Maarakentamisen elinkaariarviointi

Translated title of the contribution: Life cycle analysis of road and earth construction

Paula Eskola, Ulla-Maija Mroueh, Markku Juvankoski, Antti Ruotoistenmäki

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selkeä ja toimiva menettelytapa maa- ja tierakenteiden elinkaaren aikaisten ympäristövaikutusten arviointiin ja rakennevaihtoehtojen vertailuun. Arviointimenettelyn toivottiin olevan mahdollisimman yksinkertainen ja helppokäyttöinen, mutta kaikki elinkaaren vaiheet ja merkittävät ympäristövaikutukset kattava. Lisäksi olisi pystyttävä ottamaan huomioon tie- ja maarakenteiden erityispiirteet. Arviointi olisi tarvittaessa voitava tehdä osana tien suunnittelua, jolloin sen tuloksia voitaisiin käyttää yhtenä rakenne- tai materiaalivaihtoehtojen valintaperusteena. Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jonka päätavoitteena on laatia opas siitä, miten teollisuuden sivutuotteiden ympäristökelpoisuus ja tekninen toimivuus olisi osoitettava lupa- ja tuotteistamismenettelyssä. Siksi tutkimuksessa keskitytään erityisesti sivutuotteiden ja perinteisten materiaalien vertailuun tierakennuskäytössä. Tutkimuksessa laadittu ehdotus arviointitavaksi sisältää mm. tavoitteiden ja rajausten määrittelyn, luettelon arvioinnin lähtö- ja tulostiedoista, suosituksen laskenta-menettelystä ja alustavan esityksen tulosten merkitysten arvioinnista. Tien pohja- ja päällysrakenteita käsitellään erillisinä ja tulokset liitetään tarvittaessa yhteen. Teollisuuden sivutuotteille arvioitiin lisäksi tierakentamisen vaihtoehtona olevan läjitysaluesijoituksen ympäristövaikutukset. Tarkasteltavat ympäristökuormitukset ovat raaka-aineiden käyttö, energian ja polttoaineiden käyttö, hiilidioksidi-, typpioksidi-, rikkidioksidi-, VOC-, hiilimonoksidi- ja hiukkaspäästöt ilmaan, maaperään liukenevat päästöt, inertti jäte, melu ja maan käyttö. Veden käyttö, tavanomaisen ja ongelmajätteen määrät, typpi- ja COD-päästöt vesiin ja onnettomuusriskit olivat myös mukana tarkasteluissa, mutta ne todettiin niin vähän merkittäviksi tai hankalasti arvioitaviksi, että ne päätettiin jatkossa jättää pois laskennasta. Laskentatavan soveltuvuuden arvioimiseksi tarkasteltiin esimerkkeinä kivihiilituhkan, betonimurskeen ja masuunikuonan tierakennuskäyttöä, joita verrattiin luonnonmateriaalien käyttöön vastaavissa kohteissa. Näiden esimerkkitarkastelujen tulokset ja alustava arvio ympäristökuormitusten merkityksestä esitetään raportissa. Esimerkkien yhteydessä luotiin tärkeimpien rakennusmateriaalien ja työvaiheiden ympäristökuormitustiedot ja näiden laskennassa tarvittavan aineiston sisältävät perustiedostot. Menettelytapaehdotuksen pohjalta luodaan jatkossa jo kerätyn aineiston yhdistävä laskentamalli.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages127
    ISBN (Electronic)951-38-5447-7
    ISBN (Print)951-38-5446-9
    Publication statusPublished - 1999
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number1962
    ISSN1235-0605

    Fingerprint

    life cycle assessment
    roads

    Keywords

    • earthwork
    • road construction
    • civil engineering
    • life cycle analysis
    • environmental effects

    Cite this

    Eskola, P., Mroueh, U-M., Juvankoski, M., & Ruotoistenmäki, A. (1999). Maarakentamisen elinkaariarviointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1962
    Eskola, Paula ; Mroueh, Ulla-Maija ; Juvankoski, Markku ; Ruotoistenmäki, Antti. / Maarakentamisen elinkaariarviointi. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 127 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1962).
    @book{118be9770ddc44b787adf9b188256bf7,
    title = "Maarakentamisen elinkaariarviointi",
    abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selke{\"a} ja toimiva menettelytapa maa- ja tierakenteiden elinkaaren aikaisten ymp{\"a}rist{\"o}vaikutusten arviointiin ja rakennevaihtoehtojen vertailuun. Arviointimenettelyn toivottiin olevan mahdollisimman yksinkertainen ja helppok{\"a}ytt{\"o}inen, mutta kaikki elinkaaren vaiheet ja merkitt{\"a}v{\"a}t ymp{\"a}rist{\"o}vaikutukset kattava. Lis{\"a}ksi olisi pystytt{\"a}v{\"a} ottamaan huomioon tie- ja maarakenteiden erityispiirteet. Arviointi olisi tarvittaessa voitava tehd{\"a} osana tien suunnittelua, jolloin sen tuloksia voitaisiin k{\"a}ytt{\"a}{\"a} yhten{\"a} rakenne- tai materiaalivaihtoehtojen valintaperusteena. Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jonka p{\"a}{\"a}tavoitteena on laatia opas siit{\"a}, miten teollisuuden sivutuotteiden ymp{\"a}rist{\"o}kelpoisuus ja tekninen toimivuus olisi osoitettava lupa- ja tuotteistamismenettelyss{\"a}. Siksi tutkimuksessa keskityt{\"a}{\"a}n erityisesti sivutuotteiden ja perinteisten materiaalien vertailuun tierakennusk{\"a}yt{\"o}ss{\"a}. Tutkimuksessa laadittu ehdotus arviointitavaksi sis{\"a}lt{\"a}{\"a} mm. tavoitteiden ja rajausten m{\"a}{\"a}rittelyn, luettelon arvioinnin l{\"a}ht{\"o}- ja tulostiedoista, suosituksen laskenta-menettelyst{\"a} ja alustavan esityksen tulosten merkitysten arvioinnista. Tien pohja- ja p{\"a}{\"a}llysrakenteita k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n erillisin{\"a} ja tulokset liitet{\"a}{\"a}n tarvittaessa yhteen. Teollisuuden sivutuotteille arvioitiin lis{\"a}ksi tierakentamisen vaihtoehtona olevan l{\"a}jitysaluesijoituksen ymp{\"a}rist{\"o}vaikutukset. Tarkasteltavat ymp{\"a}rist{\"o}kuormitukset ovat raaka-aineiden k{\"a}ytt{\"o}, energian ja polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}, hiilidioksidi-, typpioksidi-, rikkidioksidi-, VOC-, hiilimonoksidi- ja hiukkasp{\"a}{\"a}st{\"o}t ilmaan, maaper{\"a}{\"a}n liukenevat p{\"a}{\"a}st{\"o}t, inertti j{\"a}te, melu ja maan k{\"a}ytt{\"o}. Veden k{\"a}ytt{\"o}, tavanomaisen ja ongelmaj{\"a}tteen m{\"a}{\"a}r{\"a}t, typpi- ja COD-p{\"a}{\"a}st{\"o}t vesiin ja onnettomuusriskit olivat my{\"o}s mukana tarkasteluissa, mutta ne todettiin niin v{\"a}h{\"a}n merkitt{\"a}viksi tai hankalasti arvioitaviksi, ett{\"a} ne p{\"a}{\"a}tettiin jatkossa j{\"a}tt{\"a}{\"a} pois laskennasta. Laskentatavan soveltuvuuden arvioimiseksi tarkasteltiin esimerkkein{\"a} kivihiilituhkan, betonimurskeen ja masuunikuonan tierakennusk{\"a}ytt{\"o}{\"a}, joita verrattiin luonnonmateriaalien k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n vastaavissa kohteissa. N{\"a}iden esimerkkitarkastelujen tulokset ja alustava arvio ymp{\"a}rist{\"o}kuormitusten merkityksest{\"a} esitet{\"a}{\"a}n raportissa. Esimerkkien yhteydess{\"a} luotiin t{\"a}rkeimpien rakennusmateriaalien ja ty{\"o}vaiheiden ymp{\"a}rist{\"o}kuormitustiedot ja n{\"a}iden laskennassa tarvittavan aineiston sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}t perustiedostot. Menettelytapaehdotuksen pohjalta luodaan jatkossa jo ker{\"a}tyn aineiston yhdist{\"a}v{\"a} laskentamalli.",
    keywords = "earthwork, road construction, civil engineering, life cycle analysis, environmental effects",
    author = "Paula Eskola and Ulla-Maija Mroueh and Markku Juvankoski and Antti Ruotoistenm{\"a}ki",
    note = "Project code: K8SU00400",
    year = "1999",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-5446-9",
    series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "1962",
    address = "Finland",

