@book{d49c70cf4f8f4c1c97af1b3930409353,
title = "Kuljettajien mielipiteet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilusta: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 2",
abstract = "Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kes{\"a}n{\"a} marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 v{\"a}lisen{\"a} aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana 4 000 kilometri{\"a} teit{\"a}, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. N{\"a}m{\"a} nopeusrajoitukset alennettiin 80 kilometriin tunnissa kahdessa vaiheessa, puolet ensimm{\"a}iseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lis{\"a}ksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kes{\"a}rajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kes{\"a}ksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:ksi/h yhteens{\"a} 1 400 tiekilometrill{\"a} vastaavasti kahdessa vaiheessa. Tutkimus sis{\"a}lsi kolme osaa, joissa tarkasteltiin 1) kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin, 2) kuljettajien mielipiteit{\"a} nopeusrajoituksista ja niiden muuttamisesta ja 3) kokeilussa mukana olleilla teill{\"a} tapahtuneita onnettomuuksia. T{\"a}ss{\"a} osaraportissa tarkastellaan kokeiluteill{\"a} autoa ajaneiden mielipiteit{\"a} kokeilusta. Mielipiteiden selvitt{\"a}miseksi haastateltiin yli 3 000:ta kokeilussa mukana olleella tiell{\"a} ajanutta kuljettajaa. Vuodenajan mukaan vaihdettavien rajoitusten kannatus oli talvi- ja kes{\"a}kokeilussa l{\"a}hes yht{\"a} suuri -kolme kuljettajaa nelj{\"a}st{\"a} kannatti rajoitusten muuttamista vuodenajan mukaan. Kokeiluun valitut rajoitusten muutosajankohdat ja muutettavat rajoitukset saivat enemmist{\"o}n tuen. Rajoitusten korottamista oltiin tosin valmiita siirt{\"a}m{\"a}{\"a}n my{\"o}hemm{\"a}ksi kev{\"a}{\"a}ll{\"a}. Nopeusrajoituksen alentamisen talveksi muisti kolme nelj{\"a}st{\"a} kuljettajasta, mutta rajoituksen korottamisen kes{\"a}ksi muisti vain puolet kuljettajista. Tiell{\"a} olleen nopeusrajoituksen muisti oikein yli nelj{\"a} viidesosaa kuljettajista. Nopeusrajoitus 80 km/h muistettiin selv{\"a}sti rajoitusta 100 kilometri{\"a} tunnissa paremmin ja ennallaan pidetty rajoitus hieman paremmin kuin vuodenajan mukaan vaihdettu rajoitus. P{\"a}{\"a}osa kuljettajista uskoi talveksi alennettujen nopeusrajoitusten harmittavan muita kuljettajia ainakin jonkin verran (85 %). Kuitenkin yli puolet kuljettajista vastasi, ett{\"a} alennetut rajoilukset eiv{\"a}t lainkaon harmita heit{\"a} itse{\"a}{\"a}n (55 %). Kaikissa haastatteluissa oli selv{\"a} enemmist{\"o} kuljettajista tyytyv{\"a}inen tiell{\"a} olleeseen nopeusrajoitukseen. Nopeusrajoituksia yleens{\"a} piti sopivana seitsem{\"a}n kuljettajaa kymmenest{\"a}, ja liian alhaisena niit{\"a} piti joka nelj{\"a}s kuljettaja.",
keywords = "speed limits, opinions, attitudes, experimentation, vehicular traffic control, vehicles, drivers, seasonal variations, periodic variations, seasons",
author = "Harri Peltola",
year = "1991",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3855-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1223",
address = "Finland",
}