TY - BOOK
T1 - Lahden seutu - Helsinki yhteislippujärjestelmä ja kuntatalous
AU - Rosenberg, Marja
N1 - RTE2523/05
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Tässä tutkimuksessa on selvitetty juna- ja bussiliikenteen
lippujärjestelmien kehittämismahdollisuudet säännöllisillä matkoilla Lahden
seudun ja pääkaupunkiseudun välillä. Julkisella tuella alennettujen
lipputuotteiden kustannukset kunnille ja niiden vaikutukset kuntatalouteen on
arvioitu Lahden, Asikkalan, Hollolan, Orimattilan sekä Nastolan osalta.
Vuonna 2002 Lahdesta kävi töissä pääkaupunkiseudulla noin 1 800 asukasta,
Mäntsälässä 76 asukasta ja Keravalla 29. Tarkastelualueen kunnista
pääkaupunkiseudulla sukkuloi yhteensä noin 2 900 työntekijää. Säännöllisiä
työ- tai opiskelumatkalaisia joukkoliiken-teessä Lahden seudulta
pääkaupunkiseudulle on ennustettu olevan yhteensä noin 1 100 oikoradan
käyttöön oton jälkeen. Lisäksi ennusteissa on mukana 26 matkustajaa Lahden
seudulta Mäntsälään ja 10 matkustajaa Keravalle.
Lippujärjestelmän kehittämistavoitteena on yhteislippujärjestelmä juna- ja
bussiliiken-teessä tutkitulla yhteysvälillä. Lippujärjestelmän kehittämistä on
tutkittu kahden vaihtoehtoisen mallin perusteella. Molemmissa malleissa
lipputuki voidaan kohdentaa sekä runko- että liityntämatkoihin tai ainoastaan
liityntämatkoihin. Lahden seudun liityntämatkan lippuna toimivat nykyiset
Lahden kaupunkilippu tai seutuliput. Toisessa mallissa runko-lippujen hintaa
alennetaan tietyllä alennusprosentilla ja toisessa korvaamalla hinnan alen-nus
liikennöitsijälle tietyllä euromäärällä/matka. YTV-alueen lipun hinnan
alennus perus-tuu kaikissa vaihtoehdoissa YTV:n lippuyhteistyösopimusten
malliin, jossa Lahden seudun kuntien tuella Lahden seudulla asuvat voisivat
ostaa YTV-alueen kausikortin runko-matkalippuun samaan hintaan kuin
pääkaupunkiseudulla asuvat.
Mikäli julkinen lipputuki kohdistetaan vain runkomatkaan, kokonaiskustannus
Lahden seudun kunnissa on noin 0,46–1,16 miljoonaa € vuodessa vaihtoehdossa,
jossa tuki perustuu lipun hinnan alennukseen 10 tai 25 prosentilla.
Junaliikenteen osuus on noin kolmannes ja bussiliikenteen kaksi kolmannesta
runkomatkan tuesta. Pääkaupunkiseudun liityntään kohdistuva tuki on molemmissa
vaihtoehdoissa yhteensä noin 50 000 € vuodessa. Rahoitusvaihtoehdossa, joka
perustuu 1-3 euron korvaukseen matkaa kohti, runkomatkan tuki on yhteensä
0,5–1,6 miljoonaa euroa vuodessa. Junaliikenteen osuus on puolet run-komatkaan
kohdistuvista kustannuksista. Pääkaupunkiseudun liityntämatkojen kustannukset
ovat samat kuin alennusprosenttiin perustuvassa vaihtoehdossa.
Verotulojen muutos on rahoitusmallissa, joka perustuu 1-3 euron korvaukseen
matkaa kohti, koko Lahden seudulla yhteensä noin 0,37-1,1 miljoonaa euroa
vuodessa. Kun ote-taan huomioon, että kunta voi saada valtion avustusta
liityntälippuihin kohdistettuun lipputukeen enintään 48 % ja mahdollisesti
runkoliikenteen bussimatkaan saman osuuden, saavat kunnat verotulojen
lisäyksenä ja valtionavustuksina lipputukeen käyttämänsä rahoituksen takaisin
Lahden osalta kokonaan ja muut kunnat 75–85 % lipputukeen käyttämästään
rahoituksesta.
