Kuljetuskonttien tuulettumisaikojen mittaukset

Tuula Kajolinna, Johannes Roine

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Projektin "Työturvallisuutta vaarantavien kaasujen riskienhallintakeinojen tunnistaminen tavarankuljetuskonteissa" tavoitteena on parantaa viranomaisten ja muiden kuljetuskonttien parissa työskentelevien ammattiryhmien, jotka voivat altistua työssään konteissa esiintyville kaasumaisille kemikaaleille, työturvallisuutta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli määrittää konttien tuulettumisaikoja eri tavoin pakatuille kuljetuskonteille eri lämpötiloissa ilman koneellista ilmanvaihtoa ja painovoimaisen tuuletuksen kanssa. Kontit oli testeissä pakattu kahdella tavalla; tiiviisti ja harvasti. Testeissä käytettiin kahta lämpötilasäädeltävää konttia, jotka oli pakattu uusilla tyhjillä pahvilaatikoilla. Tuulettumistapoina käytettiin painovoimaista tuuletusta, keskipakopuhallinta ja kahdessa testissä sivukanavapuhaltimia. Merkkiaineina käytettiin ilokaasua ja butaania. Tuloksista tarkasteltiin seuraavia asioita: merkkiaineiden käyttäytyminen testeissä, lastin tiiveyden vaikutus, kontin alkulämpötilan vaikutus, kontin ja ulkoilman välisen lämpötilaeron vaikutus, koneellisen ilmanvaihdon vaikutus ja pahvilaatikon tuulettuminen harvasti lastatussa kontissa. Merkkiaineiden käyttäytymisestä butaani tuulettui tiiviisti lastatusta kontista selvästi hitaammin kuin ilokaasu. Tiivis lasti hidasti tuulettumista jopa 60-kertaisesti verrattuna harvasti lastattuun konttiin. Kontin alkulämpötilan vaikutuksesta tuulettumiseen havaittiin, että kylmät kontit tuulettuivat hitaammin kuin lämpimät kontit. Keskipakopuhallin nopeutti selvästi konttien etuosan tuulettumista. Tutkimuksessa havaittiin myös, että verrattaessa keskipakopuhaltimella tuuletettuja ja painovoimaisesti tuuletettuja kontteja, keskipakopuhaltimella konttien keski- ja peräosien tuulettuminen ei juurikaan nopeutunut vaan se jopa hidastui. Imu- ja puhallustuuletuksista havaittiin, että puhaltamalla kontin peräosaan saavutettiin tehokkaampi tuulettuminen. Tyhjän pahvilaatikon sisäisen kaasupitoisuuden havaittiin tuulettuvan harvasti lastatussa kontissa kahden tunnin viiveellä kontin ilmatilaan verrattuna.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages57
    Publication statusPublished - 2015
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tutkimusraportti
    VolumeVTT-R-04957-15

    Cite this