Liikennetutkimus ilmakuvien avulla

Heikki Ahola, Matthieu Molinier

    Research output: Contribution to journalArticleProfessional

    Abstract

    Liikennetutkimukseen soveltuva ilmakuvasarja kattaa kerrallaan suurehkon alueen, joka kuvauskorkeudesta riippuen on halkaisijaltaan 200 - 500 m. Näin yhdellä kuvauksella saadaan samanaikaista tietoa alueen koko liikennesuoritteesta. Lisäksi kuvasarjasta voidaan määrittää esim. autojen hetkelliset nopeudet. Menetelmää voidaan soveltaa myös pienempien kohteiden kuten jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havainnointiin, mikäli kuvauksen erotuskyky on riittävä. Risteysten ja muiden pienehköjen kohteiden liikennettä voidaan puolestaan seurata ja analysoida sopivasti sijoitetulla, kiinteällä kameralla. VTT Tietotekniikka kehittää yhdessä Helsingin kaupungin ja YTV:n kanssa digitaaliseen ilmakuvaukseen perustuvaa tutkimusmenetelmää Tekesin pääasiallisesti rahoittamassa kaksivuotisessa ENVIMON-projektissa. Tähän mennessä on toteutettu algoritmit, joilla lähes paikallaan pysyvästä helikopterista otetusta videokuvasarjasta erotetaan liikkuvat kohteet ja tulos talletetaan edelleen videomuodossa myöhempää analysointia varten. Havaittuja kohteita seurataan läpi koko kuvasarjan, ne nimetään ja niille määritetään liikerata sekä nopeus. Tämän lisäksi ovat olemassa tarvittavat menetelmät kuvasarjan yksittäisten ruutujen keskinäiseen kohdistamiseen ja geokoodaukseen valitulle karttapohjalle
    Original languageFinnish
    JournalTie & Liikenne
    Issue number11
    Publication statusPublished - 2005
    MoE publication typeD1 Article in a trade journal

    Cite this

    @article{0adcc5b65ade4eefa1f7e53ff8e9a372,
    title = "Liikennetutkimus ilmakuvien avulla",
    abstract = "Liikennetutkimukseen soveltuva ilmakuvasarja kattaa kerrallaan suurehkon alueen, joka kuvauskorkeudesta riippuen on halkaisijaltaan 200 - 500 m. N{\"a}in yhdell{\"a} kuvauksella saadaan samanaikaista tietoa alueen koko liikennesuoritteesta. Lis{\"a}ksi kuvasarjasta voidaan m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} esim. autojen hetkelliset nopeudet. Menetelm{\"a}{\"a} voidaan soveltaa my{\"o}s pienempien kohteiden kuten jalankulkijoiden ja py{\"o}r{\"a}ilij{\"o}iden havainnointiin, mik{\"a}li kuvauksen erotuskyky on riitt{\"a}v{\"a}. Risteysten ja muiden pienehk{\"o}jen kohteiden liikennett{\"a} voidaan puolestaan seurata ja analysoida sopivasti sijoitetulla, kiinte{\"a}ll{\"a} kameralla. VTT Tietotekniikka kehitt{\"a}{\"a} yhdess{\"a} Helsingin kaupungin ja YTV:n kanssa digitaaliseen ilmakuvaukseen perustuvaa tutkimusmenetelm{\"a}{\"a} Tekesin p{\"a}{\"a}asiallisesti rahoittamassa kaksivuotisessa ENVIMON-projektissa. T{\"a}h{\"a}n menness{\"a} on toteutettu algoritmit, joilla l{\"a}hes paikallaan pysyv{\"a}st{\"a} helikopterista otetusta videokuvasarjasta erotetaan liikkuvat kohteet ja tulos talletetaan edelleen videomuodossa my{\"o}hemp{\"a}{\"a} analysointia varten. Havaittuja kohteita seurataan l{\"a}pi koko kuvasarjan, ne nimet{\"a}{\"a}n ja niille m{\"a}{\"a}ritet{\"a}{\"a}n liikerata sek{\"a} nopeus. T{\"a}m{\"a}n lis{\"a}ksi ovat olemassa tarvittavat menetelm{\"a}t kuvasarjan yksitt{\"a}isten ruutujen keskin{\"a}iseen kohdistamiseen ja geokoodaukseen valitulle karttapohjalle",
    author = "Heikki Ahola and Matthieu Molinier",
    note = "Project code: T5SU00559",
    year = "2005",
    language = "Finnish",
    journal = "Tie & Liikenne",
    issn = "0355-7855",
    number = "11",

    }

    Liikennetutkimus ilmakuvien avulla. / Ahola, Heikki; Molinier, Matthieu.

    In: Tie & Liikenne, No. 11, 2005.

    Research output: Contribution to journalArticleProfessional

    TY - JOUR

    T1 - Liikennetutkimus ilmakuvien avulla

    AU - Ahola, Heikki

    AU - Molinier, Matthieu

    N1 - Project code: T5SU00559

    PY - 2005

    Y1 - 2005

    N2 - Liikennetutkimukseen soveltuva ilmakuvasarja kattaa kerrallaan suurehkon alueen, joka kuvauskorkeudesta riippuen on halkaisijaltaan 200 - 500 m. Näin yhdellä kuvauksella saadaan samanaikaista tietoa alueen koko liikennesuoritteesta. Lisäksi kuvasarjasta voidaan määrittää esim. autojen hetkelliset nopeudet. Menetelmää voidaan soveltaa myös pienempien kohteiden kuten jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havainnointiin, mikäli kuvauksen erotuskyky on riittävä. Risteysten ja muiden pienehköjen kohteiden liikennettä voidaan puolestaan seurata ja analysoida sopivasti sijoitetulla, kiinteällä kameralla. VTT Tietotekniikka kehittää yhdessä Helsingin kaupungin ja YTV:n kanssa digitaaliseen ilmakuvaukseen perustuvaa tutkimusmenetelmää Tekesin pääasiallisesti rahoittamassa kaksivuotisessa ENVIMON-projektissa. Tähän mennessä on toteutettu algoritmit, joilla lähes paikallaan pysyvästä helikopterista otetusta videokuvasarjasta erotetaan liikkuvat kohteet ja tulos talletetaan edelleen videomuodossa myöhempää analysointia varten. Havaittuja kohteita seurataan läpi koko kuvasarjan, ne nimetään ja niille määritetään liikerata sekä nopeus. Tämän lisäksi ovat olemassa tarvittavat menetelmät kuvasarjan yksittäisten ruutujen keskinäiseen kohdistamiseen ja geokoodaukseen valitulle karttapohjalle

    AB - Liikennetutkimukseen soveltuva ilmakuvasarja kattaa kerrallaan suurehkon alueen, joka kuvauskorkeudesta riippuen on halkaisijaltaan 200 - 500 m. Näin yhdellä kuvauksella saadaan samanaikaista tietoa alueen koko liikennesuoritteesta. Lisäksi kuvasarjasta voidaan määrittää esim. autojen hetkelliset nopeudet. Menetelmää voidaan soveltaa myös pienempien kohteiden kuten jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havainnointiin, mikäli kuvauksen erotuskyky on riittävä. Risteysten ja muiden pienehköjen kohteiden liikennettä voidaan puolestaan seurata ja analysoida sopivasti sijoitetulla, kiinteällä kameralla. VTT Tietotekniikka kehittää yhdessä Helsingin kaupungin ja YTV:n kanssa digitaaliseen ilmakuvaukseen perustuvaa tutkimusmenetelmää Tekesin pääasiallisesti rahoittamassa kaksivuotisessa ENVIMON-projektissa. Tähän mennessä on toteutettu algoritmit, joilla lähes paikallaan pysyvästä helikopterista otetusta videokuvasarjasta erotetaan liikkuvat kohteet ja tulos talletetaan edelleen videomuodossa myöhempää analysointia varten. Havaittuja kohteita seurataan läpi koko kuvasarjan, ne nimetään ja niille määritetään liikerata sekä nopeus. Tämän lisäksi ovat olemassa tarvittavat menetelmät kuvasarjan yksittäisten ruutujen keskinäiseen kohdistamiseen ja geokoodaukseen valitulle karttapohjalle

    M3 - Article

    JO - Tie & Liikenne

    JF - Tie & Liikenne

    SN - 0355-7855

    IS - 11

    ER -