TY - BOOK
T1 - Liikenneturvallisuuden parantamisohjelman laatimisperiaatteet
AU - Kallberg, Veli-Pekka
PY - 1995
Y1 - 1995
N2 - Tavoitteellista liikenneturvallisuustyötä ohjaa Suomessa
valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön suunnitelma,
joista viimeisin on vuodelta 1993. Erityistä ohjetta
liikenneturvallisuuden näiden suunnitelmien laatimisessa
noudatettavista menettelytavoista ei ole olemassa. Tässä
julkaisussa esitetään liikenneturvallisuuden
parantamisohjelman keskeisimmät laatimisperiaatteet
hyödynnettäviksi tulevien ohjelmien laadinnassa.
Erityistä huomiota on kiinnitetty toimenpiteiden
turvallisuusvaikutuksia koskevien tutkimusten kriittiseen
arviointiin, tutkimustulosten yhdistämiseen ja
toimenpiteiden valintaperusteisiin.
Liikenneturvallisuustyön ensimmäinen vaihe on tavoitteen
asettaminen. Sitä ohjaavat käsitykset
liikenneturvallisuuden nykytilasta ja lähitulevaisuudessa
odotettavissa olevasta kehityksestä. Tavoitteen
asetteluun voivat vaikuttaa myös liikenneturvallisuustyön
ja muun kansanterveystyön tai tapaturmantorjunnan
tuloksellisuuden vertailu tai kansainväliset
liikenneturvallisuuden tilaa koskevat vertailut sekä
käsitykset toteutettavissa olevilla ja hyväksyttävillä
toimenpiteillä saavutettavissa olevista tuloksista.
Tavoite on ilmaistava yksikäsitteisesti: sopiva mittari
on suurin sallittava liikennekuolemien vuotuinen
lukumäärä jonain tulevaisuuden tavoitevuotena.
Tavoitteen saavuttamiseksi tarvittavat toimenpiteet
ehdotetaan valittaviksi niiden kustannus-vaikutussuhteen
mukaisessa paremmuusjärjestyksessä: etusijalla ovat
toimenpiteet, joilla tavoite saavutetaan edullisimmin.
Edullisuuden mittana käytetään yhteiskunnalle koituvia
nettokustannuksia. Niissä otetaan huomioon toimenpiteestä
aiheutuvat investointi- ja ylläpitokustannukset,
ajoneuvo- ja aikakustannukset, ympäristökustannukset sekä
onnettomuuksien aineelliset kustannukset.
Nettokustannusperiaate tarkoittaa sitä, että
kustannuksissa otetaan huomioon myös mahdolliset säästöt
esimerkiksi polttoainekuluissa. Menetelmä mahdollistaa
vaikutusajaltaan ja toteutusajankohdaltaan toisistaan
poikkeavien toimenpiteiden vertailun, eikä siinä tarvitse
erikseen rahallisesti arvottaa ihmishenkiä.
Toimenpiteiden valintaan vaikuttavat keskeisesti
tutkimustulokset toimenpiteiden onnettomuuksia ja niiden
seurauksia vähentävistä vaikutuksista. Kaikki tutkimukset
eivät kuitenkaan ole yhtä hyviä, ja vaikutusten
arvioinnissa laadukkaille tutkimuksille pitää antaa
eniten painoa. Tässä julkaisussa annetaan tutkimusten
laadun ja tulosten käyttökelpoisuuden arviointia koskevia
ohjeita. Lisäksi esitetään, miten kvantitatiivisen
meta-analyysin menetelmillä voidaan laskennallisesti
yhdistää toisistaan poikkeavia tutkimustuloksia.
Ohjelmien toteutuksen ja vaikutusten seuranta on tärkeää,
jotta voidaan oppia aiemmista kokemuksista. Vaikka
ohjelmien tulisi pääosin rakentua vaikutuksiltaan
tunnettujen toimenpiteiden varaan, niihin voidaan tietyin
ehdoin sisällyttää myös uusia toimenpiteitä, joiden
vaikutuksista ei ole tutkittua tietoa. Tällaisten
toimenpiteiden toteutus on erityisen tärkeää järjestää
tutkimuksen ehdoin ja varmistua muutenkin siitä, että
vaikutukset tulevat asianmukaisesti tutkittua.
AB - Tavoitteellista liikenneturvallisuustyötä ohjaa Suomessa
valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön suunnitelma,
joista viimeisin on vuodelta 1993. Erityistä ohjetta
liikenneturvallisuuden näiden suunnitelmien laatimisessa
noudatettavista menettelytavoista ei ole olemassa. Tässä
julkaisussa esitetään liikenneturvallisuuden
parantamisohjelman keskeisimmät laatimisperiaatteet
hyödynnettäviksi tulevien ohjelmien laadinnassa.
Erityistä huomiota on kiinnitetty toimenpiteiden
turvallisuusvaikutuksia koskevien tutkimusten kriittiseen
arviointiin, tutkimustulosten yhdistämiseen ja
toimenpiteiden valintaperusteisiin.
Liikenneturvallisuustyön ensimmäinen vaihe on tavoitteen
asettaminen. Sitä ohjaavat käsitykset
liikenneturvallisuuden nykytilasta ja lähitulevaisuudessa
odotettavissa olevasta kehityksestä. Tavoitteen
asetteluun voivat vaikuttaa myös liikenneturvallisuustyön
ja muun kansanterveystyön tai tapaturmantorjunnan
tuloksellisuuden vertailu tai kansainväliset
liikenneturvallisuuden tilaa koskevat vertailut sekä
käsitykset toteutettavissa olevilla ja hyväksyttävillä
toimenpiteillä saavutettavissa olevista tuloksista.
Tavoite on ilmaistava yksikäsitteisesti: sopiva mittari
on suurin sallittava liikennekuolemien vuotuinen
lukumäärä jonain tulevaisuuden tavoitevuotena.
Tavoitteen saavuttamiseksi tarvittavat toimenpiteet
ehdotetaan valittaviksi niiden kustannus-vaikutussuhteen
mukaisessa paremmuusjärjestyksessä: etusijalla ovat
toimenpiteet, joilla tavoite saavutetaan edullisimmin.
Edullisuuden mittana käytetään yhteiskunnalle koituvia
nettokustannuksia. Niissä otetaan huomioon toimenpiteestä
aiheutuvat investointi- ja ylläpitokustannukset,
ajoneuvo- ja aikakustannukset, ympäristökustannukset sekä
onnettomuuksien aineelliset kustannukset.
Nettokustannusperiaate tarkoittaa sitä, että
kustannuksissa otetaan huomioon myös mahdolliset säästöt
esimerkiksi polttoainekuluissa. Menetelmä mahdollistaa
vaikutusajaltaan ja toteutusajankohdaltaan toisistaan
poikkeavien toimenpiteiden vertailun, eikä siinä tarvitse
erikseen rahallisesti arvottaa ihmishenkiä.
Toimenpiteiden valintaan vaikuttavat keskeisesti
tutkimustulokset toimenpiteiden onnettomuuksia ja niiden
seurauksia vähentävistä vaikutuksista. Kaikki tutkimukset
eivät kuitenkaan ole yhtä hyviä, ja vaikutusten
arvioinnissa laadukkaille tutkimuksille pitää antaa
eniten painoa. Tässä julkaisussa annetaan tutkimusten
laadun ja tulosten käyttökelpoisuuden arviointia koskevia
ohjeita. Lisäksi esitetään, miten kvantitatiivisen
meta-analyysin menetelmillä voidaan laskennallisesti
yhdistää toisistaan poikkeavia tutkimustuloksia.
Ohjelmien toteutuksen ja vaikutusten seuranta on tärkeää,
jotta voidaan oppia aiemmista kokemuksista. Vaikka
ohjelmien tulisi pääosin rakentua vaikutuksiltaan
tunnettujen toimenpiteiden varaan, niihin voidaan tietyin
ehdoin sisällyttää myös uusia toimenpiteitä, joiden
vaikutuksista ei ole tutkittua tietoa. Tällaisten
toimenpiteiden toteutus on erityisen tärkeää järjestää
tutkimuksen ehdoin ja varmistua muutenkin siitä, että
vaikutukset tulevat asianmukaisesti tutkittua.
KW - traffic
KW - safety
KW - accidents
KW - development
KW - instructions
KW - traffic safety
KW - vehicles
KW - improvement
KW - evaluation
M3 - Report
SN - 951-38-4848-5
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Liikenneturvallisuuden parantamisohjelman laatimisperiaatteet
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -