TY - BOOK
T1 - Kunnossapitourakoiden toimivuusvaatimukset
AU - Kurki, Timo
AU - Spoof, Harri
AU - Malmivuo, Mikko
AU - Petäjä, Sami
AU - Leinonen, Jarkko
N1 - Project code: R2SU00749
PY - 2004
Y1 - 2004
N2 - Tutkimushankkeen tavoitteena oli määrittää teiden ja
katujen kunnossapitoa varten toimivuusvaatimuksia ja
niiden todentamismenetelmiä. Tutkimuksen
toimivuusvaatimusosio oli jaettu kahtia siten, että VTT
vastasi (Tiehallinnon terminologian mukaisesti) ylläpidon
toimivuusvaatimusten kehittämisestä ja Teknillisen
korkeakoulun Tielaboratorio vastasi hoidon osuudesta.
Tutkimushankkeeseen kuuluvan kunnossapitopalvelujen
hankinnan prosessi-kuvauksen laatimisesta vastasi
Teknillisen korkeakoulun rakentamistalouden laboratorio,
ja liikenneväylien hanke- ja rakennusosien määrittelystä
vastasi Rapal Oy.
Tutkimuksessa käytiin läpi Tiehallinnon ja kuntien
urakoinnin hankinnassa käyttämiä laatuvaatimuksia.
Tutkimuksessa selvitettiin myös kansainvälinen nykytilaa
käytetyistä toimivuusvaatimuksista. Selvitettäviä maita
olivat Pohjoismaiden lisäksi mm. Englanti, Hollanti,
Uusi-Seelanti, Yhdysvallat ja Kanada. Lisäksi tiedustelut
suoritettiin myös mm. Ranskan, Sveitsin, Espanjan ja
Portugalin osalta, mutta haastattelujen perusteella
heillä ei ole kokemuksia toimivuusvaatimuksista
kunnossapitourakoissa.
Toimivuusvaatimuksia voidaan asettaa eri tasoilla.
Esimerkiksi turvallisuutta voidaan mitata "korkealla"
tasolla onnettomuuksien määrällä tai maanläheisemmin
kitkalla. Tutkimuksessa selvitettiin
yksityiskohtaisemmin, voidaanko liikenneonnettomuuksien
määrää käyttää toimivuusvaatimuksena. Kunnossapitäjän
toimien ja liikenneturvallisuuden heikko yhteys sekä
säiden vaikutus vaikeuttaa turvallisuusbonusten käyttöä.
Väylän käyttäjää tärkeää ovat turvallisuus ja
palvelutaso. Väylän käyttäjille ja ympäröivälle
asutukselle ovat tärkeitä ympäristövaikutukset ja
viihtyisyys. Väylän omistaja on kiinnostunut rakenteiden
käyttöiästä ja vaurioriskistä.
Turvallisuus muodostuu urasyvyydestä, kitkasta,
valaistuksesta, kaiteista jne. Palvelutaso muodostuu mm.
pitkittäisepätasaisuudesta, opasteiden näkyvyydestä ja
tienvarsikalusteiden kunnosta. Ympäristövaikutukset
muodostuvat mm ympäristömelusta, tärinästä ja
materiaalien uusiokäytöstä. Viihtyisyyteen vaikuttaaat
mm. tieympäristön rakenteet ja istutukset. Käyttöikään ja
vaurioriskiin kuuluvat esim. päällysteen urautumisnopeus
ja tierakenteen kuivatus.
Toimivuusvaatimusten käyttö tuottaa monia etuja.
Hankintamenettely, samoin kuin itse urakan valvonta, on
tilaajalle kevyempi taakka kohdistuessaan vain
lopputuotteeseen, eikä tilaajan tarvitse puuttua
teknisiin yksityiskohtiin. Urakoitsijalla on mahdollisuus
tehostaa toimintaansa ja hankkia kilpailuetua
markkinoilla panostamalla tuotekehitykseen ja
kehittämällä uusia tehokkaampia työmenetelmiä,
materiaaleja tai työkoneita. Toimivuusvaatimusten
käyttöönottoon liittyy myös riskejä, kuten urakoitsijalle
aiheutuvan riskin kasvu ja tarjoajien väheneminen ja sitä
kautta urakkahintojen nousu.
Tilaaja voi valita, minkälaista laatuvaatimusta
hankinnoissaan käyttää. Joskus on teknisesti ja
taloudellisesti järkevämpää käyttää vanhaa yleisesti
ymmärrettyä ja selkeästi todennettavaa teknistä
laatuvaatimusta kuin siirtää riskejä ja vastuuta
teknisistä ratkaisuista urakoitsijan harteille
käyttämällä toimivuusvaatimuksia.
AB - Tutkimushankkeen tavoitteena oli määrittää teiden ja
katujen kunnossapitoa varten toimivuusvaatimuksia ja
niiden todentamismenetelmiä. Tutkimuksen
toimivuusvaatimusosio oli jaettu kahtia siten, että VTT
vastasi (Tiehallinnon terminologian mukaisesti) ylläpidon
toimivuusvaatimusten kehittämisestä ja Teknillisen
korkeakoulun Tielaboratorio vastasi hoidon osuudesta.
Tutkimushankkeeseen kuuluvan kunnossapitopalvelujen
hankinnan prosessi-kuvauksen laatimisesta vastasi
Teknillisen korkeakoulun rakentamistalouden laboratorio,
ja liikenneväylien hanke- ja rakennusosien määrittelystä
vastasi Rapal Oy.
Tutkimuksessa käytiin läpi Tiehallinnon ja kuntien
urakoinnin hankinnassa käyttämiä laatuvaatimuksia.
Tutkimuksessa selvitettiin myös kansainvälinen nykytilaa
käytetyistä toimivuusvaatimuksista. Selvitettäviä maita
olivat Pohjoismaiden lisäksi mm. Englanti, Hollanti,
Uusi-Seelanti, Yhdysvallat ja Kanada. Lisäksi tiedustelut
suoritettiin myös mm. Ranskan, Sveitsin, Espanjan ja
Portugalin osalta, mutta haastattelujen perusteella
heillä ei ole kokemuksia toimivuusvaatimuksista
kunnossapitourakoissa.
Toimivuusvaatimuksia voidaan asettaa eri tasoilla.
Esimerkiksi turvallisuutta voidaan mitata "korkealla"
tasolla onnettomuuksien määrällä tai maanläheisemmin
kitkalla. Tutkimuksessa selvitettiin
yksityiskohtaisemmin, voidaanko liikenneonnettomuuksien
määrää käyttää toimivuusvaatimuksena. Kunnossapitäjän
toimien ja liikenneturvallisuuden heikko yhteys sekä
säiden vaikutus vaikeuttaa turvallisuusbonusten käyttöä.
Väylän käyttäjää tärkeää ovat turvallisuus ja
palvelutaso. Väylän käyttäjille ja ympäröivälle
asutukselle ovat tärkeitä ympäristövaikutukset ja
viihtyisyys. Väylän omistaja on kiinnostunut rakenteiden
käyttöiästä ja vaurioriskistä.
Turvallisuus muodostuu urasyvyydestä, kitkasta,
valaistuksesta, kaiteista jne. Palvelutaso muodostuu mm.
pitkittäisepätasaisuudesta, opasteiden näkyvyydestä ja
tienvarsikalusteiden kunnosta. Ympäristövaikutukset
muodostuvat mm ympäristömelusta, tärinästä ja
materiaalien uusiokäytöstä. Viihtyisyyteen vaikuttaaat
mm. tieympäristön rakenteet ja istutukset. Käyttöikään ja
vaurioriskiin kuuluvat esim. päällysteen urautumisnopeus
ja tierakenteen kuivatus.
Toimivuusvaatimusten käyttö tuottaa monia etuja.
Hankintamenettely, samoin kuin itse urakan valvonta, on
tilaajalle kevyempi taakka kohdistuessaan vain
lopputuotteeseen, eikä tilaajan tarvitse puuttua
teknisiin yksityiskohtiin. Urakoitsijalla on mahdollisuus
tehostaa toimintaansa ja hankkia kilpailuetua
markkinoilla panostamalla tuotekehitykseen ja
kehittämällä uusia tehokkaampia työmenetelmiä,
materiaaleja tai työkoneita. Toimivuusvaatimusten
käyttöönottoon liittyy myös riskejä, kuten urakoitsijalle
aiheutuvan riskin kasvu ja tarjoajien väheneminen ja sitä
kautta urakkahintojen nousu.
Tilaaja voi valita, minkälaista laatuvaatimusta
hankinnoissaan käyttää. Joskus on teknisesti ja
taloudellisesti järkevämpää käyttää vanhaa yleisesti
ymmärrettyä ja selkeästi todennettavaa teknistä
laatuvaatimusta kuin siirtää riskejä ja vastuuta
teknisistä ratkaisuista urakoitsijan harteille
käyttämällä toimivuusvaatimuksia.
KW - streets, roads, maintenance, performance requirements, assessment, service life, environmental impacts
KW - noise, vibrations, traffic safety
M3 - Report
SN - 951-38-6509-6
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Kunnossapitourakoiden toimivuusvaatimukset
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -