Kuluttajien mielikuvat jalostetuista luomutuotteista: Tietoa markkinalähtöisen tuotekehityksen pohjaksi

Anne Arvola, Liisa Lähteenmäki

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin jalostettujen luomutuotteiden hyväksyttävyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli saada mahdollisimman laaja käsitys niistä uskomuksista ja mielikuvista, joita kuluttajat liittävät luomuun yleisesti ja jalostettuihin luomutuotteisiin erityisesti. Aineisto kerättiin ryhmäkeskusteluilla (12 kpl, osallistujia yhteensä 81). Yleisesti luomua koskevan keskustelun jälkeen osallistujille esitettiin valokuvin ja tuoteselostein raaka-aineeltaan ja jalostustasoltaan vaihtelevia esimerkkituotteita keskustelun pohjaksi. Luomutuotantotavan positiiviset vaikutukset ympäristölle ja eläimille, puhtaus ylimääräisistä aineista, terveellisyys ja luonnollisuus liittyivät lähes kaikkien käsityksiin luomusta. Osa kuluttajista liitti luomuun lisäksi mielikuvia hyvästä mausta, perinteisestä maataloudesta, pienimuotoisesta tuotannosta, käsityömäisestä valmistustavasta, vaatimattomasta ulkoasusta ja paikallisuudesta. Toiset taas näkivät luomun nykyaikaisena tuotantomenetelmänä ja aikaansa seuraavan, terveystietoisen kuluttajan tuotteena. Aineiston perusteella voitiin päätellä, että luomukäsityksen "perinteisyys" tai ”modernius” vaikuttaa oleellisesti siihen, miten hän suhtautuu erityyppisiin jalostettuihin luomutuotteisiin. Perinteisemmin luomuun suhtautuvat kuluttajat torjuivat tuotteen helpommin, jos se ei vastannut heidän ideaalikuvaansa luomutuotteesta. Esimerkiksi lisäainekoodin näkeminen tuoteselosteessa tai tuotteen einesmäisyys, korkea rasvapitoisuus tai ulkomainen raakaaine saattoi kumota mielikuvan terveellisestä, puhtaasta ja luonnollisesta luomutuotteesta. Nykyaikaisemman käsityksen omaavat eivät yhtä helposti torjuneet luomutuotetta tuoteominaisuuksien, tuotetyypin tai alkuperän perusteella, vaan pitivät luomutuotteita suhteellisesti parempana vastaaviin tavanomaisiin verrattuna jo tuotantotavan eroavuuksien vuoksi. Näin ollen he toivottivat tervetulleiksi monentyyppiset, myös jalostetut luomutuotteet. Esimerkiksi luomutuotteita aktiivisesti käyttävät sekä lapsiperheet olivat kiinnostuneet perheen arkea helpottavista ja lapsille maistuvista luomujalosteista. Keskusteluissa tuli esille myös paljon tiedon puutetta ja epävarmuutta luomuelintarvikkeen määrittelystä ja erityisesti siitä, miten luomutuotanto eroaa tavanomaisesta sen jälkeen, kun elintarvike lähtee tilalta. Julkaisussa kuvataan yksityiskohtaisesti osallistujien mielikuvia luomusta sekä niitä tekijöitä ja tuoteominaisuuksia, jotka aineiston perusteella näyttivät olevan keskeisiä jalostetun luomutuotteen hyväksymiselle. Tuloksia voidaan hyödyntää luomutuotteiden suunnittelussa sekä pyrittäessä ennakoimaan, minkätyyppisiä mahdollisuuksia ja ongelmia jonkin luomutuotteen markkinointiin voi liittyä. Laadullisen aineiston vuoksi tulokset ovat kuvailevia. Yleistettävien johtopäätösten tekeminen esim. kuluttajien mielipiteiden yleisyydestä edellyttää kvantitatiivista tutkimusta.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages86
ISBN (Electronic)951-38-6191-0
ISBN (Print)951-38-6190-2
Publication statusPublished - 2003
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number2217
ISSN1235-0605

Fingerprint

organic foods
product development
processed foods
foods
markets
focus groups
organic production
traditional farming
prepared foods
consumer acceptance
food additives
animal welfare
marketing
raw materials

Keywords

  • consumers
  • attitudes
  • processed food
  • organic food
  • healthiness
  • safety
  • envionmental friendliness
  • composition
  • price

Cite this

Arvola, A., & Lähteenmäki, L. (2003). Kuluttajien mielikuvat jalostetuista luomutuotteista: Tietoa markkinalähtöisen tuotekehityksen pohjaksi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2217
Arvola, Anne ; Lähteenmäki, Liisa. / Kuluttajien mielikuvat jalostetuista luomutuotteista : Tietoa markkinalähtöisen tuotekehityksen pohjaksi. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 86 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2217).
@book{e41a3f8bc19b40c887cfab0f17c53757,
title = "Kuluttajien mielikuvat jalostetuista luomutuotteista: Tietoa markkinal{\"a}ht{\"o}isen tuotekehityksen pohjaksi",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin jalostettujen luomutuotteiden hyv{\"a}ksytt{\"a}vyyteen vaikuttavia tekij{\"o}it{\"a}. Tavoitteena oli saada mahdollisimman laaja k{\"a}sitys niist{\"a} uskomuksista ja mielikuvista, joita kuluttajat liitt{\"a}v{\"a}t luomuun yleisesti ja jalostettuihin luomutuotteisiin erityisesti. Aineisto ker{\"a}ttiin ryhm{\"a}keskusteluilla (12 kpl, osallistujia yhteens{\"a} 81). Yleisesti luomua koskevan keskustelun j{\"a}lkeen osallistujille esitettiin valokuvin ja tuoteselostein raaka-aineeltaan ja jalostustasoltaan vaihtelevia esimerkkituotteita keskustelun pohjaksi. Luomutuotantotavan positiiviset vaikutukset ymp{\"a}rist{\"o}lle ja el{\"a}imille, puhtaus ylim{\"a}{\"a}r{\"a}isist{\"a} aineista, terveellisyys ja luonnollisuus liittyiv{\"a}t l{\"a}hes kaikkien k{\"a}sityksiin luomusta. Osa kuluttajista liitti luomuun lis{\"a}ksi mielikuvia hyv{\"a}st{\"a} mausta, perinteisest{\"a} maataloudesta, pienimuotoisesta tuotannosta, k{\"a}sity{\"o}m{\"a}isest{\"a} valmistustavasta, vaatimattomasta ulkoasusta ja paikallisuudesta. Toiset taas n{\"a}kiv{\"a}t luomun nykyaikaisena tuotantomenetelm{\"a}n{\"a} ja aikaansa seuraavan, terveystietoisen kuluttajan tuotteena. Aineiston perusteella voitiin p{\"a}{\"a}tell{\"a}, ett{\"a} luomuk{\"a}sityksen {"}perinteisyys{"} tai ”modernius” vaikuttaa oleellisesti siihen, miten h{\"a}n suhtautuu erityyppisiin jalostettuihin luomutuotteisiin. Perinteisemmin luomuun suhtautuvat kuluttajat torjuivat tuotteen helpommin, jos se ei vastannut heid{\"a}n ideaalikuvaansa luomutuotteesta. Esimerkiksi lis{\"a}ainekoodin n{\"a}keminen tuoteselosteessa tai tuotteen einesm{\"a}isyys, korkea rasvapitoisuus tai ulkomainen raakaaine saattoi kumota mielikuvan terveellisest{\"a}, puhtaasta ja luonnollisesta luomutuotteesta. Nykyaikaisemman k{\"a}sityksen omaavat eiv{\"a}t yht{\"a} helposti torjuneet luomutuotetta tuoteominaisuuksien, tuotetyypin tai alkuper{\"a}n perusteella, vaan pitiv{\"a}t luomutuotteita suhteellisesti parempana vastaaviin tavanomaisiin verrattuna jo tuotantotavan eroavuuksien vuoksi. N{\"a}in ollen he toivottivat tervetulleiksi monentyyppiset, my{\"o}s jalostetut luomutuotteet. Esimerkiksi luomutuotteita aktiivisesti k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t sek{\"a} lapsiperheet olivat kiinnostuneet perheen arkea helpottavista ja lapsille maistuvista luomujalosteista. Keskusteluissa tuli esille my{\"o}s paljon tiedon puutetta ja ep{\"a}varmuutta luomuelintarvikkeen m{\"a}{\"a}rittelyst{\"a} ja erityisesti siit{\"a}, miten luomutuotanto eroaa tavanomaisesta sen j{\"a}lkeen, kun elintarvike l{\"a}htee tilalta. Julkaisussa kuvataan yksityiskohtaisesti osallistujien mielikuvia luomusta sek{\"a} niit{\"a} tekij{\"o}it{\"a} ja tuoteominaisuuksia, jotka aineiston perusteella n{\"a}yttiv{\"a}t olevan keskeisi{\"a} jalostetun luomutuotteen hyv{\"a}ksymiselle. Tuloksia voidaan hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} luomutuotteiden suunnittelussa sek{\"a} pyritt{\"a}ess{\"a} ennakoimaan, mink{\"a}tyyppisi{\"a} mahdollisuuksia ja ongelmia jonkin luomutuotteen markkinointiin voi liitty{\"a}. Laadullisen aineiston vuoksi tulokset ovat kuvailevia. Yleistett{\"a}vien johtop{\"a}{\"a}t{\"o}sten tekeminen esim. kuluttajien mielipiteiden yleisyydest{\"a} edellytt{\"a}{\"a} kvantitatiivista tutkimusta.",
keywords = "consumers, attitudes, processed food, organic food, healthiness, safety, envionmental friendliness, composition, price",
author = "Anne Arvola and Liisa L{\"a}hteenm{\"a}ki",
year = "2003",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6190-2",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2217",
address = "Finland",

}

Arvola, A & Lähteenmäki, L 2003, Kuluttajien mielikuvat jalostetuista luomutuotteista: Tietoa markkinalähtöisen tuotekehityksen pohjaksi. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2217, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kuluttajien mielikuvat jalostetuista luomutuotteista : Tietoa markkinalähtöisen tuotekehityksen pohjaksi. / Arvola, Anne; Lähteenmäki, Liisa.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 86 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2217).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Kuluttajien mielikuvat jalostetuista luomutuotteista

T2 - Tietoa markkinalähtöisen tuotekehityksen pohjaksi

AU - Arvola, Anne

AU - Lähteenmäki, Liisa

PY - 2003

Y1 - 2003

N2 - Tutkimuksessa selvitettiin jalostettujen luomutuotteiden hyväksyttävyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli saada mahdollisimman laaja käsitys niistä uskomuksista ja mielikuvista, joita kuluttajat liittävät luomuun yleisesti ja jalostettuihin luomutuotteisiin erityisesti. Aineisto kerättiin ryhmäkeskusteluilla (12 kpl, osallistujia yhteensä 81). Yleisesti luomua koskevan keskustelun jälkeen osallistujille esitettiin valokuvin ja tuoteselostein raaka-aineeltaan ja jalostustasoltaan vaihtelevia esimerkkituotteita keskustelun pohjaksi. Luomutuotantotavan positiiviset vaikutukset ympäristölle ja eläimille, puhtaus ylimääräisistä aineista, terveellisyys ja luonnollisuus liittyivät lähes kaikkien käsityksiin luomusta. Osa kuluttajista liitti luomuun lisäksi mielikuvia hyvästä mausta, perinteisestä maataloudesta, pienimuotoisesta tuotannosta, käsityömäisestä valmistustavasta, vaatimattomasta ulkoasusta ja paikallisuudesta. Toiset taas näkivät luomun nykyaikaisena tuotantomenetelmänä ja aikaansa seuraavan, terveystietoisen kuluttajan tuotteena. Aineiston perusteella voitiin päätellä, että luomukäsityksen "perinteisyys" tai ”modernius” vaikuttaa oleellisesti siihen, miten hän suhtautuu erityyppisiin jalostettuihin luomutuotteisiin. Perinteisemmin luomuun suhtautuvat kuluttajat torjuivat tuotteen helpommin, jos se ei vastannut heidän ideaalikuvaansa luomutuotteesta. Esimerkiksi lisäainekoodin näkeminen tuoteselosteessa tai tuotteen einesmäisyys, korkea rasvapitoisuus tai ulkomainen raakaaine saattoi kumota mielikuvan terveellisestä, puhtaasta ja luonnollisesta luomutuotteesta. Nykyaikaisemman käsityksen omaavat eivät yhtä helposti torjuneet luomutuotetta tuoteominaisuuksien, tuotetyypin tai alkuperän perusteella, vaan pitivät luomutuotteita suhteellisesti parempana vastaaviin tavanomaisiin verrattuna jo tuotantotavan eroavuuksien vuoksi. Näin ollen he toivottivat tervetulleiksi monentyyppiset, myös jalostetut luomutuotteet. Esimerkiksi luomutuotteita aktiivisesti käyttävät sekä lapsiperheet olivat kiinnostuneet perheen arkea helpottavista ja lapsille maistuvista luomujalosteista. Keskusteluissa tuli esille myös paljon tiedon puutetta ja epävarmuutta luomuelintarvikkeen määrittelystä ja erityisesti siitä, miten luomutuotanto eroaa tavanomaisesta sen jälkeen, kun elintarvike lähtee tilalta. Julkaisussa kuvataan yksityiskohtaisesti osallistujien mielikuvia luomusta sekä niitä tekijöitä ja tuoteominaisuuksia, jotka aineiston perusteella näyttivät olevan keskeisiä jalostetun luomutuotteen hyväksymiselle. Tuloksia voidaan hyödyntää luomutuotteiden suunnittelussa sekä pyrittäessä ennakoimaan, minkätyyppisiä mahdollisuuksia ja ongelmia jonkin luomutuotteen markkinointiin voi liittyä. Laadullisen aineiston vuoksi tulokset ovat kuvailevia. Yleistettävien johtopäätösten tekeminen esim. kuluttajien mielipiteiden yleisyydestä edellyttää kvantitatiivista tutkimusta.

