Kustannustehokkaat keinot vähentää itsemurhia Suomen rautateillä

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Työn tavoitteena oli kartoittaa kustannustehokkaimpia toimenpiteitä rautateillä tehtävien itsemurhien vähentämiseksi Suomessa. Tutkimusmenetelmä koostui kirjallisuuskatsauksesta, asiantuntija-arvioinneista sekä asiantuntijoille suunnatusta työpajasta. Arvioitaviksi otettiin mahdollisimman kattavasti EU:n RESTRAIL-hankkeessa ja Yhdysvalloissa tehdyssä selvityksessä tunnistettuja toimenpiteitä. Tämä tutkimus kattoi 21 toimenpidettä, joita arvioitiin työn aikana
    määritettyjen 12 arviointikriteerin mukaisesti. Toimenpiteiden arvioinnissa tutkija täytti arviointilomakkeet oman asiantuntemuksensa ja kirjallisuudesta saatujen tietojen perusteella. Sen jälkeen arviointilomakkeiden sisältöjä täydennettiin, korjattiin ja tarkennettiin projektiryhmässä ja ohjausryhmän kokouksessa käytyjen keskusteluiden sekä työpajassa saadun palautteen perusteella. Toimenpiteet priorisoitiin työpajassa tehtyjen loppuarviointien perusteella. Ennen loppuarviointien tekemistä asiantuntijat tutustuivat toimenpiteisiin ja niiden arviointilomakkeisiin. Priorisoinnissa toimenpiteet luokiteltiin kolmeen ryhmään, joille annettiin seuraavia suosituksia: Korkeimman prioriteetin toimenpiteet (n=7): Toimenpiteiden toteutuksesta kerätään tietoa eri maista. Lisäksi selvitetään tarkemmin näiden toimenpiteiden toteutuksen tämän hetkistä tasoa Suomessa ja pohditaan, onko toimenpiteiden toteuttaminen realistista ja/tai voiko nykyistä toteutustapaa tehostaa tämän projektin aikana kerättyjen tietojen perusteella.
    Toiseksi korkeimmalla prioriteetilla olevat toimenpiteet (n=9): Selvitetään näiden toimenpiteiden toteutuksen tämän hetkistä tasoa Suomessa ja pohditaan, onko niiden toteuttaminen realistista ja/tai voiko nykyistä toteutustapaa tehostaa tämän projektin aikana kerättyjen tietojen perusteella. Alimman prioriteetin toimenpiteet (n=5): Näiden toimenpiteiden osalta seurataan mitä maailmalla tapahtuu. Toimenpiteiden käytännön toteutuksen suunnitteluun ei kuitenkaan
    tässä vaiheessa käytetä resursseja. Korkeimman prioriteetin toimenpiteiksi arvioitiin: rautateiden henkilökunnan kouluttaminen tunnistamaan itsetuhoisia henkilöitä, rautatiealueen valvonta (tutkat, liikkeentunnistimet yms.),
    kameravalvonta, yhteistyö eri organisaatioiden kesken, muiden maiden kokemuksista oppiminen, rautatieorganisaatioiden, poliisin ja pelastuslaitoksen yhteistyö sekä mielenterveyden asiantuntijoiden kouluttaminen. Työpajan pienen osallistujamäärän takia on tärkeää huomioida, että jo yksittäinen arviointi voi
    vaikuttaa toimenpiteen sijoittumiseen yllä esitetyssä priorisoinnissa. Tämän takia hankkeessa tehty priorisointi tulisi nähdä ennemminkin suuntaa antavana toimenpiteiden luokitteluna, jota tulisi työstää edelleen tulevissa hankkeissa tai osana asiantuntijatyötä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    Number of pages34
    ISBN (Electronic)378-952-311291-9
    Publication statusPublished - 14 Feb 2019
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesTraficomin tutkimuksia ja selvityksiä
    Number3

    Fingerprint

    suicide
    German Federal Railways
    costs
    Finland
    expert
    rescue services
    assessment criteria
    project group
    gatekeeper
    learning organization
    research method
    surveillance
    police
    expertise
    EU
    mental health
    employee
    monitoring
    planning
    resources