    }

    Eskola, P, Mroueh, U-M, Juvankoski, M & Ruotoistenmäki, A 1999, Maarakentamisen elinkaariarviointi. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1962, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Maarakentamisen elinkaariarviointi. / Eskola, Paula; Mroueh, Ulla-Maija; Juvankoski, Markku; Ruotoistenmäki, Antti.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 127 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1962).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Maarakentamisen elinkaariarviointi

    AU - Eskola, Paula

    AU - Mroueh, Ulla-Maija

    AU - Juvankoski, Markku

    AU - Ruotoistenmäki, Antti

    N1 - Project code: K8SU00400

    PY - 1999

    Y1 - 1999

    N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selkeä ja toimiva menettelytapa maa- ja tierakenteiden elinkaaren aikaisten ympäristövaikutusten arviointiin ja rakennevaihtoehtojen vertailuun. Arviointimenettelyn toivottiin olevan mahdollisimman yksinkertainen ja helppokäyttöinen, mutta kaikki elinkaaren vaiheet ja merkittävät ympäristövaikutukset kattava. Lisäksi olisi pystyttävä ottamaan huomioon tie- ja maarakenteiden erityispiirteet. Arviointi olisi tarvittaessa voitava tehdä osana tien suunnittelua, jolloin sen tuloksia voitaisiin käyttää yhtenä rakenne- tai materiaalivaihtoehtojen valintaperusteena. Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jonka päätavoitteena on laatia opas siitä, miten teollisuuden sivutuotteiden ympäristökelpoisuus ja tekninen toimivuus olisi osoitettava lupa- ja tuotteistamismenettelyssä. Siksi tutkimuksessa keskitytään erityisesti sivutuotteiden ja perinteisten materiaalien vertailuun tierakennuskäytössä. Tutkimuksessa laadittu ehdotus arviointitavaksi sisältää mm. tavoitteiden ja rajausten määrittelyn, luettelon arvioinnin lähtö- ja tulostiedoista, suosituksen laskenta-menettelystä ja alustavan esityksen tulosten merkitysten arvioinnista. Tien pohja- ja päällysrakenteita käsitellään erillisinä ja tulokset liitetään tarvittaessa yhteen. Teollisuuden sivutuotteille arvioitiin lisäksi tierakentamisen vaihtoehtona olevan läjitysaluesijoituksen ympäristövaikutukset. Tarkasteltavat ympäristökuormitukset ovat raaka-aineiden käyttö, energian ja polttoaineiden käyttö, hiilidioksidi-, typpioksidi-, rikkidioksidi-, VOC-, hiilimonoksidi- ja hiukkaspäästöt ilmaan, maaperään liukenevat päästöt, inertti jäte, melu ja maan käyttö. Veden käyttö, tavanomaisen ja ongelmajätteen määrät, typpi- ja COD-päästöt vesiin ja onnettomuusriskit olivat myös mukana tarkasteluissa, mutta ne todettiin niin vähän merkittäviksi tai hankalasti arvioitaviksi, että ne päätettiin jatkossa jättää pois laskennasta. Laskentatavan soveltuvuuden arvioimiseksi tarkasteltiin esimerkkeinä kivihiilituhkan, betonimurskeen ja masuunikuonan tierakennuskäyttöä, joita verrattiin luonnonmateriaalien käyttöön vastaavissa kohteissa. Näiden esimerkkitarkastelujen tulokset ja alustava arvio ympäristökuormitusten merkityksestä esitetään raportissa. Esimerkkien yhteydessä luotiin tärkeimpien rakennusmateriaalien ja työvaiheiden ympäristökuormitustiedot ja näiden laskennassa tarvittavan aineiston sisältävät perustiedostot. Menettelytapaehdotuksen pohjalta luodaan jatkossa jo kerätyn aineiston yhdistävä laskentamalli.

    AB - Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selkeä ja toimiva menettelytapa maa- ja tierakenteiden elinkaaren aikaisten ympäristövaikutusten arviointiin ja rakennevaihtoehtojen vertailuun. Arviointimenettelyn toivottiin olevan mahdollisimman yksinkertainen ja helppokäyttöinen, mutta kaikki elinkaaren vaiheet ja merkittävät ympäristövaikutukset kattava. Lisäksi olisi pystyttävä ottamaan huomioon tie- ja maarakenteiden erityispiirteet. Arviointi olisi tarvittaessa voitava tehdä osana tien suunnittelua, jolloin sen tuloksia voitaisiin käyttää yhtenä rakenne- tai materiaalivaihtoehtojen valintaperusteena. Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jonka päätavoitteena on laatia opas siitä, miten teollisuuden sivutuotteiden ympäristökelpoisuus ja tekninen toimivuus olisi osoitettava lupa- ja tuotteistamismenettelyssä. Siksi tutkimuksessa keskitytään erityisesti sivutuotteiden ja perinteisten materiaalien vertailuun tierakennuskäytössä. Tutkimuksessa laadittu ehdotus arviointitavaksi sisältää mm. tavoitteiden ja rajausten määrittelyn, luettelon arvioinnin lähtö- ja tulostiedoista, suosituksen laskenta-menettelystä ja alustavan esityksen tulosten merkitysten arvioinnista. Tien pohja- ja päällysrakenteita käsitellään erillisinä ja tulokset liitetään tarvittaessa yhteen. Teollisuuden sivutuotteille arvioitiin lisäksi tierakentamisen vaihtoehtona olevan läjitysaluesijoituksen ympäristövaikutukset. Tarkasteltavat ympäristökuormitukset ovat raaka-aineiden käyttö, energian ja polttoaineiden käyttö, hiilidioksidi-, typpioksidi-, rikkidioksidi-, VOC-, hiilimonoksidi- ja hiukkaspäästöt ilmaan, maaperään liukenevat päästöt, inertti jäte, melu ja maan käyttö. Veden käyttö, tavanomaisen ja ongelmajätteen määrät, typpi- ja COD-päästöt vesiin ja onnettomuusriskit olivat myös mukana tarkasteluissa, mutta ne todettiin niin vähän merkittäviksi tai hankalasti arvioitaviksi, että ne päätettiin jatkossa jättää pois laskennasta. Laskentatavan soveltuvuuden arvioimiseksi tarkasteltiin esimerkkeinä kivihiilituhkan, betonimurskeen ja masuunikuonan tierakennuskäyttöä, joita verrattiin luonnonmateriaalien käyttöön vastaavissa kohteissa. Näiden esimerkkitarkastelujen tulokset ja alustava arvio ympäristökuormitusten merkityksestä esitetään raportissa. Esimerkkien yhteydessä luotiin tärkeimpien rakennusmateriaalien ja työvaiheiden ympäristökuormitustiedot ja näiden laskennassa tarvittavan aineiston sisältävät perustiedostot. Menettelytapaehdotuksen pohjalta luodaan jatkossa jo kerätyn aineiston yhdistävä laskentamalli.

    KW - earthwork

    KW - road construction

    KW - civil engineering

    KW - life cycle analysis

    KW - environmental effects

    M3 - Report

    SN - 951-38-5446-9

    T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

    BT - Maarakentamisen elinkaariarviointi

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Eskola P, Mroueh U-M, Juvankoski M, Ruotoistenmäki A. Maarakentamisen elinkaariarviointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 127 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1962).