Maarakentamisen elinkaariarviointi

Translated title of the contribution: Life cycle analysis of road and earth construction

Paula Eskola, Ulla-Maija Mroueh, Markku Juvankoski, Antti Ruotoistenmäki

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selkeä ja toimiva menettelytapa maa- ja tierakenteiden elinkaaren aikaisten ympäristövaikutusten arviointiin ja rakennevaihtoehtojen vertailuun. Arviointimenettelyn toivottiin olevan mahdollisimman yksinkertainen ja helppokäyttöinen, mutta kaikki elinkaaren vaiheet ja merkittävät ympäristövaikutukset kattava. Lisäksi olisi pystyttävä ottamaan huomioon tie- ja maarakenteiden erityispiirteet. Arviointi olisi tarvittaessa voitava tehdä osana tien suunnittelua, jolloin sen tuloksia voitaisiin käyttää yhtenä rakenne- tai materiaalivaihtoehtojen valintaperusteena. Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jonka päätavoitteena on laatia opas siitä, miten teollisuuden sivutuotteiden ympäristökelpoisuus ja tekninen toimivuus olisi osoitettava lupa- ja tuotteistamismenettelyssä. Siksi tutkimuksessa keskitytään erityisesti sivutuotteiden ja perinteisten materiaalien vertailuun tierakennuskäytössä. Tutkimuksessa laadittu ehdotus arviointitavaksi sisältää mm. tavoitteiden ja rajausten määrittelyn, luettelon arvioinnin lähtö- ja tulostiedoista, suosituksen laskenta-menettelystä ja alustavan esityksen tulosten merkitysten arvioinnista. Tien pohja- ja päällysrakenteita käsitellään erillisinä ja tulokset liitetään tarvittaessa yhteen. Teollisuuden sivutuotteille arvioitiin lisäksi tierakentamisen vaihtoehtona olevan läjitysaluesijoituksen ympäristövaikutukset. Tarkasteltavat ympäristökuormitukset ovat raaka-aineiden käyttö, energian ja polttoaineiden käyttö, hiilidioksidi-, typpioksidi-, rikkidioksidi-, VOC-, hiilimonoksidi- ja hiukkaspäästöt ilmaan, maaperään liukenevat päästöt, inertti jäte, melu ja maan käyttö. Veden käyttö, tavanomaisen ja ongelmajätteen määrät, typpi- ja COD-päästöt vesiin ja onnettomuusriskit olivat myös mukana tarkasteluissa, mutta ne todettiin niin vähän merkittäviksi tai hankalasti arvioitaviksi, että ne päätettiin jatkossa jättää pois laskennasta. Laskentatavan soveltuvuuden arvioimiseksi tarkasteltiin esimerkkeinä kivihiilituhkan, betonimurskeen ja masuunikuonan tierakennuskäyttöä, joita verrattiin luonnonmateriaalien käyttöön vastaavissa kohteissa. Näiden esimerkkitarkastelujen tulokset ja alustava arvio ympäristökuormitusten merkityksestä esitetään raportissa. Esimerkkien yhteydessä luotiin tärkeimpien rakennusmateriaalien ja työvaiheiden ympäristökuormitustiedot ja näiden laskennassa tarvittavan aineiston sisältävät perustiedostot. Menettelytapaehdotuksen pohjalta luodaan jatkossa jo kerätyn aineiston yhdistävä laskentamalli.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages127
ISBN (Electronic)951-38-5447-7
ISBN (Print)951-38-5446-9
Publication statusPublished - 1999
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1962
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

life cycle assessment
roads

Keywords

  • earthwork
  • road construction
  • civil engineering
  • life cycle analysis
  • environmental effects

Cite this

Eskola, P., Mroueh, U-M., Juvankoski, M., & Ruotoistenmäki, A. (1999). Maarakentamisen elinkaariarviointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1962
Eskola, Paula ; Mroueh, Ulla-Maija ; Juvankoski, Markku ; Ruotoistenmäki, Antti. / Maarakentamisen elinkaariarviointi. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 127 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1962).
@book{118be9770ddc44b787adf9b188256bf7,
title = "Maarakentamisen elinkaariarviointi",
abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selke{\"a} ja toimiva menettelytapa maa- ja tierakenteiden elinkaaren aikaisten ymp{\"a}rist{\"o}vaikutusten arviointiin ja rakennevaihtoehtojen vertailuun. Arviointimenettelyn toivottiin olevan mahdollisimman yksinkertainen ja helppok{\"a}ytt{\"o}inen, mutta kaikki elinkaaren vaiheet ja merkitt{\"a}v{\"a}t ymp{\"a}rist{\"o}vaikutukset kattava. Lis{\"a}ksi olisi pystytt{\"a}v{\"a} ottamaan huomioon tie- ja maarakenteiden erityispiirteet. Arviointi olisi tarvittaessa voitava tehd{\"a} osana tien suunnittelua, jolloin sen tuloksia voitaisiin k{\"a}ytt{\"a}{\"a} yhten{\"a} rakenne- tai materiaalivaihtoehtojen valintaperusteena. Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jonka p{\"a}{\"a}tavoitteena on laatia opas siit{\"a}, miten teollisuuden sivutuotteiden ymp{\"a}rist{\"o}kelpoisuus ja tekninen toimivuus olisi osoitettava lupa- ja tuotteistamismenettelyss{\"a}. Siksi tutkimuksessa keskityt{\"a}{\"a}n erityisesti sivutuotteiden ja perinteisten materiaalien vertailuun tierakennusk{\"a}yt{\"o}ss{\"a}. Tutkimuksessa laadittu ehdotus arviointitavaksi sis{\"a}lt{\"a}{\"a} mm. tavoitteiden ja rajausten m{\"a}{\"a}rittelyn, luettelon arvioinnin l{\"a}ht{\"o}- ja tulostiedoista, suosituksen laskenta-menettelyst{\"a} ja alustavan esityksen tulosten merkitysten arvioinnista. Tien pohja- ja p{\"a}{\"a}llysrakenteita k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n erillisin{\"a} ja tulokset liitet{\"a}{\"a}n tarvittaessa yhteen. Teollisuuden sivutuotteille arvioitiin lis{\"a}ksi tierakentamisen vaihtoehtona olevan l{\"a}jitysaluesijoituksen ymp{\"a}rist{\"o}vaikutukset. Tarkasteltavat ymp{\"a}rist{\"o}kuormitukset ovat raaka-aineiden k{\"a}ytt{\"o}, energian ja polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}, hiilidioksidi-, typpioksidi-, rikkidioksidi-, VOC-, hiilimonoksidi- ja hiukkasp{\"a}{\"a}st{\"o}t ilmaan, maaper{\"a}{\"a}n liukenevat p{\"a}{\"a}st{\"o}t, inertti j{\"a}te, melu ja maan k{\"a}ytt{\"o}. Veden k{\"a}ytt{\"o}, tavanomaisen ja ongelmaj{\"a}tteen m{\"a}{\"a}r{\"a}t, typpi- ja COD-p{\"a}{\"a}st{\"o}t vesiin ja onnettomuusriskit olivat my{\"o}s mukana tarkasteluissa, mutta ne todettiin niin v{\"a}h{\"a}n merkitt{\"a}viksi tai hankalasti arvioitaviksi, ett{\"a} ne p{\"a}{\"a}tettiin jatkossa j{\"a}tt{\"a}{\"a} pois laskennasta. Laskentatavan soveltuvuuden arvioimiseksi tarkasteltiin esimerkkein{\"a} kivihiilituhkan, betonimurskeen ja masuunikuonan tierakennusk{\"a}ytt{\"o}{\"a}, joita verrattiin luonnonmateriaalien k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n vastaavissa kohteissa. N{\"a}iden esimerkkitarkastelujen tulokset ja alustava arvio ymp{\"a}rist{\"o}kuormitusten merkityksest{\"a} esitet{\"a}{\"a}n raportissa. Esimerkkien yhteydess{\"a} luotiin t{\"a}rkeimpien rakennusmateriaalien ja ty{\"o}vaiheiden ymp{\"a}rist{\"o}kuormitustiedot ja n{\"a}iden laskennassa tarvittavan aineiston sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}t perustiedostot. Menettelytapaehdotuksen pohjalta luodaan jatkossa jo ker{\"a}tyn aineiston yhdist{\"a}v{\"a} laskentamalli.",
keywords = "earthwork, road construction, civil engineering, life cycle analysis, environmental effects",
author = "Paula Eskola and Ulla-Maija Mroueh and Markku Juvankoski and Antti Ruotoistenm{\"a}ki",
note = "Project code: K8SU00400",
year = "1999",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5446-9",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1962",
address = "Finland",

