Laatujärjestelmävaatimukset kansainvälisessä kaupankäynnissä

Veikko Virtanen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Laatujärjestelmiin kohdistuvat vaatimukset ovat kansainvälisessä kaupankäynnissä yleistyneet huomattavasti viime vuosina. Vaatimukset perustuvat yleensä joko suoraan tai välillisesti johonkin kansalliseen tai tiettyä toimialaa koskevaan laatujärjestelmästandardiin. Ensimmäinen kansainvälinen laatujärjestelmästandardi, ISO 9000, julkaistiin vuoden 1987 alkupuolella. Tämän standardin kautta pyritään sekä yhtenäistämään vaatimuksia että poistamaan standardien käyttöön liittyviä ongelmia. Esimerkiksi vaatimusten asettamisen osalta korostetaan sitä, että ostajan ja myyjän on yhdessä neuvotellen päädyttävä sellaiseen ratkaisuun, joka hyödyttää molempia osapuolia. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, missä määrin Suomen teollisuus on ollut tekemisissä em. vaatimusten kanssa sekä kokemuksia vaatimusten soveltamisesta. Ongelmallisiksi alueiksi koettiin mm. laatujärjestelmään liittyvä dokumentointi sekä kalibrointitoiminta. Vaatimukset sinänsä koettiin tarkoituksenmukaisiksi sekä odotettiin niiden yleistyvän tulevaisuudessa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages77
ISBN (Print)951-38-2939-1
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume776

Keywords

  • quality assurance
  • quality control
  • standards

Cite this

Virtanen, V. (1987). Laatujärjestelmävaatimukset kansainvälisessä kaupankäynnissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 776
Virtanen, Veikko. / Laatujärjestelmävaatimukset kansainvälisessä kaupankäynnissä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 77 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 776).
@book{5b0a2104c54e4055a733ed50a867c84c,
title = "Laatuj{\"a}rjestelm{\"a}vaatimukset kansainv{\"a}lisess{\"a} kaupank{\"a}ynniss{\"a}",
abstract = "Laatuj{\"a}rjestelmiin kohdistuvat vaatimukset ovat kansainv{\"a}lisess{\"a} kaupank{\"a}ynniss{\"a} yleistyneet huomattavasti viime vuosina. Vaatimukset perustuvat yleens{\"a} joko suoraan tai v{\"a}lillisesti johonkin kansalliseen tai tietty{\"a} toimialaa koskevaan laatuj{\"a}rjestelm{\"a}standardiin. Ensimm{\"a}inen kansainv{\"a}linen laatuj{\"a}rjestelm{\"a}standardi, ISO 9000, julkaistiin vuoden 1987 alkupuolella. T{\"a}m{\"a}n standardin kautta pyrit{\"a}{\"a}n sek{\"a} yhten{\"a}ist{\"a}m{\"a}{\"a}n vaatimuksia ett{\"a} poistamaan standardien k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n liittyvi{\"a} ongelmia. Esimerkiksi vaatimusten asettamisen osalta korostetaan sit{\"a}, ett{\"a} ostajan ja myyj{\"a}n on yhdess{\"a} neuvotellen p{\"a}{\"a}dytt{\"a}v{\"a} sellaiseen ratkaisuun, joka hy{\"o}dytt{\"a}{\"a} molempia osapuolia. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, miss{\"a} m{\"a}{\"a}rin Suomen teollisuus on ollut tekemisiss{\"a} em. vaatimusten kanssa sek{\"a} kokemuksia vaatimusten soveltamisesta. Ongelmallisiksi alueiksi koettiin mm. laatuj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n liittyv{\"a} dokumentointi sek{\"a} kalibrointitoiminta. Vaatimukset sin{\"a}ns{\"a} koettiin tarkoituksenmukaisiksi sek{\"a} odotettiin niiden yleistyv{\"a}n tulevaisuudessa.",
keywords = "quality assurance, quality control, standards",
author = "Veikko Virtanen",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2939-1",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Virtanen, V 1987, Laatujärjestelmävaatimukset kansainvälisessä kaupankäynnissä. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 776, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Laatujärjestelmävaatimukset kansainvälisessä kaupankäynnissä. / Virtanen, Veikko.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 77 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 776).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Laatujärjestelmävaatimukset kansainvälisessä kaupankäynnissä

AU - Virtanen, Veikko

PY - 1987

Y1 - 1987

N2 - Laatujärjestelmiin kohdistuvat vaatimukset ovat kansainvälisessä kaupankäynnissä yleistyneet huomattavasti viime vuosina. Vaatimukset perustuvat yleensä joko suoraan tai välillisesti johonkin kansalliseen tai tiettyä toimialaa koskevaan laatujärjestelmästandardiin. Ensimmäinen kansainvälinen laatujärjestelmästandardi, ISO 9000, julkaistiin vuoden 1987 alkupuolella. Tämän standardin kautta pyritään sekä yhtenäistämään vaatimuksia että poistamaan standardien käyttöön liittyviä ongelmia. Esimerkiksi vaatimusten asettamisen osalta korostetaan sitä, että ostajan ja myyjän on yhdessä neuvotellen päädyttävä sellaiseen ratkaisuun, joka hyödyttää molempia osapuolia. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, missä määrin Suomen teollisuus on ollut tekemisissä em. vaatimusten kanssa sekä kokemuksia vaatimusten soveltamisesta. Ongelmallisiksi alueiksi koettiin mm. laatujärjestelmään liittyvä dokumentointi sekä kalibrointitoiminta. Vaatimukset sinänsä koettiin tarkoituksenmukaisiksi sekä odotettiin niiden yleistyvän tulevaisuudessa.

AB - Laatujärjestelmiin kohdistuvat vaatimukset ovat kansainvälisessä kaupankäynnissä yleistyneet huomattavasti viime vuosina. Vaatimukset perustuvat yleensä joko suoraan tai välillisesti johonkin kansalliseen tai tiettyä toimialaa koskevaan laatujärjestelmästandardiin. Ensimmäinen kansainvälinen laatujärjestelmästandardi, ISO 9000, julkaistiin vuoden 1987 alkupuolella. Tämän standardin kautta pyritään sekä yhtenäistämään vaatimuksia että poistamaan standardien käyttöön liittyviä ongelmia. Esimerkiksi vaatimusten asettamisen osalta korostetaan sitä, että ostajan ja myyjän on yhdessä neuvotellen päädyttävä sellaiseen ratkaisuun, joka hyödyttää molempia osapuolia. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, missä määrin Suomen teollisuus on ollut tekemisissä em. vaatimusten kanssa sekä kokemuksia vaatimusten soveltamisesta. Ongelmallisiksi alueiksi koettiin mm. laatujärjestelmään liittyvä dokumentointi sekä kalibrointitoiminta. Vaatimukset sinänsä koettiin tarkoituksenmukaisiksi sekä odotettiin niiden yleistyvän tulevaisuudessa.

KW - quality assurance

KW - quality control

KW - standards

M3 - Report

SN - 951-38-2939-1

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Laatujärjestelmävaatimukset kansainvälisessä kaupankäynnissä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Virtanen V. Laatujärjestelmävaatimukset kansainvälisessä kaupankäynnissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 77 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 776).