TY - BOOK
T1 - Kuljetuskonttien tuulettumisaikojen mittaukset
AU - Kajolinna, Tuula
AU - Roine, Johannes
N1 - Project code: 101498
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Projektin "Työturvallisuutta vaarantavien kaasujen
riskienhallintakeinojen tunnistaminen
tavarankuljetuskonteissa" tavoitteena on parantaa
viranomaisten ja muiden kuljetuskonttien parissa
työskentelevien ammattiryhmien, jotka voivat altistua
työssään konteissa esiintyville kaasumaisille
kemikaaleille, työturvallisuutta. Tämän tutkimuksen
tavoitteena oli määrittää konttien tuulettumisaikoja eri
tavoin pakatuille kuljetuskonteille eri lämpötiloissa
ilman koneellista ilmanvaihtoa ja painovoimaisen
tuuletuksen kanssa. Kontit oli testeissä pakattu kahdella
tavalla; tiiviisti ja harvasti. Testeissä käytettiin
kahta lämpötilasäädeltävää konttia, jotka oli pakattu
uusilla tyhjillä pahvilaatikoilla. Tuulettumistapoina
käytettiin painovoimaista tuuletusta, keskipakopuhallinta
ja kahdessa testissä sivukanavapuhaltimia. Merkkiaineina
käytettiin ilokaasua ja butaania. Tuloksista
tarkasteltiin seuraavia asioita: merkkiaineiden
käyttäytyminen testeissä, lastin tiiveyden vaikutus,
kontin alkulämpötilan vaikutus, kontin ja ulkoilman
välisen lämpötilaeron vaikutus, koneellisen ilmanvaihdon
vaikutus ja pahvilaatikon tuulettuminen harvasti
lastatussa kontissa.
Merkkiaineiden käyttäytymisestä butaani tuulettui
tiiviisti lastatusta kontista selvästi hitaammin kuin
ilokaasu. Tiivis lasti hidasti tuulettumista jopa
60-kertaisesti verrattuna harvasti lastattuun konttiin.
Kontin alkulämpötilan vaikutuksesta tuulettumiseen
havaittiin, että kylmät kontit tuulettuivat hitaammin
kuin lämpimät kontit. Keskipakopuhallin nopeutti selvästi
konttien etuosan tuulettumista. Tutkimuksessa havaittiin
myös, että verrattaessa keskipakopuhaltimella
tuuletettuja ja painovoimaisesti tuuletettuja kontteja,
keskipakopuhaltimella konttien keski- ja peräosien
tuulettuminen ei juurikaan nopeutunut vaan se jopa
hidastui. Imu- ja puhallustuuletuksista havaittiin, että
puhaltamalla kontin peräosaan saavutettiin tehokkaampi
tuulettuminen. Tyhjän pahvilaatikon sisäisen
kaasupitoisuuden havaittiin tuulettuvan harvasti
lastatussa kontissa kahden tunnin viiveellä kontin
ilmatilaan verrattuna.
AB - Projektin "Työturvallisuutta vaarantavien kaasujen
riskienhallintakeinojen tunnistaminen
tavarankuljetuskonteissa" tavoitteena on parantaa
viranomaisten ja muiden kuljetuskonttien parissa
työskentelevien ammattiryhmien, jotka voivat altistua
työssään konteissa esiintyville kaasumaisille
kemikaaleille, työturvallisuutta. Tämän tutkimuksen
tavoitteena oli määrittää konttien tuulettumisaikoja eri
tavoin pakatuille kuljetuskonteille eri lämpötiloissa
ilman koneellista ilmanvaihtoa ja painovoimaisen
tuuletuksen kanssa. Kontit oli testeissä pakattu kahdella
tavalla; tiiviisti ja harvasti. Testeissä käytettiin
kahta lämpötilasäädeltävää konttia, jotka oli pakattu
uusilla tyhjillä pahvilaatikoilla. Tuulettumistapoina
käytettiin painovoimaista tuuletusta, keskipakopuhallinta
ja kahdessa testissä sivukanavapuhaltimia. Merkkiaineina
käytettiin ilokaasua ja butaania. Tuloksista
tarkasteltiin seuraavia asioita: merkkiaineiden
käyttäytyminen testeissä, lastin tiiveyden vaikutus,
kontin alkulämpötilan vaikutus, kontin ja ulkoilman
välisen lämpötilaeron vaikutus, koneellisen ilmanvaihdon
vaikutus ja pahvilaatikon tuulettuminen harvasti
lastatussa kontissa.
Merkkiaineiden käyttäytymisestä butaani tuulettui
tiiviisti lastatusta kontista selvästi hitaammin kuin
ilokaasu. Tiivis lasti hidasti tuulettumista jopa
60-kertaisesti verrattuna harvasti lastattuun konttiin.
Kontin alkulämpötilan vaikutuksesta tuulettumiseen
havaittiin, että kylmät kontit tuulettuivat hitaammin
kuin lämpimät kontit. Keskipakopuhallin nopeutti selvästi
konttien etuosan tuulettumista. Tutkimuksessa havaittiin
myös, että verrattaessa keskipakopuhaltimella
tuuletettuja ja painovoimaisesti tuuletettuja kontteja,
keskipakopuhaltimella konttien keski- ja peräosien
tuulettuminen ei juurikaan nopeutunut vaan se jopa
hidastui. Imu- ja puhallustuuletuksista havaittiin, että
puhaltamalla kontin peräosaan saavutettiin tehokkaampi
tuulettuminen. Tyhjän pahvilaatikon sisäisen
kaasupitoisuuden havaittiin tuulettuvan harvasti
lastatussa kontissa kahden tunnin viiveellä kontin
ilmatilaan verrattuna.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Kuljetuskonttien tuulettumisaikojen mittaukset
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -