Kuljettajien kokemukset Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin suunnitelluista kitkarenkaista

Salla Salenius, Juha Luoma

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitetuilla kitkarenkailla ajaneiden henkilöauton kuljettajien kokemuksia talviliikenteessä. Erityisesti pyrittiin selvittämään, onko keskieurooppalaisilla kitkarenkailla ajaneille tapahtunut enemmän onnettomuuksia tai läheltä piti -tilanteita kuin pohjoismaisilla kitkarenkailla ajaneille, ja poikkeavatko nämä tilanteet ominaisuuksiltaan toisistaan. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluna, johon vastasi 38 kuljettajaa. Vastanneista puolet ajoi keskieurooppalaisiin ja puolet pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitelluilla kitkarenkailla. Tulosten mukaan keskieurooppalaisia ja pohjoismaisia kitkarenkaita käyttäneiden kuljettajien ajokokemuksissa eikä tapahtuneiden liikennevahinkojen määrässä havaittu merkittäviä eroja. Ei voida myöskään väittää, että läheltä piti- tai vaaratilanteisiin joutuneiden kuljettajien määrät eroaisivat eri kitkarengasryhmissä, vaikka keskieurooppalaisilla kitkarenkailla ajaneet kuljettajat raportoivatkin lukumäärällisesti enemmän vaaratilanteita. Kuljettajille tapahtuneet läheltä piti -tilanteet olivat molemmissa kitkarengasryhmissä hyvin samanlaisia ja ne olivat tapahtuneet samankaltaisissa olosuhteissa. Sekä keskieurooppalaisilla että pohjoismaisilla kitkarenkailla ajaneet kuljettajat arvioivat, että vaaratilanne olisi useimmiten johtanut risteysvahinkoon. Jotta erilaisten kitkarenkaiden vaikutusta liikenneturvallisuuteen voitaisiin selvittää luotettavasti, tulisi erilaisiin onnettomuusrekistereihin kirjata jatkossa yksityiskohtaiset rengasmerkinnät onnettomuuksissa osallisina olleiden ajoneuvoista. Lisäksi eri rengastyyppien onnettomuusriskien määrittämiseksi tulisi suoritetietoja kerätä rengastyypeittäin.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages36
    ISBN (Electronic)978-951-38-7874-0
    ISBN (Print)978-951-38-7873-3
    Publication statusPublished - 2012
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number49
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • unstudded winter tyres
    • Central Europe
    • Nordic Countries
    • road safety

    Cite this

    Salenius, S., & Luoma, J. (2012). Kuljettajien kokemukset Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin suunnitelluista kitkarenkaista. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 49
    Salenius, Salla ; Luoma, Juha. / Kuljettajien kokemukset Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin suunnitelluista kitkarenkaista. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 36 p. (VTT Technology; No. 49).
    @book{12f8bef1c451453d876f88afbf4d0401,
    title = "Kuljettajien kokemukset Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin suunnitelluista kitkarenkaista",
    abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitetuilla kitkarenkailla ajaneiden henkil{\"o}auton kuljettajien kokemuksia talviliikenteess{\"a}. Erityisesti pyrittiin selvitt{\"a}m{\"a}{\"a}n, onko keskieurooppalaisilla kitkarenkailla ajaneille tapahtunut enemm{\"a}n onnettomuuksia tai l{\"a}helt{\"a} piti -tilanteita kuin pohjoismaisilla kitkarenkailla ajaneille, ja poikkeavatko n{\"a}m{\"a} tilanteet ominaisuuksiltaan toisistaan. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluna, johon vastasi 38 kuljettajaa. Vastanneista puolet ajoi keskieurooppalaisiin ja puolet pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitelluilla kitkarenkailla. Tulosten mukaan keskieurooppalaisia ja pohjoismaisia kitkarenkaita k{\"a}ytt{\"a}neiden kuljettajien ajokokemuksissa eik{\"a} tapahtuneiden liikennevahinkojen m{\"a}{\"a}r{\"a}ss{\"a} havaittu merkitt{\"a}vi{\"a} eroja. Ei voida my{\"o}sk{\"a}{\"a}n v{\"a}itt{\"a}{\"a}, ett{\"a} l{\"a}helt{\"a} piti- tai vaaratilanteisiin joutuneiden kuljettajien m{\"a}{\"a}r{\"a}t eroaisivat eri kitkarengasryhmiss{\"a}, vaikka keskieurooppalaisilla kitkarenkailla ajaneet kuljettajat raportoivatkin lukum{\"a}{\"a}r{\"a}llisesti enemm{\"a}n vaaratilanteita. Kuljettajille tapahtuneet l{\"a}helt{\"a} piti -tilanteet olivat molemmissa kitkarengasryhmiss{\"a} hyvin samanlaisia ja ne olivat tapahtuneet samankaltaisissa olosuhteissa. Sek{\"a} keskieurooppalaisilla ett{\"a} pohjoismaisilla kitkarenkailla ajaneet kuljettajat arvioivat, ett{\"a} vaaratilanne olisi useimmiten johtanut risteysvahinkoon. Jotta erilaisten kitkarenkaiden vaikutusta liikenneturvallisuuteen voitaisiin selvitt{\"a}{\"a} luotettavasti, tulisi erilaisiin onnettomuusrekistereihin kirjata jatkossa yksityiskohtaiset rengasmerkinn{\"a}t onnettomuuksissa osallisina olleiden ajoneuvoista. Lis{\"a}ksi eri rengastyyppien onnettomuusriskien m{\"a}{\"a}ritt{\"a}miseksi tulisi suoritetietoja ker{\"a}t{\"a} rengastyypeitt{\"a}in.",
    keywords = "unstudded winter tyres, Central Europe, Nordic Countries, road safety",
    author = "Salla Salenius and Juha Luoma",
    year = "2012",
    language = "Finnish",
    isbn = "978-951-38-7873-3",
    series = "VTT Technology",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "49",
    address = "Finland",

