Liikennesuunnitelmien arviointi

Veli Himanen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Liikennesuunnitelmien arviointijärjestelmän lähtökohdaksi luodaan käsitteellinen kuva liikenteestä ja liikenteen osatekijöistä. Selvitetään laskentamenetelmien tarkkuutta ja käsitellään erilaisten arviointimenetelmien ominaisuuksia. Laaditaan ehdotus kaupunkiliikenteen suunnitteluun soveltuvasta arviointimenetelmästä. Arviointimenetelmän kehittäminen rajataan suunnitteluprosessin suhteen siten, että lähdetään tilanteesta, jossa vertailtavat vaihtoehtoiset suunnitelmat ovat jo olemassa. Täten ei ongelman asettelua ja vaihtoehtojen luomista eikä tavoitteen asettelua tarkastella. Liikenteen seurausvaikutukset voidaan jakaa viiteen ryhmään: liikkuvuus, turvallisuus, ympäristövaikutukset, raha ja energia. Näitä vaikutuksia voidaan edelleen tarkastella paikallisella, valtakunnallisella tai globaalisella tasolla useista eri näkökulmista. Tarkastelu voidaan edelleen suorittaa mitattujen tai laskettujen arvojen pohjalta tai tarkastelijan subjektiivisesta näkökulmasta käsin. Edellä mainittujen suorien seurausvaikutusten lisäksi on liikenteellä myös välillisiä vaikutuksia muihin järjestelmiin. Kustannus-hyötyanalyysissä sisältyy vaikutuksen rahaksi arvottamiseen teoreettisia heikkouksia. Monikriteerianalyysissä vastaavat heikkoudet johtuvat tavoitteiston ja painojen muodostamisen keinotekoisuudesta. Vaikutusanalyysissä ei ole samoja teoreettisia heikkouksia. Vaikutusanalyysissä esitetään liikenteen seurausvaikutukset eri ryhmien kannalta. Lisäksi tarkastellaan suunnitelman vaikutuksia muihin järjestelmiin. Päätöksentekoa varten laaditaan selvityksistä yhteenveto, jossa verrataan saavutettavia hyötyjä kustannuksiin ja haittoihin.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages83
ISBN (Print)951-38-2097-1
Publication statusPublished - 1984
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume346

Keywords

  • traffic
  • traffic planning
  • transportation
  • evaluation
  • methods

Cite this

Himanen, V. (1984). Liikennesuunnitelmien arviointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 346
Himanen, Veli. / Liikennesuunnitelmien arviointi. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 83 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 346).
@book{84d606133e674ba8a1831c2139cefa39,
title = "Liikennesuunnitelmien arviointi",
abstract = "Liikennesuunnitelmien arviointij{\"a}rjestelm{\"a}n l{\"a}ht{\"o}kohdaksi luodaan k{\"a}sitteellinen kuva liikenteest{\"a} ja liikenteen osatekij{\"o}ist{\"a}. Selvitet{\"a}{\"a}n laskentamenetelmien tarkkuutta ja k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n erilaisten arviointimenetelmien ominaisuuksia. Laaditaan ehdotus kaupunkiliikenteen suunnitteluun soveltuvasta arviointimenetelm{\"a}st{\"a}. Arviointimenetelm{\"a}n kehitt{\"a}minen rajataan suunnitteluprosessin suhteen siten, ett{\"a} l{\"a}hdet{\"a}{\"a}n tilanteesta, jossa vertailtavat vaihtoehtoiset suunnitelmat ovat jo olemassa. T{\"a}ten ei ongelman asettelua ja vaihtoehtojen luomista eik{\"a} tavoitteen asettelua tarkastella. Liikenteen seurausvaikutukset voidaan jakaa viiteen ryhm{\"a}{\"a}n: liikkuvuus, turvallisuus, ymp{\"a}rist{\"o}vaikutukset, raha ja energia. N{\"a}it{\"a} vaikutuksia voidaan edelleen tarkastella paikallisella, valtakunnallisella tai globaalisella tasolla useista eri n{\"a}k{\"o}kulmista. Tarkastelu voidaan edelleen suorittaa mitattujen tai laskettujen arvojen pohjalta tai tarkastelijan subjektiivisesta n{\"a}k{\"o}kulmasta k{\"a}sin. Edell{\"a} mainittujen suorien seurausvaikutusten lis{\"a}ksi on liikenteell{\"a} my{\"o}s v{\"a}lillisi{\"a} vaikutuksia muihin j{\"a}rjestelmiin. Kustannus-hy{\"o}tyanalyysiss{\"a} sis{\"a}ltyy vaikutuksen rahaksi arvottamiseen teoreettisia heikkouksia. Monikriteerianalyysiss{\"a} vastaavat heikkoudet johtuvat tavoitteiston ja painojen muodostamisen keinotekoisuudesta. Vaikutusanalyysiss{\"a} ei ole samoja teoreettisia heikkouksia. Vaikutusanalyysiss{\"a} esitet{\"a}{\"a}n liikenteen seurausvaikutukset eri ryhmien kannalta. Lis{\"a}ksi tarkastellaan suunnitelman vaikutuksia muihin j{\"a}rjestelmiin. P{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekoa varten laaditaan selvityksist{\"a} yhteenveto, jossa verrataan saavutettavia hy{\"o}tyj{\"a} kustannuksiin ja haittoihin.",
keywords = "traffic, traffic planning, transportation, evaluation, methods",
author = "Veli Himanen",
year = "1984",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2097-1",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Himanen, V 1984, Liikennesuunnitelmien arviointi. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 346, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Liikennesuunnitelmien arviointi. / Himanen, Veli.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 83 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 346).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Liikennesuunnitelmien arviointi

