TY - BOOK
T1 - Kuorma-auton polttonesteenkulutuksen vähentäminen kuormatilaa muotoilemalla
AU - Alppivuori, Kari
AU - Hilska, Lassi
PY - 1982
Y1 - 1982
N2 - Julkaisussa selvitetään, miten kuorma-auton aerodynamikan
parantaminen kuormatilaa muotoilemalla vaikuttaa auton
polttonesteenkulutukseen.
Tutkimusautojen aerodynamiikka oli parannettu Valtion
teknillisen tutkimuskeskuksen laivatekniikan laboratorion
tuolitunnelissa tekemien pienoismallikokeiden
perusteella. Kuormatilaa oli muotoiltu viidelllä tavalla.
Tutkimus tehtiin seuraamalla autojen
polttonesteenkulutusta, kun niiden kuormatiloja
muuteltiin. Tutkimus kesti yhden vuoden.
Käytettävissä oli kolme samanlaista kuorma-autoa, jotka
kuljettavat säännöllisesti postia reitillä Helsinki -
Rovaniemi -Helsinki. Liikennesuoritetta kertyi
tutkimusaikana noin 550 000 km.
Kun ilmanvastuskertoimen havaittiin tuulitunnelikokeissa
kyseisillä kuormatiloilla pienentyneen 5,4 - 7,9 %,
väheni polttonesteenkulutus keskimäärin 2,5 - 5,3 %.
AB - Julkaisussa selvitetään, miten kuorma-auton aerodynamikan
parantaminen kuormatilaa muotoilemalla vaikuttaa auton
polttonesteenkulutukseen.
Tutkimusautojen aerodynamiikka oli parannettu Valtion
teknillisen tutkimuskeskuksen laivatekniikan laboratorion
tuolitunnelissa tekemien pienoismallikokeiden
perusteella. Kuormatilaa oli muotoiltu viidelllä tavalla.
Tutkimus tehtiin seuraamalla autojen
polttonesteenkulutusta, kun niiden kuormatiloja
muuteltiin. Tutkimus kesti yhden vuoden.
Käytettävissä oli kolme samanlaista kuorma-autoa, jotka
kuljettavat säännöllisesti postia reitillä Helsinki -
Rovaniemi -Helsinki. Liikennesuoritetta kertyi
tutkimusaikana noin 550 000 km.
Kun ilmanvastuskertoimen havaittiin tuulitunnelikokeissa
kyseisillä kuormatiloilla pienentyneen 5,4 - 7,9 %,
väheni polttonesteenkulutus keskimäärin 2,5 - 5,3 %.
M3 - Report
SN - 951-38-1412-2
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Kuorma-auton polttonesteenkulutuksen vähentäminen kuormatilaa muotoilemalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -