Kuluttajien suhtautuminen keinotekoisiin elintarvikeväreihin

Hely Tuorila

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin 232 kuluttajan asenteita ja käyttäytymistä keinotekoisten elintarvikevärien suhteen. Asenteet mitattiin Likertin asteikolla, ja käyttäytymistä tutkittiin antamalla koehenkilöiden arvioida värittömän ja värillisen limonadin ulkonäön ja maun miellyttävyyttä. Tuloksen mukaan kuluttajien sanallisella tasolla ilmaistut asenteet keinotekoisia elintarvikevärejä kohtaan olivat keskimääräisesti ottaen varsin torjuvat. Koulutus sekä aikaisemmat keskustelut värien käytöstä tai artikkelien lukeminen niistä lisäsivät värikielteisyyttä. Naiset asennoituivat väreihin kielteisemmin kuin miehet. Väriasenne korreloi voimakkaasti käsitykseen elintarvikkeiden turvallisuudesta yleensä. Valintatilanteessa käyttäytyminen ei näyttänyt olevan suurestikaan sidoksissa asenteeseen silloin, kun väriin ei liitetty assosiaatiota. Kun molempien näytejuomien ilmoitettiin olevan mansikkalimonadeja, lisääntyivät myönteiset reaktiot asenteiltaan myönteisillä koehenkilöillä. Kielteisesti asennoituviin informaatiolla ei ollut paljon vaikutusta. Tästä voidaan päätellä, että vasta assosiaation antaminen pakotti koehenkilöt käyttämään kokemus- ja asennetaustaansa arvioinnin tukena. Yhteenvetona voidaan todeta, että vaikka väriasenne on ilmeisesti yksi kuluttajien valintaa säätelevä tekijä, se ei selitä kuin osan valintakäyttäytymisestä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages67
ISBN (Print)951-38-1219-7
Publication statusPublished - 1981
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number5
ISSN0358-5085

Keywords

  • food additives
  • food flavor
  • consumers

Cite this

Tuorila, H. (1981). Kuluttajien suhtautuminen keinotekoisiin elintarvikeväreihin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 5
Tuorila, Hely. / Kuluttajien suhtautuminen keinotekoisiin elintarvikeväreihin. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 67 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 5).
@book{9fff2b0242cd46a2942d8cdd65ee1926,
title = "Kuluttajien suhtautuminen keinotekoisiin elintarvikev{\"a}reihin",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin 232 kuluttajan asenteita ja k{\"a}ytt{\"a}ytymist{\"a} keinotekoisten elintarvikev{\"a}rien suhteen. Asenteet mitattiin Likertin asteikolla, ja k{\"a}ytt{\"a}ytymist{\"a} tutkittiin antamalla koehenkil{\"o}iden arvioida v{\"a}ritt{\"o}m{\"a}n ja v{\"a}rillisen limonadin ulkon{\"a}{\"o}n ja maun miellytt{\"a}vyytt{\"a}. Tuloksen mukaan kuluttajien sanallisella tasolla ilmaistut asenteet keinotekoisia elintarvikev{\"a}rej{\"a} kohtaan olivat keskim{\"a}{\"a}r{\"a}isesti ottaen varsin torjuvat. Koulutus sek{\"a} aikaisemmat keskustelut v{\"a}rien k{\"a}yt{\"o}st{\"a} tai artikkelien lukeminen niist{\"a} lis{\"a}siv{\"a}t v{\"a}rikielteisyytt{\"a}. Naiset asennoituivat v{\"a}reihin kielteisemmin kuin miehet. V{\"a}riasenne korreloi voimakkaasti k{\"a}sitykseen elintarvikkeiden turvallisuudesta yleens{\"a}. Valintatilanteessa k{\"a}ytt{\"a}ytyminen ei n{\"a}ytt{\"a}nyt olevan suurestikaan sidoksissa asenteeseen silloin, kun v{\"a}riin ei liitetty assosiaatiota. Kun molempien n{\"a}ytejuomien ilmoitettiin olevan mansikkalimonadeja, lis{\"a}{\"a}ntyiv{\"a}t my{\"o}nteiset reaktiot asenteiltaan my{\"o}nteisill{\"a} koehenkil{\"o}ill{\"a}. Kielteisesti asennoituviin informaatiolla ei ollut paljon vaikutusta. T{\"a}st{\"a} voidaan p{\"a}{\"a}tell{\"a}, ett{\"a} vasta assosiaation antaminen pakotti koehenkil{\"o}t k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}{\"a}n kokemus- ja asennetaustaansa arvioinnin tukena. Yhteenvetona voidaan todeta, ett{\"a} vaikka v{\"a}riasenne on ilmeisesti yksi kuluttajien valintaa s{\"a}{\"a}telev{\"a} tekij{\"a}, se ei selit{\"a} kuin osan valintak{\"a}ytt{\"a}ytymisest{\"a}.",
keywords = "food additives, food flavor, consumers",
author = "Hely Tuorila",
year = "1981",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1219-7",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "5",
address = "Finland",

