Liikenneonnettomuuksien vaihteluun vaikuttavat tekijät

Markku Salusjärvi, Risto Kulmala, Kirsi Salusjärvi

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Aikaisemmissa tutkimuksissa kehitettyä monimuuttujamenetelmää hyödynnetään selittämällä 1970-luvun onnettomuuksien määrän vaihtelua. Lääni- ja kuukausikohtaisia kuolemaan, loukkaantumiseen ja ajoneuvovaurioon johtaneita yleisillä teillä tapahtuneita onnettomuuksia on selitetty liikennesuoritteella, vuotuisella trendillä, nopeusrajoitustilanteella, onnettomuksien kausivaihtelulla, sademäärällä, keliolosuhteilla sekä valoisuuden määrän vaihteluilla. Nämä muuttujat selittävät 70 - 80 % onnettomuuksien määrän vaihtelusta. Onnettomuuksien tapahtumisen todennäköisyyden aleneminen on vuosikymmenen ajan jatkunut samanlaisena kuolemaan johtavien onnettomuuksien osalta, mutta väheneminen on lievempien onnettomuuksien osalta taantunut. Sääsuhteet vaikuttivat vuosikymmenen loppupuolella aikaisempaa enemmän onnettomuuslukuihin. Tämä johtuu siitä jo aikaisemmin havaitusta seikasta, että kuljettajat alentavat nopeuttaan entistä vähemmän kelin sitä vaatiessa. Vuonna 1975 tapahtui noin 10 % enemmän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia kuin olosuhteiden perusteella voitiin ennustaa ja vuonna 1978 taas noin 15 % ennustettua vähemmän. Muiden onnettomuuksien määrä oli vuosina 1976 - 1977 selvästi ennustettua alhaisempi. Muut poikkeamat luvuista johtuivat tilastoinnin muutoksista, jotka vaikuttivat eniten tilastoitujen ajoneuvovaurioiden määrään.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages38
ISBN (Print)951-38-1737-7
Publication statusPublished - 1983
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number208
ISSN0358-5085

Fingerprint

accidents
traffic

Cite this

Salusjärvi, M., Kulmala, R., & Salusjärvi, K. (1983). Liikenneonnettomuuksien vaihteluun vaikuttavat tekijät. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 208
Salusjärvi, Markku ; Kulmala, Risto ; Salusjärvi, Kirsi. / Liikenneonnettomuuksien vaihteluun vaikuttavat tekijät. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 38 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 208).
@book{556930faade5427890d86ea409b5a974,
title = "Liikenneonnettomuuksien vaihteluun vaikuttavat tekij{\"a}t",
abstract = "Aikaisemmissa tutkimuksissa kehitetty{\"a} monimuuttujamenetelm{\"a}{\"a} hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n selitt{\"a}m{\"a}ll{\"a} 1970-luvun onnettomuuksien m{\"a}{\"a}r{\"a}n vaihtelua. L{\"a}{\"a}ni- ja kuukausikohtaisia kuolemaan, loukkaantumiseen ja ajoneuvovaurioon johtaneita yleisill{\"a} teill{\"a} tapahtuneita onnettomuuksia on selitetty liikennesuoritteella, vuotuisella trendill{\"a}, nopeusrajoitustilanteella, onnettomuksien kausivaihtelulla, sadem{\"a}{\"a}r{\"a}ll{\"a}, keliolosuhteilla sek{\"a} valoisuuden m{\"a}{\"a}r{\"a}n vaihteluilla. N{\"a}m{\"a} muuttujat selitt{\"a}v{\"a}t 70 - 80 {\%} onnettomuuksien m{\"a}{\"a}r{\"a}n vaihtelusta. Onnettomuuksien tapahtumisen todenn{\"a}k{\"o}isyyden aleneminen on vuosikymmenen ajan jatkunut samanlaisena kuolemaan johtavien onnettomuuksien osalta, mutta v{\"a}heneminen on lievempien onnettomuuksien osalta taantunut. S{\"a}{\"a}suhteet vaikuttivat vuosikymmenen loppupuolella aikaisempaa enemm{\"a}n onnettomuuslukuihin. T{\"a}m{\"a} johtuu siit{\"a} jo aikaisemmin havaitusta seikasta, ett{\"a} kuljettajat alentavat nopeuttaan entist{\"a} v{\"a}hemm{\"a}n kelin sit{\"a} vaatiessa. Vuonna 1975 tapahtui noin 10 {\%} enemm{\"a}n kuolemaan johtaneita onnettomuuksia kuin olosuhteiden perusteella voitiin ennustaa ja vuonna 1978 taas noin 15 {\%} ennustettua v{\"a}hemm{\"a}n. Muiden onnettomuuksien m{\"a}{\"a}r{\"a} oli vuosina 1976 - 1977 selv{\"a}sti ennustettua alhaisempi. Muut poikkeamat luvuista johtuivat tilastoinnin muutoksista, jotka vaikuttivat eniten tilastoitujen ajoneuvovaurioiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}n.",
author = "Markku Salusj{\"a}rvi and Risto Kulmala and Kirsi Salusj{\"a}rvi",
year = "1983",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1737-7",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "208",
address = "Finland",

}

Salusjärvi, M, Kulmala, R & Salusjärvi, K 1983, Liikenneonnettomuuksien vaihteluun vaikuttavat tekijät. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 208, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Liikenneonnettomuuksien vaihteluun vaikuttavat tekijät. / Salusjärvi, Markku; Kulmala, Risto; Salusjärvi, Kirsi.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 38 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 208).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Liikenneonnettomuuksien vaihteluun vaikuttavat tekijät

AU - Salusjärvi, Markku

AU - Kulmala, Risto

AU - Salusjärvi, Kirsi

PY - 1983

Y1 - 1983

N2 - Aikaisemmissa tutkimuksissa kehitettyä monimuuttujamenetelmää hyödynnetään selittämällä 1970-luvun onnettomuuksien määrän vaihtelua. Lääni- ja kuukausikohtaisia kuolemaan, loukkaantumiseen ja ajoneuvovaurioon johtaneita yleisillä teillä tapahtuneita onnettomuuksia on selitetty liikennesuoritteella, vuotuisella trendillä, nopeusrajoitustilanteella, onnettomuksien kausivaihtelulla, sademäärällä, keliolosuhteilla sekä valoisuuden määrän vaihteluilla. Nämä muuttujat selittävät 70 - 80 % onnettomuuksien määrän vaihtelusta. Onnettomuuksien tapahtumisen todennäköisyyden aleneminen on vuosikymmenen ajan jatkunut samanlaisena kuolemaan johtavien onnettomuuksien osalta, mutta väheneminen on lievempien onnettomuuksien osalta taantunut. Sääsuhteet vaikuttivat vuosikymmenen loppupuolella aikaisempaa enemmän onnettomuuslukuihin. Tämä johtuu siitä jo aikaisemmin havaitusta seikasta, että kuljettajat alentavat nopeuttaan entistä vähemmän kelin sitä vaatiessa. Vuonna 1975 tapahtui noin 10 % enemmän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia kuin olosuhteiden perusteella voitiin ennustaa ja vuonna 1978 taas noin 15 % ennustettua vähemmän. Muiden onnettomuuksien määrä oli vuosina 1976 - 1977 selvästi ennustettua alhaisempi. Muut poikkeamat luvuista johtuivat tilastoinnin muutoksista, jotka vaikuttivat eniten tilastoitujen ajoneuvovaurioiden määrään.

AB - Aikaisemmissa tutkimuksissa kehitettyä monimuuttujamenetelmää hyödynnetään selittämällä 1970-luvun onnettomuuksien määrän vaihtelua. Lääni- ja kuukausikohtaisia kuolemaan, loukkaantumiseen ja ajoneuvovaurioon johtaneita yleisillä teillä tapahtuneita onnettomuuksia on selitetty liikennesuoritteella, vuotuisella trendillä, nopeusrajoitustilanteella, onnettomuksien kausivaihtelulla, sademäärällä, keliolosuhteilla sekä valoisuuden määrän vaihteluilla. Nämä muuttujat selittävät 70 - 80 % onnettomuuksien määrän vaihtelusta. Onnettomuuksien tapahtumisen todennäköisyyden aleneminen on vuosikymmenen ajan jatkunut samanlaisena kuolemaan johtavien onnettomuuksien osalta, mutta väheneminen on lievempien onnettomuuksien osalta taantunut. Sääsuhteet vaikuttivat vuosikymmenen loppupuolella aikaisempaa enemmän onnettomuuslukuihin. Tämä johtuu siitä jo aikaisemmin havaitusta seikasta, että kuljettajat alentavat nopeuttaan entistä vähemmän kelin sitä vaatiessa. Vuonna 1975 tapahtui noin 10 % enemmän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia kuin olosuhteiden perusteella voitiin ennustaa ja vuonna 1978 taas noin 15 % ennustettua vähemmän. Muiden onnettomuuksien määrä oli vuosina 1976 - 1977 selvästi ennustettua alhaisempi. Muut poikkeamat luvuista johtuivat tilastoinnin muutoksista, jotka vaikuttivat eniten tilastoitujen ajoneuvovaurioiden määrään.

M3 - Report

SN - 951-38-1737-7

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Liikenneonnettomuuksien vaihteluun vaikuttavat tekijät

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Salusjärvi M, Kulmala R, Salusjärvi K. Liikenneonnettomuuksien vaihteluun vaikuttavat tekijät. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 38 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 208).