    Keywords

    • railways
    • suicide
    • safety
    • prevention

    Cite this

    Silla, A. (2019). Kustannustehokkaat keinot vähentää itsemurhia Suomen rautateillä. Helsinki. Traficomin tutkimuksia ja selvityksiä, No. 3
    Silla, Anne. / Kustannustehokkaat keinot vähentää itsemurhia Suomen rautateillä. Helsinki, 2019. 34 p. (Traficomin tutkimuksia ja selvityksiä; No. 3).
    @book{1f404acdb27446359b66b9250160e2dc,
    title = "Kustannustehokkaat keinot v{\"a}hent{\"a}{\"a} itsemurhia Suomen rautateill{\"a}",
    abstract = "Ty{\"o}n tavoitteena oli kartoittaa kustannustehokkaimpia toimenpiteit{\"a} rautateill{\"a} teht{\"a}vien itsemurhien v{\"a}hent{\"a}miseksi Suomessa. Tutkimusmenetelm{\"a} koostui kirjallisuuskatsauksesta, asiantuntija-arvioinneista sek{\"a} asiantuntijoille suunnatusta ty{\"o}pajasta. Arvioitaviksi otettiin mahdollisimman kattavasti EU:n RESTRAIL-hankkeessa ja Yhdysvalloissa tehdyss{\"a} selvityksess{\"a} tunnistettuja toimenpiteit{\"a}. T{\"a}m{\"a} tutkimus kattoi 21 toimenpidett{\"a}, joita arvioitiin ty{\"o}n aikanam{\"a}{\"a}ritettyjen 12 arviointikriteerin mukaisesti. Toimenpiteiden arvioinnissa tutkija t{\"a}ytti arviointilomakkeet oman asiantuntemuksensa ja kirjallisuudesta saatujen tietojen perusteella. Sen j{\"a}lkeen arviointilomakkeiden sis{\"a}lt{\"o}j{\"a} t{\"a}ydennettiin, korjattiin ja tarkennettiin projektiryhm{\"a}ss{\"a} ja ohjausryhm{\"a}n kokouksessa k{\"a}ytyjen keskusteluiden sek{\"a} ty{\"o}pajassa saadun palautteen perusteella. Toimenpiteet priorisoitiin ty{\"o}pajassa tehtyjen loppuarviointien perusteella. Ennen loppuarviointien tekemist{\"a} asiantuntijat tutustuivat toimenpiteisiin ja niiden arviointilomakkeisiin. Priorisoinnissa toimenpiteet luokiteltiin kolmeen ryhm{\"a}{\"a}n, joille annettiin seuraavia suosituksia: Korkeimman prioriteetin toimenpiteet (n=7): Toimenpiteiden toteutuksesta ker{\"a}t{\"a}{\"a}n tietoa eri maista. Lis{\"a}ksi selvitet{\"a}{\"a}n tarkemmin n{\"a}iden toimenpiteiden toteutuksen t{\"a}m{\"a}n hetkist{\"a} tasoa Suomessa ja pohditaan, onko toimenpiteiden toteuttaminen realistista ja/tai voiko nykyist{\"a} toteutustapaa tehostaa t{\"a}m{\"a}n projektin aikana ker{\"a}ttyjen tietojen perusteella.Toiseksi korkeimmalla prioriteetilla olevat toimenpiteet (n=9): Selvitet{\"a}{\"a}n n{\"a}iden toimenpiteiden toteutuksen t{\"a}m{\"a}n hetkist{\"a} tasoa Suomessa ja pohditaan, onko niiden toteuttaminen realistista ja/tai voiko nykyist{\"a} toteutustapaa tehostaa t{\"a}m{\"a}n projektin aikana ker{\"a}ttyjen tietojen perusteella. Alimman prioriteetin toimenpiteet (n=5): N{\"a}iden toimenpiteiden osalta seurataan mit{\"a} maailmalla tapahtuu. Toimenpiteiden k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n toteutuksen suunnitteluun ei kuitenkaant{\"a}ss{\"a} vaiheessa k{\"a}ytet{\"a} resursseja. Korkeimman prioriteetin toimenpiteiksi arvioitiin: rautateiden henkil{\"o}kunnan kouluttaminen tunnistamaan itsetuhoisia henkil{\"o}it{\"a}, rautatiealueen valvonta (tutkat, liikkeentunnistimet yms.),kameravalvonta, yhteisty{\"o} eri organisaatioiden kesken, muiden maiden kokemuksista oppiminen, rautatieorganisaatioiden, poliisin ja pelastuslaitoksen yhteisty{\"o} sek{\"a} mielenterveyden asiantuntijoiden kouluttaminen. Ty{\"o}pajan pienen osallistujam{\"a}{\"a}r{\"a}n takia on t{\"a}rke{\"a}{\"a} huomioida, ett{\"a} jo yksitt{\"a}inen arviointi voivaikuttaa toimenpiteen sijoittumiseen yll{\"a} esitetyss{\"a} priorisoinnissa. T{\"a}m{\"a}n takia hankkeessa tehty priorisointi tulisi n{\"a}hd{\"a} ennemminkin suuntaa antavana toimenpiteiden luokitteluna, jota tulisi ty{\"o}st{\"a}{\"a} edelleen tulevissa hankkeissa tai osana asiantuntijaty{\"o}t{\"a}.",
    keywords = "railways, suicide, safety, prevention",
    author = "Anne Silla",
    year = "2019",
    month = "2",
    day = "14",
    language = "Finnish",
    series = "Traficomin tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",
    number = "3",

