@book{ffaf2bc74528438890ced4a0b3e21c14,
title = "Kuluttajien n{\"a}kemyksi{\"a} kotitalouden ilmastovaikutusten seuranta- ja palautej{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a}: Climate Bonus -hankeraportti (WP5)",
abstract = "T{\"a}m{\"a} raportti kuuluu Climate Bonus -hankkeen raporttisarjaan. Raportti esittelee hankkeessa kehitetty{\"a} Ilmastopalautepalvelun demonstraatioversiota sek{\"a} palvelun kuluttajapilotoinnin toteutusta ja tuloksia. Palvelun avulla kuluttajat voivat suuntaa antavalla tavalla seurata ja vertailla kotitaloutensa kulutuksesta aiheutuvia kasvihuonekaasup{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a}. Palvelun k{\"a}ytt{\"a}jill{\"a} oli my{\"o}s mahdollisuus saada palkkio (pilotoinnissa laskennallisia pisteit{\"a}), jos heid{\"a}n ostostensa aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t v{\"a}heniv{\"a}t. Palvelun demonstraatioversio kattoi kotitalouksien keskeiset kulutusmenoryhm{\"a}t eli elintarvikkeet, liikenteen, asumisen ja muu kulutus -ryhm{\"a}n. Osa elintarvikeostoksista kirjautui palveluun automaattisesti kantaasiakaskorttia, kaupan tietoj{\"a}rjestelmi{\"a}, interneti{\"a} ja matkapuhelinta hy{\"o}dynt{\"a}v{\"a}n j{\"a}rjestelm{\"a}n v{\"a}lityksell{\"a}. Muiden ostosten tiedot k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}t itse kirjasivat tietokoneen tai matkapuhelimen avulla. Kuluttajapilotoinnin tarkoituksena oli tutkia ja arvioida kehitetyn Ilmastopalautepalvelun toimivuutta ja kuluttajien suhtautumista palveluun. Kuluttajat kokeilivat palvelua ja arvioivat sen kiinnostavuutta, k{\"a}ytett{\"a}vyytt{\"a}, tietosis{\"a}lt{\"o}{\"a}, hy{\"o}dyllisyytt{\"a} ja hyv{\"a}ksytt{\"a}vyytt{\"a} sek{\"a} palvelun k{\"a}yt{\"o}n vaikutuksia kulutusk{\"a}ytt{\"a}ytymiseen. Kuluttajapalautteen mukaan ilmastopalautepalvelun idea kiinnosti kuluttajia. Palvelu koettiin melko hy{\"o}dylliseksi, koska sen k{\"a}ytt{\"o} auttaa tiedostamaan oman kulutuksen aiheuttamia ilmastovaikutuksia. Palvelun jatkokehitt{\"a}mist{\"a} pidettiinkin toivottavana. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n toteutukseen kytkeytyy kuitenkin merkitt{\"a}vi{\"a} haasteita kuluttajien n{\"a}k{\"o}kulmasta. Keskeisin{\"a} edellytyksin{\"a} valmiin palvelun k{\"a}yt{\"o}lle kuluttajat pitiv{\"a}t k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}yst{\"a}v{\"a}llisyytt{\"a}, toimintavarmuutta, luotettavuutta, kiinnostavuutta ja maksuttomuutta. Toiveena oli my{\"o}s mahdollisimman monen kaupan ja palveluntarjoajan osallistuminen palvelun kehitt{\"a}miseen ja tarjoamiseen. Kaupalta odotettiin lis{\"a}ksi nykyist{\"a} laajempaa ilmastoyst{\"a}v{\"a}llisten tuotteiden tarjontaa. Valmiin ilmastovaikutusten seuranta- ja palautepalvelun k{\"a}yt{\"o}ll{\"a} uskottiin olevan mahdollisuuksia vaikuttaa kotitalouksien kulutustottumuksiin ja sen voivan v{\"a}hent{\"a}{\"a} kulutuksen aiheuttamia kasvihuonekaasup{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a}.",
keywords = "global warming, households, consumption, consumers, feedback, monitoring, web services",
author = "Kaarina Hyv{\"o}nen and Mika Saastamoinen and P{\"a}ivi Timonen and Arto Kallio and Mikko Hongisto and Magnus Melin and Caj S{\"o}derg{\aa}rd and Adriaan Perrels",
note = "Project code: 24426 PGN: 67 s. + liitt. 5 s.",
year = "2009",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-561-884-9",
series = "VATT-tutkimuksia",
publisher = "Valtion taloudellinen tutkimuskeskus",
number = "143:4",
address = "Finland",
}