Kuluttajien näkemyksiä kotitalouden ilmastovaikutusten seuranta- ja palautejärjestelmästä: Climate Bonus -hankeraportti (WP5)

Kaarina Hyvönen, Mika Saastamoinen, Päivi Timonen, Arto Kallio, Mikko Hongisto, Magnus Melin, Caj Södergård, Adriaan Perrels

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tämä raportti kuuluu Climate Bonus -hankkeen raporttisarjaan. Raportti esittelee hankkeessa kehitettyä Ilmastopalautepalvelun demonstraatioversiota sekä palvelun kuluttajapilotoinnin toteutusta ja tuloksia. Palvelun avulla kuluttajat voivat suuntaa antavalla tavalla seurata ja vertailla kotitaloutensa kulutuksesta aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä. Palvelun käyttäjillä oli myös mahdollisuus saada palkkio (pilotoinnissa laskennallisia pisteitä), jos heidän ostostensa aiheuttamat päästöt vähenivät. Palvelun demonstraatioversio kattoi kotitalouksien keskeiset kulutusmenoryhmät eli elintarvikkeet, liikenteen, asumisen ja muu kulutus -ryhmän. Osa elintarvikeostoksista kirjautui palveluun automaattisesti kantaasiakaskorttia, kaupan tietojärjestelmiä, internetiä ja matkapuhelinta hyödyntävän järjestelmän välityksellä. Muiden ostosten tiedot käyttäjät itse kirjasivat tietokoneen tai matkapuhelimen avulla. Kuluttajapilotoinnin tarkoituksena oli tutkia ja arvioida kehitetyn Ilmastopalautepalvelun toimivuutta ja kuluttajien suhtautumista palveluun. Kuluttajat kokeilivat palvelua ja arvioivat sen kiinnostavuutta, käytettävyyttä, tietosisältöä, hyödyllisyyttä ja hyväksyttävyyttä sekä palvelun käytön vaikutuksia kulutuskäyttäytymiseen. Kuluttajapalautteen mukaan ilmastopalautepalvelun idea kiinnosti kuluttajia. Palvelu koettiin melko hyödylliseksi, koska sen käyttö auttaa tiedostamaan oman kulutuksen aiheuttamia ilmastovaikutuksia. Palvelun jatkokehittämistä pidettiinkin toivottavana. Käytännön toteutukseen kytkeytyy kuitenkin merkittäviä haasteita kuluttajien näkökulmasta. Keskeisinä edellytyksinä valmiin palvelun käytölle kuluttajat pitivät käyttäjäystävällisyyttä, toimintavarmuutta, luotettavuutta, kiinnostavuutta ja maksuttomuutta. Toiveena oli myös mahdollisimman monen kaupan ja palveluntarjoajan osallistuminen palvelun kehittämiseen ja tarjoamiseen. Kaupalta odotettiin lisäksi nykyistä laajempaa ilmastoystävällisten tuotteiden tarjontaa. Valmiin ilmastovaikutusten seuranta- ja palautepalvelun käytöllä uskottiin olevan mahdollisuuksia vaikuttaa kotitalouksien kulutustottumuksiin ja sen voivan vähentää kulutuksen aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
Number of pages67
ISBN (Electronic)978-951-561-885-6
Publication statusPublished - 2009
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVATT-tutkimuksia
Number143:4
ISSN0788-5008

Keywords

  • global warming
  • households
  • consumption
  • consumers
  • feedback
  • monitoring
  • web services

Cite this