TY - BOOK
T1 - Liikennejärjestelmän kehittämisen hyvinvointivaikutusten arviointi
AU - Estlander, Katja
AU - Pekkarinen, Saara
AU - Britschgi, Virpi
AU - Heltimo, Juha
PY - 2007
Y1 - 2007
N2 - Tutkimushankkeessa ”Liikennejärjestelmän muokkaamisen
hyvinvointivaikutusten arviointi” tarkasteltiin monialaisesti
liikennejärjestelmään kohdistuvien toimenpiteiden vaikutuksia ihmisten,
ihmisryhmien ja yhteisöjen sekä luonnon hyvinvointiin. Näistä vaikutuksista
käytetään tässä yhteydessä myös lyhyempää nimitystä hyvinvointivaikutukset.
Työn keskeiset tulokset ovat 1) hyvinvointivaikutusten arviointikriteeristö,
joka toimii tarkistuslistana vaikutusarvioinnin suunnittelussa silloin, kun
halutaan ottaa huomioon vaikutukset hyvinvoinnin edellytyksiin, 2) arviot
kahden kohdehankkeen hyvinvointivaikutuksista ja näiden vaikutusten
arviointiin sopivan aineiston saatavuudesta (Seinäjoen ja Oulun välisen
ratayhteyden parantaminen, nk. SOul-hanke ja Pääkaupunkiseudun
liikennejärjestelmäsuunnitelma, PLJ 2007), 3) monikriteerianalyysin sovellus,
niin kutsuttu ARVIOINTIAPU, joka toimii arvokeskustelun tai
toteutusvaihtoehtojen keskinäisen tärkeysjärjestyksen määrittämisen
apuvälineenä. Työssä laadittu arviointikriteeristö muodostaa
ARVIOINTIAPU-mallin rakenteen. Mallin ylätavoitetta, hyvinvoinnin edellytysten
toteutumista kuvataan kuuden osatavoitteen ja niiden alaisten viidentoista
arviointikriteerin avulla. Osatavoitteet ovat tavoitettavuus, terveys,
liikenneturvallisuus ja turvallisuudentunne, elämänlaatu, luonto ja
taloudelliset reunaehdot. ARVIOINTIAPU on vuorovaikutteinen, läpinäkyvä
apuväline esimerkiksi silloin, kun hankkeen tai suunnitelman vaikutusten
suhteen on monia tavoitteita, joiden sisällöstä tai keskinäisestä
tärkeysjärjestyksestä ei ole tietoa tai yhteisymmärrystä. Tätä apuvälinettä
voidaan käyttää sekä laadullisen että määrällisen aineiston tarkasteluun ja
vertailuun. ARVIOINTIAPUa voidaan soveltaa joko suurten
liikennejärjestelmähankkeiden tai strategisten suunnitelmien ja ohjelmien
vaikutusten arvioinnissa. Pienin muutoksin ARVIOINTIAPU soveltuu myös muiden
kuin liikennejärjestelmän kehittämiseen tähtäävien suunnitelmien ja ohjelmien
arviointiin.
AB - Tutkimushankkeessa ”Liikennejärjestelmän muokkaamisen
hyvinvointivaikutusten arviointi” tarkasteltiin monialaisesti
liikennejärjestelmään kohdistuvien toimenpiteiden vaikutuksia ihmisten,
ihmisryhmien ja yhteisöjen sekä luonnon hyvinvointiin. Näistä vaikutuksista
käytetään tässä yhteydessä myös lyhyempää nimitystä hyvinvointivaikutukset.
Työn keskeiset tulokset ovat 1) hyvinvointivaikutusten arviointikriteeristö,
joka toimii tarkistuslistana vaikutusarvioinnin suunnittelussa silloin, kun
halutaan ottaa huomioon vaikutukset hyvinvoinnin edellytyksiin, 2) arviot
kahden kohdehankkeen hyvinvointivaikutuksista ja näiden vaikutusten
arviointiin sopivan aineiston saatavuudesta (Seinäjoen ja Oulun välisen
ratayhteyden parantaminen, nk. SOul-hanke ja Pääkaupunkiseudun
liikennejärjestelmäsuunnitelma, PLJ 2007), 3) monikriteerianalyysin sovellus,
niin kutsuttu ARVIOINTIAPU, joka toimii arvokeskustelun tai
toteutusvaihtoehtojen keskinäisen tärkeysjärjestyksen määrittämisen
apuvälineenä. Työssä laadittu arviointikriteeristö muodostaa
ARVIOINTIAPU-mallin rakenteen. Mallin ylätavoitetta, hyvinvoinnin edellytysten
toteutumista kuvataan kuuden osatavoitteen ja niiden alaisten viidentoista
arviointikriteerin avulla. Osatavoitteet ovat tavoitettavuus, terveys,
liikenneturvallisuus ja turvallisuudentunne, elämänlaatu, luonto ja
taloudelliset reunaehdot. ARVIOINTIAPU on vuorovaikutteinen, läpinäkyvä
apuväline esimerkiksi silloin, kun hankkeen tai suunnitelman vaikutusten
suhteen on monia tavoitteita, joiden sisällöstä tai keskinäisestä
tärkeysjärjestyksestä ei ole tietoa tai yhteisymmärrystä. Tätä apuvälinettä
voidaan käyttää sekä laadullisen että määrällisen aineiston tarkasteluun ja
vertailuun. ARVIOINTIAPUa voidaan soveltaa joko suurten
liikennejärjestelmähankkeiden tai strategisten suunnitelmien ja ohjelmien
vaikutusten arvioinnissa. Pienin muutoksin ARVIOINTIAPU soveltuu myös muiden
kuin liikennejärjestelmän kehittämiseen tähtäävien suunnitelmien ja ohjelmien
arviointiin.
KW - Transport system
KW - assessment of welfare impacts
KW - evaluation criteria
KW - multi-criteria analysis
KW - accessibility
KW - health
KW - traffic safety
KW - feeling of safety
KW - quality of life
KW - nature and economic boundary conditions
M3 - Report
SN - 978-952-201-832-8
T3 - Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja
BT - Liikennejärjestelmän kehittämisen hyvinvointivaikutusten arviointi
PB - Liikenne- ja viestintäministeriö
CY - Helsinki
ER -