@book{57754e6992b144c1a36a9c0970e9c3ab,
title = "Kuljettajien k{\"a}sitykset nopeusvalvonnan yleisyydest{\"a} ja puuttumiskynnyksist{\"a}",
abstract = "Tutkimuksessa hankittiin kuljettajakyselyn ja ajoneuvojen nopeusmittausten avulla perustietoja autonkuljettajien k{\"a}sityksist{\"a} ylinopeusvalvontaan liittyvist{\"a} asioista. Erityisen mielenkiinnon kohteena oli kuljettajien kokema subjektiivinen kiinnij{\"a}{\"a}misriski. Tutkimuksessa selvitettiin my{\"o}s autoilijoiden k{\"a}ytt{\"a}mien todellisten ajonopeuksien yhteytt{\"a} heid{\"a}n k{\"a}sityksiins{\"a} nopeuksien valvonnasta ja Suomessa voimakkaasti kasvavasta nopeusvalvonnan muodosta - automaattisesta kameravalvonnasta. Tutkimus tehtiin mittaamalla piilossa olevalla tutkalla liikennevirrasta ns. vapaiden henkil{\"o}- ja pakettiautojen nopeuksia. Nopeusmittauksen j{\"a}lkeen autot pys{\"a}ytettiin ja kuljettajat vastasivat ylinopeuskysymyksi{\"a} k{\"a}sitelleeseen kyselyyn. Kyselyyn vastanneista kuljettajista yli 60 % arveli, ett{\"a} poliisi valvoo ajonopeuksia heid{\"a}n tavallisimmin k{\"a}ytt{\"a}mill{\"a} reiteill{\"a} ainakin kerran kuussa. Kolmasosan mielest{\"a} valvontaa oli korkeintaan muutaman kerran vuodessa. Noin 10 % kuljettajista arveli, ett{\"a} poliisin perinteisess{\"a} valvonnassa ei ole lainkaan toleranssia. Automaattisessa kameravalvonnassa 15-20 % kuljettajista arveli, ettei toleranssia ole. Suurin osa kuljettajista, noin 80 %, arveli toleranssiksi korkeintaan 10 km/h. Maaseutunopeuksien osalta noin 15 % vastanneista arveli puuttumiskynnyksen olevan korkeampi kuin 10 km/h. 60-70 % kuljettajista oli sit{\"a} mielt{\"a}, ett{\"a} poliisin tulisi puuttua sakottamalla jo alle 15 km/h suuruisiin ylinopeuksiin. 80-90 % kuljettajista toivoi, ett{\"a} alle 10 km/h ylityksiinkin poliisi puuttuisi ainakin huomautuksella. L{\"a}hes kaikki kuljettajat olivat ajaneet kameravalvotulla tiell{\"a}. 86 % kuljettajista piti kameroin teht{\"a}v{\"a}{\"a} liikennevalvontaa hyv{\"a}ksytt{\"a}v{\"a}n{\"a}. Usein kameravalvotulla tiell{\"a} ajaneet arvelivat puuttumiskynnyksen korkeammaksi kuin harvemmin ajaneet. Kuljettajien todellisista tutkalla mitatuista nopeuksista havaittiin, ett{\"a} nopeus oli sit{\"a} alhaisempi, mit{\"a} alhaisemmaksi kuljettaja oli poliisin puuttumiskynnyksen arvioinut. Yli 10 km/h ylinopeutta ajaneista kuljettajista noin 80 % toivoi poliisin huomauttavan ja 25 % sakottavan jo omaa mitattua ajonopeutta alhaisemmista nopeuksista.",
keywords = "traffic safety, speed control, speed measurement, speeding, enforcement, driver interviews, automatic camera enforcement, speed radars",
author = "Leif Beilinson and Rita Rathmayer and Arja Wuolijoki",
note = "Project code: R3SU00618 ",
year = "2004",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6462-6",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2242",
address = "Finland",
}