@book{eb154656837d428cb6ddfbdc03b4a2c5,
title = "Kuormauksen vaikutus moduuliyhdistelm{\"a}n ajostabiliteettiin",
abstract = "Ty{\"o}ss{\"a} tutkittiin vetoautosta, dollyst{\"a} ja puoliper{\"a}vaunusta muodostuvan moduuliyhdistelm{\"a}n sivuttaisdynamikkaa sek{\"a} ajostabiilisuutta. Tavoitteena oli mallinnuksen ja simulointien avulla m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} puoliper{\"a}vaunun kuormaustavan vaikutusta ajoneuvoyhdistelm{\"a}n stabiilisuuteen. Tutkittavana oli nelj{\"a} erilaista puoliper{\"a}vaunun kuormaa ja kuormaustapaa, jotka kaikki ovat lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n mukaisia ja k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n kuljetusty{\"o}ss{\"a} esiintyvi{\"a}. Ajoneuvoyhdistelm{\"a}n ajodynamiikkaa tutkittiin sek{\"a} avoimen ett{\"a} suljetun tyypin kokeilla. Stabiilisuusanalyysi perustui kiertoheilahtelun vaimennuksen suuruuden, sivuttaiskiihtyvyyden vahvistumisen sek{\"a} sivuttaisen painonsiirtym{\"a}n suuruuden tarkasteluun erilaisilla ajokokeilla. Simulointien perusteella voidaan todeta, ett{\"a} kohtuullisen kitkan olosuhteissa ajoneuvoyhdistelm{\"a}n hallittavuuden kannalta oleellista on kallistumisstabiilisuus, johon vaikuttaa ratkaisevasti kuorman painopisteen korkeus.",
keywords = "module combination, stability, loading, simulation",
author = "Pekka Rahkola",
year = "2007",
language = "Finnish",
isbn = "978-952-201-858-8",
series = "Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}n julkaisuja",
publisher = "Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}",
address = "Finland",
}