TY - BOOK
T1 - Liikenneinvestointien arviointi
T2 - Ongelmia ja lähtökohtia
AU - Himanen, Veli
PY - 1987
Y1 - 1987
N2 - Tutkimuksen lähtökohtana on nykymaailman kompleksisuus ja
sen vaikutus tieteeseen. Tutkimuksessa tarkastellaan
liikennesuunnittelun ja siihen läheisesti liittyvien
alojen keskeisiä käsitteitä ja ongelmia.
Systeemiajattelun avulla muodostetaan
liikennesuunnitelmien arviointia varten hierarkkiset
tasot ja käsitteelliset mallit. Arvioinnin käsitteellinen
malli sisältää kolme vaihetta; vaikutusten määrittely,
tiedottaminen ja johtopäätösten teko.
Käsitteellisten mallien, vaikutusten, hierarkkisten
tasojen ja epävarmuuden suhteen tarkastellaan useita
arviointimenetelmiä. Kustannushyöty- ja
monikriteerianalyysi palvelevat johtopäätösten tekoa.
Muut tarkastellut menetelmät ja suunnitteluohjeet ovat
kattavampia. Pohjoismaissa käytetyt suunnitteluohjeet
eivät ota huomioon epävarmuutta ja niihin sisältyy vain
osa mahdollisista vaikutuksista. Englannissa käytetyt
suunnitteluohjeet muistuttavat uusia teoreettisia
menetelmiä.
Viimeaikainen kehitys tielaitosten suunnitteluohjeissa
osoittaa pyrkimystä ottaa huomioon erot valtakunnan ja
paikallisen tason tavoitteissa. Mikään arviointimenetelmä
ei voi määrittää parasta ratkaisua, mutta ne voivat
auttaa tiedottamisessa ja päätöksenteossa. Ahtaasti
tulkittuina arviointimenetelmiä voidaan käyttää
ulkopuolisten manipulointiin. Tutkimusta kannattaisi
suunnata liikenneinvestointien vaikutusten määrittelyyn
ja hierarkkisten tasojen tarkasteluun sen sijaan, että
jatkettaisiin johtopäätösvaiheen edelleen kehittelyä.
AB - Tutkimuksen lähtökohtana on nykymaailman kompleksisuus ja
sen vaikutus tieteeseen. Tutkimuksessa tarkastellaan
liikennesuunnittelun ja siihen läheisesti liittyvien
alojen keskeisiä käsitteitä ja ongelmia.
Systeemiajattelun avulla muodostetaan
liikennesuunnitelmien arviointia varten hierarkkiset
tasot ja käsitteelliset mallit. Arvioinnin käsitteellinen
malli sisältää kolme vaihetta; vaikutusten määrittely,
tiedottaminen ja johtopäätösten teko.
Käsitteellisten mallien, vaikutusten, hierarkkisten
tasojen ja epävarmuuden suhteen tarkastellaan useita
arviointimenetelmiä. Kustannushyöty- ja
monikriteerianalyysi palvelevat johtopäätösten tekoa.
Muut tarkastellut menetelmät ja suunnitteluohjeet ovat
kattavampia. Pohjoismaissa käytetyt suunnitteluohjeet
eivät ota huomioon epävarmuutta ja niihin sisältyy vain
osa mahdollisista vaikutuksista. Englannissa käytetyt
suunnitteluohjeet muistuttavat uusia teoreettisia
menetelmiä.
Viimeaikainen kehitys tielaitosten suunnitteluohjeissa
osoittaa pyrkimystä ottaa huomioon erot valtakunnan ja
paikallisen tason tavoitteissa. Mikään arviointimenetelmä
ei voi määrittää parasta ratkaisua, mutta ne voivat
auttaa tiedottamisessa ja päätöksenteossa. Ahtaasti
tulkittuina arviointimenetelmiä voidaan käyttää
ulkopuolisten manipulointiin. Tutkimusta kannattaisi
suunnata liikenneinvestointien vaikutusten määrittelyyn
ja hierarkkisten tasojen tarkasteluun sen sijaan, että
jatkettaisiin johtopäätösvaiheen edelleen kehittelyä.
KW - transportation management
KW - investments
KW - evaluation
KW - benefit cost analysis
KW - trends
M3 - Report
SN - 951-38-2941-3
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Liikenneinvestointien arviointi
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -