@book{50a2cf0dc67440fab9ce20fe08ac52bc,
title = "Kuntien liikenneturvallisuusty{\"o}n menetelm{\"a}t: Liikenneymp{\"a}rist{\"o}n parantaminen: Kirjallisuusselvitys",
abstract = "Kirjallisuusselvityksen tarkoituksena oli ker{\"a}t{\"a} tutkimustietoa kuntien liikenneturvallisuusty{\"o}n ohjeiden uudistamista varten. Tarkastelu painottuu taajamaolosuhteisiin ja kevyen liikenteen ongelmiin. Liikenneturvallisuuden parantamista vaativien kohteiden valintaa ehdotetaan t{\"a}ydennett{\"a}v{\"a}n uudella menetelm{\"a}ll{\"a}. Valinta perustuisi liikenneturvallisuustason luokitteluun Suomen oloihin sovellettavalla TR{\AA}D-menetelm{\"a}ll{\"a}. Menetelm{\"a}n vaatimat tiedot ker{\"a}tt{\"a}isiin kunnan koululaisille osoitetuilla kyselyill{\"a} ja kevyen liikenteen laskennoilla. Julkaisussa esitell{\"a}{\"a}n koululaisten liikenneturvallisuuden selvitt{\"a}mist{\"a} koululaiskyselyjen avulla. Liikenneturvallisuusty{\"o}n tehostamiseksi tulisi selvitt{\"a}{\"a} onnettomuusriski ja sen vaihtelu erilaisissa olosuhteissa. Lis{\"a}ksi TR{\AA}D-menetelm{\"a}{\"a} tulisi Suomessa kehitt{\"a}{\"a} kuvaamaan k{\"a}velevien ja py{\"o}r{\"a}ilevien koululaisten liikenneturvallisuustasoa. Sek{\"a} autojen ett{\"a} kevyen liikenteen suoritetietojen laskentaa tulisi tehostaa taajamissa. Lis{\"a}ksi kevyen liikenteen laskentoja koskevat ohjeet tulisi laatia pikaisesti, jotta eri kunnista saataisiin vertailukelpoisia laskentatuloksia. Liikenneturvallisuuden parannuskohteiden valintaan on olemassa nelj{\"a} erilaista strategiaa: 1. kokonainen alue parannetaan (liikennesaneeraus) 2. useita, samanlaisia toimenpiteit{\"a} vaativia kohteita parannetaan samanaikaisesti 3. tietty tiejakso parannetaan 4. yksitt{\"a}inen tiekohta tai liittym{\"a} parannetaan ({"}black spot{"}). Pitk{\"a}ll{\"a} aikav{\"a}lill{\"a} tulee tarkistaa kaikkien alueiden liikennesaneeraustarve. Kaikkien alueiden tulee t{\"a}ytt{\"a}{\"a} liikenneturvallisuudelle asetetut tavoitteet. Toista strategiaa sovelletaan, kun useassa tienkohdassa on samanlaisia toimenpiteit{\"a} vaativia ongelmia, esimerkiksi paljon liukkaan kelin onnettomuuksia. Kaikki vastaavanlaiset kohdat voidaan parantaa samalla tavalla. Toimenpiteen vaikutuksista on oltava t{\"a}ysi varmuus ennen kuin t{\"a}t{\"a} strategiaa k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n. Kolmas ja nelj{\"a}s strategia soveltuvat silloin, kun onnettomuusriski tietyss{\"a} kohdassa on poikkeuksellisen suuri. T{\"a}llaisia tien kohtia kutsutaan onnettomuuksien kasaumapisteiksi ({"}black spot{"}). Pieniin onnettomuusm{\"a}{\"a}riin liittyv{\"a}{\"a} satunnaisvaihtelua on tarkasteltu esimerkin avulla. Julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n yhteenveto erilaisten toimenpiteiden vaikutuksia koskevista tutkimuksista. Lis{\"a}ksi esitet{\"a}{\"a}n tietoja normeista ja toimenpiteiden valintakriteereist{\"a}, toimenpide-ehdotuksista ja kiireellisyysj{\"a}rjestyksest{\"a} ja liikenneturvallisuusty{\"o}n seurannasta.",
keywords = "traffic engineering, traffic surveys, traffic accidents, traffic safety, literature surveys, municipal traffic, urban areas, children",
author = "Lars Leden and Harri Peltola and Matti Roine",
year = "1989",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3399-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "939",
address = "Finland",
}