TY - BOOK
T1 - Laivan potkuri äänilähteenä ja runkoäänen etenemisen ennustemenetelmiä
AU - Hynnä, Pertti
PY - 1987
Y1 - 1987
N2 - Julkaisussa esitetään kirjallisuuskatsaus laivan
potkurista äänilähteenä ja runkoäänen etenemisen
ennustemenetelmistä sekä kuvaus laaditusta tilastolliseen
energia-analyysiin perustuvasta SEA-ohjelmasta. Laivan
potkurin akustisen lähdevoimakkuuden kuvaamiseen
esitetään puoliempiirisiä menetelmiä ja teoreettinen
malli, jolla ennusteita voidaan tehdä taajuuteen 240 f0
asti, missä f0 on potkurin pyörimisnopeus. Lisäksi
esitellään malli laidoituslevyjen vasteesta
potkuriherätteelle. Runkoäänen etenemisen
ennustemenetelmistä tarkastellaan puoliempiirisiä ja
analyyttisiä menetelmiä. Puoliempiirisiä
ennustemenetelmiä voidaan pitää täysmittakaavaisena
mallisäännöstönä, joka muuntaa nykyisten laivojen
akustiset ominaisuudet tulevien samantyyppisten laivojen
ominaisuuksiksi. Ne eivät pysty ennustamaan
rakennemuutosten vaikutusta. Analyyttisistä menetelmistä
aaltoputkimalli kuvaa runkoäänen etenemistä laivan
kaarien välisessä pystylohkossa. SEA-tekniikassa
laivarakenne jaetaan luonnollisia rajoja pitkin
alajärjestelmiin, jotka ovat kytkeytyneet toisiinsa.
SEA-tekniikan käyttöä on rajoittanut sen vaatima suuri
työmäärä lähtötietojen valmistelussa. Kehitetyssä
SEA-ohjelmassa käytetään teräsrakenteen kuvaamiseen
samoja periaatteita kuin elementtimenetelmään
perustuvissa ohjelmissa eli rakenne kuvataan solmujen ja
elementtien avulla. Tämä mahdollistaa laivan geometrian
kuvaamisen ja kytkentöjen laskennan tietokoneella, mikä
pienentää huomattavasti syttötietojen valmistukseen
vaadittua työmäärää. Kehitetyn ohjelman toimivuus on
varmistettu testialukselle tehdyillä äänitasolaskemilla.
Analyyttisillä menetelmillä pystytään ennustamaan
rakennemuutosten vaikutus äänitasoon. Ne vaativat
kuitenkin enemmän lähtötietoja kuin puoliempiiriset
menetelmät. Ennustemenetelmä voidaan valita sen mukaan,
missä vaiheessa suunnittelua laskelmat tehdään ja mitkä
ovat käytettävissä olevat lähtötiedot, kustannukset ja
aika.
AB - Julkaisussa esitetään kirjallisuuskatsaus laivan
potkurista äänilähteenä ja runkoäänen etenemisen
ennustemenetelmistä sekä kuvaus laaditusta tilastolliseen
energia-analyysiin perustuvasta SEA-ohjelmasta. Laivan
potkurin akustisen lähdevoimakkuuden kuvaamiseen
esitetään puoliempiirisiä menetelmiä ja teoreettinen
malli, jolla ennusteita voidaan tehdä taajuuteen 240 f0
asti, missä f0 on potkurin pyörimisnopeus. Lisäksi
esitellään malli laidoituslevyjen vasteesta
potkuriherätteelle. Runkoäänen etenemisen
ennustemenetelmistä tarkastellaan puoliempiirisiä ja
analyyttisiä menetelmiä. Puoliempiirisiä
ennustemenetelmiä voidaan pitää täysmittakaavaisena
mallisäännöstönä, joka muuntaa nykyisten laivojen
akustiset ominaisuudet tulevien samantyyppisten laivojen
ominaisuuksiksi. Ne eivät pysty ennustamaan
rakennemuutosten vaikutusta. Analyyttisistä menetelmistä
aaltoputkimalli kuvaa runkoäänen etenemistä laivan
kaarien välisessä pystylohkossa. SEA-tekniikassa
laivarakenne jaetaan luonnollisia rajoja pitkin
alajärjestelmiin, jotka ovat kytkeytyneet toisiinsa.
SEA-tekniikan käyttöä on rajoittanut sen vaatima suuri
työmäärä lähtötietojen valmistelussa. Kehitetyssä
SEA-ohjelmassa käytetään teräsrakenteen kuvaamiseen
samoja periaatteita kuin elementtimenetelmään
perustuvissa ohjelmissa eli rakenne kuvataan solmujen ja
elementtien avulla. Tämä mahdollistaa laivan geometrian
kuvaamisen ja kytkentöjen laskennan tietokoneella, mikä
pienentää huomattavasti syttötietojen valmistukseen
vaadittua työmäärää. Kehitetyn ohjelman toimivuus on
varmistettu testialukselle tehdyillä äänitasolaskemilla.
Analyyttisillä menetelmillä pystytään ennustamaan
rakennemuutosten vaikutus äänitasoon. Ne vaativat
kuitenkin enemmän lähtötietoja kuin puoliempiiriset
menetelmät. Ennustemenetelmä voidaan valita sen mukaan,
missä vaiheessa suunnittelua laskelmat tehdään ja mitkä
ovat käytettävissä olevat lähtötiedot, kustannukset ja
aika.
KW - sound transmission
KW - ships
KW - marine propeller noise
M3 - Report
SN - 951-38-2797-6
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Laivan potkuri äänilähteenä ja runkoäänen etenemisen ennustemenetelmiä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -