Kuorma-autokaluston päästökertoimet

Markku Ikonen, Kimmo Erkkilä, Nils-Olof Nylund, Tom Eklund

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tavoittena on raskaan kuorma-autokaluston ominaispäästöjen (päästökertoimien) kartoitus mm. päästölaskentamalleja varten. Hanke on täten hyvin samankaltainen kuin bussikaluston evaluointihanke, ja palvelee mm. LIISA- laskentajärjestelmän ylläpitoa. Raskaiden ajoneuvojen päästöjen laskenta on tähän asti perustunut lähinnä vakiokuormituksella tapahtuvien (steady-state) tyyppihyväksymistestien tuloksina syntyneisiin g/kWh-arvoihin, joiden muuntaminen kilometriperustaisiksi on perustunut arviointiin. Puheena olevassa hankkeessa tuotetaan uudella
    raskaalla alustadynamometrillä suoraan g/km-arvoja, mikä tarkentaa päästöinventaariolaskelmia huomattavasti Lisäksi hankkeeseen kuuluvilla mittauksilla voidaan verrata toisiinsa eri ajoneuvotekniikoita sekä selvittää
    miten hyvin eri ikäisten ajoneuvojen todellinen päästötaso vastaa tyyppihyväksynnän perusteena olleita päästöarvoja. Samojen autoyksilöiden mittaaminen useasti noin vuoden välein tuo päivänvaloon kaluston
    ikääntymisestä aiheutuvat päästömuutokset. Polttoaineen rikkipitoisuuden vaikutusta päästöihin selvitetään tekemällä päästökokeet kahdella eri
    rikkitason dieselpolttoaineella.
    Original languageFinnish
    Number of pages43
    Publication statusPublished - 2003
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesMOBILE2-raportti
    NumberM2T0242-1

    Cite this