Abstract
Tavoittena on raskaan kuorma-autokaluston ominaispäästöjen (päästökertoimien) kartoitus mm. päästölaskentamalleja varten. Hanke on täten hyvin samankaltainen kuin bussikaluston evaluointihanke, ja palvelee mm. LIISA- laskentajärjestelmän ylläpitoa. Raskaiden ajoneuvojen päästöjen laskenta on tähän asti perustunut lähinnä vakiokuormituksella tapahtuvien (steady-state) tyyppihyväksymistestien tuloksina syntyneisiin g/kWh-arvoihin, joiden muuntaminen kilometriperustaisiksi on perustunut arviointiin. Puheena olevassa hankkeessa tuotetaan uudella
raskaalla alustadynamometrillä suoraan g/km-arvoja, mikä tarkentaa päästöinventaariolaskelmia huomattavasti Lisäksi hankkeeseen kuuluvilla mittauksilla voidaan verrata toisiinsa eri ajoneuvotekniikoita sekä selvittää
miten hyvin eri ikäisten ajoneuvojen todellinen päästötaso vastaa tyyppihyväksynnän perusteena olleita päästöarvoja. Samojen autoyksilöiden mittaaminen useasti noin vuoden välein tuo päivänvaloon kaluston
ikääntymisestä aiheutuvat päästömuutokset. Polttoaineen rikkipitoisuuden vaikutusta päästöihin selvitetään tekemällä päästökokeet kahdella eri
rikkitason dieselpolttoaineella.
raskaalla alustadynamometrillä suoraan g/km-arvoja, mikä tarkentaa päästöinventaariolaskelmia huomattavasti Lisäksi hankkeeseen kuuluvilla mittauksilla voidaan verrata toisiinsa eri ajoneuvotekniikoita sekä selvittää
miten hyvin eri ikäisten ajoneuvojen todellinen päästötaso vastaa tyyppihyväksynnän perusteena olleita päästöarvoja. Samojen autoyksilöiden mittaaminen useasti noin vuoden välein tuo päivänvaloon kaluston
ikääntymisestä aiheutuvat päästömuutokset. Polttoaineen rikkipitoisuuden vaikutusta päästöihin selvitetään tekemällä päästökokeet kahdella eri
rikkitason dieselpolttoaineella.
Original language | Finnish |
---|---|
Number of pages | 43 |
Publication status | Published - 2003 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | MOBILE2-raportti |
---|---|
Number | M2T0242-1 |