Abstract
Tässä tutkimuksessa käytettiin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien aineistoa taajamien kuolemaan johtaneista onnettomuuksista vuosilta 2000–2005. Ensimmäisessä vaiheessa on tarkasteltu kaikkia taajama-alueiden liikennekuolemia ja niitä tyypitteleviä tekijöitä. Samalla tarkasteltiin tavanomaisesta liikenteestä poikkeavan ns. tietoisen riskinoton osuutta (moottoriajoneuvon kuljettajan rattijuoppous, huumeiden käyttö, yli 10 km/h ylinopeus, itsetuhotarkoitus, ajo-oikeudettomuus sekä myös sairauskohtaus).
Toisessa vaiheessa on keskitytty jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin. Tavoitteena oli löytää näiden onnettomuuksien kuolinsyyt ja niitä tuottavat vammautumismekanismit. Tämän perusteella pääteltiin, miten liikennejärjestelmän ominaisuuksia ja liikenteen säätelyä tulisi taajamissa kehittää. Kun moottoriajoneuvojen kuljettajien tietoinen riskikäyttäytyminen sekä yksittäiset pienet ryhmät kuten mopoilijat rajattiin pois aineistosta, niin tutkimuksen toisen vaiheen keskeisen aineiston muodostivat 90 jalankulkijoiden ja 76 pyöräilijöiden kuolemantapausta, joissa toisena osapuolena oli moottoriajoneuvo.
Jalankulkijan ja pyöräilijän kadunylitys on saatava nykyistä turvallisemmaksi. Etenkin havaintokyvyltään heikompiosaisilla (lapset, alkoholia nauttineet, vanhukset) on vaikeuksia selvitä liikenneympäristössä, jossa vallitseva liikennekulttuuri ei säännöistä huolimatta kunnioita riittävästi suojatonta osapuolta.
Toisessa vaiheessa on keskitytty jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin. Tavoitteena oli löytää näiden onnettomuuksien kuolinsyyt ja niitä tuottavat vammautumismekanismit. Tämän perusteella pääteltiin, miten liikennejärjestelmän ominaisuuksia ja liikenteen säätelyä tulisi taajamissa kehittää. Kun moottoriajoneuvojen kuljettajien tietoinen riskikäyttäytyminen sekä yksittäiset pienet ryhmät kuten mopoilijat rajattiin pois aineistosta, niin tutkimuksen toisen vaiheen keskeisen aineiston muodostivat 90 jalankulkijoiden ja 76 pyöräilijöiden kuolemantapausta, joissa toisena osapuolena oli moottoriajoneuvo.
Jalankulkijan ja pyöräilijän kadunylitys on saatava nykyistä turvallisemmaksi. Etenkin havaintokyvyltään heikompiosaisilla (lapset, alkoholia nauttineet, vanhukset) on vaikeuksia selvitä liikenneympäristössä, jossa vallitseva liikennekulttuuri ei säännöistä huolimatta kunnioita riittävästi suojatonta osapuolta.
Original language | Finnish |
---|---|
Place of Publication | Helsinki |
Publisher | Liikenne- ja viestintäministeriö |
Number of pages | 150 |
ISBN (Electronic) | 978-952-201-670-6 |
ISBN (Print) | 978-952-201-669-0 |
Publication status | Published - 2008 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | LINTU-julkaisuja |
---|---|
Number | 5/2008 |
Keywords
- Liikenneturvallisuus
- liikenneonnettomuus
- kuolema
- taajama
- kevyt liikenne