Kuluttajien näkemyksiä kotitalouden ilmastovaikutusten seuranta- ja palautejärjestelmästä

Climate Bonus -hankeraportti (WP5)

Kaarina Hyvönen, Mika Saastamoinen, Päivi Timonen, Arto Kallio, Mikko Hongisto, Magnus Melin, Caj Södergård, Adriaan Perrels

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tämä raportti kuuluu Climate Bonus -hankkeen raporttisarjaan. Raportti esittelee hankkeessa kehitettyä Ilmastopalautepalvelun demonstraatioversiota sekä palvelun kuluttajapilotoinnin toteutusta ja tuloksia. Palvelun avulla kuluttajat voivat suuntaa antavalla tavalla seurata ja vertailla kotitaloutensa kulutuksesta aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä. Palvelun käyttäjillä oli myös mahdollisuus saada palkkio (pilotoinnissa laskennallisia pisteitä), jos heidän ostostensa aiheuttamat päästöt vähenivät. Palvelun demonstraatioversio kattoi kotitalouksien keskeiset kulutusmenoryhmät eli elintarvikkeet, liikenteen, asumisen ja muu kulutus -ryhmän. Osa elintarvikeostoksista kirjautui palveluun automaattisesti kantaasiakaskorttia, kaupan tietojärjestelmiä, internetiä ja matkapuhelinta hyödyntävän järjestelmän välityksellä. Muiden ostosten tiedot käyttäjät itse kirjasivat tietokoneen tai matkapuhelimen avulla. Kuluttajapilotoinnin tarkoituksena oli tutkia ja arvioida kehitetyn Ilmastopalautepalvelun toimivuutta ja kuluttajien suhtautumista palveluun. Kuluttajat kokeilivat palvelua ja arvioivat sen kiinnostavuutta, käytettävyyttä, tietosisältöä, hyödyllisyyttä ja hyväksyttävyyttä sekä palvelun käytön vaikutuksia kulutuskäyttäytymiseen. Kuluttajapalautteen mukaan ilmastopalautepalvelun idea kiinnosti kuluttajia. Palvelu koettiin melko hyödylliseksi, koska sen käyttö auttaa tiedostamaan oman kulutuksen aiheuttamia ilmastovaikutuksia. Palvelun jatkokehittämistä pidettiinkin toivottavana. Käytännön toteutukseen kytkeytyy kuitenkin merkittäviä haasteita kuluttajien näkökulmasta. Keskeisinä edellytyksinä valmiin palvelun käytölle kuluttajat pitivät käyttäjäystävällisyyttä, toimintavarmuutta, luotettavuutta, kiinnostavuutta ja maksuttomuutta. Toiveena oli myös mahdollisimman monen kaupan ja palveluntarjoajan osallistuminen palvelun kehittämiseen ja tarjoamiseen. Kaupalta odotettiin lisäksi nykyistä laajempaa ilmastoystävällisten tuotteiden tarjontaa. Valmiin ilmastovaikutusten seuranta- ja palautepalvelun käytöllä uskottiin olevan mahdollisuuksia vaikuttaa kotitalouksien kulutustottumuksiin ja sen voivan vähentää kulutuksen aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
Number of pages67
ISBN (Electronic)978-951-561-885-6
Publication statusPublished - 2009
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVATT Tutkimukset
PublisherVATT
Volume143:4

Keywords

  • global warming
  • households
  • consumption
  • consumers
  • feedback
  • monitoring
  • web services

