Laatujärjestelmävaatimukset kansainvälisessä kaupankäynnissä

Veikko Virtanen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Laatujärjestelmiin kohdistuvat vaatimukset ovat kansainvälisessä kaupankäynnissä yleistyneet huomattavasti viime vuosina. Vaatimukset perustuvat yleensä joko suoraan tai välillisesti johonkin kansalliseen tai tiettyä toimialaa koskevaan laatujärjestelmästandardiin. Ensimmäinen kansainvälinen laatujärjestelmästandardi, ISO 9000, julkaistiin vuoden 1987 alkupuolella. Tämän standardin kautta pyritään sekä yhtenäistämään vaatimuksia että poistamaan standardien käyttöön liittyviä ongelmia. Esimerkiksi vaatimusten asettamisen osalta korostetaan sitä, että ostajan ja myyjän on yhdessä neuvotellen päädyttävä sellaiseen ratkaisuun, joka hyödyttää molempia osapuolia. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, missä määrin Suomen teollisuus on ollut tekemisissä em. vaatimusten kanssa sekä kokemuksia vaatimusten soveltamisesta. Ongelmallisiksi alueiksi koettiin mm. laatujärjestelmään liittyvä dokumentointi sekä kalibrointitoiminta. Vaatimukset sinänsä koettiin tarkoituksenmukaisiksi sekä odotettiin niiden yleistyvän tulevaisuudessa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages77
ISBN (Print)951-38-2939-1
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number776
ISSN0358-5085

Keywords

  • quality assurance
  • quality control
  • standards

Cite this