Liikenneonnettomuustietojen rekisteröinti ja käyttö kunnissa

Lepistö Timo

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tämä tutkimus käsittelee liikenneonnettomuuksien rekisteröimistä ja liikenneonnettomuustietojen käyttöä kunnissa. Suomessa on 84 kaupunkikuntaa ja 380 muuta kuntaa. Liikenneonnettomuuksien rekisteröimistä koskeva kysely lähetettiin kaikkiin kaupunkikuntiin ja 344 maaseutukuntaan. Vastauksen palautti kaupunkikunnista 82 % ja maaseutukunnista 78 %. Vastanneista kaupunkikunnista 65 (94 %) ilmoitti käyttävänsä liikenneonnettomoustietoja toiminnassaan. Maaseutukunnissa vastaavat luvut ovat 185 (69 %). Liikenneonnettomuostietoja käytettiin sekä kaupungeissa että maaseutukunnissa yleisimmin vaarallisten kohtien paikantamiseen. Liikenneonnettomuuksia rekisteröidään kunnissa eri tavoin. Vastanneista kaupungeista 51 (74 %) ja maaseutukunnista 24 (9 %) rekisteröi alueellaan tapahtuneita liikenneonnettomuuksia ainakin yhteen rekisteriin. Yleisin liikenneonnettomuuksien määrän seurantatapa on nuppineulakartan pitäminen. Kaikissa kaupungeissa, joissa liikerneonnettomuuksista pidetään rekisteriä, rekisteri sisältää kadut ja rakennuskaavatiet. Kaupungeissa yleisillä teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet rekisteröitiin kahdessa kolmesta rekisteristä. Maaseutukunnissa oli useimmin rekisteröity yleisillä teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet, jotka sisältyivät lähes kaikkiin rekistereihin. Rakennuskaavateillä tapahtuneet onnettomuudet oli rekisteröity kahdessa kolmesta rekisteristä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages35
ISBN (Print)951-38-1301-0
Publication statusPublished - 1981
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume50

Fingerprint

Traffic Accidents

Keywords

  • motor vehicle accidents
  • statistical data
  • municipalities

Cite this

Timo, L. (1981). Liikenneonnettomuustietojen rekisteröinti ja käyttö kunnissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 50
Timo, Lepistö. / Liikenneonnettomuustietojen rekisteröinti ja käyttö kunnissa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 35 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 50).
@book{7cdd8bf30506458985efac52fd857536,
title = "Liikenneonnettomuustietojen rekister{\"o}inti ja k{\"a}ytt{\"o} kunnissa",
abstract = "T{\"a}m{\"a} tutkimus k{\"a}sittelee liikenneonnettomuuksien rekister{\"o}imist{\"a} ja liikenneonnettomuustietojen k{\"a}ytt{\"o}{\"a} kunnissa. Suomessa on 84 kaupunkikuntaa ja 380 muuta kuntaa. Liikenneonnettomuuksien rekister{\"o}imist{\"a} koskeva kysely l{\"a}hetettiin kaikkiin kaupunkikuntiin ja 344 maaseutukuntaan. Vastauksen palautti kaupunkikunnista 82 {\%} ja maaseutukunnista 78 {\%}. Vastanneista kaupunkikunnista 65 (94 {\%}) ilmoitti k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}ns{\"a} liikenneonnettomoustietoja toiminnassaan. Maaseutukunnissa vastaavat luvut ovat 185 (69 {\%}). Liikenneonnettomuostietoja k{\"a}ytettiin sek{\"a} kaupungeissa ett{\"a} maaseutukunnissa yleisimmin vaarallisten kohtien paikantamiseen. Liikenneonnettomuuksia rekister{\"o}id{\"a}{\"a}n kunnissa eri tavoin. Vastanneista kaupungeista 51 (74 {\%}) ja maaseutukunnista 24 (9 {\%}) rekister{\"o}i alueellaan tapahtuneita liikenneonnettomuuksia ainakin yhteen rekisteriin. Yleisin liikenneonnettomuuksien m{\"a}{\"a}r{\"a}n seurantatapa on nuppineulakartan pit{\"a}minen. Kaikissa kaupungeissa, joissa liikerneonnettomuuksista pidet{\"a}{\"a}n rekisteri{\"a}, rekisteri sis{\"a}lt{\"a}{\"a} kadut ja rakennuskaavatiet. Kaupungeissa yleisill{\"a} teill{\"a} tapahtuneet liikenneonnettomuudet rekister{\"o}itiin kahdessa kolmesta rekisterist{\"a}. Maaseutukunnissa oli useimmin rekister{\"o}ity yleisill{\"a} teill{\"a} tapahtuneet liikenneonnettomuudet, jotka sis{\"a}ltyiv{\"a}t l{\"a}hes kaikkiin rekistereihin. Rakennuskaavateill{\"a} tapahtuneet onnettomuudet oli rekister{\"o}ity kahdessa kolmesta rekisterist{\"a}.",
keywords = "motor vehicle accidents, statistical data, municipalities",
author = "Lepist{\"o} Timo",
year = "1981",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1301-0",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Timo, L 1981, Liikenneonnettomuustietojen rekisteröinti ja käyttö kunnissa. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 50, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Liikenneonnettomuustietojen rekisteröinti ja käyttö kunnissa. / Timo, Lepistö.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 35 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 50).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Liikenneonnettomuustietojen rekisteröinti ja käyttö kunnissa