Cite this

Hyvönen, K., Saastamoinen, M., Timonen, P., Kallio, A., Hongisto, M., Melin, M., ... Perrels, A. (2009). Kuluttajien näkemyksiä kotitalouden ilmastovaikutusten seuranta- ja palautejärjestelmästä: Climate Bonus -hankeraportti (WP5). Helsinki. VATT Tutkimukset, Vol.. 143:4
Hyvönen, Kaarina ; Saastamoinen, Mika ; Timonen, Päivi ; Kallio, Arto ; Hongisto, Mikko ; Melin, Magnus ; Södergård, Caj ; Perrels, Adriaan. / Kuluttajien näkemyksiä kotitalouden ilmastovaikutusten seuranta- ja palautejärjestelmästä : Climate Bonus -hankeraportti (WP5). Helsinki, 2009. 67 p. (VATT Tutkimukset, Vol. 143:4).
@book{ffaf2bc74528438890ced4a0b3e21c14,
title = "Kuluttajien n{\"a}kemyksi{\"a} kotitalouden ilmastovaikutusten seuranta- ja palautej{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a}: Climate Bonus -hankeraportti (WP5)",
abstract = "T{\"a}m{\"a} raportti kuuluu Climate Bonus -hankkeen raporttisarjaan. Raportti esittelee hankkeessa kehitetty{\"a} Ilmastopalautepalvelun demonstraatioversiota sek{\"a} palvelun kuluttajapilotoinnin toteutusta ja tuloksia. Palvelun avulla kuluttajat voivat suuntaa antavalla tavalla seurata ja vertailla kotitaloutensa kulutuksesta aiheutuvia kasvihuonekaasup{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a}. Palvelun k{\"a}ytt{\"a}jill{\"a} oli my{\"o}s mahdollisuus saada palkkio (pilotoinnissa laskennallisia pisteit{\"a}), jos heid{\"a}n ostostensa aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t v{\"a}heniv{\"a}t. Palvelun demonstraatioversio kattoi kotitalouksien keskeiset kulutusmenoryhm{\"a}t eli elintarvikkeet, liikenteen, asumisen ja muu kulutus -ryhm{\"a}n. Osa elintarvikeostoksista kirjautui palveluun automaattisesti kantaasiakaskorttia, kaupan tietoj{\"a}rjestelmi{\"a}, interneti{\"a} ja matkapuhelinta hy{\"o}dynt{\"a}v{\"a}n j{\"a}rjestelm{\"a}n v{\"a}lityksell{\"a}. Muiden ostosten tiedot k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}t itse kirjasivat tietokoneen tai matkapuhelimen avulla. Kuluttajapilotoinnin tarkoituksena oli tutkia ja arvioida kehitetyn Ilmastopalautepalvelun toimivuutta ja kuluttajien suhtautumista palveluun. Kuluttajat kokeilivat palvelua ja arvioivat sen kiinnostavuutta, k{\"a}ytett{\"a}vyytt{\"a}, tietosis{\"a}lt{\"o}{\"a}, hy{\"o}dyllisyytt{\"a} ja hyv{\"a}ksytt{\"a}vyytt{\"a} sek{\"a} palvelun k{\"a}yt{\"o}n vaikutuksia kulutusk{\"a}ytt{\"a}ytymiseen. Kuluttajapalautteen mukaan ilmastopalautepalvelun idea kiinnosti kuluttajia. Palvelu koettiin melko hy{\"o}dylliseksi, koska sen k{\"a}ytt{\"o} auttaa tiedostamaan oman kulutuksen aiheuttamia ilmastovaikutuksia. Palvelun jatkokehitt{\"a}mist{\"a} pidettiinkin toivottavana. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n toteutukseen kytkeytyy kuitenkin merkitt{\"a}vi{\"a} haasteita kuluttajien n{\"a}k{\"o}kulmasta. Keskeisin{\"a} edellytyksin{\"a} valmiin palvelun k{\"a}yt{\"o}lle kuluttajat pitiv{\"a}t k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}yst{\"a}v{\"a}llisyytt{\"a}, toimintavarmuutta, luotettavuutta, kiinnostavuutta ja maksuttomuutta. Toiveena oli my{\"o}s mahdollisimman monen kaupan ja palveluntarjoajan osallistuminen palvelun kehitt{\"a}miseen ja tarjoamiseen. Kaupalta odotettiin lis{\"a}ksi nykyist{\"a} laajempaa ilmastoyst{\"a}v{\"a}llisten tuotteiden tarjontaa. Valmiin ilmastovaikutusten seuranta- ja palautepalvelun k{\"a}yt{\"o}ll{\"a} uskottiin olevan mahdollisuuksia vaikuttaa kotitalouksien kulutustottumuksiin ja sen voivan v{\"a}hent{\"a}{\"a} kulutuksen aiheuttamia kasvihuonekaasup{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a}.",
keywords = "global warming, households, consumption, consumers, feedback, monitoring, web services",
author = "Kaarina Hyv{\"o}nen and Mika Saastamoinen and P{\"a}ivi Timonen and Arto Kallio and Mikko Hongisto and Magnus Melin and Caj S{\"o}derg{\aa}rd and Adriaan Perrels",
note = "Project code: 24426 PGN: 67 s. + liitt. 5 s.",
year = "2009",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-561-884-9",
series = "VATT Tutkimukset",
publisher = "VATT",