    }

    Salenius, S & Luoma, J 2012, Kuljettajien kokemukset Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin suunnitelluista kitkarenkaista. VTT Technology, no. 49, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Kuljettajien kokemukset Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin suunnitelluista kitkarenkaista. / Salenius, Salla; Luoma, Juha.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 36 p. (VTT Technology; No. 49).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Kuljettajien kokemukset Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin suunnitelluista kitkarenkaista

    AU - Salenius, Salla

    AU - Luoma, Juha

    PY - 2012

    Y1 - 2012

    N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitetuilla kitkarenkailla ajaneiden henkilöauton kuljettajien kokemuksia talviliikenteessä. Erityisesti pyrittiin selvittämään, onko keskieurooppalaisilla kitkarenkailla ajaneille tapahtunut enemmän onnettomuuksia tai läheltä piti -tilanteita kuin pohjoismaisilla kitkarenkailla ajaneille, ja poikkeavatko nämä tilanteet ominaisuuksiltaan toisistaan. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluna, johon vastasi 38 kuljettajaa. Vastanneista puolet ajoi keskieurooppalaisiin ja puolet pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitelluilla kitkarenkailla. Tulosten mukaan keskieurooppalaisia ja pohjoismaisia kitkarenkaita käyttäneiden kuljettajien ajokokemuksissa eikä tapahtuneiden liikennevahinkojen määrässä havaittu merkittäviä eroja. Ei voida myöskään väittää, että läheltä piti- tai vaaratilanteisiin joutuneiden kuljettajien määrät eroaisivat eri kitkarengasryhmissä, vaikka keskieurooppalaisilla kitkarenkailla ajaneet kuljettajat raportoivatkin lukumäärällisesti enemmän vaaratilanteita. Kuljettajille tapahtuneet läheltä piti -tilanteet olivat molemmissa kitkarengasryhmissä hyvin samanlaisia ja ne olivat tapahtuneet samankaltaisissa olosuhteissa. Sekä keskieurooppalaisilla että pohjoismaisilla kitkarenkailla ajaneet kuljettajat arvioivat, että vaaratilanne olisi useimmiten johtanut risteysvahinkoon. Jotta erilaisten kitkarenkaiden vaikutusta liikenneturvallisuuteen voitaisiin selvittää luotettavasti, tulisi erilaisiin onnettomuusrekistereihin kirjata jatkossa yksityiskohtaiset rengasmerkinnät onnettomuuksissa osallisina olleiden ajoneuvoista. Lisäksi eri rengastyyppien onnettomuusriskien määrittämiseksi tulisi suoritetietoja kerätä rengastyypeittäin.

    AB - Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitetuilla kitkarenkailla ajaneiden henkilöauton kuljettajien kokemuksia talviliikenteessä. Erityisesti pyrittiin selvittämään, onko keskieurooppalaisilla kitkarenkailla ajaneille tapahtunut enemmän onnettomuuksia tai läheltä piti -tilanteita kuin pohjoismaisilla kitkarenkailla ajaneille, ja poikkeavatko nämä tilanteet ominaisuuksiltaan toisistaan. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluna, johon vastasi 38 kuljettajaa. Vastanneista puolet ajoi keskieurooppalaisiin ja puolet pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitelluilla kitkarenkailla. Tulosten mukaan keskieurooppalaisia ja pohjoismaisia kitkarenkaita käyttäneiden kuljettajien ajokokemuksissa eikä tapahtuneiden liikennevahinkojen määrässä havaittu merkittäviä eroja. Ei voida myöskään väittää, että läheltä piti- tai vaaratilanteisiin joutuneiden kuljettajien määrät eroaisivat eri kitkarengasryhmissä, vaikka keskieurooppalaisilla kitkarenkailla ajaneet kuljettajat raportoivatkin lukumäärällisesti enemmän vaaratilanteita. Kuljettajille tapahtuneet läheltä piti -tilanteet olivat molemmissa kitkarengasryhmissä hyvin samanlaisia ja ne olivat tapahtuneet samankaltaisissa olosuhteissa. Sekä keskieurooppalaisilla että pohjoismaisilla kitkarenkailla ajaneet kuljettajat arvioivat, että vaaratilanne olisi useimmiten johtanut risteysvahinkoon. Jotta erilaisten kitkarenkaiden vaikutusta liikenneturvallisuuteen voitaisiin selvittää luotettavasti, tulisi erilaisiin onnettomuusrekistereihin kirjata jatkossa yksityiskohtaiset rengasmerkinnät onnettomuuksissa osallisina olleiden ajoneuvoista. Lisäksi eri rengastyyppien onnettomuusriskien määrittämiseksi tulisi suoritetietoja kerätä rengastyypeittäin.

    KW - unstudded winter tyres

    KW - Central Europe

    KW - Nordic Countries

    KW - road safety

    M3 - Report

    SN - 978-951-38-7873-3

    T3 - VTT Technology

    BT - Kuljettajien kokemukset Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin suunnitelluista kitkarenkaista

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Salenius S, Luoma J. Kuljettajien kokemukset Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin suunnitelluista kitkarenkaista. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 36 p. (VTT Technology; No. 49).