AU - Timo, Lepistö

PY - 1981

Y1 - 1981

N2 - Tämä tutkimus käsittelee liikenneonnettomuuksien rekisteröimistä ja liikenneonnettomuustietojen käyttöä kunnissa. Suomessa on 84 kaupunkikuntaa ja 380 muuta kuntaa. Liikenneonnettomuuksien rekisteröimistä koskeva kysely lähetettiin kaikkiin kaupunkikuntiin ja 344 maaseutukuntaan. Vastauksen palautti kaupunkikunnista 82 % ja maaseutukunnista 78 %. Vastanneista kaupunkikunnista 65 (94 %) ilmoitti käyttävänsä liikenneonnettomoustietoja toiminnassaan. Maaseutukunnissa vastaavat luvut ovat 185 (69 %). Liikenneonnettomuostietoja käytettiin sekä kaupungeissa että maaseutukunnissa yleisimmin vaarallisten kohtien paikantamiseen. Liikenneonnettomuuksia rekisteröidään kunnissa eri tavoin. Vastanneista kaupungeista 51 (74 %) ja maaseutukunnista 24 (9 %) rekisteröi alueellaan tapahtuneita liikenneonnettomuuksia ainakin yhteen rekisteriin. Yleisin liikenneonnettomuuksien määrän seurantatapa on nuppineulakartan pitäminen. Kaikissa kaupungeissa, joissa liikerneonnettomuuksista pidetään rekisteriä, rekisteri sisältää kadut ja rakennuskaavatiet. Kaupungeissa yleisillä teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet rekisteröitiin kahdessa kolmesta rekisteristä. Maaseutukunnissa oli useimmin rekisteröity yleisillä teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet, jotka sisältyivät lähes kaikkiin rekistereihin. Rakennuskaavateillä tapahtuneet onnettomuudet oli rekisteröity kahdessa kolmesta rekisteristä.

AB - Tämä tutkimus käsittelee liikenneonnettomuuksien rekisteröimistä ja liikenneonnettomuustietojen käyttöä kunnissa. Suomessa on 84 kaupunkikuntaa ja 380 muuta kuntaa. Liikenneonnettomuuksien rekisteröimistä koskeva kysely lähetettiin kaikkiin kaupunkikuntiin ja 344 maaseutukuntaan. Vastauksen palautti kaupunkikunnista 82 % ja maaseutukunnista 78 %. Vastanneista kaupunkikunnista 65 (94 %) ilmoitti käyttävänsä liikenneonnettomoustietoja toiminnassaan. Maaseutukunnissa vastaavat luvut ovat 185 (69 %). Liikenneonnettomuostietoja käytettiin sekä kaupungeissa että maaseutukunnissa yleisimmin vaarallisten kohtien paikantamiseen. Liikenneonnettomuuksia rekisteröidään kunnissa eri tavoin. Vastanneista kaupungeista 51 (74 %) ja maaseutukunnista 24 (9 %) rekisteröi alueellaan tapahtuneita liikenneonnettomuuksia ainakin yhteen rekisteriin. Yleisin liikenneonnettomuuksien määrän seurantatapa on nuppineulakartan pitäminen. Kaikissa kaupungeissa, joissa liikerneonnettomuuksista pidetään rekisteriä, rekisteri sisältää kadut ja rakennuskaavatiet. Kaupungeissa yleisillä teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet rekisteröitiin kahdessa kolmesta rekisteristä. Maaseutukunnissa oli useimmin rekisteröity yleisillä teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet, jotka sisältyivät lähes kaikkiin rekistereihin. Rakennuskaavateillä tapahtuneet onnettomuudet oli rekisteröity kahdessa kolmesta rekisteristä.

KW - motor vehicle accidents

KW - statistical data

KW - municipalities

M3 - Report

SN - 951-38-1301-0

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Liikenneonnettomuustietojen rekisteröinti ja käyttö kunnissa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Timo L. Liikenneonnettomuustietojen rekisteröinti ja käyttö kunnissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 35 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 50).