}

Hyvönen, K, Saastamoinen, M, Timonen, P, Kallio, A, Hongisto, M, Melin, M, Södergård, C & Perrels, A 2009, Kuluttajien näkemyksiä kotitalouden ilmastovaikutusten seuranta- ja palautejärjestelmästä: Climate Bonus -hankeraportti (WP5). VATT Tutkimukset, vol. 143:4, Helsinki.

Kuluttajien näkemyksiä kotitalouden ilmastovaikutusten seuranta- ja palautejärjestelmästä : Climate Bonus -hankeraportti (WP5). / Hyvönen, Kaarina; Saastamoinen, Mika; Timonen, Päivi; Kallio, Arto; Hongisto, Mikko; Melin, Magnus; Södergård, Caj; Perrels, Adriaan.

Helsinki, 2009. 67 p. (VATT Tutkimukset, Vol. 143:4).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Kuluttajien näkemyksiä kotitalouden ilmastovaikutusten seuranta- ja palautejärjestelmästä

T2 - Climate Bonus -hankeraportti (WP5)

AU - Hyvönen, Kaarina

AU - Saastamoinen, Mika

AU - Timonen, Päivi

AU - Kallio, Arto

AU - Hongisto, Mikko

AU - Melin, Magnus

AU - Södergård, Caj

AU - Perrels, Adriaan

N1 - Project code: 24426 PGN: 67 s. + liitt. 5 s.

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Tämä raportti kuuluu Climate Bonus -hankkeen raporttisarjaan. Raportti esittelee hankkeessa kehitettyä Ilmastopalautepalvelun demonstraatioversiota sekä palvelun kuluttajapilotoinnin toteutusta ja tuloksia. Palvelun avulla kuluttajat voivat suuntaa antavalla tavalla seurata ja vertailla kotitaloutensa kulutuksesta aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä. Palvelun käyttäjillä oli myös mahdollisuus saada palkkio (pilotoinnissa laskennallisia pisteitä), jos heidän ostostensa aiheuttamat päästöt vähenivät. Palvelun demonstraatioversio kattoi kotitalouksien keskeiset kulutusmenoryhmät eli elintarvikkeet, liikenteen, asumisen ja muu kulutus -ryhmän. Osa elintarvikeostoksista kirjautui palveluun automaattisesti kantaasiakaskorttia, kaupan tietojärjestelmiä, internetiä ja matkapuhelinta hyödyntävän järjestelmän välityksellä. Muiden ostosten tiedot käyttäjät itse kirjasivat tietokoneen tai matkapuhelimen avulla. Kuluttajapilotoinnin tarkoituksena oli tutkia ja arvioida kehitetyn Ilmastopalautepalvelun toimivuutta ja kuluttajien suhtautumista palveluun. Kuluttajat kokeilivat palvelua ja arvioivat sen kiinnostavuutta, käytettävyyttä, tietosisältöä, hyödyllisyyttä ja hyväksyttävyyttä sekä palvelun käytön vaikutuksia kulutuskäyttäytymiseen. Kuluttajapalautteen mukaan ilmastopalautepalvelun idea kiinnosti kuluttajia. Palvelu koettiin melko hyödylliseksi, koska sen käyttö auttaa tiedostamaan oman kulutuksen aiheuttamia ilmastovaikutuksia. Palvelun jatkokehittämistä pidettiinkin toivottavana. Käytännön toteutukseen kytkeytyy kuitenkin merkittäviä haasteita kuluttajien näkökulmasta. Keskeisinä edellytyksinä valmiin palvelun käytölle kuluttajat pitivät käyttäjäystävällisyyttä, toimintavarmuutta, luotettavuutta, kiinnostavuutta ja maksuttomuutta. Toiveena oli myös mahdollisimman monen kaupan ja palveluntarjoajan osallistuminen palvelun kehittämiseen ja tarjoamiseen. Kaupalta odotettiin lisäksi nykyistä laajempaa ilmastoystävällisten tuotteiden tarjontaa. Valmiin ilmastovaikutusten seuranta- ja palautepalvelun käytöllä uskottiin olevan mahdollisuuksia vaikuttaa kotitalouksien kulutustottumuksiin ja sen voivan vähentää kulutuksen aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä.

