Laivaliikenteen aiheuttama eroosio Pohjois-Airistolla

Jorma Rytkönen, Tuula Kohonen, Joonas Virtasalo

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Laivaliikenne aiheuttaa voimakkalta virtauksia Turun edustan mafalilla vs5ialueilla. Rantamatalan virtaus-ja aaltohäiriötä tutkittiin keväåillä 2OOO kahdessa kohden Airistoa. Mitatut virtausnopeuksien maksimiarvot olivat 40...50 cm/s. Huomattavaa eroosiota ja löyhien sedimenttien resusPenaiota tapahtui rannan tuntumassa, mikä saattaa vaikuttaa mm. silakan kutuolosuhteisiin. Virtausten ja aaltoliikkeen vaikutuksesta veden kiintoaineksen määrä tutkituilla kuturannoilla kasvoi alusten ohitustilanteissa jopa yli kaksinkertaiseksi Pohjois-Airiston keskimääräisiin pitoisuuksiin verrattuna. Suurimmat kiintoainespiikit olivat lyhytaikaisia, mutta ylittivät vesi- ja ympäristöhallituksen laatuluokan II (8mg/ll) lukuisia kertoja päivässä.
Original languageFinnish
Pages (from-to)30-36
Number of pages6
JournalVesitalous
Volume42
Issue number3
Publication statusPublished - 2001
MoE publication typeNot Eligible

Keywords

  • maritime traffic
  • ships

Cite this

Rytkönen, J., Kohonen, T., & Virtasalo, J. (2001). Laivaliikenteen aiheuttama eroosio Pohjois-Airistolla. Vesitalous, 42(3), 30-36.
Rytkönen, Jorma ; Kohonen, Tuula ; Virtasalo, Joonas. / Laivaliikenteen aiheuttama eroosio Pohjois-Airistolla. In: Vesitalous. 2001 ; Vol. 42, No. 3. pp. 30-36.
@article{c98453e78afa49a49c8074654ca65ea0,
title = "Laivaliikenteen aiheuttama eroosio Pohjois-Airistolla",
abstract = "Laivaliikenne aiheuttaa voimakkalta virtauksia Turun edustan mafalilla vs5ialueilla. Rantamatalan virtaus-ja aaltoh{\"a}iri{\"o}t{\"a} tutkittiin kev{\"a}{\aa}ill{\"a} 2OOO kahdessa kohden Airistoa. Mitatut virtausnopeuksien maksimiarvot olivat 40...50 cm/s. Huomattavaa eroosiota ja l{\"o}yhien sedimenttien resusPenaiota tapahtui rannan tuntumassa, mik{\"a} saattaa vaikuttaa mm. silakan kutuolosuhteisiin. Virtausten ja aaltoliikkeen vaikutuksesta veden kiintoaineksen m{\"a}{\"a}r{\"a} tutkituilla kuturannoilla kasvoi alusten ohitustilanteissa jopa yli kaksinkertaiseksi Pohjois-Airiston keskim{\"a}{\"a}r{\"a}isiin pitoisuuksiin verrattuna. Suurimmat kiintoainespiikit olivat lyhytaikaisia, mutta ylittiv{\"a}t vesi- ja ymp{\"a}rist{\"o}hallituksen laatuluokan II (8mg/ll) lukuisia kertoja p{\"a}iv{\"a}ss{\"a}.",
keywords = "maritime traffic, ships",
author = "Jorma Rytk{\"o}nen and Tuula Kohonen and Joonas Virtasalo",
year = "2001",
language = "Finnish",
volume = "42",
pages = "30--36",
journal = "Vesitalous",
issn = "0505-3838",
publisher = "Ymp{\"a}rist{\"o}viestint{\"a} YVT Oy",
number = "3",

}

Rytkönen, J, Kohonen, T & Virtasalo, J 2001, 'Laivaliikenteen aiheuttama eroosio Pohjois-Airistolla', Vesitalous, vol. 42, no. 3, pp. 30-36.

Laivaliikenteen aiheuttama eroosio Pohjois-Airistolla. / Rytkönen, Jorma; Kohonen, Tuula; Virtasalo, Joonas.

In: Vesitalous, Vol. 42, No. 3, 2001, p. 30-36.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

TY - JOUR

T1 - Laivaliikenteen aiheuttama eroosio Pohjois-Airistolla

AU - Rytkönen, Jorma

AU - Kohonen, Tuula

AU - Virtasalo, Joonas

PY - 2001

Y1 - 2001

N2 - Laivaliikenne aiheuttaa voimakkalta virtauksia Turun edustan mafalilla vs5ialueilla. Rantamatalan virtaus-ja aaltohäiriötä tutkittiin keväåillä 2OOO kahdessa kohden Airistoa. Mitatut virtausnopeuksien maksimiarvot olivat 40...50 cm/s. Huomattavaa eroosiota ja löyhien sedimenttien resusPenaiota tapahtui rannan tuntumassa, mikä saattaa vaikuttaa mm. silakan kutuolosuhteisiin. Virtausten ja aaltoliikkeen vaikutuksesta veden kiintoaineksen määrä tutkituilla kuturannoilla kasvoi alusten ohitustilanteissa jopa yli kaksinkertaiseksi Pohjois-Airiston keskimääräisiin pitoisuuksiin verrattuna. Suurimmat kiintoainespiikit olivat lyhytaikaisia, mutta ylittivät vesi- ja ympäristöhallituksen laatuluokan II (8mg/ll) lukuisia kertoja päivässä.

AB - Laivaliikenne aiheuttaa voimakkalta virtauksia Turun edustan mafalilla vs5ialueilla. Rantamatalan virtaus-ja aaltohäiriötä tutkittiin keväåillä 2OOO kahdessa kohden Airistoa. Mitatut virtausnopeuksien maksimiarvot olivat 40...50 cm/s. Huomattavaa eroosiota ja löyhien sedimenttien resusPenaiota tapahtui rannan tuntumassa, mikä saattaa vaikuttaa mm. silakan kutuolosuhteisiin. Virtausten ja aaltoliikkeen vaikutuksesta veden kiintoaineksen määrä tutkituilla kuturannoilla kasvoi alusten ohitustilanteissa jopa yli kaksinkertaiseksi Pohjois-Airiston keskimääräisiin pitoisuuksiin verrattuna. Suurimmat kiintoainespiikit olivat lyhytaikaisia, mutta ylittivät vesi- ja ympäristöhallituksen laatuluokan II (8mg/ll) lukuisia kertoja päivässä.

KW - maritime traffic

KW - ships

M3 - Article

VL - 42

SP - 30

EP - 36

JO - Vesitalous

JF - Vesitalous

SN - 0505-3838

IS - 3

ER -

Rytkönen J, Kohonen T, Virtasalo J. Laivaliikenteen aiheuttama eroosio Pohjois-Airistolla. Vesitalous. 2001;42(3):30-36.