@book{28a8da621bc34fbda66cea757b5a14d5,
title = "L{\"a}hiliikennejunien akkuj{\"a}rjestelmien k{\"a}ytt{\"o}varmuus ja elinik{\"a}kustannukset",
abstract = "Valtionrautateiden s{\"a}hk{\"o}moottorijunien akustot valittiin projektin {"}Konepajatuotteen k{\"a}ytt{\"o}varmuus- ja huollettavunssuunnittelu LEE-menettely{\"a} hyv{\"a}ksi k{\"a}ytt{\"a}en (KOTUREL){"} ensimm{\"a}iseksi pilot-kohteeksi. Projektin tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} akkuj{\"a}rjestelmien hankintavaihtoehtojen k{\"a}ytt{\"o}varmuutta ja elinik{\"a}kustannuksia. Nykyiset alkaliakustot ovat saavuttamassa maksimik{\"a}ytt{\"o}ik{\"a}ns{\"a} ja ne joudutaan uusimaan Valtionrautateiden kaikissa sadassa junassa. Tutkimuksessa selvitettiin eri hankintavaihtoehtojen edullisuus ottaen huomioon investointikustannusten lis{\"a}ksi mm. korjaavan ja ennakoivan huollon kokonaiskustannukset tarkastelujaksolla. Tarkastelujakso on sama kuin akustojen k{\"a}ytt{\"o}ik{\"a}. Tutkimuksessa selvitettiin my{\"o}s hankintavaihtoehtojen teknisten ratkaisujen vaikutusta k{\"a}ytt{\"o}ik{\"a}kustannuksiin. Varsinaisia tuotannonmenetyskustannuksia ei vioista katsottu aiheutuvan, koska Valtionrautateiden mukaan akkuj{\"a}rjestelm{\"a}n viat ovat junan liikenn{\"o}innin kannalta yleens{\"a} h{\"a}iri{\"o}n kaltaisia. Tutkimuksessa sovellettiin p{\"a}{\"a}asiallisesti kvalitatiivisia k{\"a}ytt{\"o}varmuusanalyysimenetelmi{\"a}, jotka sopivat hyvin normaalin j{\"a}rjestelm{\"a}suunnittelun tueksi. Projektin tuloksena saatiin akustojen edullisuusj{\"a}rjestyksen lis{\"a}ksi k{\"a}ytt{\"o}varmuutta (toimintavarmuus, huollettavuus, huoltovarmuus) parantavia toimenpide-ehdotuksia. Projoktissa tuotettiin my{\"o}s yksinkertainen kustannusmalli.",
keywords = "electric power, accumulators, trains, maintenance",
author = "Helena M{\"a}lkki and Antti Lyytik{\"a}inen",
year = "1991",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3838-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1213",
address = "Finland",
}