineisto sis{\"a}lsi 2 399 autoilijan ajamisen liittym{\"a}n poikki. Suurin osa kuljettajista k{\"a}ytt{\"a}ytyi liittym{\"a}ajossa liikennes{\"a}{\"a}nt{\"o}jen mukaan turvalliseen tapaan: 80 % katsoi p{\"a}{\"a}t{\"a}{\"a}n k{\"a}{\"a}nt{\"a}en oikealle, vain muutama kuljettaja ylitti 50 km/h:n nopeusrajoituksen, suoraan ajavista vajaat 2 % hyv{\"a}ksyi alle 2,5 sekunnin pituisen aikav{\"a}lin etuajo-oikeutetussa liikennevirrassa ja vajaalle 5 %:lle turvamarginaali j{\"a}i liittym{\"a}n poikki ajettaessa alle 1,5 sekunnin. Silti oli huolestuttavaa, ett{\"a} joka viides kuljettaja j{\"a}tti katsomatta oikealle p{\"a}{\"a}t{\"a}{\"a}n k{\"a}{\"a}nt{\"a}m{\"a}ll{\"a} ja suuri osa kuljettajista tuli liittym{\"a}{\"a}n suuremmalla nopeudella kuin n{\"a}iss{\"a} liittymiss{\"a} turvalliseksi arvioitu 20-30 km/h. Riskik{\"a}ytt{\"a}ytyminen ilmeni liittym{\"a}{\"a}n tultaessa suurena ajonopeutena ja tarkkaamattomuutena sivukadun liikenteen suhteen sek{\"a} itse liittym{\"a}ss{\"a} lyhyiden aikav{\"a}lien hyv{\"a}ksymisen{\"a}. Seurauksena oli lyhyit{\"a} turvamarginaaleja, liikennerikkomuksia ja vaaratilanteita. Riskik{\"a}ytt{\"a}ytymisess{\"a} oli selvi{\"a} liittym{\"a}kohtaisia eroja, jotka p{\"a}{\"a}osin ilmeisesti aiheutuivat ns. psykologisen etuajo-oikeuden kokemisen eroista. Johtop{\"a}{\"a}t{\"o}ksen{\"a} tutkimuksesta esitet{\"a}{\"a}n, ett{\"a} jos liittym{\"a}ss{\"a} havaitaan psykologinen etuajo-oikeus, on liittym{\"a}n liikenneturvallisuuden kannalta parasta merkit{\"a} v{\"a}ist{\"a}misvelvollisuus liittym{\"a}ss{\"a} liikennemerkein. Ongelmana on se, ett{\"a} k{\"a}rkikolmiot sivukaduilla aiempien tutkimusten mukaan lis{\"a}{\"a}v{\"a}t etuajo-oikeutetulla kadulla k{\"a}ytett{\"a}vi{\"a} nopeuksia ja t{\"a}ll{\"a} tavoin vaarantavat ainakin jalankulkijoiden kadunylityksi{\"a} etuajo-oikeutetun kadun poikki. Tutkituista tienk{\"a}ytt{\"a}jien ominaisuuksista kuljettajan sukupuolella n{\"a}ytti olevan eniten yhteytt{\"a} riskik{\"a}ytt{\"a}ytymiseen. Naiset ajoivat liittym{\"a}{\"a}n miehi{\"a} pienemmill{\"a} nopeuksilla ja my{\"o}s pys{\"a}htyiv{\"a}t useammin ennen liittym{\"a}{\"a}n ajoa. Erot eiv{\"a}t todenn{\"a}k{\"o}isesti riipu pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n kuljettajan sukupuolesta, vaan ajokokemuksen yms. tekij{\"o}iden eroista mies- ja naiskuljettajien v{\"a}lill{\"a}.",
keywords = "junction, traffic safety, vehicular traffic, streets, velocity",
author = "Risto Kulmala and Tarja Auranen and Matti Heinonen",
year = "1990",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3817-X",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1168",
address = "Finland",
}