Liikenneinfrastruktuuri 2040

Terttu Vainio, Eero Nippala

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

VTT ja TAMK ovat laatineet yhdessä toimialajärjestöjen ja liikennealan toimijoiden kanssa tässä raportissa esiteltävät neljä karrikoitua skenaariota liikenneinfrastruktuurin kehittämisellä ja 2040 tulevaisuuden tilalle: Älykäs, jossa liikenneväylät ovat muuttuneet palvelualustoiksi, joilla täytetään liikkumis- ja kuljetustarpeet disruptiivisilla eli uusilla vanhat syrjäyttävillä palvelukonsepteilla. Muutosta on vauhditettu rohkealla innovaatiopolitiikalla. Huima, jossa Itämeren maiden pitkäjänteinen yhteistyö on vahvistanut Euroopan pohjoista ulottuvuutta. Uudet korridorit tukevat Suomen uudistunutta elinkeinoelämää sekä työvoiman liikkuvuuden että kansainvälisen kaupan osalta. Kuuliainen, jossa kaupungistuminen on edennyt ja palvelualojen rooli taloudessa kasvanut. Liikennesektorilla, kuten myös kaikilla muilla toimialoilla, on pidetty tiukasti kiinni kansainvälisistä ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tähtäävistä sopimuksista. Niukka, jossa keskitytään nykyisen liikenneinfrastruktuurin pitoon. Resurssit hyödynnetään tehokkaasti, ja materiaalit kiertävät. Korjausvelkaa kertyy lisää. Skenaarioita on peilattu tavoitetilaan, jotka liittyvät Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoelämän kilpailukykyyn, työllisyyteen, alustatalouteen ja hiilivapaaseen liikenteeseen. Skenaarioista riippuen seuraavan 25 aikana vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon sijoitetaan Suomessa 77-105 mrd. euroa. On tärkeä pysähtyä pohtimaan, millaisia tarpeita liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella ja mihin tämä mittava panostus kannattaa sijoittaa. On valittava määränpää, minne halutaan mennä ja tunnistettava mitä reittiä, miten ja millaista vauhtia sinne voidaan edetä.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages51
ISBN (Electronic)978-951-38-8505-2
Publication statusPublished - 2017
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Technology
PublisherVTT
No.283
ISSN (Print)2242-1211
ISSN (Electronic)2242-122X

Keywords

  • infrastructure
  • scenario
  • 2040
  • financing
  • traffic
  • transport

Cite this

Vainio, T., & Nippala, E. (2017). Liikenneinfrastruktuuri 2040. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 283
Vainio, Terttu ; Nippala, Eero. / Liikenneinfrastruktuuri 2040. VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 51 p. (VTT Technology; No. 283).
@book{2f3b33d35cca4c588cd7a7421190b394,
title = "Liikenneinfrastruktuuri 2040",
abstract = "VTT ja TAMK ovat laatineet yhdess{\"a} toimialaj{\"a}rjest{\"o}jen ja liikennealan toimijoiden kanssa t{\"a}ss{\"a} raportissa esitelt{\"a}v{\"a}t nelj{\"a} karrikoitua skenaariota liikenneinfrastruktuurin kehitt{\"a}misell{\"a} ja 2040 tulevaisuuden tilalle: {\"A}lyk{\"a}s, jossa liikennev{\"a}yl{\"a}t ovat muuttuneet palvelualustoiksi, joilla t{\"a}ytet{\"a}{\"a}n liikkumis- ja kuljetustarpeet disruptiivisilla eli uusilla vanhat syrj{\"a}ytt{\"a}vill{\"a} palvelukonsepteilla. Muutosta on vauhditettu rohkealla innovaatiopolitiikalla. Huima, jossa It{\"a}meren maiden pitk{\"a}j{\"a}nteinen yhteisty{\"o} on vahvistanut Euroopan pohjoista ulottuvuutta. Uudet korridorit tukevat Suomen uudistunutta elinkeinoel{\"a}m{\"a}{\"a} sek{\"a} ty{\"o}voiman liikkuvuuden ett{\"a} kansainv{\"a}lisen kaupan osalta. Kuuliainen, jossa kaupungistuminen on edennyt ja palvelualojen rooli taloudessa kasvanut. Liikennesektorilla, kuten my{\"o}s kaikilla muilla toimialoilla, on pidetty tiukasti kiinni kansainv{\"a}lisist{\"a} ilmastonmuutoksen hillitsemiseen t{\"a}ht{\"a}{\"a}vist{\"a} sopimuksista. Niukka, jossa keskityt{\"a}{\"a}n nykyisen liikenneinfrastruktuurin pitoon. Resurssit hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n tehokkaasti, ja materiaalit kiert{\"a}v{\"a}t. Korjausvelkaa kertyy lis{\"a}{\"a}. Skenaarioita on peilattu tavoitetilaan, jotka liittyv{\"a}t Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoel{\"a}m{\"a}n kilpailukykyyn, ty{\"o}llisyyteen, alustatalouteen ja hiilivapaaseen liikenteeseen. Skenaarioista riippuen seuraavan 25 aikana vuoteen 2040 menness{\"a} v{\"a}yl{\"a}npitoon sijoitetaan Suomessa 77-105 mrd. euroa. On t{\"a}rke{\"a} pys{\"a}hty{\"a} pohtimaan, millaisia tarpeita liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella ja mihin t{\"a}m{\"a} mittava panostus kannattaa sijoittaa. On valittava m{\"a}{\"a}r{\"a}np{\"a}{\"a}, minne halutaan menn{\"a} ja tunnistettava mit{\"a} reitti{\"a}, miten ja millaista vauhtia sinne voidaan edet{\"a}.",
keywords = "infrastructure, scenario, 2040, financing, traffic, transport",
author = "Terttu Vainio and Eero Nippala",
year = "2017",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "283",
address = "Finland",

}

Vainio, T & Nippala, E 2017, Liikenneinfrastruktuuri 2040. VTT Technology, no. 283, VTT Technical Research Centre of Finland.

Liikenneinfrastruktuuri 2040. / Vainio, Terttu; Nippala, Eero.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 51 p. (VTT Technology; No. 283).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Liikenneinfrastruktuuri 2040

AU - Vainio, Terttu

AU - Nippala, Eero

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - VTT ja TAMK ovat laatineet yhdessä toimialajärjestöjen ja liikennealan toimijoiden kanssa tässä raportissa esiteltävät neljä karrikoitua skenaariota liikenneinfrastruktuurin kehittämisellä ja 2040 tulevaisuuden tilalle: Älykäs, jossa liikenneväylät ovat muuttuneet palvelualustoiksi, joilla täytetään liikkumis- ja kuljetustarpeet disruptiivisilla eli uusilla vanhat syrjäyttävillä palvelukonsepteilla. Muutosta on vauhditettu rohkealla innovaatiopolitiikalla. Huima, jossa Itämeren maiden pitkäjänteinen yhteistyö on vahvistanut Euroopan pohjoista ulottuvuutta. Uudet korridorit tukevat Suomen uudistunutta elinkeinoelämää sekä työvoiman liikkuvuuden että kansainvälisen kaupan osalta. Kuuliainen, jossa kaupungistuminen on edennyt ja palvelualojen rooli taloudessa kasvanut. Liikennesektorilla, kuten myös kaikilla muilla toimialoilla, on pidetty tiukasti kiinni kansainvälisistä ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tähtäävistä sopimuksista. Niukka, jossa keskitytään nykyisen liikenneinfrastruktuurin pitoon. Resurssit hyödynnetään tehokkaasti, ja materiaalit kiertävät. Korjausvelkaa kertyy lisää. Skenaarioita on peilattu tavoitetilaan, jotka liittyvät Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoelämän kilpailukykyyn, työllisyyteen, alustatalouteen ja hiilivapaaseen liikenteeseen. Skenaarioista riippuen seuraavan 25 aikana vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon sijoitetaan Suomessa 77-105 mrd. euroa. On tärkeä pysähtyä pohtimaan, millaisia tarpeita liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella ja mihin tämä mittava panostus kannattaa sijoittaa. On valittava määränpää, minne halutaan mennä ja tunnistettava mitä reittiä, miten ja millaista vauhtia sinne voidaan edetä.

AB - VTT ja TAMK ovat laatineet yhdessä toimialajärjestöjen ja liikennealan toimijoiden kanssa tässä raportissa esiteltävät neljä karrikoitua skenaariota liikenneinfrastruktuurin kehittämisellä ja 2040 tulevaisuuden tilalle: Älykäs, jossa liikenneväylät ovat muuttuneet palvelualustoiksi, joilla täytetään liikkumis- ja kuljetustarpeet disruptiivisilla eli uusilla vanhat syrjäyttävillä palvelukonsepteilla. Muutosta on vauhditettu rohkealla innovaatiopolitiikalla. Huima, jossa Itämeren maiden pitkäjänteinen yhteistyö on vahvistanut Euroopan pohjoista ulottuvuutta. Uudet korridorit tukevat Suomen uudistunutta elinkeinoelämää sekä työvoiman liikkuvuuden että kansainvälisen kaupan osalta. Kuuliainen, jossa kaupungistuminen on edennyt ja palvelualojen rooli taloudessa kasvanut. Liikennesektorilla, kuten myös kaikilla muilla toimialoilla, on pidetty tiukasti kiinni kansainvälisistä ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tähtäävistä sopimuksista. Niukka, jossa keskitytään nykyisen liikenneinfrastruktuurin pitoon. Resurssit hyödynnetään tehokkaasti, ja materiaalit kiertävät. Korjausvelkaa kertyy lisää. Skenaarioita on peilattu tavoitetilaan, jotka liittyvät Suomen asemaan Euroopassa, elinkeinoelämän kilpailukykyyn, työllisyyteen, alustatalouteen ja hiilivapaaseen liikenteeseen. Skenaarioista riippuen seuraavan 25 aikana vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon sijoitetaan Suomessa 77-105 mrd. euroa. On tärkeä pysähtyä pohtimaan, millaisia tarpeita liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella ja mihin tämä mittava panostus kannattaa sijoittaa. On valittava määränpää, minne halutaan mennä ja tunnistettava mitä reittiä, miten ja millaista vauhtia sinne voidaan edetä.

KW - infrastructure

KW - scenario

KW - 2040

KW - financing

KW - traffic

KW - transport

M3 - Report

T3 - VTT Technology

BT - Liikenneinfrastruktuuri 2040

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Vainio T, Nippala E. Liikenneinfrastruktuuri 2040. VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 51 p. (VTT Technology; No. 283).