Kuormauksen vaikutus moduuliyhdistelmän ajostabiliteettiin

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Työssä tutkittiin vetoautosta, dollystä ja puoliperävaunusta muodostuvan moduuliyhdistelmän sivuttaisdynamikkaa sekä ajostabiilisuutta. Tavoitteena oli mallinnuksen ja simulointien avulla määrittää puoliperävaunun kuormaustavan vaikutusta ajoneuvoyhdistelmän stabiilisuuteen. Tutkittavana oli neljä erilaista puoliperävaunun kuormaa ja kuormaustapaa, jotka kaikki ovat lainsäädännön mukaisia ja käytännön kuljetustyössä esiintyviä. Ajoneuvoyhdistelmän ajodynamiikkaa tutkittiin sekä avoimen että suljetun tyypin kokeilla. Stabiilisuusanalyysi perustui kiertoheilahtelun vaimennuksen suuruuden, sivuttaiskiihtyvyyden vahvistumisen sekä sivuttaisen painonsiirtymän suuruuden tarkasteluun erilaisilla ajokokeilla. Simulointien perusteella voidaan todeta, että kohtuullisen kitkan olosuhteissa ajoneuvoyhdistelmän hallittavuuden kannalta oleellista on kallistumisstabiilisuus, johon vaikuttaa ratkaisevasti kuorman painopisteen korkeus.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    Number of pages38
    Publication statusPublished - 2007
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesLiikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja
    Volume15

    Keywords

    • module combination
    • stability
    • loading
    • simulation

    Cite this

    Rahkola, P. (2007). Kuormauksen vaikutus moduuliyhdistelmän ajostabiliteettiin. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja, Vol.. 15