AB - Tässä tutkimuksessa on selvitetty juna- ja bussiliikenteen
lippujärjestelmien kehittämismahdollisuudet säännöllisillä matkoilla Lahden
seudun ja pääkaupunkiseudun välillä. Julkisella tuella alennettujen
lipputuotteiden kustannukset kunnille ja niiden vaikutukset kuntatalouteen on
arvioitu Lahden, Asikkalan, Hollolan, Orimattilan sekä Nastolan osalta.
Vuonna 2002 Lahdesta kävi töissä pääkaupunkiseudulla noin 1 800 asukasta,
Mäntsälässä 76 asukasta ja Keravalla 29. Tarkastelualueen kunnista
pääkaupunkiseudulla sukkuloi yhteensä noin 2 900 työntekijää. Säännöllisiä
työ- tai opiskelumatkalaisia joukkoliiken-teessä Lahden seudulta
pääkaupunkiseudulle on ennustettu olevan yhteensä noin 1 100 oikoradan
käyttöön oton jälkeen. Lisäksi ennusteissa on mukana 26 matkustajaa Lahden
seudulta Mäntsälään ja 10 matkustajaa Keravalle.
Lippujärjestelmän kehittämistavoitteena on yhteislippujärjestelmä juna- ja
bussiliiken-teessä tutkitulla yhteysvälillä. Lippujärjestelmän kehittämistä on
tutkittu kahden vaihtoehtoisen mallin perusteella. Molemmissa malleissa
lipputuki voidaan kohdentaa sekä runko- että liityntämatkoihin tai ainoastaan
liityntämatkoihin. Lahden seudun liityntämatkan lippuna toimivat nykyiset
Lahden kaupunkilippu tai seutuliput. Toisessa mallissa runko-lippujen hintaa
alennetaan tietyllä alennusprosentilla ja toisessa korvaamalla hinnan alen-nus
liikennöitsijälle tietyllä euromäärällä/matka. YTV-alueen lipun hinnan
alennus perus-tuu kaikissa vaihtoehdoissa YTV:n lippuyhteistyösopimusten
malliin, jossa Lahden seudun kuntien tuella Lahden seudulla asuvat voisivat
ostaa YTV-alueen kausikortin runko-matkalippuun samaan hintaan kuin
pääkaupunkiseudulla asuvat.
Mikäli julkinen lipputuki kohdistetaan vain runkomatkaan, kokonaiskustannus
Lahden seudun kunnissa on noin 0,46–1,16 miljoonaa € vuodessa vaihtoehdossa,
jossa tuki perustuu lipun hinnan alennukseen 10 tai 25 prosentilla.
Junaliikenteen osuus on noin kolmannes ja bussiliikenteen kaksi kolmannesta
runkomatkan tuesta. Pääkaupunkiseudun liityntään kohdistuva tuki on molemmissa
vaihtoehdoissa yhteensä noin 50 000 € vuodessa. Rahoitusvaihtoehdossa, joka
perustuu 1-3 euron korvaukseen matkaa kohti, runkomatkan tuki on yhteensä
0,5–1,6 miljoonaa euroa vuodessa. Junaliikenteen osuus on puolet run-komatkaan
kohdistuvista kustannuksista. Pääkaupunkiseudun liityntämatkojen kustannukset
ovat samat kuin alennusprosenttiin perustuvassa vaihtoehdossa.
Verotulojen muutos on rahoitusmallissa, joka perustuu 1-3 euron korvaukseen
matkaa kohti, koko Lahden seudulla yhteensä noin 0,37-1,1 miljoonaa euroa
vuodessa. Kun ote-taan huomioon, että kunta voi saada valtion avustusta
liityntälippuihin kohdistettuun lipputukeen enintään 48 % ja mahdollisesti
runkoliikenteen bussimatkaan saman osuuden, saavat kunnat verotulojen
lisäyksenä ja valtionavustuksina lipputukeen käyttämänsä rahoituksen takaisin
Lahden osalta kokonaan ja muut kunnat 75–85 % lipputukeen käyttämästään
rahoituksesta.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Lahden seutu - Helsinki yhteislippujärjestelmä ja kuntatalous
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -