TY - BOOK
T1 - Lastauksen painotuksen vaikutus säiliöajoneuvon stabiilisuuteen
AU - Kortelainen, Juha
PY - 2004
Y1 - 2004
N2 - Raportissa kuvataan Liikenne- ja viestintäministeriölle tehty
tietokonesimulointityö, jonka tavoitteena oli selvittää lastauksen vaikutus
ajoneuvoyhdistelmän stabiilisuuteen kahdessa erilaisessa ajotilanteessa.
Simulointityö tehtiin kolmelle ajoneuvoyhdistelmälle niin, että
ajoneuvoyhdistelmä lastattiin joko vetoauto- tai perävaunupainotteisesti.
Simuloidut ajoneuvoyhdistelmät olivat 1) varsinaisella perävaunulla varustettu
yhdistelmä, jossa vetoauto ja perävaunu ovat kolmiakselisia (yhdistelmä 3-3),
2) varsinaisella perävaunulla varustettu yhdistelmä, jossa vetoauto on
kolmiakselinen ja perävaunu neliakselinen (yhdistelmä 3-4) ja 3)
puoliperävaunuyhdistelmä, jonka perään oli kytketty varsinainen perävaunu;
vetoauto sekä puoli- ja varsinainen perävaunu olivat kolmiakselisia
(yhdistelmä 3-3-3). Simulointimalleilla laskettiin kaksi perustapausta:
kaksoiskaistanvaihto, jossa kuljettaja väistää omalla ajokaistalla olevaa
estettä vastaantulevien ajokaistalle ja palaa heti takaisin omalle
ajokaistalle, sekä pientareelleajotilanne, jossa ajoneuvo ajautuu tien
pientareelle ja kuljettaja pyrkii ohjaamaan ajoneuvon takaisin ajokaistalle.
Kaksoiskaistanvaihtotapauksissa ajoneuvon ajonopeus oli 80 km/h ja
pientareelleajotapauksissa 50 km/h. Laskennan tuloksia esitetään raportin
lopussa kuvaajien avulla. Näiden lisäksi työn tilaajalle toimitettiin
valikoiduista laskentatapauksista tietokoneanimaatiot. Kuljettajan
reagointiin ääritilanteissa vaikuttaa oleellisesti se, mitä hän kuljettajan
paikalta havaitsee. Jos ajoneuvoyhdistelmän vetoauton renkaiden pito on
huomattavasti parempi kuin perävaunun, ei kuljettaja saa palautetta
mahdollisesta perävaunun renkaiden pidonmenetyksestä ja perävaunun voi lähteä
hallitsemattomaan sivuluistoon. Tämän työn puitteissa saatujen
laskentatulosten perusteella tulisi varsinaisella perävaunulla varustetun
yhdistelmän lastaamista perävaunupainotteisesti välttää. Pitkän yhdistelmän
viimeisen yksikön sivuttaissuuntaiset luistot eivät helposti välity
kuljettajalle ajon aikana eikä kuljettaja näin ollen voi korjata tuntuman
perusteella mahdollisesti alkavaa varsinaisen perävaunun sivuluistoa. Tämän
työn puitteissa saatujen laskentatulosten perusteella
puoliperävaunuyhdistelmän perään kytketty varsinainen perävaunu on altis
sivuttaisheilahteluille eikä varsinaisen perävaunun kytkemistä
puoliperävaunuyhdistelmän perään voida suositella.
AB - Raportissa kuvataan Liikenne- ja viestintäministeriölle tehty
tietokonesimulointityö, jonka tavoitteena oli selvittää lastauksen vaikutus
ajoneuvoyhdistelmän stabiilisuuteen kahdessa erilaisessa ajotilanteessa.
Simulointityö tehtiin kolmelle ajoneuvoyhdistelmälle niin, että
ajoneuvoyhdistelmä lastattiin joko vetoauto- tai perävaunupainotteisesti.
Simuloidut ajoneuvoyhdistelmät olivat 1) varsinaisella perävaunulla varustettu
yhdistelmä, jossa vetoauto ja perävaunu ovat kolmiakselisia (yhdistelmä 3-3),
2) varsinaisella perävaunulla varustettu yhdistelmä, jossa vetoauto on
kolmiakselinen ja perävaunu neliakselinen (yhdistelmä 3-4) ja 3)
puoliperävaunuyhdistelmä, jonka perään oli kytketty varsinainen perävaunu;
vetoauto sekä puoli- ja varsinainen perävaunu olivat kolmiakselisia
(yhdistelmä 3-3-3). Simulointimalleilla laskettiin kaksi perustapausta:
kaksoiskaistanvaihto, jossa kuljettaja väistää omalla ajokaistalla olevaa
estettä vastaantulevien ajokaistalle ja palaa heti takaisin omalle
ajokaistalle, sekä pientareelleajotilanne, jossa ajoneuvo ajautuu tien
pientareelle ja kuljettaja pyrkii ohjaamaan ajoneuvon takaisin ajokaistalle.
Kaksoiskaistanvaihtotapauksissa ajoneuvon ajonopeus oli 80 km/h ja
pientareelleajotapauksissa 50 km/h. Laskennan tuloksia esitetään raportin
lopussa kuvaajien avulla. Näiden lisäksi työn tilaajalle toimitettiin
valikoiduista laskentatapauksista tietokoneanimaatiot. Kuljettajan
reagointiin ääritilanteissa vaikuttaa oleellisesti se, mitä hän kuljettajan
paikalta havaitsee. Jos ajoneuvoyhdistelmän vetoauton renkaiden pito on
huomattavasti parempi kuin perävaunun, ei kuljettaja saa palautetta
mahdollisesta perävaunun renkaiden pidonmenetyksestä ja perävaunun voi lähteä
hallitsemattomaan sivuluistoon. Tämän työn puitteissa saatujen
laskentatulosten perusteella tulisi varsinaisella perävaunulla varustetun
yhdistelmän lastaamista perävaunupainotteisesti välttää. Pitkän yhdistelmän
viimeisen yksikön sivuttaissuuntaiset luistot eivät helposti välity
kuljettajalle ajon aikana eikä kuljettaja näin ollen voi korjata tuntuman
perusteella mahdollisesti alkavaa varsinaisen perävaunun sivuluistoa. Tämän
työn puitteissa saatujen laskentatulosten perusteella
puoliperävaunuyhdistelmän perään kytketty varsinainen perävaunu on altis
sivuttaisheilahteluille eikä varsinaisen perävaunun kytkemistä
puoliperävaunuyhdistelmän perään voida suositella.
KW - lastaus, stabiilisuus, säiliöajoneuvo, tietokonesimulointi
M3 - Report
SN - 951-723-869-X
T3 - Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja
BT - Lastauksen painotuksen vaikutus säiliöajoneuvon stabiilisuuteen
PB - Liikenne- ja viestintäministeriö
CY - Helsinki
ER -