TY - BOOK
T1 - Liikennejärjestelmän suunnittelu, ympäristö ja vaikutusten kohdistuminen
T2 - Loppuraportti
AU - Rusila, Katja
AU - Britschgi, Virpi
AU - Pekkarinen, Saara
PY - 2000
Y1 - 2000
N2 - Tässä tutkimusraportissa on esitetty LYYLI-tutkimusohjelman alaisen
hankkeen 'Liikennejärjestelmän muokkaamisen välillisten vaikutusten
selvittäminen, VÄLIKÄSI' lopputulokset. Tutkimuksen työvaiheiden osatulokset
ja muu tausta-aineisto on raportoitu erikseen tutkimuksen taustaraportissa
(Rusila, K, Britschgi, V. & Pekkarinen, S. 2000. Liikennejärjestelmän
suunnittelu, ympäristö ja vaikutusten kohdistuminen - taustaraportti. VTT:n
tutkimusraportteja 578/2000). Tutkimuksen kohteena oli selvittää
liikennejärjestelmän kehittämistoimenpiteiden ympäristövaikutusten seurauksena
syntyviä vaikutuksia, jotka kohdistuvat ihmiseen, luontoon ja yhdyskuntaan ja
vaikuttavat yhteiskunnan sosiaaliseen tai taloudelliseen hyvinvointiin. Työn
tulosten on tarkoitus toimia apuvälineenä Suomen kaupunkiseudun
liikennejärjestelmäsuunnittelussa siten, että liikennejärjestelmän
muokkaamisen moniulotteiset hyvinvointivaikutukset voidaan ottaa
laaja-alaisesti huomioon. Tuloksena on muodostettu monitieteinen syn t
eesi suunnittelun eri sektoreiden käsityksistä ja toimintatavoista, joten työn
tulokset edesauttavat näiden eri lähtökohdista suunnitteluun osal-listuvien
tahojen yhteistyötä. Tutkimuksen tulokset antavat osaltaan suomalaiselle
liikennejärjestelmäsuunnittelulle valmiuksia edetä liikennemuodoittaisista,
ongelmiin ja vaihtoehtojen arvottamiseen perustuvista liikenne- ja
sivuvaikutusten arvioinnin käsityksistä kohti yhteiskunnallista ja systeemin
arvioinnin mallia. Näissä lähestymistavoissa korostuu liikennejärjestelmän
vaikutus kansalaisten hyvään elämään ja suunnittelun eri toimijoiden, sidos-
ja kohderyhmien yhteistyö tämän toteuttamisessa. Tässä raportissa on esitetty:
1) kokonaisvaltainen, moniarvoinen vaikutuskäsitys, 'Liikennejärjestelmän
suunnittelu, ympäristö ja vaikutusten kohdistuminen' -malli sekä 2) ehdotus
siitä, millaisten askelten avulla ympäristövaikutusten vaikutusketjut
voitaisiin ottaa nykyistä paremmin huomioon kaupunkiseutujen
liikennejärjestelmäsuunnitelmissa. Tut
kimuksen tausta-aineisto puolestaan valottaa tämän moniulotteisen ja
monitieteisen kokonaisuuden muodostumisen työvaiheita ja eri näkemysten
korostuksia. Työssä luotu malli heijastaa kestävän kehityksen osa-alueita sekä
sisältää liikennejärjestelmän muokkaamisen kannalta mahdollisesti
merkittävien vaikutusten listan. Mallissa ympäristövaikutukset kuvataan
eräänlaisena 'vaikutusvarantona', millä halutaan osaltaan painottaa ajatusta
ympäristövaikutusten vaikutusketjuista ottamatta kantaa vaikutusten
välillisyyteen. Sekä vaikutusmallia ja -listaa että toimintatapaehdotusta
voidaan soveltaa tapauskohtaisesti.
AB - Tässä tutkimusraportissa on esitetty LYYLI-tutkimusohjelman alaisen
hankkeen 'Liikennejärjestelmän muokkaamisen välillisten vaikutusten
selvittäminen, VÄLIKÄSI' lopputulokset. Tutkimuksen työvaiheiden osatulokset
ja muu tausta-aineisto on raportoitu erikseen tutkimuksen taustaraportissa
(Rusila, K, Britschgi, V. & Pekkarinen, S. 2000. Liikennejärjestelmän
suunnittelu, ympäristö ja vaikutusten kohdistuminen - taustaraportti. VTT:n
tutkimusraportteja 578/2000). Tutkimuksen kohteena oli selvittää
liikennejärjestelmän kehittämistoimenpiteiden ympäristövaikutusten seurauksena
syntyviä vaikutuksia, jotka kohdistuvat ihmiseen, luontoon ja yhdyskuntaan ja
vaikuttavat yhteiskunnan sosiaaliseen tai taloudelliseen hyvinvointiin. Työn
tulosten on tarkoitus toimia apuvälineenä Suomen kaupunkiseudun
liikennejärjestelmäsuunnittelussa siten, että liikennejärjestelmän
muokkaamisen moniulotteiset hyvinvointivaikutukset voidaan ottaa
laaja-alaisesti huomioon. Tuloksena on muodostettu monitieteinen syn t
eesi suunnittelun eri sektoreiden käsityksistä ja toimintatavoista, joten työn
tulokset edesauttavat näiden eri lähtökohdista suunnitteluun osal-listuvien
tahojen yhteistyötä. Tutkimuksen tulokset antavat osaltaan suomalaiselle
liikennejärjestelmäsuunnittelulle valmiuksia edetä liikennemuodoittaisista,
ongelmiin ja vaihtoehtojen arvottamiseen perustuvista liikenne- ja
sivuvaikutusten arvioinnin käsityksistä kohti yhteiskunnallista ja systeemin
arvioinnin mallia. Näissä lähestymistavoissa korostuu liikennejärjestelmän
vaikutus kansalaisten hyvään elämään ja suunnittelun eri toimijoiden, sidos-
ja kohderyhmien yhteistyö tämän toteuttamisessa. Tässä raportissa on esitetty:
1) kokonaisvaltainen, moniarvoinen vaikutuskäsitys, 'Liikennejärjestelmän
suunnittelu, ympäristö ja vaikutusten kohdistuminen' -malli sekä 2) ehdotus
siitä, millaisten askelten avulla ympäristövaikutusten vaikutusketjut
voitaisiin ottaa nykyistä paremmin huomioon kaupunkiseutujen
liikennejärjestelmäsuunnitelmissa. Tut
kimuksen tausta-aineisto puolestaan valottaa tämän moniulotteisen ja
monitieteisen kokonaisuuden muodostumisen työvaiheita ja eri näkemysten
korostuksia. Työssä luotu malli heijastaa kestävän kehityksen osa-alueita sekä
sisältää liikennejärjestelmän muokkaamisen kannalta mahdollisesti
merkittävien vaikutusten listan. Mallissa ympäristövaikutukset kuvataan
eräänlaisena 'vaikutusvarantona', millä halutaan osaltaan painottaa ajatusta
ympäristövaikutusten vaikutusketjuista ottamatta kantaa vaikutusten
välillisyyteen. Sekä vaikutusmallia ja -listaa että toimintatapaehdotusta
voidaan soveltaa tapauskohtaisesti.
M3 - Report
T3 - VTT Yhdyskuntatekniikka. Tutkimusraportti
BT - Liikennejärjestelmän suunnittelu, ympäristö ja vaikutusten kohdistuminen
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -