Kuorma-auton polttonesteenkulutuksen vähentäminen kuormatilaa muotoilemalla

Kari Alppivuori, Lassi Hilska

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Julkaisussa selvitetään, miten kuorma-auton aerodynamikan parantaminen kuormatilaa muotoilemalla vaikuttaa auton polttonesteenkulutukseen. Tutkimusautojen aerodynamiikka oli parannettu Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen laivatekniikan laboratorion tuolitunnelissa tekemien pienoismallikokeiden perusteella. Kuormatilaa oli muotoiltu viidelllä tavalla. Tutkimus tehtiin seuraamalla autojen polttonesteenkulutusta, kun niiden kuormatiloja muuteltiin. Tutkimus kesti yhden vuoden. Käytettävissä oli kolme samanlaista kuorma-autoa, jotka kuljettavat säännöllisesti postia reitillä Helsinki - Rovaniemi -Helsinki. Liikennesuoritetta kertyi tutkimusaikana noin 550 000 km. Kun ilmanvastuskertoimen havaittiin tuulitunnelikokeissa kyseisillä kuormatiloilla pienentyneen 5,4 - 7,9 %, väheni polttonesteenkulutus keskimäärin 2,5 - 5,3 %.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages37
ISBN (Print)951-38-1412-2
Publication statusPublished - 1982
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number91
ISSN0358-5085

Cite this

Alppivuori, K., & Hilska, L. (1982). Kuorma-auton polttonesteenkulutuksen vähentäminen kuormatilaa muotoilemalla. VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 91