TY - BOOK
T1 - Liikennejärjestelmän teknologiapalvelujen vaikutusarvioinnit tulevaisuudessa
AU - Tuominen, Anu
AU - Ahlqvist, Toni
AU - Rämä, Pirkko
AU - Rosenberg, Marja
AU - Räsänen, Jukka
N1 - Project code: 4467
PY - 2007
Y1 - 2007
N2 - Liikennejärjestelmä on laaja teknologinen järjestelmä,
jonka monet hyvinkin erilaiset komponentit ovat keskenään
vuorovaikutuksessa. Liikennejärjestelmä vaikuttaa sitä
ympäröivän yhteiskunnan muuhun kehitykseen, mutta
toisaalta myös sosiaalinen ympäristö vaikuttaa
merkittävästi liikennejärjestelmän teknisten
ominaisuuksien muovautumiseen. Erilaiset
vaikutusarvioinnit ovat perinteinen liikennejärjestelmän
kehittämisen ohjausmenetelmä. Järjestelmässä tehdään
yhteisesti sovittujen tavoitteiden mukaisia
kehittämistoimenpiteitä, joiden vaikutuksia ja
tehokkuutta pyritään mittaamaan ja arvioimaan.
Vaikutusarviointien kirjo on laaja: se sisältää
teoreettisia arvioita, simulointeja, empiirisiä
mittauksia todellisessa ympäristössä jne.
Uuden teknologian ratkaisujen soveltaminen liikenteeseen
muuttaa liikennejärjestelmään tehtävien toimenpiteiden
luonnetta ja myös järjestelmän toimijoiden rooleja.
Toimenpiteet eivät ole enää yhtä selvärajaisia kuin
aikaisemmin. Liikennejärjestelmä muuttuu vähitellen
kohti kommunikoivaa systeemiä. Viestintää ja
tiedonsiirtoa tapahtuu liikennejärjestelmän eri osien,
käyttäjien eli ihmisten ja tavarankuljettajien,
kulkuneuvojen ja infrastruktuurin välillä. Tässä
yhteydessä käsite teknologiapalvelu nousee keskeiseen
asemaan liikennejärjestelmän teknologioiden ja
innovaatioiden kehittämisessä. Teknologiapalvelulla
tarkoitamme käyttäjän tarpeisiin mukautuvaa joustavaa
teknologioiden ja palvelujen "kokoelmaa", joka huomioi
toisistaan poikkeavat loppukäyttäjien roolit ja erilaiset
liikkumisen ja kuljettamisen sisältötarpeet ja
-odotukset. Teknologiapalvelujen synty ja kehittyminen
tuovat uudenlaisia haasteita sekä liikennejärjestelmän
tuottajille että käyttäjille. Julkisten ja yksityisten
toimijoiden roolit liikennejärjestelmän kehittämisessä
muuttuvat ja järjestyvät uudella tavalla.
Liikennejärjestelmän hallintaan tarvitaan uudenlaisia
toiminnan ja arvioinnin malleja ja käytännön sovelluksia.
Tämä julkaisu esittelee keskeisiä tulevaisuuden
liikennejärjestelmän teknologiapalveluja ja näiden
kehittämiseen ja seuraamiseen tarvittavaa arviointitietoa
eri osapuolten näkökulmasta. Työn keskeisinä tuloksina
esitetyt teknologiapalvelujen tiekartat eivät kohdistu
yksittäiseen teknologiaan tai tuotteeseen, vaan
systeemiseen, koko liikennejärjestelmän tasoon. Työn
kuluessa pidetyissä työpajoissa esille nousseita teemoja
noudattaen työssä on keskitytty seuraavien kolmen
tiekartan laadintaan: (1) Verkostoitumisteknologiat, (2)
Ajantasaiseen liikennetietoon perustuvat
vuorovaikutteiset järjestelmät ja (3) Palvelupaketointi
sekä näiden "sateenvarjon", metatiekartan laadintaan.
Verkostoitumisteknologiat ovat yhteistyömuotoja ja
välineitä, joita tarvitaan, jotta liikennejärjestelmän
arviointitieto on helposti kaikkien osapuolten
käytettävissä liikennejärjestelmään liittyvien
innovaatioprosessien kaikissa vaiheissa. Ajantasaiseen
liikennetietoon perustuvat vuorovaikutteiset
järjestelmät ovat teknologiapalveluja, joissa liikku-ja
tai tavarankuljettaja on jatkuvassa vuorovaikutuksessa
järjestelmästä saatavan ajantasaisen tiedon kanssa joko
liikennevälineen tai mobiilin päätelaitteen kautta.
Liikkumisen ja kuljettamisen palvelupaketoinnin
toteutuessa asiakas tai käyttäjä voi muodostaa oman,
päivittäisiin tarpeisiin vastaavan valikoiman tarjolla
olevista liikkumisen ja kuljettamisen
teknologiapalveluista.
Tiekartat tarjoavat kolme erilaista, toisiaan täydentävää
näkökulmaa liikennejärjestelmän teknologiapalvelujen
kehittämiselle. Kukin näkökulmista on omalla tavallaan
tärkeä, ja jokaista tarvitaan tasapainoisten palvelujen
aikaansaamiseksi. Verkostoitumis-teknologioilla luodaan
puitteet liikennejärjestelmän teknologiapalvelujen
kehittämiselle. Vuorovaikutteiset järjestelmät
mahdollistavat teknologioiden tuottaman tiedon
tarjoamisen käyttäjiä hyödyttävässä muodossa.
Palvelupaketoinnilla saadaan aikaan käyttäjien tarpeita
vastaavat palvelukokonaisuudet. Tiekarttojen teemat
valikoituivat työryhmätyöskentelyn perusteella, eikä
niiden tavoitteena ole kattaa systemaattisesti koko
järjestelmää tai sen kaikkia olennaisia piirteitä.
Kaikkien kolmen tiekartan perusteella on nähtävissä
liikennealan toimijakentän hajaantuminen ja laajeneminen
mm. erilaisiin tietojärjestelmä- ja
palveluntuottajayrityksiin. Tutkimus- ja kehittämistyössä
tämä tarkoittaa näkökulmien avartamista entistä enemmän
palvelutoiminnan ansaintalogiikan ymmärtämiseen ja
toisaalta käyttäjien erilaisten tarpeiden ymmärtämiseen
kompleksisessa toiminnan kentässä ja toimijaverkoissa.
Tiedon määrän ja tiedotuskanavien jatkuva lisääntyminen
altistaa liikennejärjestelmän myös monille uusille
riskeille. Tässä uudessa toimintaympäristössä
arviointitiedon tulee perustua luotettavaan ja
riippumattomaan analyysiin, sen on noudatettava
hyväksyttyjä menetelmiä, ja tulokset on esitettävä
helposti ymmärrettävässä ja havainnollisessa muodossa.
Liikennejärjestelmän kehittäminen on yhteiskunnallinen
prosessi. Olennaista on, että tulevaisuuden
teknologiapalvelujen kehittämistä tukevaa arviointitietoa
tuotetaan ja hyödynnetään yhtä aikaa useista eri
näkökulmista. Useita arviointitiedon lajeja tarvitaan
teknologiapalvelujen lähes koko aikajänteen ja samalla
myös koko innovaatioprosessin ajan. Tällaisia jatkuvia
teemoja ovat ainakin yhteiskunnallinen vaikuttavuus,
käyttäjä-keskeinen suunnittelu, kysyntään ja markkinoiden
ennakointiin sekä liiketoimintamalleihin liittyvä
arviointitieto.
Lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä (1-10 vuodessa)
liikennejärjestelmän teknologiapalveluiden
vaikutusarvioinnissa korostuvat sulautettujen
tietojärjestelmien ja kantojen markkinoiden ennakointi,
vaihtoehtoisten toteuttamisteknologioiden ja
liiketoimintamallien arviointi sekä yhteiskunnalliset
vaikutukset ja vaikuttavuus yksityisen ja julkisen
sektorin resurssien yhdistämisen näkökulmasta. Palvelujen
loppukäyttäjän kannalta keskeistä arviointitietoa ovat
käyttäjien toiminnan analyysit ja käyttöliittymien
suunnittelu sekä toiminnan ja hyväksyttävyyden arviointi
yhteistyössä käyttäjien ja kehittäjien kesken. Lisäksi on
olennaista tunnistaa palveluja rajoittavat (mm.
lainsäädännölliset, organisatoriset) reunaehdot.
Pitkällä aikavälillä (10-25 vuodessa) arvioinnissa
korostuvat mm. erilaisten vuorovaikutteisten
järjestelmien liittämismahdollisuuksien tai
yhteistoteutuksen arviointi, tietoturvaan ja
yksityisyyden suojaan liittyvät arvioinnit, tiedonsiirron
liiketoimintamallit ja laatukriteerit,
yhteiskuntataloudellisten vaikutusten arviointi sekä
palveluverkostojen rakentumisen toimijaverkkoanalyysit.
AB - Liikennejärjestelmä on laaja teknologinen järjestelmä,
jonka monet hyvinkin erilaiset komponentit ovat keskenään
vuorovaikutuksessa. Liikennejärjestelmä vaikuttaa sitä
ympäröivän yhteiskunnan muuhun kehitykseen, mutta
toisaalta myös sosiaalinen ympäristö vaikuttaa
merkittävästi liikennejärjestelmän teknisten
ominaisuuksien muovautumiseen. Erilaiset
vaikutusarvioinnit ovat perinteinen liikennejärjestelmän
kehittämisen ohjausmenetelmä. Järjestelmässä tehdään
yhteisesti sovittujen tavoitteiden mukaisia
kehittämistoimenpiteitä, joiden vaikutuksia ja
tehokkuutta pyritään mittaamaan ja arvioimaan.
Vaikutusarviointien kirjo on laaja: se sisältää
teoreettisia arvioita, simulointeja, empiirisiä
mittauksia todellisessa ympäristössä jne.
Uuden teknologian ratkaisujen soveltaminen liikenteeseen
muuttaa liikennejärjestelmään tehtävien toimenpiteiden
luonnetta ja myös järjestelmän toimijoiden rooleja.
Toimenpiteet eivät ole enää yhtä selvärajaisia kuin
aikaisemmin. Liikennejärjestelmä muuttuu vähitellen
kohti kommunikoivaa systeemiä. Viestintää ja
tiedonsiirtoa tapahtuu liikennejärjestelmän eri osien,
käyttäjien eli ihmisten ja tavarankuljettajien,
kulkuneuvojen ja infrastruktuurin välillä. Tässä
yhteydessä käsite teknologiapalvelu nousee keskeiseen
asemaan liikennejärjestelmän teknologioiden ja
innovaatioiden kehittämisessä. Teknologiapalvelulla
tarkoitamme käyttäjän tarpeisiin mukautuvaa joustavaa
teknologioiden ja palvelujen "kokoelmaa", joka huomioi
toisistaan poikkeavat loppukäyttäjien roolit ja erilaiset
liikkumisen ja kuljettamisen sisältötarpeet ja
-odotukset. Teknologiapalvelujen synty ja kehittyminen
tuovat uudenlaisia haasteita sekä liikennejärjestelmän
tuottajille että käyttäjille. Julkisten ja yksityisten
toimijoiden roolit liikennejärjestelmän kehittämisessä
muuttuvat ja järjestyvät uudella tavalla.
Liikennejärjestelmän hallintaan tarvitaan uudenlaisia
toiminnan ja arvioinnin malleja ja käytännön sovelluksia.
Tämä julkaisu esittelee keskeisiä tulevaisuuden
liikennejärjestelmän teknologiapalveluja ja näiden
kehittämiseen ja seuraamiseen tarvittavaa arviointitietoa
eri osapuolten näkökulmasta. Työn keskeisinä tuloksina
esitetyt teknologiapalvelujen tiekartat eivät kohdistu
yksittäiseen teknologiaan tai tuotteeseen, vaan
systeemiseen, koko liikennejärjestelmän tasoon. Työn
kuluessa pidetyissä työpajoissa esille nousseita teemoja
noudattaen työssä on keskitytty seuraavien kolmen
tiekartan laadintaan: (1) Verkostoitumisteknologiat, (2)
Ajantasaiseen liikennetietoon perustuvat
vuorovaikutteiset järjestelmät ja (3) Palvelupaketointi
sekä näiden "sateenvarjon", metatiekartan laadintaan.
Verkostoitumisteknologiat ovat yhteistyömuotoja ja
välineitä, joita tarvitaan, jotta liikennejärjestelmän
arviointitieto on helposti kaikkien osapuolten
käytettävissä liikennejärjestelmään liittyvien
innovaatioprosessien kaikissa vaiheissa. Ajantasaiseen
liikennetietoon perustuvat vuorovaikutteiset
järjestelmät ovat teknologiapalveluja, joissa liikku-ja
tai tavarankuljettaja on jatkuvassa vuorovaikutuksessa
järjestelmästä saatavan ajantasaisen tiedon kanssa joko
liikennevälineen tai mobiilin päätelaitteen kautta.
Liikkumisen ja kuljettamisen palvelupaketoinnin
toteutuessa asiakas tai käyttäjä voi muodostaa oman,
päivittäisiin tarpeisiin vastaavan valikoiman tarjolla
olevista liikkumisen ja kuljettamisen
teknologiapalveluista.
Tiekartat tarjoavat kolme erilaista, toisiaan täydentävää
näkökulmaa liikennejärjestelmän teknologiapalvelujen
kehittämiselle. Kukin näkökulmista on omalla tavallaan
tärkeä, ja jokaista tarvitaan tasapainoisten palvelujen
aikaansaamiseksi. Verkostoitumis-teknologioilla luodaan
puitteet liikennejärjestelmän teknologiapalvelujen
kehittämiselle. Vuorovaikutteiset järjestelmät
mahdollistavat teknologioiden tuottaman tiedon
tarjoamisen käyttäjiä hyödyttävässä muodossa.
Palvelupaketoinnilla saadaan aikaan käyttäjien tarpeita
vastaavat palvelukokonaisuudet. Tiekarttojen teemat
valikoituivat työryhmätyöskentelyn perusteella, eikä
niiden tavoitteena ole kattaa systemaattisesti koko
järjestelmää tai sen kaikkia olennaisia piirteitä.
Kaikkien kolmen tiekartan perusteella on nähtävissä
liikennealan toimijakentän hajaantuminen ja laajeneminen
mm. erilaisiin tietojärjestelmä- ja
palveluntuottajayrityksiin. Tutkimus- ja kehittämistyössä
tämä tarkoittaa näkökulmien avartamista entistä enemmän
palvelutoiminnan ansaintalogiikan ymmärtämiseen ja
toisaalta käyttäjien erilaisten tarpeiden ymmärtämiseen
kompleksisessa toiminnan kentässä ja toimijaverkoissa.
Tiedon määrän ja tiedotuskanavien jatkuva lisääntyminen
altistaa liikennejärjestelmän myös monille uusille
riskeille. Tässä uudessa toimintaympäristössä
arviointitiedon tulee perustua luotettavaan ja
riippumattomaan analyysiin, sen on noudatettava
hyväksyttyjä menetelmiä, ja tulokset on esitettävä
helposti ymmärrettävässä ja havainnollisessa muodossa.
Liikennejärjestelmän kehittäminen on yhteiskunnallinen
prosessi. Olennaista on, että tulevaisuuden
teknologiapalvelujen kehittämistä tukevaa arviointitietoa
tuotetaan ja hyödynnetään yhtä aikaa useista eri
näkökulmista. Useita arviointitiedon lajeja tarvitaan
teknologiapalvelujen lähes koko aikajänteen ja samalla
myös koko innovaatioprosessin ajan. Tällaisia jatkuvia
teemoja ovat ainakin yhteiskunnallinen vaikuttavuus,
käyttäjä-keskeinen suunnittelu, kysyntään ja markkinoiden
ennakointiin sekä liiketoimintamalleihin liittyvä
arviointitieto.
Lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä (1-10 vuodessa)
liikennejärjestelmän teknologiapalveluiden
vaikutusarvioinnissa korostuvat sulautettujen
tietojärjestelmien ja kantojen markkinoiden ennakointi,
vaihtoehtoisten toteuttamisteknologioiden ja
liiketoimintamallien arviointi sekä yhteiskunnalliset
vaikutukset ja vaikuttavuus yksityisen ja julkisen
sektorin resurssien yhdistämisen näkökulmasta. Palvelujen
loppukäyttäjän kannalta keskeistä arviointitietoa ovat
käyttäjien toiminnan analyysit ja käyttöliittymien
suunnittelu sekä toiminnan ja hyväksyttävyyden arviointi
yhteistyössä käyttäjien ja kehittäjien kesken. Lisäksi on
olennaista tunnistaa palveluja rajoittavat (mm.
lainsäädännölliset, organisatoriset) reunaehdot.
Pitkällä aikavälillä (10-25 vuodessa) arvioinnissa
korostuvat mm. erilaisten vuorovaikutteisten
järjestelmien liittämismahdollisuuksien tai
yhteistoteutuksen arviointi, tietoturvaan ja
yksityisyyden suojaan liittyvät arvioinnit, tiedonsiirron
liiketoimintamallit ja laatukriteerit,
yhteiskuntataloudellisten vaikutusten arviointi sekä
palveluverkostojen rakentumisen toimijaverkkoanalyysit.
KW - transport system
KW - technology services
KW - road map
KW - assessment
KW - evaluation
KW - foresight
M3 - Report
SN - 978-951-38-6932-8
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Liikennejärjestelmän teknologiapalvelujen vaikutusarvioinnit tulevaisuudessa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -