TY - BOOK
T1 - Liikenneonnettomuuksien vaihteluun vaikuttavat tekijät
AU - Salusjärvi, Markku
AU - Kulmala, Risto
AU - Salusjärvi, Kirsi
PY - 1983
Y1 - 1983
N2 - Aikaisemmissa tutkimuksissa kehitettyä
monimuuttujamenetelmää hyödynnetään selittämällä
1970-luvun onnettomuuksien määrän vaihtelua. Lääni- ja
kuukausikohtaisia kuolemaan, loukkaantumiseen ja
ajoneuvovaurioon johtaneita yleisillä teillä tapahtuneita
onnettomuuksia on selitetty liikennesuoritteella,
vuotuisella trendillä, nopeusrajoitustilanteella,
onnettomuksien kausivaihtelulla, sademäärällä,
keliolosuhteilla sekä valoisuuden määrän vaihteluilla.
Nämä muuttujat selittävät 70 - 80 % onnettomuuksien
määrän vaihtelusta. Onnettomuuksien tapahtumisen
todennäköisyyden aleneminen on vuosikymmenen ajan
jatkunut samanlaisena kuolemaan johtavien onnettomuuksien
osalta, mutta väheneminen on lievempien onnettomuuksien
osalta taantunut. Sääsuhteet vaikuttivat vuosikymmenen
loppupuolella aikaisempaa enemmän onnettomuuslukuihin.
Tämä johtuu siitä jo aikaisemmin havaitusta seikasta,
että kuljettajat alentavat nopeuttaan entistä vähemmän
kelin sitä vaatiessa. Vuonna 1975 tapahtui noin 10 %
enemmän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia kuin
olosuhteiden perusteella voitiin ennustaa ja vuonna 1978
taas noin 15 % ennustettua vähemmän. Muiden
onnettomuuksien määrä oli vuosina 1976 - 1977 selvästi
ennustettua alhaisempi. Muut poikkeamat luvuista
johtuivat tilastoinnin muutoksista, jotka vaikuttivat
eniten tilastoitujen ajoneuvovaurioiden määrään.
AB - Aikaisemmissa tutkimuksissa kehitettyä
monimuuttujamenetelmää hyödynnetään selittämällä
1970-luvun onnettomuuksien määrän vaihtelua. Lääni- ja
kuukausikohtaisia kuolemaan, loukkaantumiseen ja
ajoneuvovaurioon johtaneita yleisillä teillä tapahtuneita
onnettomuuksia on selitetty liikennesuoritteella,
vuotuisella trendillä, nopeusrajoitustilanteella,
onnettomuksien kausivaihtelulla, sademäärällä,
keliolosuhteilla sekä valoisuuden määrän vaihteluilla.
Nämä muuttujat selittävät 70 - 80 % onnettomuuksien
määrän vaihtelusta. Onnettomuuksien tapahtumisen
todennäköisyyden aleneminen on vuosikymmenen ajan
jatkunut samanlaisena kuolemaan johtavien onnettomuuksien
osalta, mutta väheneminen on lievempien onnettomuuksien
osalta taantunut. Sääsuhteet vaikuttivat vuosikymmenen
loppupuolella aikaisempaa enemmän onnettomuuslukuihin.
Tämä johtuu siitä jo aikaisemmin havaitusta seikasta,
että kuljettajat alentavat nopeuttaan entistä vähemmän
kelin sitä vaatiessa. Vuonna 1975 tapahtui noin 10 %
enemmän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia kuin
olosuhteiden perusteella voitiin ennustaa ja vuonna 1978
taas noin 15 % ennustettua vähemmän. Muiden
onnettomuuksien määrä oli vuosina 1976 - 1977 selvästi
ennustettua alhaisempi. Muut poikkeamat luvuista
johtuivat tilastoinnin muutoksista, jotka vaikuttivat
eniten tilastoitujen ajoneuvovaurioiden määrään.
M3 - Report
SN - 951-38-1737-7
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Liikenneonnettomuuksien vaihteluun vaikuttavat tekijät
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -