Liikenne- ja yleisten alueiden sulanapitojärjestelmät: Energiatalous ja tekninen toteutus: Kesäkeli-projekti

Kari Sipilä, Miikka Kirjavainen, Jouko Ritola, Harri Kivikoski

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Projektissa tutkittiin katu- ja liikennealueiden lämmöllä toimivien sulanapitojärjestelmien teknistä toteutusta, energiaratkaisuja ja -taloutta. Lämmitysjärjestelmän lämmönlähteitä voivat olla kaukolämpö, sähkö, lauhde- ja prosessilämpö sekä matalalämpöiset energialähteet yhdistettynä lämpöpumppulaitokseen. Liukkaudentorjuntavaihtoehtona tiealueiden suolaukselle ja luiskasuojauksille pohjavesialueella tutkittiin niiden lämmittämistä. Projektissa vertailtiin yhdeksän erilaisen lämmitetyn katurakenteen toimivuus, joille on jo aiemmin tehty jännitystila- ja muodonmuutoslaskelmat. Samoille katurakenneratkaisulle tehtiin lämpökäyttäytymismallit ja laskettiin tarvittava lämmitysteho ja tutkittiin lämpöeristyksen tarpeellisuutta. Katurakenteissa lämmitysteho on 300 W/m2, mikä riittää sulattamaan uutta lunta 30 mm tunnissa ja pitämään tien pinnan sulana -13 °C:n ulkolämpötilaan saakka. Kadun reunakiven alueella tulee käyttää suurempaa lämmitystehoa. Betonisissa silta- ja kansirakenteissa toimiva lämmitys edellyttää suurempaa lämmitystehoa ja alapuolista lämmöneristystä. Nestekiertoisen sulanapitojestelmän mitoitukseen kehitettiin laskentamalli, jolla voidaan mitoittaa katulämmityksen putkijärjestelmä sekä laskea lämmitysjärjestelmän kustannukset.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages101
ISBN (Electronic)951-38-5917-7
ISBN (Print)951-38-5916-9
Publication statusPublished - 2001
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number2113
ISSN1235-0605

Keywords

  • heating
  • smelting
  • snow
  • ice
  • energy economy
  • costs
  • calculations
  • slipperiness
  • streets
  • traffic area
  • pavements
  • shopping centres
  • road junctions
  • traffic safety
  • bus terminals
  • bridges
  • junctions

Cite this

Sipilä, K., Kirjavainen, M., Ritola, J., & Kivikoski, H. (2001). Liikenne- ja yleisten alueiden sulanapitojärjestelmät: Energiatalous ja tekninen toteutus: Kesäkeli-projekti. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2113
Sipilä, Kari ; Kirjavainen, Miikka ; Ritola, Jouko ; Kivikoski, Harri. / Liikenne- ja yleisten alueiden sulanapitojärjestelmät: Energiatalous ja tekninen toteutus : Kesäkeli-projekti. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 101 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2113).
@book{788e8285c8d646b38bb5046ca3b1fd60,
title = "Liikenne- ja yleisten alueiden sulanapitoj{\"a}rjestelm{\"a}t: Energiatalous ja tekninen toteutus: Kes{\"a}keli-projekti",
abstract = "Projektissa tutkittiin katu- ja liikennealueiden l{\"a}mm{\"o}ll{\"a} toimivien sulanapitoj{\"a}rjestelmien teknist{\"a} toteutusta, energiaratkaisuja ja -taloutta. L{\"a}mmitysj{\"a}rjestelm{\"a}n l{\"a}mm{\"o}nl{\"a}hteit{\"a} voivat olla kaukol{\"a}mp{\"o}, s{\"a}hk{\"o}, lauhde- ja prosessil{\"a}mp{\"o} sek{\"a} matalal{\"a}mp{\"o}iset energial{\"a}hteet yhdistettyn{\"a} l{\"a}mp{\"o}pumppulaitokseen. Liukkaudentorjuntavaihtoehtona tiealueiden suolaukselle ja luiskasuojauksille pohjavesialueella tutkittiin niiden l{\"a}mmitt{\"a}mist{\"a}. Projektissa vertailtiin yhdeks{\"a}n erilaisen l{\"a}mmitetyn katurakenteen toimivuus, joille on jo aiemmin tehty j{\"a}nnitystila- ja muodonmuutoslaskelmat. Samoille katurakenneratkaisulle tehtiin l{\"a}mp{\"o}k{\"a}ytt{\"a}ytymismallit ja laskettiin tarvittava l{\"a}mmitysteho ja tutkittiin l{\"a}mp{\"o}eristyksen tarpeellisuutta. Katurakenteissa l{\"a}mmitysteho on 300 W/m2, mik{\"a} riitt{\"a}{\"a} sulattamaan uutta lunta 30 mm tunnissa ja pit{\"a}m{\"a}{\"a}n tien pinnan sulana -13 °C:n ulkol{\"a}mp{\"o}tilaan saakka. Kadun reunakiven alueella tulee k{\"a}ytt{\"a}{\"a} suurempaa l{\"a}mmitystehoa. Betonisissa silta- ja kansirakenteissa toimiva l{\"a}mmitys edellytt{\"a}{\"a} suurempaa l{\"a}mmitystehoa ja alapuolista l{\"a}mm{\"o}neristyst{\"a}. Nestekiertoisen sulanapitojestelm{\"a}n mitoitukseen kehitettiin laskentamalli, jolla voidaan mitoittaa katul{\"a}mmityksen putkij{\"a}rjestelm{\"a} sek{\"a} laskea l{\"a}mmitysj{\"a}rjestelm{\"a}n kustannukset.",
keywords = "heating, smelting, snow, ice, energy economy, costs, calculations, slipperiness, streets, traffic area, pavements, shopping centres, road junctions, traffic safety, bus terminals, bridges, junctions",
author = "Kari Sipil{\"a} and Miikka Kirjavainen and Jouko Ritola and Harri Kivikoski",
note = "Project code: R1SU00462 Project code: N0SU0026",
year = "2001",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5916-9",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2113",
address = "Finland",

}

Sipilä, K, Kirjavainen, M, Ritola, J & Kivikoski, H 2001, Liikenne- ja yleisten alueiden sulanapitojärjestelmät: Energiatalous ja tekninen toteutus: Kesäkeli-projekti. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2113, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Liikenne- ja yleisten alueiden sulanapitojärjestelmät: Energiatalous ja tekninen toteutus : Kesäkeli-projekti. / Sipilä, Kari; Kirjavainen, Miikka; Ritola, Jouko; Kivikoski, Harri.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 101 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2113).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Liikenne- ja yleisten alueiden sulanapitojärjestelmät: Energiatalous ja tekninen toteutus

T2 - Kesäkeli-projekti

AU - Sipilä, Kari

AU - Kirjavainen, Miikka

AU - Ritola, Jouko

AU - Kivikoski, Harri

N1 - Project code: R1SU00462 Project code: N0SU0026

PY - 2001

Y1 - 2001

N2 - Projektissa tutkittiin katu- ja liikennealueiden lämmöllä toimivien sulanapitojärjestelmien teknistä toteutusta, energiaratkaisuja ja -taloutta. Lämmitysjärjestelmän lämmönlähteitä voivat olla kaukolämpö, sähkö, lauhde- ja prosessilämpö sekä matalalämpöiset energialähteet yhdistettynä lämpöpumppulaitokseen. Liukkaudentorjuntavaihtoehtona tiealueiden suolaukselle ja luiskasuojauksille pohjavesialueella tutkittiin niiden lämmittämistä. Projektissa vertailtiin yhdeksän erilaisen lämmitetyn katurakenteen toimivuus, joille on jo aiemmin tehty jännitystila- ja muodonmuutoslaskelmat. Samoille katurakenneratkaisulle tehtiin lämpökäyttäytymismallit ja laskettiin tarvittava lämmitysteho ja tutkittiin lämpöeristyksen tarpeellisuutta. Katurakenteissa lämmitysteho on 300 W/m2, mikä riittää sulattamaan uutta lunta 30 mm tunnissa ja pitämään tien pinnan sulana -13 °C:n ulkolämpötilaan saakka. Kadun reunakiven alueella tulee käyttää suurempaa lämmitystehoa. Betonisissa silta- ja kansirakenteissa toimiva lämmitys edellyttää suurempaa lämmitystehoa ja alapuolista lämmöneristystä. Nestekiertoisen sulanapitojestelmän mitoitukseen kehitettiin laskentamalli, jolla voidaan mitoittaa katulämmityksen putkijärjestelmä sekä laskea lämmitysjärjestelmän kustannukset.

AB - Projektissa tutkittiin katu- ja liikennealueiden lämmöllä toimivien sulanapitojärjestelmien teknistä toteutusta, energiaratkaisuja ja -taloutta. Lämmitysjärjestelmän lämmönlähteitä voivat olla kaukolämpö, sähkö, lauhde- ja prosessilämpö sekä matalalämpöiset energialähteet yhdistettynä lämpöpumppulaitokseen. Liukkaudentorjuntavaihtoehtona tiealueiden suolaukselle ja luiskasuojauksille pohjavesialueella tutkittiin niiden lämmittämistä. Projektissa vertailtiin yhdeksän erilaisen lämmitetyn katurakenteen toimivuus, joille on jo aiemmin tehty jännitystila- ja muodonmuutoslaskelmat. Samoille katurakenneratkaisulle tehtiin lämpökäyttäytymismallit ja laskettiin tarvittava lämmitysteho ja tutkittiin lämpöeristyksen tarpeellisuutta. Katurakenteissa lämmitysteho on 300 W/m2, mikä riittää sulattamaan uutta lunta 30 mm tunnissa ja pitämään tien pinnan sulana -13 °C:n ulkolämpötilaan saakka. Kadun reunakiven alueella tulee käyttää suurempaa lämmitystehoa. Betonisissa silta- ja kansirakenteissa toimiva lämmitys edellyttää suurempaa lämmitystehoa ja alapuolista lämmöneristystä. Nestekiertoisen sulanapitojestelmän mitoitukseen kehitettiin laskentamalli, jolla voidaan mitoittaa katulämmityksen putkijärjestelmä sekä laskea lämmitysjärjestelmän kustannukset.

KW - heating

KW - smelting

KW - snow

KW - ice

KW - energy economy

KW - costs

KW - calculations

KW - slipperiness

KW - streets

KW - traffic area

KW - pavements

KW - shopping centres

KW - road junctions

KW - traffic safety

KW - bus terminals

KW - bridges

KW - junctions

M3 - Report

SN - 951-38-5916-9

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Liikenne- ja yleisten alueiden sulanapitojärjestelmät: Energiatalous ja tekninen toteutus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Sipilä K, Kirjavainen M, Ritola J, Kivikoski H. Liikenne- ja yleisten alueiden sulanapitojärjestelmät: Energiatalous ja tekninen toteutus: Kesäkeli-projekti. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 101 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2113).