TY - BOOK
T1 - Liikenneinfrastruktuuri 2040
AU - Vainio, Terttu
AU - Nippala, Eero
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - VTT ja TAMK ovat laatineet yhdessä toimialajärjestöjen ja
liikennealan toimijoiden kanssa tässä raportissa
esiteltävät neljä karrikoitua skenaariota
liikenneinfrastruktuurin kehittämisellä ja 2040
tulevaisuuden tilalle:
Älykäs, jossa liikenneväylät ovat muuttuneet
palvelualustoiksi, joilla täytetään liikkumis- ja
kuljetustarpeet disruptiivisilla eli uusilla vanhat
syrjäyttävillä palvelukonsepteilla. Muutosta on
vauhditettu rohkealla innovaatiopolitiikalla.
Huima, jossa Itämeren maiden pitkäjänteinen yhteistyö on
vahvistanut Euroopan pohjoista ulottuvuutta. Uudet
korridorit tukevat Suomen uudistunutta elinkeinoelämää
sekä työvoiman liikkuvuuden että kansainvälisen kaupan
osalta.
Kuuliainen, jossa kaupungistuminen on edennyt ja
palvelualojen rooli taloudessa kasvanut.
Liikennesektorilla, kuten myös kaikilla muilla
toimialoilla, on pidetty tiukasti kiinni kansainvälisistä
ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tähtäävistä
sopimuksista.
Niukka, jossa keskitytään nykyisen
liikenneinfrastruktuurin pitoon. Resurssit hyödynnetään
tehokkaasti, ja materiaalit kiertävät. Korjausvelkaa
kertyy lisää.
Skenaarioita on peilattu tavoitetilaan, jotka liittyvät
Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoelämän
kilpailukykyyn, työllisyyteen, alustatalouteen ja
hiilivapaaseen liikenteeseen. Skenaarioista riippuen
seuraavan 25 aikana vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon
sijoitetaan Suomessa 77-105 mrd. euroa. On tärkeä
pysähtyä pohtimaan, millaisia tarpeita
liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella
ja mihin tämä mittava panostus kannattaa sijoittaa. On
valittava määränpää, minne halutaan mennä ja
tunnistettava mitä reittiä, miten ja millaista vauhtia
sinne voidaan edetä.
AB - VTT ja TAMK ovat laatineet yhdessä toimialajärjestöjen ja
liikennealan toimijoiden kanssa tässä raportissa
esiteltävät neljä karrikoitua skenaariota
liikenneinfrastruktuurin kehittämisellä ja 2040
tulevaisuuden tilalle:
Älykäs, jossa liikenneväylät ovat muuttuneet
palvelualustoiksi, joilla täytetään liikkumis- ja
kuljetustarpeet disruptiivisilla eli uusilla vanhat
syrjäyttävillä palvelukonsepteilla. Muutosta on
vauhditettu rohkealla innovaatiopolitiikalla.
Huima, jossa Itämeren maiden pitkäjänteinen yhteistyö on
vahvistanut Euroopan pohjoista ulottuvuutta. Uudet
korridorit tukevat Suomen uudistunutta elinkeinoelämää
sekä työvoiman liikkuvuuden että kansainvälisen kaupan
osalta.
Kuuliainen, jossa kaupungistuminen on edennyt ja
palvelualojen rooli taloudessa kasvanut.
Liikennesektorilla, kuten myös kaikilla muilla
toimialoilla, on pidetty tiukasti kiinni kansainvälisistä
ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tähtäävistä
sopimuksista.
Niukka, jossa keskitytään nykyisen
liikenneinfrastruktuurin pitoon. Resurssit hyödynnetään
tehokkaasti, ja materiaalit kiertävät. Korjausvelkaa
kertyy lisää.
Skenaarioita on peilattu tavoitetilaan, jotka liittyvät
Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoelämän
kilpailukykyyn, työllisyyteen, alustatalouteen ja
hiilivapaaseen liikenteeseen. Skenaarioista riippuen
seuraavan 25 aikana vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon
sijoitetaan Suomessa 77-105 mrd. euroa. On tärkeä
pysähtyä pohtimaan, millaisia tarpeita
liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella
ja mihin tämä mittava panostus kannattaa sijoittaa. On
valittava määränpää, minne halutaan mennä ja
tunnistettava mitä reittiä, miten ja millaista vauhtia
sinne voidaan edetä.
KW - infrastructure
KW - scenario
KW - 2040
KW - financing
KW - traffic
KW - transport
M3 - Report
T3 - VTT Technology
BT - Liikenneinfrastruktuuri 2040
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -