Abstract
Matkustajalentokoneen törmäys on yksi ydinvoimaloiden riskianalyysin uhkakuvista. Törmäys itsessään voi vaurioittaa laitoksen rakenteita ja laitteita. Törmäyksessä vapautuvan polttoaineen aiheuttamaa paloriskiä on tutkittu lähinnä numeeristen simulointien avulla. VTT:llä on tehty kokeita suurella nopeudella tapahtuvista törmäyksistä, joissa törmäävä missiili on täytetty vedellä. Mittaamalla vapautuvan pisarasuihkun ominaisuuksia voidaan määrittää simulointien tarvitsemia lähtötietoja. Pisarasuihkun etenemistä seuraamalla taas saadaan aineistoa simulointien validointiin.
Original language | Finnish |
---|---|
Pages (from-to) | 30-33 |
Journal | Pelastustieto: Palontorjuntatekniikka-erikoisnumero |
Volume | 64 |
Publication status | Published - 2013 |
MoE publication type | D3 Professional conference proceedings |
Event | Palotutkimuksen päivät 2013 - Espoo, Finland Duration: 27 Aug 2013 → 28 Aug 2013 |