Liikenneinfrastruktuuri 2040

Terttu Vainio, Eero Nippala

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    VTT ja TAMK ovat laatineet yhdessä toimialajärjestöjen ja liikennealan toimijoiden kanssa tässä raportissa esiteltävät neljä karrikoitua skenaariota liikenneinfrastruktuurin kehittämisellä ja 2040 tulevaisuuden tilalle: Älykäs, jossa liikenneväylät ovat muuttuneet palvelualustoiksi, joilla täytetään liikkumis- ja kuljetustarpeet disruptiivisilla eli uusilla vanhat syrjäyttävillä palvelukonsepteilla. Muutosta on vauhditettu rohkealla innovaatiopolitiikalla. Huima, jossa Itämeren maiden pitkäjänteinen yhteistyö on vahvistanut Euroopan pohjoista ulottuvuutta. Uudet korridorit tukevat Suomen uudistunutta elinkeinoelämää sekä työvoiman liikkuvuuden että kansainvälisen kaupan osalta. Kuuliainen, jossa kaupungistuminen on edennyt ja palvelualojen rooli taloudessa kasvanut. Liikennesektorilla, kuten myös kaikilla muilla toimialoilla, on pidetty tiukasti kiinni kansainvälisistä ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tähtäävistä sopimuksista. Niukka, jossa keskitytään nykyisen liikenneinfrastruktuurin pitoon. Resurssit hyödynnetään tehokkaasti, ja materiaalit kiertävät. Korjausvelkaa kertyy lisää. Skenaarioita on peilattu tavoitetilaan, jotka liittyvät Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoelämän kilpailukykyyn, työllisyyteen, alustatalouteen ja hiilivapaaseen liikenteeseen. Skenaarioista riippuen seuraavan 25 aikana vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon sijoitetaan Suomessa 77-105 mrd. euroa. On tärkeä pysähtyä pohtimaan, millaisia tarpeita liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella ja mihin tämä mittava panostus kannattaa sijoittaa. On valittava määränpää, minne halutaan mennä ja tunnistettava mitä reittiä, miten ja millaista vauhtia sinne voidaan edetä.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages51
    ISBN (Electronic)978-951-38-8505-2
    Publication statusPublished - 2017
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number283
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • infrastructure
    • scenario
    • 2040
    • financing
    • traffic
    • transport

    Cite this

    Vainio, T., & Nippala, E. (2017). Liikenneinfrastruktuuri 2040. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 283
    Vainio, Terttu ; Nippala, Eero. / Liikenneinfrastruktuuri 2040. VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 51 p. (VTT Technology; No. 283).
    @book{2f3b33d35cca4c588cd7a7421190b394,
    title = "Liikenneinfrastruktuuri 2040",
    abstract = "VTT ja TAMK ovat laatineet yhdess{\"a} toimialaj{\"a}rjest{\"o}jen ja liikennealan toimijoiden kanssa t{\"a}ss{\"a} raportissa esitelt{\"a}v{\"a}t nelj{\"a} karrikoitua skenaariota liikenneinfrastruktuurin kehitt{\"a}misell{\"a} ja 2040 tulevaisuuden tilalle: {\"A}lyk{\"a}s, jossa liikennev{\"a}yl{\"a}t ovat muuttuneet palvelualustoiksi, joilla t{\"a}ytet{\"a}{\"a}n liikkumis- ja kuljetustarpeet disruptiivisilla eli uusilla vanhat syrj{\"a}ytt{\"a}vill{\"a} palvelukonsepteilla. Muutosta on vauhditettu rohkealla innovaatiopolitiikalla. Huima, jossa It{\"a}meren maiden pitk{\"a}j{\"a}nteinen yhteisty{\"o} on vahvistanut Euroopan pohjoista ulottuvuutta. Uudet korridorit tukevat Suomen uudistunutta elinkeinoel{\"a}m{\"a}{\"a} sek{\"a} ty{\"o}voiman liikkuvuuden ett{\"a} kansainv{\"a}lisen kaupan osalta. Kuuliainen, jossa kaupungistuminen on edennyt ja palvelualojen rooli taloudessa kasvanut. Liikennesektorilla, kuten my{\"o}s kaikilla muilla toimialoilla, on pidetty tiukasti kiinni kansainv{\"a}lisist{\"a} ilmastonmuutoksen hillitsemiseen t{\"a}ht{\"a}{\"a}vist{\"a} sopimuksista. Niukka, jossa keskityt{\"a}{\"a}n nykyisen liikenneinfrastruktuurin pitoon. Resurssit hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n tehokkaasti, ja materiaalit kiert{\"a}v{\"a}t. Korjausvelkaa kertyy lis{\"a}{\"a}. Skenaarioita on peilattu tavoitetilaan, jotka liittyv{\"a}t Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoel{\"a}m{\"a}n kilpailukykyyn, ty{\"o}llisyyteen, alustatalouteen ja hiilivapaaseen liikenteeseen. Skenaarioista riippuen seuraavan 25 aikana vuoteen 2040 menness{\"a} v{\"a}yl{\"a}npitoon sijoitetaan Suomessa 77-105 mrd. euroa. On t{\"a}rke{\"a} pys{\"a}hty{\"a} pohtimaan, millaisia tarpeita liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella ja mihin t{\"a}m{\"a} mittava panostus kannattaa sijoittaa. On valittava m{\"a}{\"a}r{\"a}np{\"a}{\"a}, minne halutaan menn{\"a} ja tunnistettava mit{\"a} reitti{\"a}, miten ja millaista vauhtia sinne voidaan edet{\"a}.",
    keywords = "infrastructure, scenario, 2040, financing, traffic, transport",
    author = "Terttu Vainio and Eero Nippala",
    year = "2017",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Technology",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "283",
    address = "Finland",

    }

    Vainio, T & Nippala, E 2017, Liikenneinfrastruktuuri 2040. VTT Technology, no. 283, VTT Technical Research Centre of Finland.

    Liikenneinfrastruktuuri 2040. / Vainio, Terttu; Nippala, Eero.

    VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 51 p. (VTT Technology; No. 283).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Liikenneinfrastruktuuri 2040

    AU - Vainio, Terttu

    AU - Nippala, Eero

    PY - 2017

    Y1 - 2017

    N2 - VTT ja TAMK ovat laatineet yhdessä toimialajärjestöjen ja liikennealan toimijoiden kanssa tässä raportissa esiteltävät neljä karrikoitua skenaariota liikenneinfrastruktuurin kehittämisellä ja 2040 tulevaisuuden tilalle: Älykäs, jossa liikenneväylät ovat muuttuneet palvelualustoiksi, joilla täytetään liikkumis- ja kuljetustarpeet disruptiivisilla eli uusilla vanhat syrjäyttävillä palvelukonsepteilla. Muutosta on vauhditettu rohkealla innovaatiopolitiikalla. Huima, jossa Itämeren maiden pitkäjänteinen yhteistyö on vahvistanut Euroopan pohjoista ulottuvuutta. Uudet korridorit tukevat Suomen uudistunutta elinkeinoelämää sekä työvoiman liikkuvuuden että kansainvälisen kaupan osalta. Kuuliainen, jossa kaupungistuminen on edennyt ja palvelualojen rooli taloudessa kasvanut. Liikennesektorilla, kuten myös kaikilla muilla toimialoilla, on pidetty tiukasti kiinni kansainvälisistä ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tähtäävistä sopimuksista. Niukka, jossa keskitytään nykyisen liikenneinfrastruktuurin pitoon. Resurssit hyödynnetään tehokkaasti, ja materiaalit kiertävät. Korjausvelkaa kertyy lisää. Skenaarioita on peilattu tavoitetilaan, jotka liittyvät Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoelämän kilpailukykyyn, työllisyyteen, alustatalouteen ja hiilivapaaseen liikenteeseen. Skenaarioista riippuen seuraavan 25 aikana vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon sijoitetaan Suomessa 77-105 mrd. euroa. On tärkeä pysähtyä pohtimaan, millaisia tarpeita liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella ja mihin tämä mittava panostus kannattaa sijoittaa. On valittava määränpää, minne halutaan mennä ja tunnistettava mitä reittiä, miten ja millaista vauhtia sinne voidaan edetä.

    AB - VTT ja TAMK ovat laatineet yhdessä toimialajärjestöjen ja liikennealan toimijoiden kanssa tässä raportissa esiteltävät neljä karrikoitua skenaariota liikenneinfrastruktuurin kehittämisellä ja 2040 tulevaisuuden tilalle: Älykäs, jossa liikenneväylät ovat muuttuneet palvelualustoiksi, joilla täytetään liikkumis- ja kuljetustarpeet disruptiivisilla eli uusilla vanhat syrjäyttävillä palvelukonsepteilla. Muutosta on vauhditettu rohkealla innovaatiopolitiikalla. Huima, jossa Itämeren maiden pitkäjänteinen yhteistyö on vahvistanut Euroopan pohjoista ulottuvuutta. Uudet korridorit tukevat Suomen uudistunutta elinkeinoelämää sekä työvoiman liikkuvuuden että kansainvälisen kaupan osalta. Kuuliainen, jossa kaupungistuminen on edennyt ja palvelualojen rooli taloudessa kasvanut. Liikennesektorilla, kuten myös kaikilla muilla toimialoilla, on pidetty tiukasti kiinni kansainvälisistä ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tähtäävistä sopimuksista. Niukka, jossa keskitytään nykyisen liikenneinfrastruktuurin pitoon. Resurssit hyödynnetään tehokkaasti, ja materiaalit kiertävät. Korjausvelkaa kertyy lisää. Skenaarioita on peilattu tavoitetilaan, jotka liittyvät Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoelämän kilpailukykyyn, työllisyyteen, alustatalouteen ja hiilivapaaseen liikenteeseen. Skenaarioista riippuen seuraavan 25 aikana vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon sijoitetaan Suomessa 77-105 mrd. euroa. On tärkeä pysähtyä pohtimaan, millaisia tarpeita liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella ja mihin tämä mittava panostus kannattaa sijoittaa. On valittava määränpää, minne halutaan mennä ja tunnistettava mitä reittiä, miten ja millaista vauhtia sinne voidaan edetä.

    KW - infrastructure

    KW - scenario

    KW - 2040

    KW - financing

    KW - traffic

    KW - transport

    M3 - Report

    T3 - VTT Technology

    BT - Liikenneinfrastruktuuri 2040

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    ER -

    Vainio T, Nippala E. Liikenneinfrastruktuuri 2040. VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 51 p. (VTT Technology; No. 283).