Liikennevahinkojen tapaustutkimusmenetelmä: Tampereen kokeilu

Markku Salusjärvi

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Vuonna 1978 alkaneen liikennevahinkojen tutkijalautakuntien menetelmän kehittämistutkimuksen viimeisenä vaiheena kokeiltiin Tampereella vuonna 1981 uutta tutkimusmenetelmää. Kokeiltu tutkimusmenetelmä perustui kahteen eri analyysiin. Ensimmäinen niistä pyrkii tapahtuman rekonstruointiin. Tapahtumapaikalla tehtyjen mittausten perusteella määritettävien onnettomuusmuuttujien avulla suljettiin loogisen päättelyn keinoin pois osa kaikkiaan seitsemästä mahdollisesta onnettomuustekijästä. Toisessa analyysissä selvitetään kuljettajan saamaa ja tarvitsemaa informaatiota onnettomuutta edeltäneessä liikennetilanteessa. Samalla selvitetään, johtuiko onnettomuuden aiheuttanut informaation puute mekaanisista (esim. näkemäeste), -perseptuaalisista (havaintotoimintaan liittyvistä) vaiko kognitiivisista (tiedollisista) informaation suodattimista. Menetelmää sovellettiin 15 onnettomuuden tutkintaan. Osoittautui, että menetelmä soveltui hyvin kaikkien käsiteltyjen onnettomuuksien tutkintaan. Molemmat analyysit tehtiin miltei kaikissa tapauksissa. Menetelmä on siis käyttökelpoinen. Tampereen tutkijalautakunnan ilmaisemien käsitysten perusteella julkaisussa päädytään suosittamaan kehitetyn tutkimusmenetelmän laajempaa käyttöä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages177
ISBN (Print)951-38-1526-9
Publication statusPublished - 1982
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number111
ISSN0358-5085

Cite this