}

Tuorila, H 1981, Kuluttajien suhtautuminen keinotekoisiin elintarvikeväreihin. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 5, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kuluttajien suhtautuminen keinotekoisiin elintarvikeväreihin. / Tuorila, Hely.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 67 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 5).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Kuluttajien suhtautuminen keinotekoisiin elintarvikeväreihin

AU - Tuorila, Hely

PY - 1981

Y1 - 1981

N2 - Tutkimuksessa selvitettiin 232 kuluttajan asenteita ja käyttäytymistä keinotekoisten elintarvikevärien suhteen. Asenteet mitattiin Likertin asteikolla, ja käyttäytymistä tutkittiin antamalla koehenkilöiden arvioida värittömän ja värillisen limonadin ulkonäön ja maun miellyttävyyttä. Tuloksen mukaan kuluttajien sanallisella tasolla ilmaistut asenteet keinotekoisia elintarvikevärejä kohtaan olivat keskimääräisesti ottaen varsin torjuvat. Koulutus sekä aikaisemmat keskustelut värien käytöstä tai artikkelien lukeminen niistä lisäsivät värikielteisyyttä. Naiset asennoituivat väreihin kielteisemmin kuin miehet. Väriasenne korreloi voimakkaasti käsitykseen elintarvikkeiden turvallisuudesta yleensä. Valintatilanteessa käyttäytyminen ei näyttänyt olevan suurestikaan sidoksissa asenteeseen silloin, kun väriin ei liitetty assosiaatiota. Kun molempien näytejuomien ilmoitettiin olevan mansikkalimonadeja, lisääntyivät myönteiset reaktiot asenteiltaan myönteisillä koehenkilöillä. Kielteisesti asennoituviin informaatiolla ei ollut paljon vaikutusta. Tästä voidaan päätellä, että vasta assosiaation antaminen pakotti koehenkilöt käyttämään kokemus- ja asennetaustaansa arvioinnin tukena. Yhteenvetona voidaan todeta, että vaikka väriasenne on ilmeisesti yksi kuluttajien valintaa säätelevä tekijä, se ei selitä kuin osan valintakäyttäytymisestä.

AB - Tutkimuksessa selvitettiin 232 kuluttajan asenteita ja käyttäytymistä keinotekoisten elintarvikevärien suhteen. Asenteet mitattiin Likertin asteikolla, ja käyttäytymistä tutkittiin antamalla koehenkilöiden arvioida värittömän ja värillisen limonadin ulkonäön ja maun miellyttävyyttä. Tuloksen mukaan kuluttajien sanallisella tasolla ilmaistut asenteet keinotekoisia elintarvikevärejä kohtaan olivat keskimääräisesti ottaen varsin torjuvat. Koulutus sekä aikaisemmat keskustelut värien käytöstä tai artikkelien lukeminen niistä lisäsivät värikielteisyyttä. Naiset asennoituivat väreihin kielteisemmin kuin miehet. Väriasenne korreloi voimakkaasti käsitykseen elintarvikkeiden turvallisuudesta yleensä. Valintatilanteessa käyttäytyminen ei näyttänyt olevan suurestikaan sidoksissa asenteeseen silloin, kun väriin ei liitetty assosiaatiota. Kun molempien näytejuomien ilmoitettiin olevan mansikkalimonadeja, lisääntyivät myönteiset reaktiot asenteiltaan myönteisillä koehenkilöillä. Kielteisesti asennoituviin informaatiolla ei ollut paljon vaikutusta. Tästä voidaan päätellä, että vasta assosiaation antaminen pakotti koehenkilöt käyttämään kokemus- ja asennetaustaansa arvioinnin tukena. Yhteenvetona voidaan todeta, että vaikka väriasenne on ilmeisesti yksi kuluttajien valintaa säätelevä tekijä, se ei selitä kuin osan valintakäyttäytymisestä.

KW - food additives

KW - food flavor

KW - consumers

M3 - Report

SN - 951-38-1219-7

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Kuluttajien suhtautuminen keinotekoisiin elintarvikeväreihin

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Tuorila H. Kuluttajien suhtautuminen keinotekoisiin elintarvikeväreihin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 67 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 5).