    }

    Silla, A 2019, Kustannustehokkaat keinot vähentää itsemurhia Suomen rautateillä. Traficomin tutkimuksia ja selvityksiä, no. 3, Helsinki.

    Kustannustehokkaat keinot vähentää itsemurhia Suomen rautateillä. / Silla, Anne.

    Helsinki, 2019. 34 p. (Traficomin tutkimuksia ja selvityksiä; No. 3).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Kustannustehokkaat keinot vähentää itsemurhia Suomen rautateillä

    AU - Silla, Anne

    PY - 2019/2/14

    Y1 - 2019/2/14

    N2 - Työn tavoitteena oli kartoittaa kustannustehokkaimpia toimenpiteitä rautateillä tehtävien itsemurhien vähentämiseksi Suomessa. Tutkimusmenetelmä koostui kirjallisuuskatsauksesta, asiantuntija-arvioinneista sekä asiantuntijoille suunnatusta työpajasta. Arvioitaviksi otettiin mahdollisimman kattavasti EU:n RESTRAIL-hankkeessa ja Yhdysvalloissa tehdyssä selvityksessä tunnistettuja toimenpiteitä. Tämä tutkimus kattoi 21 toimenpidettä, joita arvioitiin työn aikanamääritettyjen 12 arviointikriteerin mukaisesti. Toimenpiteiden arvioinnissa tutkija täytti arviointilomakkeet oman asiantuntemuksensa ja kirjallisuudesta saatujen tietojen perusteella. Sen jälkeen arviointilomakkeiden sisältöjä täydennettiin, korjattiin ja tarkennettiin projektiryhmässä ja ohjausryhmän kokouksessa käytyjen keskusteluiden sekä työpajassa saadun palautteen perusteella. Toimenpiteet priorisoitiin työpajassa tehtyjen loppuarviointien perusteella. Ennen loppuarviointien tekemistä asiantuntijat tutustuivat toimenpiteisiin ja niiden arviointilomakkeisiin. Priorisoinnissa toimenpiteet luokiteltiin kolmeen ryhmään, joille annettiin seuraavia suosituksia: Korkeimman prioriteetin toimenpiteet (n=7): Toimenpiteiden toteutuksesta kerätään tietoa eri maista. Lisäksi selvitetään tarkemmin näiden toimenpiteiden toteutuksen tämän hetkistä tasoa Suomessa ja pohditaan, onko toimenpiteiden toteuttaminen realistista ja/tai voiko nykyistä toteutustapaa tehostaa tämän projektin aikana kerättyjen tietojen perusteella.Toiseksi korkeimmalla prioriteetilla olevat toimenpiteet (n=9): Selvitetään näiden toimenpiteiden toteutuksen tämän hetkistä tasoa Suomessa ja pohditaan, onko niiden toteuttaminen realistista ja/tai voiko nykyistä toteutustapaa tehostaa tämän projektin aikana kerättyjen tietojen perusteella. Alimman prioriteetin toimenpiteet (n=5): Näiden toimenpiteiden osalta seurataan mitä maailmalla tapahtuu. Toimenpiteiden käytännön toteutuksen suunnitteluun ei kuitenkaantässä vaiheessa käytetä resursseja. Korkeimman prioriteetin toimenpiteiksi arvioitiin: rautateiden henkilökunnan kouluttaminen tunnistamaan itsetuhoisia henkilöitä, rautatiealueen valvonta (tutkat, liikkeentunnistimet yms.),kameravalvonta, yhteistyö eri organisaatioiden kesken, muiden maiden kokemuksista oppiminen, rautatieorganisaatioiden, poliisin ja pelastuslaitoksen yhteistyö sekä mielenterveyden asiantuntijoiden kouluttaminen. Työpajan pienen osallistujamäärän takia on tärkeää huomioida, että jo yksittäinen arviointi voivaikuttaa toimenpiteen sijoittumiseen yllä esitetyssä priorisoinnissa. Tämän takia hankkeessa tehty priorisointi tulisi nähdä ennemminkin suuntaa antavana toimenpiteiden luokitteluna, jota tulisi työstää edelleen tulevissa hankkeissa tai osana asiantuntijatyötä.