AU - Himanen, Veli

PY - 1984

Y1 - 1984

N2 - Liikennesuunnitelmien arviointijärjestelmän lähtökohdaksi luodaan käsitteellinen kuva liikenteestä ja liikenteen osatekijöistä. Selvitetään laskentamenetelmien tarkkuutta ja käsitellään erilaisten arviointimenetelmien ominaisuuksia. Laaditaan ehdotus kaupunkiliikenteen suunnitteluun soveltuvasta arviointimenetelmästä. Arviointimenetelmän kehittäminen rajataan suunnitteluprosessin suhteen siten, että lähdetään tilanteesta, jossa vertailtavat vaihtoehtoiset suunnitelmat ovat jo olemassa. Täten ei ongelman asettelua ja vaihtoehtojen luomista eikä tavoitteen asettelua tarkastella. Liikenteen seurausvaikutukset voidaan jakaa viiteen ryhmään: liikkuvuus, turvallisuus, ympäristövaikutukset, raha ja energia. Näitä vaikutuksia voidaan edelleen tarkastella paikallisella, valtakunnallisella tai globaalisella tasolla useista eri näkökulmista. Tarkastelu voidaan edelleen suorittaa mitattujen tai laskettujen arvojen pohjalta tai tarkastelijan subjektiivisesta näkökulmasta käsin. Edellä mainittujen suorien seurausvaikutusten lisäksi on liikenteellä myös välillisiä vaikutuksia muihin järjestelmiin. Kustannus-hyötyanalyysissä sisältyy vaikutuksen rahaksi arvottamiseen teoreettisia heikkouksia. Monikriteerianalyysissä vastaavat heikkoudet johtuvat tavoitteiston ja painojen muodostamisen keinotekoisuudesta. Vaikutusanalyysissä ei ole samoja teoreettisia heikkouksia. Vaikutusanalyysissä esitetään liikenteen seurausvaikutukset eri ryhmien kannalta. Lisäksi tarkastellaan suunnitelman vaikutuksia muihin järjestelmiin. Päätöksentekoa varten laaditaan selvityksistä yhteenveto, jossa verrataan saavutettavia hyötyjä kustannuksiin ja haittoihin.

AB - Liikennesuunnitelmien arviointijärjestelmän lähtökohdaksi luodaan käsitteellinen kuva liikenteestä ja liikenteen osatekijöistä. Selvitetään laskentamenetelmien tarkkuutta ja käsitellään erilaisten arviointimenetelmien ominaisuuksia. Laaditaan ehdotus kaupunkiliikenteen suunnitteluun soveltuvasta arviointimenetelmästä. Arviointimenetelmän kehittäminen rajataan suunnitteluprosessin suhteen siten, että lähdetään tilanteesta, jossa vertailtavat vaihtoehtoiset suunnitelmat ovat jo olemassa. Täten ei ongelman asettelua ja vaihtoehtojen luomista eikä tavoitteen asettelua tarkastella. Liikenteen seurausvaikutukset voidaan jakaa viiteen ryhmään: liikkuvuus, turvallisuus, ympäristövaikutukset, raha ja energia. Näitä vaikutuksia voidaan edelleen tarkastella paikallisella, valtakunnallisella tai globaalisella tasolla useista eri näkökulmista. Tarkastelu voidaan edelleen suorittaa mitattujen tai laskettujen arvojen pohjalta tai tarkastelijan subjektiivisesta näkökulmasta käsin. Edellä mainittujen suorien seurausvaikutusten lisäksi on liikenteellä myös välillisiä vaikutuksia muihin järjestelmiin. Kustannus-hyötyanalyysissä sisältyy vaikutuksen rahaksi arvottamiseen teoreettisia heikkouksia. Monikriteerianalyysissä vastaavat heikkoudet johtuvat tavoitteiston ja painojen muodostamisen keinotekoisuudesta. Vaikutusanalyysissä ei ole samoja teoreettisia heikkouksia. Vaikutusanalyysissä esitetään liikenteen seurausvaikutukset eri ryhmien kannalta. Lisäksi tarkastellaan suunnitelman vaikutuksia muihin järjestelmiin. Päätöksentekoa varten laaditaan selvityksistä yhteenveto, jossa verrataan saavutettavia hyötyjä kustannuksiin ja haittoihin.

KW - traffic

KW - traffic planning

KW - transportation

KW - evaluation

KW - methods

M3 - Report

SN - 951-38-2097-1

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Liikennesuunnitelmien arviointi

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Himanen V. Liikennesuunnitelmien arviointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 83 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 346).