Kuluttajien suhtautuminen keinotekoisiin elintarvikeväreihin

Hely Tuorila

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin 232 kuluttajan asenteita ja käyttäytymistä keinotekoisten elintarvikevärien suhteen. Asenteet mitattiin Likertin asteikolla, ja käyttäytymistä tutkittiin antamalla koehenkilöiden arvioida värittömän ja värillisen limonadin ulkonäön ja maun miellyttävyyttä. Tuloksen mukaan kuluttajien sanallisella tasolla ilmaistut asenteet keinotekoisia elintarvikevärejä kohtaan olivat keskimääräisesti ottaen varsin torjuvat. Koulutus sekä aikaisemmat keskustelut värien käytöstä tai artikkelien lukeminen niistä lisäsivät värikielteisyyttä. Naiset asennoituivat väreihin kielteisemmin kuin miehet. Väriasenne korreloi voimakkaasti käsitykseen elintarvikkeiden turvallisuudesta yleensä. Valintatilanteessa käyttäytyminen ei näyttänyt olevan suurestikaan sidoksissa asenteeseen silloin, kun väriin ei liitetty assosiaatiota. Kun molempien näytejuomien ilmoitettiin olevan mansikkalimonadeja, lisääntyivät myönteiset reaktiot asenteiltaan myönteisillä koehenkilöillä. Kielteisesti asennoituviin informaatiolla ei ollut paljon vaikutusta. Tästä voidaan päätellä, että vasta assosiaation antaminen pakotti koehenkilöt käyttämään kokemus- ja asennetaustaansa arvioinnin tukena. Yhteenvetona voidaan todeta, että vaikka väriasenne on ilmeisesti yksi kuluttajien valintaa säätelevä tekijä, se ei selitä kuin osan valintakäyttäytymisestä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages67
ISBN (Print)951-38-1219-7
Publication statusPublished - 1981
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number5
ISSN0358-5085

Keywords

  • food additives
  • food flavor
  • consumers

Cite this