Kuorma-auton polttonesteenkulutuksen vähentäminen kuormatilaa muotoilemalla

Kari Alppivuori, Lassi Hilska

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Julkaisussa selvitetään, miten kuorma-auton aerodynamikan parantaminen kuormatilaa muotoilemalla vaikuttaa auton polttonesteenkulutukseen. Tutkimusautojen aerodynamiikka oli parannettu Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen laivatekniikan laboratorion tuolitunnelissa tekemien pienoismallikokeiden perusteella. Kuormatilaa oli muotoiltu viidelllä tavalla. Tutkimus tehtiin seuraamalla autojen polttonesteenkulutusta, kun niiden kuormatiloja muuteltiin. Tutkimus kesti yhden vuoden. Käytettävissä oli kolme samanlaista kuorma-autoa, jotka kuljettavat säännöllisesti postia reitillä Helsinki - Rovaniemi -Helsinki. Liikennesuoritetta kertyi tutkimusaikana noin 550 000 km. Kun ilmanvastuskertoimen havaittiin tuulitunnelikokeissa kyseisillä kuormatiloilla pienentyneen 5,4 - 7,9 %, väheni polttonesteenkulutus keskimäärin 2,5 - 5,3 %.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages37
ISBN (Print)951-38-1412-2
Publication statusPublished - 1982
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number91
ISSN0358-5085

Fingerprint

Postia
energy use and consumption
trucks

Cite this

Alppivuori, K., & Hilska, L. (1982). Kuorma-auton polttonesteenkulutuksen vähentäminen kuormatilaa muotoilemalla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 91
Alppivuori, Kari ; Hilska, Lassi. / Kuorma-auton polttonesteenkulutuksen vähentäminen kuormatilaa muotoilemalla. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 37 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 91).
@book{1aa90f10b1b04c28b45262c6c6b77d73,
title = "Kuorma-auton polttonesteenkulutuksen v{\"a}hent{\"a}minen kuormatilaa muotoilemalla",
abstract = "Julkaisussa selvitet{\"a}{\"a}n, miten kuorma-auton aerodynamikan parantaminen kuormatilaa muotoilemalla vaikuttaa auton polttonesteenkulutukseen. Tutkimusautojen aerodynamiikka oli parannettu Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen laivatekniikan laboratorion tuolitunnelissa tekemien pienoismallikokeiden perusteella. Kuormatilaa oli muotoiltu viidelll{\"a} tavalla. Tutkimus tehtiin seuraamalla autojen polttonesteenkulutusta, kun niiden kuormatiloja muuteltiin. Tutkimus kesti yhden vuoden. K{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} oli kolme samanlaista kuorma-autoa, jotka kuljettavat s{\"a}{\"a}nn{\"o}llisesti postia reitill{\"a} Helsinki - Rovaniemi -Helsinki. Liikennesuoritetta kertyi tutkimusaikana noin 550 000 km. Kun ilmanvastuskertoimen havaittiin tuulitunnelikokeissa kyseisill{\"a} kuormatiloilla pienentyneen 5,4 - 7,9 {\%}, v{\"a}heni polttonesteenkulutus keskim{\"a}{\"a}rin 2,5 - 5,3 {\%}.",
author = "Kari Alppivuori and Lassi Hilska",
year = "1982",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1412-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "91",
address = "Finland",

}

Alppivuori, K & Hilska, L 1982, Kuorma-auton polttonesteenkulutuksen vähentäminen kuormatilaa muotoilemalla. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 91, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kuorma-auton polttonesteenkulutuksen vähentäminen kuormatilaa muotoilemalla. / Alppivuori, Kari; Hilska, Lassi.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 37 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 91).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Kuorma-auton polttonesteenkulutuksen vähentäminen kuormatilaa muotoilemalla

AU - Alppivuori, Kari

AU - Hilska, Lassi

PY - 1982

Y1 - 1982

N2 - Julkaisussa selvitetään, miten kuorma-auton aerodynamikan parantaminen kuormatilaa muotoilemalla vaikuttaa auton polttonesteenkulutukseen. Tutkimusautojen aerodynamiikka oli parannettu Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen laivatekniikan laboratorion tuolitunnelissa tekemien pienoismallikokeiden perusteella. Kuormatilaa oli muotoiltu viidelllä tavalla. Tutkimus tehtiin seuraamalla autojen polttonesteenkulutusta, kun niiden kuormatiloja muuteltiin. Tutkimus kesti yhden vuoden. Käytettävissä oli kolme samanlaista kuorma-autoa, jotka kuljettavat säännöllisesti postia reitillä Helsinki - Rovaniemi -Helsinki. Liikennesuoritetta kertyi tutkimusaikana noin 550 000 km. Kun ilmanvastuskertoimen havaittiin tuulitunnelikokeissa kyseisillä kuormatiloilla pienentyneen 5,4 - 7,9 %, väheni polttonesteenkulutus keskimäärin 2,5 - 5,3 %.

AB - Julkaisussa selvitetään, miten kuorma-auton aerodynamikan parantaminen kuormatilaa muotoilemalla vaikuttaa auton polttonesteenkulutukseen. Tutkimusautojen aerodynamiikka oli parannettu Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen laivatekniikan laboratorion tuolitunnelissa tekemien pienoismallikokeiden perusteella. Kuormatilaa oli muotoiltu viidelllä tavalla. Tutkimus tehtiin seuraamalla autojen polttonesteenkulutusta, kun niiden kuormatiloja muuteltiin. Tutkimus kesti yhden vuoden. Käytettävissä oli kolme samanlaista kuorma-autoa, jotka kuljettavat säännöllisesti postia reitillä Helsinki - Rovaniemi -Helsinki. Liikennesuoritetta kertyi tutkimusaikana noin 550 000 km. Kun ilmanvastuskertoimen havaittiin tuulitunnelikokeissa kyseisillä kuormatiloilla pienentyneen 5,4 - 7,9 %, väheni polttonesteenkulutus keskimäärin 2,5 - 5,3 %.

M3 - Report

SN - 951-38-1412-2

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Kuorma-auton polttonesteenkulutuksen vähentäminen kuormatilaa muotoilemalla

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Alppivuori K, Hilska L. Kuorma-auton polttonesteenkulutuksen vähentäminen kuormatilaa muotoilemalla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 37 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 91).