@book{9f9f77feeac0495d88a19e2c88b9b52b,
title = "Kuntien liikenneturvallisuuteen vaikuttavat tekij{\"a}t",
abstract = "Tarkastellaan syit{\"a} liikenneturvallisuudessa todettuihin eroihin kunnittain. Tarkastelu kohdistuu l{\"a}hinn{\"a} maank{\"a}ytt{\"o}{\"o}n ja liikennej{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n. Liikenteelt{\"a}{\"a}n turvallisten kaupunkien rakenne on maaseutumainen, kun taas vaaralliset kaupungit ovat hyvin keskittyneit{\"a}. Niiss{\"a} on kaupungin kokoon n{\"a}hden laaja, tiivisti rakennettu keskusosa ja j{\"a}sentym{\"a}t{\"o}n katuverkko, johon kuuluu paljon nelihaaraliittymi{\"a}. Niiss{\"a} on my{\"o}s uhrattu v{\"a}hemm{\"a}n resursseja liikenneturvallisuuden suunnitteluun ja liikennej{\"a}rjestelyihin. Muille kuin kaupunkikunnille tehdyn tarkastelun pohjalta voidaan todeta, ett{\"a} turvallisissa kunnissa on hyv{\"a} liikenneverkko ja useaan erilliseen osaan jakaantunut taajamarakenne. Vaarallisissa kunnissa taas taajamat rakentuvat pitkin maanteiden vierustoja ja usein kunnan keskeisi{\"a} osia halkovat maantiet. My{\"o}s kunnan kaupunkimaisuus lis{\"a}{\"a} liikenneonnettomuuksia.",
keywords = "traffic, traffic safety, Finland, urban planning, traffic accidents, municipalities, town planning, comparison",
author = "Veli Himanen and Pekka Kulmala and Lassi Hilska and Asko Saarinen",
year = "1986",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2586-8",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "579",
address = "Finland",
}