}

Eskola, P, Mroueh, U-M, Juvankoski, M & Ruotoistenmäki, A 1999, Maarakentamisen elinkaariarviointi. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1962, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Maarakentamisen elinkaariarviointi. / Eskola, Paula; Mroueh, Ulla-Maija; Juvankoski, Markku; Ruotoistenmäki, Antti.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 127 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1962).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Maarakentamisen elinkaariarviointi

AU - Eskola, Paula

AU - Mroueh, Ulla-Maija

AU - Juvankoski, Markku

AU - Ruotoistenmäki, Antti

N1 - Project code: K8SU00400

PY - 1999

Y1 - 1999

N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selkeä ja toimiva menettelytapa maa- ja tierakenteiden elinkaaren aikaisten ympäristövaikutusten arviointiin ja rakennevaihtoehtojen vertailuun. Arviointimenettelyn toivottiin olevan mahdollisimman yksinkertainen ja helppokäyttöinen, mutta kaikki elinkaaren vaiheet ja merkittävät ympäristövaikutukset kattava. Lisäksi olisi pystyttävä ottamaan huomioon tie- ja maarakenteiden erityispiirteet. Arviointi olisi tarvittaessa voitava tehdä osana tien suunnittelua, jolloin sen tuloksia voitaisiin käyttää yhtenä rakenne- tai materiaalivaihtoehtojen valintaperusteena. Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jonka päätavoitteena on laatia opas siitä, miten teollisuuden sivutuotteiden ympäristökelpoisuus ja tekninen toimivuus olisi osoitettava lupa- ja tuotteistamismenettelyssä. Siksi tutkimuksessa keskitytään erityisesti sivutuotteiden ja perinteisten materiaalien vertailuun tierakennuskäytössä. Tutkimuksessa laadittu ehdotus arviointitavaksi sisältää mm. tavoitteiden ja rajausten määrittelyn, luettelon arvioinnin lähtö- ja tulostiedoista, suosituksen laskenta-menettelystä ja alustavan esityksen tulosten merkitysten arvioinnista. Tien pohja- ja päällysrakenteita käsitellään erillisinä ja tulokset liitetään tarvittaessa yhteen. Teollisuuden sivutuotteille arvioitiin lisäksi tierakentamisen vaihtoehtona olevan läjitysaluesijoituksen ympäristövaikutukset. Tarkasteltavat ympäristökuormitukset ovat raaka-aineiden käyttö, energian ja polttoaineiden käyttö, hiilidioksidi-, typpioksidi-, rikkidioksidi-, VOC-, hiilimonoksidi- ja hiukkaspäästöt ilmaan, maaperään liukenevat päästöt, inertti jäte, melu ja maan käyttö. Veden käyttö, tavanomaisen ja ongelmajätteen määrät, typpi- ja COD-päästöt vesiin ja onnettomuusriskit olivat myös mukana tarkasteluissa, mutta ne todettiin niin vähän merkittäviksi tai hankalasti arvioitaviksi, että ne päätettiin jatkossa jättää pois laskennasta. Laskentatavan soveltuvuuden arvioimiseksi tarkasteltiin esimerkkeinä kivihiilituhkan, betonimurskeen ja masuunikuonan tierakennuskäyttöä, joita verrattiin luonnonmateriaalien käyttöön vastaavissa kohteissa. Näiden esimerkkitarkastelujen tulokset ja alustava arvio ympäristökuormitusten merkityksestä esitetään raportissa. Esimerkkien yhteydessä luotiin tärkeimpien rakennusmateriaalien ja työvaiheiden ympäristökuormitustiedot ja näiden laskennassa tarvittavan aineiston sisältävät perustiedostot. Menettelytapaehdotuksen pohjalta luodaan jatkossa jo kerätyn aineiston yhdistävä laskentamalli.

AB - Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selkeä ja toimiva menettelytapa maa- ja tierakenteiden elinkaaren aikaisten ympäristövaikutusten arviointiin ja rakennevaihtoehtojen vertailuun. Arviointimenettelyn toivottiin olevan mahdollisimman yksinkertainen ja helppokäyttöinen, mutta kaikki elinkaaren vaiheet ja merkittävät ympäristövaikutukset kattava. Lisäksi olisi pystyttävä ottamaan huomioon tie- ja maarakenteiden erityispiirteet. Arviointi olisi tarvittaessa voitava tehdä osana tien suunnittelua, jolloin sen tuloksia voitaisiin käyttää yhtenä rakenne- tai materiaalivaihtoehtojen valintaperusteena. Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jonka päätavoitteena on laatia opas siitä, miten teollisuuden sivutuotteiden ympäristökelpoisuus ja tekninen toimivuus olisi osoitettava lupa- ja tuotteistamismenettelyssä. Siksi tutkimuksessa keskitytään erityisesti sivutuotteiden ja perinteisten materiaalien vertailuun tierakennuskäytössä. Tutkimuksessa laadittu ehdotus arviointitavaksi sisältää mm. tavoitteiden ja rajausten määrittelyn, luettelon arvioinnin lähtö- ja tulostiedoista, suosituksen laskenta-menettelystä ja alustavan esityksen tulosten merkitysten arvioinnista. Tien pohja- ja päällysrakenteita käsitellään erillisinä ja tulokset liitetään tarvittaessa yhteen. Teollisuuden sivutuotteille arvioitiin lisäksi tierakentamisen vaihtoehtona olevan läjitysaluesijoituksen ympäristövaikutukset. Tarkasteltavat ympäristökuormitukset ovat raaka-aineiden käyttö, energian ja polttoaineiden käyttö, hiilidioksidi-, typpioksidi-, rikkidioksidi-, VOC-, hiilimonoksidi- ja hiukkaspäästöt ilmaan, maaperään liukenevat päästöt, inertti jäte, melu ja maan käyttö. Veden käyttö, tavanomaisen ja ongelmajätteen määrät, typpi- ja COD-päästöt vesiin ja onnettomuusriskit olivat myös mukana tarkasteluissa, mutta ne todettiin niin vähän merkittäviksi tai hankalasti arvioitaviksi, että ne päätettiin jatkossa jättää pois laskennasta. Laskentatavan soveltuvuuden arvioimiseksi tarkasteltiin esimerkkeinä kivihiilituhkan, betonimurskeen ja masuunikuonan tierakennuskäyttöä, joita verrattiin luonnonmateriaalien käyttöön vastaavissa kohteissa. Näiden esimerkkitarkastelujen tulokset ja alustava arvio ympäristökuormitusten merkityksestä esitetään raportissa. Esimerkkien yhteydessä luotiin tärkeimpien rakennusmateriaalien ja työvaiheiden ympäristökuormitustiedot ja näiden laskennassa tarvittavan aineiston sisältävät perustiedostot. Menettelytapaehdotuksen pohjalta luodaan jatkossa jo kerätyn aineiston yhdistävä laskentamalli.

KW - earthwork

KW - road construction

KW - civil engineering

KW - life cycle analysis

KW - environmental effects

M3 - Report

SN - 951-38-5446-9

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Maarakentamisen elinkaariarviointi

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Eskola P, Mroueh U-M, Juvankoski M, Ruotoistenmäki A. Maarakentamisen elinkaariarviointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 127 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1962).