Kuntien liikenneturvallisuustyön menetelmät: Liikenneympäristön parantaminen: Kirjallisuusselvitys

Lars Leden, Harri Peltola, Matti Roine

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Kirjallisuusselvityksen tarkoituksena oli kerätä tutkimustietoa kuntien liikenneturvallisuustyön ohjeiden uudistamista varten. Tarkastelu painottuu taajamaolosuhteisiin ja kevyen liikenteen ongelmiin. Liikenneturvallisuuden parantamista vaativien kohteiden valintaa ehdotetaan täydennettävän uudella menetelmällä. Valinta perustuisi liikenneturvallisuustason luokitteluun Suomen oloihin sovellettavalla TRÅD-menetelmällä. Menetelmän vaatimat tiedot kerättäisiin kunnan koululaisille osoitetuilla kyselyillä ja kevyen liikenteen laskennoilla. Julkaisussa esitellään koululaisten liikenneturvallisuuden selvittämistä koululaiskyselyjen avulla. Liikenneturvallisuustyön tehostamiseksi tulisi selvittää onnettomuusriski ja sen vaihtelu erilaisissa olosuhteissa. Lisäksi TRÅD-menetelmää tulisi Suomessa kehittää kuvaamaan kävelevien ja pyöräilevien koululaisten liikenneturvallisuustasoa. Sekä autojen että kevyen liikenteen suoritetietojen laskentaa tulisi tehostaa taajamissa. Lisäksi kevyen liikenteen laskentoja koskevat ohjeet tulisi laatia pikaisesti, jotta eri kunnista saataisiin vertailukelpoisia laskentatuloksia. Liikenneturvallisuuden parannuskohteiden valintaan on olemassa neljä erilaista strategiaa: 1. kokonainen alue parannetaan (liikennesaneeraus) 2. useita, samanlaisia toimenpiteitä vaativia kohteita parannetaan samanaikaisesti 3. tietty tiejakso parannetaan 4. yksittäinen tiekohta tai liittymä parannetaan ("black spot"). Pitkällä aikavälillä tulee tarkistaa kaikkien alueiden liikennesaneeraustarve. Kaikkien alueiden tulee täyttää liikenneturvallisuudelle asetetut tavoitteet. Toista strategiaa sovelletaan, kun useassa tienkohdassa on samanlaisia toimenpiteitä vaativia ongelmia, esimerkiksi paljon liukkaan kelin onnettomuuksia. Kaikki vastaavanlaiset kohdat voidaan parantaa samalla tavalla. Toimenpiteen vaikutuksista on oltava täysi varmuus ennen kuin tätä strategiaa käytetään. Kolmas ja neljäs strategia soveltuvat silloin, kun onnettomuusriski tietyssä kohdassa on poikkeuksellisen suuri. Tällaisia tien kohtia kutsutaan onnettomuuksien kasaumapisteiksi ("black spot"). Pieniin onnettomuusmääriin liittyvää satunnaisvaihtelua on tarkasteltu esimerkin avulla. Julkaisussa esitetään yhteenveto erilaisten toimenpiteiden vaikutuksia koskevista tutkimuksista. Lisäksi esitetään tietoja normeista ja toimenpiteiden valintakriteereistä, toimenpide-ehdotuksista ja kiireellisyysjärjestyksestä ja liikenneturvallisuustyön seurannasta.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages107
    ISBN (Print)951-38-3399-2
    Publication statusPublished - 1989
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number939
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • traffic engineering
    • traffic surveys
    • traffic accidents
    • traffic safety
    • literature surveys
    • municipal traffic
    • urban areas
    • children

    Cite this