    AB - Työn tavoitteena oli kartoittaa kustannustehokkaimpia toimenpiteitä rautateillä tehtävien itsemurhien vähentämiseksi Suomessa. Tutkimusmenetelmä koostui kirjallisuuskatsauksesta, asiantuntija-arvioinneista sekä asiantuntijoille suunnatusta työpajasta. Arvioitaviksi otettiin mahdollisimman kattavasti EU:n RESTRAIL-hankkeessa ja Yhdysvalloissa tehdyssä selvityksessä tunnistettuja toimenpiteitä. Tämä tutkimus kattoi 21 toimenpidettä, joita arvioitiin työn aikanamääritettyjen 12 arviointikriteerin mukaisesti. Toimenpiteiden arvioinnissa tutkija täytti arviointilomakkeet oman asiantuntemuksensa ja kirjallisuudesta saatujen tietojen perusteella. Sen jälkeen arviointilomakkeiden sisältöjä täydennettiin, korjattiin ja tarkennettiin projektiryhmässä ja ohjausryhmän kokouksessa käytyjen keskusteluiden sekä työpajassa saadun palautteen perusteella. Toimenpiteet priorisoitiin työpajassa tehtyjen loppuarviointien perusteella. Ennen loppuarviointien tekemistä asiantuntijat tutustuivat toimenpiteisiin ja niiden arviointilomakkeisiin. Priorisoinnissa toimenpiteet luokiteltiin kolmeen ryhmään, joille annettiin seuraavia suosituksia: Korkeimman prioriteetin toimenpiteet (n=7): Toimenpiteiden toteutuksesta kerätään tietoa eri maista. Lisäksi selvitetään tarkemmin näiden toimenpiteiden toteutuksen tämän hetkistä tasoa Suomessa ja pohditaan, onko toimenpiteiden toteuttaminen realistista ja/tai voiko nykyistä toteutustapaa tehostaa tämän projektin aikana kerättyjen tietojen perusteella.Toiseksi korkeimmalla prioriteetilla olevat toimenpiteet (n=9): Selvitetään näiden toimenpiteiden toteutuksen tämän hetkistä tasoa Suomessa ja pohditaan, onko niiden toteuttaminen realistista ja/tai voiko nykyistä toteutustapaa tehostaa tämän projektin aikana kerättyjen tietojen perusteella. Alimman prioriteetin toimenpiteet (n=5): Näiden toimenpiteiden osalta seurataan mitä maailmalla tapahtuu. Toimenpiteiden käytännön toteutuksen suunnitteluun ei kuitenkaantässä vaiheessa käytetä resursseja. Korkeimman prioriteetin toimenpiteiksi arvioitiin: rautateiden henkilökunnan kouluttaminen tunnistamaan itsetuhoisia henkilöitä, rautatiealueen valvonta (tutkat, liikkeentunnistimet yms.),kameravalvonta, yhteistyö eri organisaatioiden kesken, muiden maiden kokemuksista oppiminen, rautatieorganisaatioiden, poliisin ja pelastuslaitoksen yhteistyö sekä mielenterveyden asiantuntijoiden kouluttaminen. Työpajan pienen osallistujamäärän takia on tärkeää huomioida, että jo yksittäinen arviointi voivaikuttaa toimenpiteen sijoittumiseen yllä esitetyssä priorisoinnissa. Tämän takia hankkeessa tehty priorisointi tulisi nähdä ennemminkin suuntaa antavana toimenpiteiden luokitteluna, jota tulisi työstää edelleen tulevissa hankkeissa tai osana asiantuntijatyötä.

    KW - railways

    KW - suicide

    KW - safety

    KW - prevention

    M3 - Report

    T3 - Traficomin tutkimuksia ja selvityksiä

    BT - Kustannustehokkaat keinot vähentää itsemurhia Suomen rautateillä

    CY - Helsinki

    ER -

    Silla A. Kustannustehokkaat keinot vähentää itsemurhia Suomen rautateillä. Helsinki, 2019. 34 p. (Traficomin tutkimuksia ja selvityksiä; No. 3).