TY - BOOK
T1 - Kuntajohtoisen kilpailuttamisyhteiskunnan toimintarakenteet
AU - Sneck, Timo
AU - Hannula, Petri
AU - Mäkelä, Keijo
AU - Sandberg, Juha
AU - Taivassalo, Ville
PY - 2009
Y1 - 2009
N2 - Kuntajohtoisen kilpailuttamisyhteiskunnan
toimintarakenteiden tarkoituksena on paran-taa kuntien
toiminnan tuottavuutta ja vaikuttavuutta toiminnan
innovaatiohakuisuutta lisäämällä. 2010-luvun
työmarkkinoiden suuren uusjaon myötä julkisen sektorin
työpai-koista siirtyy yksityiselle sektorille jopa 100
000. Prosessin hallitsemiseksi kuntien on otettava
taloutensa keventämisen kannalta merkittävimpien
tehtävien organisoitu inno-vaatiotoiminta hallintaansa
esimerkiksi seuraavien rakenteiden varassa:
Kunta alustaa taloutensa kriittisiä kysymyksiä
keventävien innovaatioiden kehittämis-työn, jonka avulla
yritykset kykenevät tilaaja-tuottajamallissa tarjoamaan
kunnan taloutta keventäviä palveluratkaisuja.
Kunta jakelee tuottajille varmat asiakkaat.
Kunnan tulevien säästöjen perustalta voidaan perustaa
yksityinen rahasto, jolla yksityi-nen sektori rahoittaa
innovaatioiden kehittämiskustannukset ja saa
sijoituksensa takai-sin, kun palvelukustannukset
alenevat. Tämä auttaa ohjaamaan pois kunnan vastuulta
niitä työtehtäviä, jotka poliittisen tahtotilan mukaan
voidaan yksityistää, mikäli yksityi-sen sektorin
innovaatiotoiminta parantaa niiden tuottavuutta enemmän
kuin palvelut kehittyisivät kunnan itse tuottamina.
Ratkaisuksi työssä kehitetään innovaatiopakotteisen
endogeenisen kasvun malli työvä-lineineen. Sen keskeisin
idea on kilpailuttaa hankintatoimen kautta kunnan eri
toimialo-jen taloutta keventäviä, innovatiivisia
palveluratkaisuja. Ehdotuksen mukaan toimiva 2010-luvun
menestyjäkunta johtaa talouttaan keventävää
kehittämistyötä ja saa sen ra-hoitettua kunnan budjetin
ulkopuolella. Kehittämistyön toteuttavat
tutkimuslaitokset ja kunta voivat kytkeä palveluilta
vaadittaviin toimivuusominaisuuksiin pysyvän
innovaatiopakotteen. Kun hankintatoimi opastaa tuottajat
innovaatiopakotteen hallintaan, kunta saa alueelleen
innovaatiohakuisen tuottajayritysverkoston. Käytännössä
kunta avaa tuottajaehdokkaille pääsyn hyödynnettävissä
olevaan asiakastietouteen esimerkiksi noin 2 vuotta ennen
kilpailutusta
ennen kilpailutusta kunta ja tuottajaehdokkaat
muotoilevat yhdessä asiakkaiden kans-sa sosiaalisessa
mediassa toteutettavilla mallipeleillä kaikkia osapuolia
hyödyttävät innovatiivisten palvelujen
toimivuusominaisuudet
tarvittavien teknologioiden prototyypit täyttävät
kaikkien osapuolten vaatimukset, jolloin kunta ja
tuottajaehdokkaat voivat sopia voitonjakomalleista, jos
palvelua kat-sotaan tarpeelliseksi kehittää vielä
tilauksen aikana.
Näin menetellen kaikilla osapuolilla on sama käsitys
markkinoista ja niille tuotavien palvelujen
toimivuusominaisuuksista. Asiakkaille on tarjottu
mahdollisuus valita eri teknologioista ja
palvelumalleista itselleen sopivin, jolloin
voittajaehdotuksen suosi-tuimmuus valinnoissa on
selkeästi asiakaslähtöinen käyttäjälähtöisen
innovaatiotoiminnan periaatteiden mukaan. Palvelusetelien
käyttöönotosta saatavien kokemusten perusteella
asiakasvalintaa voidaan kehittää edelleen.
Kun kunnat ottavat taloutensa kriittisten kysymysten
osalta organisoidun innovaatiotuo-tannon haltuunsa,
sitoutuu kuntien taloutta keventäviin prosesseihin myös
yksityisen sektorin rahoitusta. Tämä on tärkeää globaalin
kehityksen vakauttamisen näkökulmasta. Näin kunnat omalta
osaltaan lisäävät sitä paikallisesti säädeltyjen
innovatiivisten mark-kinoiden osuutta kansantaloudessa,
mikä ei ole riippuvainen kansainvälisistä
pääoma-markkinoiden heilahteluista.
AB - Kuntajohtoisen kilpailuttamisyhteiskunnan
toimintarakenteiden tarkoituksena on paran-taa kuntien
toiminnan tuottavuutta ja vaikuttavuutta toiminnan
innovaatiohakuisuutta lisäämällä. 2010-luvun
työmarkkinoiden suuren uusjaon myötä julkisen sektorin
työpai-koista siirtyy yksityiselle sektorille jopa 100
000. Prosessin hallitsemiseksi kuntien on otettava
taloutensa keventämisen kannalta merkittävimpien
tehtävien organisoitu inno-vaatiotoiminta hallintaansa
esimerkiksi seuraavien rakenteiden varassa:
Kunta alustaa taloutensa kriittisiä kysymyksiä
keventävien innovaatioiden kehittämis-työn, jonka avulla
yritykset kykenevät tilaaja-tuottajamallissa tarjoamaan
kunnan taloutta keventäviä palveluratkaisuja.
Kunta jakelee tuottajille varmat asiakkaat.
Kunnan tulevien säästöjen perustalta voidaan perustaa
yksityinen rahasto, jolla yksityi-nen sektori rahoittaa
innovaatioiden kehittämiskustannukset ja saa
sijoituksensa takai-sin, kun palvelukustannukset
alenevat. Tämä auttaa ohjaamaan pois kunnan vastuulta
niitä työtehtäviä, jotka poliittisen tahtotilan mukaan
voidaan yksityistää, mikäli yksityi-sen sektorin
innovaatiotoiminta parantaa niiden tuottavuutta enemmän
kuin palvelut kehittyisivät kunnan itse tuottamina.
Ratkaisuksi työssä kehitetään innovaatiopakotteisen
endogeenisen kasvun malli työvä-lineineen. Sen keskeisin
idea on kilpailuttaa hankintatoimen kautta kunnan eri
toimialo-jen taloutta keventäviä, innovatiivisia
palveluratkaisuja. Ehdotuksen mukaan toimiva 2010-luvun
menestyjäkunta johtaa talouttaan keventävää
kehittämistyötä ja saa sen ra-hoitettua kunnan budjetin
ulkopuolella. Kehittämistyön toteuttavat
tutkimuslaitokset ja kunta voivat kytkeä palveluilta
vaadittaviin toimivuusominaisuuksiin pysyvän
innovaatiopakotteen. Kun hankintatoimi opastaa tuottajat
innovaatiopakotteen hallintaan, kunta saa alueelleen
innovaatiohakuisen tuottajayritysverkoston. Käytännössä
kunta avaa tuottajaehdokkaille pääsyn hyödynnettävissä
olevaan asiakastietouteen esimerkiksi noin 2 vuotta ennen
kilpailutusta
ennen kilpailutusta kunta ja tuottajaehdokkaat
muotoilevat yhdessä asiakkaiden kans-sa sosiaalisessa
mediassa toteutettavilla mallipeleillä kaikkia osapuolia
hyödyttävät innovatiivisten palvelujen
toimivuusominaisuudet
tarvittavien teknologioiden prototyypit täyttävät
kaikkien osapuolten vaatimukset, jolloin kunta ja
tuottajaehdokkaat voivat sopia voitonjakomalleista, jos
palvelua kat-sotaan tarpeelliseksi kehittää vielä
tilauksen aikana.
Näin menetellen kaikilla osapuolilla on sama käsitys
markkinoista ja niille tuotavien palvelujen
toimivuusominaisuuksista. Asiakkaille on tarjottu
mahdollisuus valita eri teknologioista ja
palvelumalleista itselleen sopivin, jolloin
voittajaehdotuksen suosi-tuimmuus valinnoissa on
selkeästi asiakaslähtöinen käyttäjälähtöisen
innovaatiotoiminnan periaatteiden mukaan. Palvelusetelien
käyttöönotosta saatavien kokemusten perusteella
asiakasvalintaa voidaan kehittää edelleen.
Kun kunnat ottavat taloutensa kriittisten kysymysten
osalta organisoidun innovaatiotuo-tannon haltuunsa,
sitoutuu kuntien taloutta keventäviin prosesseihin myös
yksityisen sektorin rahoitusta. Tämä on tärkeää globaalin
kehityksen vakauttamisen näkökulmasta. Näin kunnat omalta
osaltaan lisäävät sitä paikallisesti säädeltyjen
innovatiivisten mark-kinoiden osuutta kansantaloudessa,
mikä ei ole riippuvainen kansainvälisistä
pääoma-markkinoiden heilahteluista.
KW - competitive dialogue
KW - innovation enforced endogeneous growth
KW - public-private win-win structures
M3 - Report
SN - 978-951-38-7256-4
T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes
BT - Kuntajohtoisen kilpailuttamisyhteiskunnan toimintarakenteet
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -