Kuljettajien mielipiteet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilusta: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 2

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kesänä marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 välisenä aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana 4 000 kilometriä teitä, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. Nämä nopeusrajoitukset alennettiin 80 kilometriin tunnissa kahdessa vaiheessa, puolet ensimmäiseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lisäksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kesärajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kesäksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:ksi/h yhteensä 1 400 tiekilometrillä vastaavasti kahdessa vaiheessa. Tutkimus sisälsi kolme osaa, joissa tarkasteltiin 1) kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin, 2) kuljettajien mielipiteitä nopeusrajoituksista ja niiden muuttamisesta ja 3) kokeilussa mukana olleilla teillä tapahtuneita onnettomuuksia. Tässä osaraportissa tarkastellaan kokeiluteillä autoa ajaneiden mielipiteitä kokeilusta. Mielipiteiden selvittämiseksi haastateltiin yli 3 000:ta kokeilussa mukana olleella tiellä ajanutta kuljettajaa. Vuodenajan mukaan vaihdettavien rajoitusten kannatus oli talvi- ja kesäkokeilussa lähes yhtä suuri -kolme kuljettajaa neljästä kannatti rajoitusten muuttamista vuodenajan mukaan. Kokeiluun valitut rajoitusten muutosajankohdat ja muutettavat rajoitukset saivat enemmistön tuen. Rajoitusten korottamista oltiin tosin valmiita siirtämään myöhemmäksi keväällä. Nopeusrajoituksen alentamisen talveksi muisti kolme neljästä kuljettajasta, mutta rajoituksen korottamisen kesäksi muisti vain puolet kuljettajista. Tiellä olleen nopeusrajoituksen muisti oikein yli neljä viidesosaa kuljettajista. Nopeusrajoitus 80 km/h muistettiin selvästi rajoitusta 100 kilometriä tunnissa paremmin ja ennallaan pidetty rajoitus hieman paremmin kuin vuodenajan mukaan vaihdettu rajoitus. Pääosa kuljettajista uskoi talveksi alennettujen nopeusrajoitusten harmittavan muita kuljettajia ainakin jonkin verran (85 %). Kuitenkin yli puolet kuljettajista vastasi, että alennetut rajoilukset eivät lainkaon harmita heitä itseään (55 %). Kaikissa haastatteluissa oli selvä enemmistö kuljettajista tyytyväinen tiellä olleeseen nopeusrajoitukseen. Nopeusrajoituksia yleensä piti sopivana seitsemän kuljettajaa kymmenestä, ja liian alhaisena niitä piti joka neljäs kuljettaja.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages54
ISBN (Print)951-38-3855-2
Publication statusPublished - 1991
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number1223
ISSN0358-5085

Fingerprint

experiment
opinion
speed limit

Keywords

  • speed limits
  • opinions
  • attitudes
  • experimentation
  • vehicular traffic control
  • vehicles
  • drivers
  • seasonal variations
  • periodic variations
  • seasons