AB - Tämä raportti kuuluu Climate Bonus -hankkeen raporttisarjaan. Raportti esittelee hankkeessa kehitettyä Ilmastopalautepalvelun demonstraatioversiota sekä palvelun kuluttajapilotoinnin toteutusta ja tuloksia. Palvelun avulla kuluttajat voivat suuntaa antavalla tavalla seurata ja vertailla kotitaloutensa kulutuksesta aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä. Palvelun käyttäjillä oli myös mahdollisuus saada palkkio (pilotoinnissa laskennallisia pisteitä), jos heidän ostostensa aiheuttamat päästöt vähenivät. Palvelun demonstraatioversio kattoi kotitalouksien keskeiset kulutusmenoryhmät eli elintarvikkeet, liikenteen, asumisen ja muu kulutus -ryhmän. Osa elintarvikeostoksista kirjautui palveluun automaattisesti kantaasiakaskorttia, kaupan tietojärjestelmiä, internetiä ja matkapuhelinta hyödyntävän järjestelmän välityksellä. Muiden ostosten tiedot käyttäjät itse kirjasivat tietokoneen tai matkapuhelimen avulla. Kuluttajapilotoinnin tarkoituksena oli tutkia ja arvioida kehitetyn Ilmastopalautepalvelun toimivuutta ja kuluttajien suhtautumista palveluun. Kuluttajat kokeilivat palvelua ja arvioivat sen kiinnostavuutta, käytettävyyttä, tietosisältöä, hyödyllisyyttä ja hyväksyttävyyttä sekä palvelun käytön vaikutuksia kulutuskäyttäytymiseen. Kuluttajapalautteen mukaan ilmastopalautepalvelun idea kiinnosti kuluttajia. Palvelu koettiin melko hyödylliseksi, koska sen käyttö auttaa tiedostamaan oman kulutuksen aiheuttamia ilmastovaikutuksia. Palvelun jatkokehittämistä pidettiinkin toivottavana. Käytännön toteutukseen kytkeytyy kuitenkin merkittäviä haasteita kuluttajien näkökulmasta. Keskeisinä edellytyksinä valmiin palvelun käytölle kuluttajat pitivät käyttäjäystävällisyyttä, toimintavarmuutta, luotettavuutta, kiinnostavuutta ja maksuttomuutta. Toiveena oli myös mahdollisimman monen kaupan ja palveluntarjoajan osallistuminen palvelun kehittämiseen ja tarjoamiseen. Kaupalta odotettiin lisäksi nykyistä laajempaa ilmastoystävällisten tuotteiden tarjontaa. Valmiin ilmastovaikutusten seuranta- ja palautepalvelun käytöllä uskottiin olevan mahdollisuuksia vaikuttaa kotitalouksien kulutustottumuksiin ja sen voivan vähentää kulutuksen aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä.

KW - global warming

KW - households

KW - consumption

KW - consumers

KW - feedback

KW - monitoring

KW - web services

M3 - Report

SN - 978-951-561-884-9

T3 - VATT Tutkimukset

BT - Kuluttajien näkemyksiä kotitalouden ilmastovaikutusten seuranta- ja palautejärjestelmästä

CY - Helsinki

ER -

Hyvönen K, Saastamoinen M, Timonen P, Kallio A, Hongisto M, Melin M et al. Kuluttajien näkemyksiä kotitalouden ilmastovaikutusten seuranta- ja palautejärjestelmästä: Climate Bonus -hankeraportti (WP5). Helsinki, 2009. 67 p. (VATT Tutkimukset, Vol. 143:4).