TY - BOOK
T1 - Lahden oikoradan liityntäpysäköinnin tiedotusjärjestelmä
T2 - Esiselvitys
AU - Rosenberg, Marja
AU - Lehtonen, Mikko J.
AU - Räsänen, Jukka
PY - 2004
Y1 - 2004
N2 - Työssä on selvitetty vuonna 2006 valmistuvan Lahden oikoradan liityntäpysäköinnin tiedotusjärjestelmän kokonaisuus tavoitetilanteessa ja junaliikenteen alkaessa sekä tiedotuksen kohderyhmät. Lisäksi on selvitetty liityntäpysäköinnin kysyntää ja tarjontaa Helsingin ja Lahden välillä Lahden moottoritien vaikutusalueella. Oikoradan liityntäpysäköinnin määräksi arvioitiin yhteensä noin 800 henkilöautoa vuorokaudessa vuonna 2006 ja 1110 vuonna 2025. Valtaosa liityntäpysäköintimatkoista suuntautuu aamuisin Vantaalle ja Helsinkiin, mutta myös Keravalla ja Lahdessa töissä käyviä auton ja junan yhteiskäyttö työmatkoilla voi kiinnostaa. Liityntäliikenteen käyttäjät vastaisivat enimmillään 3–7 % Lahden moottoritien liikennemääristä Mäntsälän kohdalla. Kysyntä ylittää tarjonnan Keravalla ja Haarajoen asemalla. Poikkeustilanteiden sekä uusien ja satunnaisten käyttäjien varalle on vielä tilaa erityisesti Mäntsälän asemalla. Haarajoen paikat näyttäisivät täyttyvän säännöllisillä käyttäjillä. Keravalle olisi mahdollista houkutella uusia käyttäjiä rakentamalla suunnitelmien mukaisesti lisää liityntäpysäköintipaikkoja. Tiedotusjärjestelmän ensimmäinen vaihe ehdotetaan toteutettavaksi, kun oikoradan junaliikenne käynnistyy. Tällöin käytössä olisi Internet-tiedotuspalvelu, muuttuvat opasteet ja tiedotustaulut tieverkolla, häiriötilannetiedotus radiossa sekä kiinteät opasteet. Lähtötiedot haetaan joukkoliikenteen valtakunnallisesta koontitietokannasta, Tiehallinnon liikenteenseuranta- ja tiesääjärjestelmästä, mahdollisesti toteutettavasta Lahdenväylän matka-ajanennustejärjestelmästä, junaliikenteen seurantajärjestelmästä, mahdollisesti toteutettavista liityntäpysäköintilaitosten pysäköinninseurantajärjestelmistä sekä joukkoliikenteen Matka.fipalveluportaalista. Oikoradan valmistuessa liityntäpysäköinnin markkinointikampanja yhdistetään uuden junaliikenteen markkinointiin. Liityntäpysäköinnin tiedotusjärjestelmän ensimmäisen vaiheen eli vuonna 2006 toteutettavan palvelukokonaisuuden toteuttamis- ja ensimmäisen vuoden ylläpitokustannuksiksi arvioitiin 730 000 euroa ja sen jälkeen n. 145 000 euroa vuodessa. Arvioidut hyödyt järjestelmästä olisivat n. 240 000 €/v. Liityntäpysäköinnin ja sen tiedotusjärjestelmän toteuttaminen vähentävät ruuhkautumista ja liikennemääriä, parantavat liikenteen sujuvuutta häiriötilanteissa, lisäävät junien matkustajamääriä noin 650–700 matkustajalla, joista noin 150 ajantasaisen tiedotuksen ansiosta. Lisäksi ne parantavat liikennepalvelujen imagoa sekä vähentävät liikenteen päästöjä ja tarvetta uusien pysäköintipaikkojen rakentamiseen Helsingin ja Tikkurilan keskustoissa. Ensimmäisenä tehtävänä on käynnistää yhteistyö eri toimijoiden välillä siten, että voidaan määritellä strategia liityntäpysäköinnin tiedotusjärjestelmän organisoinniksi sekä toteuttamismalli tiedotusjärjestelmän toteuttamiseksi ja ylläpitämiseksi. Ratahallintokeskus on organisoinnin käynnistämisessä avainasemassa. Muut osapuolet ovat Tiehallinto, kunnat, YTV, LVM, VR Osakeyhtiö sekä Tieyhtiö Nelostie Oy.
AB - Työssä on selvitetty vuonna 2006 valmistuvan Lahden oikoradan liityntäpysäköinnin tiedotusjärjestelmän kokonaisuus tavoitetilanteessa ja junaliikenteen alkaessa sekä tiedotuksen kohderyhmät. Lisäksi on selvitetty liityntäpysäköinnin kysyntää ja tarjontaa Helsingin ja Lahden välillä Lahden moottoritien vaikutusalueella. Oikoradan liityntäpysäköinnin määräksi arvioitiin yhteensä noin 800 henkilöautoa vuorokaudessa vuonna 2006 ja 1110 vuonna 2025. Valtaosa liityntäpysäköintimatkoista suuntautuu aamuisin Vantaalle ja Helsinkiin, mutta myös Keravalla ja Lahdessa töissä käyviä auton ja junan yhteiskäyttö työmatkoilla voi kiinnostaa. Liityntäliikenteen käyttäjät vastaisivat enimmillään 3–7 % Lahden moottoritien liikennemääristä Mäntsälän kohdalla. Kysyntä ylittää tarjonnan Keravalla ja Haarajoen asemalla. Poikkeustilanteiden sekä uusien ja satunnaisten käyttäjien varalle on vielä tilaa erityisesti Mäntsälän asemalla. Haarajoen paikat näyttäisivät täyttyvän säännöllisillä käyttäjillä. Keravalle olisi mahdollista houkutella uusia käyttäjiä rakentamalla suunnitelmien mukaisesti lisää liityntäpysäköintipaikkoja. Tiedotusjärjestelmän ensimmäinen vaihe ehdotetaan toteutettavaksi, kun oikoradan junaliikenne käynnistyy. Tällöin käytössä olisi Internet-tiedotuspalvelu, muuttuvat opasteet ja tiedotustaulut tieverkolla, häiriötilannetiedotus radiossa sekä kiinteät opasteet. Lähtötiedot haetaan joukkoliikenteen valtakunnallisesta koontitietokannasta, Tiehallinnon liikenteenseuranta- ja tiesääjärjestelmästä, mahdollisesti toteutettavasta Lahdenväylän matka-ajanennustejärjestelmästä, junaliikenteen seurantajärjestelmästä, mahdollisesti toteutettavista liityntäpysäköintilaitosten pysäköinninseurantajärjestelmistä sekä joukkoliikenteen Matka.fipalveluportaalista. Oikoradan valmistuessa liityntäpysäköinnin markkinointikampanja yhdistetään uuden junaliikenteen markkinointiin. Liityntäpysäköinnin tiedotusjärjestelmän ensimmäisen vaiheen eli vuonna 2006 toteutettavan palvelukokonaisuuden toteuttamis- ja ensimmäisen vuoden ylläpitokustannuksiksi arvioitiin 730 000 euroa ja sen jälkeen n. 145 000 euroa vuodessa. Arvioidut hyödyt järjestelmästä olisivat n. 240 000 €/v. Liityntäpysäköinnin ja sen tiedotusjärjestelmän toteuttaminen vähentävät ruuhkautumista ja liikennemääriä, parantavat liikenteen sujuvuutta häiriötilanteissa, lisäävät junien matkustajamääriä noin 650–700 matkustajalla, joista noin 150 ajantasaisen tiedotuksen ansiosta. Lisäksi ne parantavat liikennepalvelujen imagoa sekä vähentävät liikenteen päästöjä ja tarvetta uusien pysäköintipaikkojen rakentamiseen Helsingin ja Tikkurilan keskustoissa. Ensimmäisenä tehtävänä on käynnistää yhteistyö eri toimijoiden välillä siten, että voidaan määritellä strategia liityntäpysäköinnin tiedotusjärjestelmän organisoinniksi sekä toteuttamismalli tiedotusjärjestelmän toteuttamiseksi ja ylläpitämiseksi. Ratahallintokeskus on organisoinnin käynnistämisessä avainasemassa. Muut osapuolet ovat Tiehallinto, kunnat, YTV, LVM, VR Osakeyhtiö sekä Tieyhtiö Nelostie Oy.
KW - park-and-ride
KW - information system
KW - railway
M3 - Report
SN - 952-201-208-4
T3 - Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja
BT - Lahden oikoradan liityntäpysäköinnin tiedotusjärjestelmä
PB - Liikenne- ja viestintäministeriö
CY - Helsinki
ER -