AB - Tutkimuksessa selvitettiin jalostettujen luomutuotteiden hyväksyttävyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli saada mahdollisimman laaja käsitys niistä uskomuksista ja mielikuvista, joita kuluttajat liittävät luomuun yleisesti ja jalostettuihin luomutuotteisiin erityisesti. Aineisto kerättiin ryhmäkeskusteluilla (12 kpl, osallistujia yhteensä 81). Yleisesti luomua koskevan keskustelun jälkeen osallistujille esitettiin valokuvin ja tuoteselostein raaka-aineeltaan ja jalostustasoltaan vaihtelevia esimerkkituotteita keskustelun pohjaksi. Luomutuotantotavan positiiviset vaikutukset ympäristölle ja eläimille, puhtaus ylimääräisistä aineista, terveellisyys ja luonnollisuus liittyivät lähes kaikkien käsityksiin luomusta. Osa kuluttajista liitti luomuun lisäksi mielikuvia hyvästä mausta, perinteisestä maataloudesta, pienimuotoisesta tuotannosta, käsityömäisestä valmistustavasta, vaatimattomasta ulkoasusta ja paikallisuudesta. Toiset taas näkivät luomun nykyaikaisena tuotantomenetelmänä ja aikaansa seuraavan, terveystietoisen kuluttajan tuotteena. Aineiston perusteella voitiin päätellä, että luomukäsityksen "perinteisyys" tai ”modernius” vaikuttaa oleellisesti siihen, miten hän suhtautuu erityyppisiin jalostettuihin luomutuotteisiin. Perinteisemmin luomuun suhtautuvat kuluttajat torjuivat tuotteen helpommin, jos se ei vastannut heidän ideaalikuvaansa luomutuotteesta. Esimerkiksi lisäainekoodin näkeminen tuoteselosteessa tai tuotteen einesmäisyys, korkea rasvapitoisuus tai ulkomainen raakaaine saattoi kumota mielikuvan terveellisestä, puhtaasta ja luonnollisesta luomutuotteesta. Nykyaikaisemman käsityksen omaavat eivät yhtä helposti torjuneet luomutuotetta tuoteominaisuuksien, tuotetyypin tai alkuperän perusteella, vaan pitivät luomutuotteita suhteellisesti parempana vastaaviin tavanomaisiin verrattuna jo tuotantotavan eroavuuksien vuoksi. Näin ollen he toivottivat tervetulleiksi monentyyppiset, myös jalostetut luomutuotteet. Esimerkiksi luomutuotteita aktiivisesti käyttävät sekä lapsiperheet olivat kiinnostuneet perheen arkea helpottavista ja lapsille maistuvista luomujalosteista. Keskusteluissa tuli esille myös paljon tiedon puutetta ja epävarmuutta luomuelintarvikkeen määrittelystä ja erityisesti siitä, miten luomutuotanto eroaa tavanomaisesta sen jälkeen, kun elintarvike lähtee tilalta. Julkaisussa kuvataan yksityiskohtaisesti osallistujien mielikuvia luomusta sekä niitä tekijöitä ja tuoteominaisuuksia, jotka aineiston perusteella näyttivät olevan keskeisiä jalostetun luomutuotteen hyväksymiselle. Tuloksia voidaan hyödyntää luomutuotteiden suunnittelussa sekä pyrittäessä ennakoimaan, minkätyyppisiä mahdollisuuksia ja ongelmia jonkin luomutuotteen markkinointiin voi liittyä. Laadullisen aineiston vuoksi tulokset ovat kuvailevia. Yleistettävien johtopäätösten tekeminen esim. kuluttajien mielipiteiden yleisyydestä edellyttää kvantitatiivista tutkimusta.

KW - consumers

KW - attitudes

KW - processed food

KW - organic food

KW - healthiness

KW - safety

KW - envionmental friendliness

KW - composition

KW - price

UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=0742285268&partnerID=8YFLogxK

M3 - Report

SN - 951-38-6190-2

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Kuluttajien mielikuvat jalostetuista luomutuotteista

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Arvola A, Lähteenmäki L. Kuluttajien mielikuvat jalostetuista luomutuotteista: Tietoa markkinalähtöisen tuotekehityksen pohjaksi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 86 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2217).