Cite this

Peltola, Harri. / Kuljettajien mielipiteet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilusta : Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 2. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 54 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1223).
@book{d49c70cf4f8f4c1c97af1b3930409353,
title = "Kuljettajien mielipiteet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilusta: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 2",
abstract = "Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kes{\"a}n{\"a} marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 v{\"a}lisen{\"a} aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana 4 000 kilometri{\"a} teit{\"a}, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. N{\"a}m{\"a} nopeusrajoitukset alennettiin 80 kilometriin tunnissa kahdessa vaiheessa, puolet ensimm{\"a}iseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lis{\"a}ksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kes{\"a}rajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kes{\"a}ksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:ksi/h yhteens{\"a} 1 400 tiekilometrill{\"a} vastaavasti kahdessa vaiheessa. Tutkimus sis{\"a}lsi kolme osaa, joissa tarkasteltiin 1) kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin, 2) kuljettajien mielipiteit{\"a} nopeusrajoituksista ja niiden muuttamisesta ja 3) kokeilussa mukana olleilla teill{\"a} tapahtuneita onnettomuuksia. T{\"a}ss{\"a} osaraportissa tarkastellaan kokeiluteill{\"a} autoa ajaneiden mielipiteit{\"a} kokeilusta. Mielipiteiden selvitt{\"a}miseksi haastateltiin yli 3 000:ta kokeilussa mukana olleella tiell{\"a} ajanutta kuljettajaa. Vuodenajan mukaan vaihdettavien rajoitusten kannatus oli talvi- ja kes{\"a}kokeilussa l{\"a}hes yht{\"a} suuri -kolme kuljettajaa nelj{\"a}st{\"a} kannatti rajoitusten muuttamista vuodenajan mukaan. Kokeiluun valitut rajoitusten muutosajankohdat ja muutettavat rajoitukset saivat enemmist{\"o}n tuen. Rajoitusten korottamista oltiin tosin valmiita siirt{\"a}m{\"a}{\"a}n my{\"o}hemm{\"a}ksi kev{\"a}{\"a}ll{\"a}. Nopeusrajoituksen alentamisen talveksi muisti kolme nelj{\"a}st{\"a} kuljettajasta, mutta rajoituksen korottamisen kes{\"a}ksi muisti vain puolet kuljettajista. Tiell{\"a} olleen nopeusrajoituksen muisti oikein yli nelj{\"a} viidesosaa kuljettajista. Nopeusrajoitus 80 km/h muistettiin selv{\"a}sti rajoitusta 100 kilometri{\"a} tunnissa paremmin ja ennallaan pidetty rajoitus hieman paremmin kuin vuodenajan mukaan vaihdettu rajoitus. P{\"a}{\"a}osa kuljettajista uskoi talveksi alennettujen nopeusrajoitusten harmittavan muita kuljettajia ainakin jonkin verran (85 {\%}). Kuitenkin yli puolet kuljettajista vastasi, ett{\"a} alennetut rajoilukset eiv{\"a}t lainkaon harmita heit{\"a} itse{\"a}{\"a}n (55 {\%}). Kaikissa haastatteluissa oli selv{\"a} enemmist{\"o} kuljettajista tyytyv{\"a}inen tiell{\"a} olleeseen nopeusrajoitukseen. Nopeusrajoituksia yleens{\"a} piti sopivana seitsem{\"a}n kuljettajaa kymmenest{\"a}, ja liian alhaisena niit{\"a} piti joka nelj{\"a}s kuljettaja.",
keywords = "speed limits, opinions, attitudes, experimentation, vehicular traffic control, vehicles, drivers, seasonal variations, periodic variations, seasons",
author = "Harri Peltola",
year = "1991",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3855-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1223",
address = "Finland",

}

Kuljettajien mielipiteet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilusta : Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 2. / Peltola, Harri.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 54 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1223).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Kuljettajien mielipiteet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilusta

T2 - Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 2

AU - Peltola, Harri

PY - 1991

Y1 - 1991

N2 - Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kesänä marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 välisenä aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana 4 000 kilometriä teitä, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. Nämä nopeusrajoitukset alennettiin 80 kilometriin tunnissa kahdessa vaiheessa, puolet ensimmäiseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lisäksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kesärajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kesäksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:ksi/h yhteensä 1 400 tiekilometrillä vastaavasti kahdessa vaiheessa. Tutkimus sisälsi kolme osaa, joissa tarkasteltiin 1) kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin, 2) kuljettajien mielipiteitä nopeusrajoituksista ja niiden muuttamisesta ja 3) kokeilussa mukana olleilla teillä tapahtuneita onnettomuuksia. Tässä osaraportissa tarkastellaan kokeiluteillä autoa ajaneiden mielipiteitä kokeilusta. Mielipiteiden selvittämiseksi haastateltiin yli 3 000:ta kokeilussa mukana olleella tiellä ajanutta kuljettajaa. Vuodenajan mukaan vaihdettavien rajoitusten kannatus oli talvi- ja kesäkokeilussa lähes yhtä suuri -kolme kuljettajaa neljästä kannatti rajoitusten muuttamista vuodenajan mukaan. Kokeiluun valitut rajoitusten muutosajankohdat ja muutettavat rajoitukset saivat enemmistön tuen. Rajoitusten korottamista oltiin tosin valmiita siirtämään myöhemmäksi keväällä. Nopeusrajoituksen alentamisen talveksi muisti kolme neljästä kuljettajasta, mutta rajoituksen korottamisen kesäksi muisti vain puolet kuljettajista. Tiellä olleen nopeusrajoituksen muisti oikein yli neljä viidesosaa kuljettajista. Nopeusrajoitus 80 km/h muistettiin selvästi rajoitusta 100 kilometriä tunnissa paremmin ja ennallaan pidetty rajoitus hieman paremmin kuin vuodenajan mukaan vaihdettu rajoitus. Pääosa kuljettajista uskoi talveksi alennettujen nopeusrajoitusten harmittavan muita kuljettajia ainakin jonkin verran (85 %). Kuitenkin yli puolet kuljettajista vastasi, että alennetut rajoilukset eivät lainkaon harmita heitä itseään (55 %). Kaikissa haastatteluissa oli selvä enemmistö kuljettajista tyytyväinen tiellä olleeseen nopeusrajoitukseen. Nopeusrajoituksia yleensä piti sopivana seitsemän kuljettajaa kymmenestä, ja liian alhaisena niitä piti joka neljäs kuljettaja.

AB - Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kesänä marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 välisenä aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana 4 000 kilometriä teitä, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. Nämä nopeusrajoitukset alennettiin 80 kilometriin tunnissa kahdessa vaiheessa, puolet ensimmäiseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lisäksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kesärajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kesäksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:ksi/h yhteensä 1 400 tiekilometrillä vastaavasti kahdessa vaiheessa. Tutkimus sisälsi kolme osaa, joissa tarkasteltiin 1) kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin, 2) kuljettajien mielipiteitä nopeusrajoituksista ja niiden muuttamisesta ja 3) kokeilussa mukana olleilla teillä tapahtuneita onnettomuuksia. Tässä osaraportissa tarkastellaan kokeiluteillä autoa ajaneiden mielipiteitä kokeilusta. Mielipiteiden selvittämiseksi haastateltiin yli 3 000:ta kokeilussa mukana olleella tiellä ajanutta kuljettajaa. Vuodenajan mukaan vaihdettavien rajoitusten kannatus oli talvi- ja kesäkokeilussa lähes yhtä suuri -kolme kuljettajaa neljästä kannatti rajoitusten muuttamista vuodenajan mukaan. Kokeiluun valitut rajoitusten muutosajankohdat ja muutettavat rajoitukset saivat enemmistön tuen. Rajoitusten korottamista oltiin tosin valmiita siirtämään myöhemmäksi keväällä. Nopeusrajoituksen alentamisen talveksi muisti kolme neljästä kuljettajasta, mutta rajoituksen korottamisen kesäksi muisti vain puolet kuljettajista. Tiellä olleen nopeusrajoituksen muisti oikein yli neljä viidesosaa kuljettajista. Nopeusrajoitus 80 km/h muistettiin selvästi rajoitusta 100 kilometriä tunnissa paremmin ja ennallaan pidetty rajoitus hieman paremmin kuin vuodenajan mukaan vaihdettu rajoitus. Pääosa kuljettajista uskoi talveksi alennettujen nopeusrajoitusten harmittavan muita kuljettajia ainakin jonkin verran (85 %). Kuitenkin yli puolet kuljettajista vastasi, että alennetut rajoilukset eivät lainkaon harmita heitä itseään (55 %). Kaikissa haastatteluissa oli selvä enemmistö kuljettajista tyytyväinen tiellä olleeseen nopeusrajoitukseen. Nopeusrajoituksia yleensä piti sopivana seitsemän kuljettajaa kymmenestä, ja liian alhaisena niitä piti joka neljäs kuljettaja.

KW - speed limits

KW - opinions

KW - attitudes

KW - experimentation

KW - vehicular traffic control

KW - vehicles

KW - drivers

KW - seasonal variations

KW - periodic variations

KW - seasons

M3 - Report

SN - 951-38-3855-2

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Kuljettajien mielipiteet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilusta

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Peltola H. Kuljettajien mielipiteet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilusta: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 2. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 54 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1223).