Lahden oikoradan liityntäpysäköinnin tiedotusjärjestelmä: Esiselvitys

Marja Rosenberg, Mikko J. Lehtonen, Jukka Räsänen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Työssä on selvitetty vuonna 2006 valmistuvan Lahden oikoradan liityntäpysäköinnin tiedotusjärjestelmän kokonaisuus tavoitetilanteessa ja junaliikenteen alkaessa sekä tiedotuksen kohderyhmät. Lisäksi on selvitetty liityntäpysäköinnin kysyntää ja tarjontaa Helsingin ja Lahden välillä Lahden moottoritien vaikutusalueella. Oikoradan liityntäpysäköinnin määräksi arvioitiin yhteensä noin 800 henkilöautoa vuorokaudessa vuonna 2006 ja 1110 vuonna 2025. Valtaosa liityntäpysäköintimatkoista suuntautuu aamuisin Vantaalle ja Helsinkiin, mutta myös Keravalla ja Lahdessa töissä käyviä auton ja junan yhteiskäyttö työmatkoilla voi kiinnostaa. Liityntäliikenteen käyttäjät vastaisivat enimmillään 3–7 % Lahden moottoritien liikennemääristä Mäntsälän kohdalla. Kysyntä ylittää tarjonnan Keravalla ja Haarajoen asemalla. Poikkeustilanteiden sekä uusien ja satunnaisten käyttäjien varalle on vielä tilaa erityisesti Mäntsälän asemalla. Haarajoen paikat näyttäisivät täyttyvän säännöllisillä käyttäjillä. Keravalle olisi mahdollista houkutella uusia käyttäjiä rakentamalla suunnitelmien mukaisesti lisää liityntäpysäköintipaikkoja. Tiedotusjärjestelmän ensimmäinen vaihe ehdotetaan toteutettavaksi, kun oikoradan junaliikenne käynnistyy. Tällöin käytössä olisi Internet-tiedotuspalvelu, muuttuvat opasteet ja tiedotustaulut tieverkolla, häiriötilannetiedotus radiossa sekä kiinteät opasteet. Lähtötiedot haetaan joukkoliikenteen valtakunnallisesta koontitietokannasta, Tiehallinnon liikenteenseuranta- ja tiesääjärjestelmästä, mahdollisesti toteutettavasta Lahdenväylän matka-ajanennustejärjestelmästä, junaliikenteen seurantajärjestelmästä, mahdollisesti toteutettavista liityntäpysäköintilaitosten pysäköinninseurantajärjestelmistä sekä joukkoliikenteen Matka.fipalveluportaalista. Oikoradan valmistuessa liityntäpysäköinnin markkinointikampanja yhdistetään uuden junaliikenteen markkinointiin. Liityntäpysäköinnin tiedotusjärjestelmän ensimmäisen vaiheen eli vuonna 2006 toteutettavan palvelukokonaisuuden toteuttamis- ja ensimmäisen vuoden ylläpitokustannuksiksi arvioitiin 730 000 euroa ja sen jälkeen n. 145 000 euroa vuodessa. Arvioidut hyödyt järjestelmästä olisivat n. 240 000 €/v. Liityntäpysäköinnin ja sen tiedotusjärjestelmän toteuttaminen vähentävät ruuhkautumista ja liikennemääriä, parantavat liikenteen sujuvuutta häiriötilanteissa, lisäävät junien matkustajamääriä noin 650–700 matkustajalla, joista noin 150 ajantasaisen tiedotuksen ansiosta. Lisäksi ne parantavat liikennepalvelujen imagoa sekä vähentävät liikenteen päästöjä ja tarvetta uusien pysäköintipaikkojen rakentamiseen Helsingin ja Tikkurilan keskustoissa. Ensimmäisenä tehtävänä on käynnistää yhteistyö eri toimijoiden välillä siten, että voidaan määritellä strategia liityntäpysäköinnin tiedotusjärjestelmän organisoinniksi sekä toteuttamismalli tiedotusjärjestelmän toteuttamiseksi ja ylläpitämiseksi. Ratahallintokeskus on organisoinnin käynnistämisessä avainasemassa. Muut osapuolet ovat Tiehallinto, kunnat, YTV, LVM, VR Osakeyhtiö sekä Tieyhtiö Nelostie Oy.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
PublisherLiikenne- ja viestintäministeriö
Number of pages52
ISBN (Electronic)952-201-214-9
ISBN (Print)952-201-208-4
Publication statusPublished - 2004
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesLiikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja
Number62/2004
ISSN1457-7488

Keywords

  • park-and-ride
  • information system
  • railway

Cite this