Liikennevahinkojen tapaustutkimusmenetelmä: Tampereen kokeilu

Markku Salusjärvi

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Vuonna 1978 alkaneen liikennevahinkojen tutkijalautakuntien menetelmän kehittämistutkimuksen viimeisenä vaiheena kokeiltiin Tampereella vuonna 1981 uutta tutkimusmenetelmää. Kokeiltu tutkimusmenetelmä perustui kahteen eri analyysiin. Ensimmäinen niistä pyrkii tapahtuman rekonstruointiin. Tapahtumapaikalla tehtyjen mittausten perusteella määritettävien onnettomuusmuuttujien avulla suljettiin loogisen päättelyn keinoin pois osa kaikkiaan seitsemästä mahdollisesta onnettomuustekijästä. Toisessa analyysissä selvitetään kuljettajan saamaa ja tarvitsemaa informaatiota onnettomuutta edeltäneessä liikennetilanteessa. Samalla selvitetään, johtuiko onnettomuuden aiheuttanut informaation puute mekaanisista (esim. näkemäeste), -perseptuaalisista (havaintotoimintaan liittyvistä) vaiko kognitiivisista (tiedollisista) informaation suodattimista. Menetelmää sovellettiin 15 onnettomuuden tutkintaan. Osoittautui, että menetelmä soveltui hyvin kaikkien käsiteltyjen onnettomuuksien tutkintaan. Molemmat analyysit tehtiin miltei kaikissa tapauksissa. Menetelmä on siis käyttökelpoinen. Tampereen tutkijalautakunnan ilmaisemien käsitysten perusteella julkaisussa päädytään suosittamaan kehitetyn tutkimusmenetelmän laajempaa käyttöä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages177
ISBN (Print)951-38-1526-9
Publication statusPublished - 1982
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number111
ISSN0358-5085

Fingerprint

Traffic Accidents
Research

Cite this

Salusjärvi, M. (1982). Liikennevahinkojen tapaustutkimusmenetelmä: Tampereen kokeilu. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 111
Salusjärvi, Markku. / Liikennevahinkojen tapaustutkimusmenetelmä : Tampereen kokeilu. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 177 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 111).
@book{4a09505e4cea49bdbbb6a1b4a2a88a7b,
title = "Liikennevahinkojen tapaustutkimusmenetelm{\"a}: Tampereen kokeilu",
abstract = "Vuonna 1978 alkaneen liikennevahinkojen tutkijalautakuntien menetelm{\"a}n kehitt{\"a}mistutkimuksen viimeisen{\"a} vaiheena kokeiltiin Tampereella vuonna 1981 uutta tutkimusmenetelm{\"a}{\"a}. Kokeiltu tutkimusmenetelm{\"a} perustui kahteen eri analyysiin. Ensimm{\"a}inen niist{\"a} pyrkii tapahtuman rekonstruointiin. Tapahtumapaikalla tehtyjen mittausten perusteella m{\"a}{\"a}ritett{\"a}vien onnettomuusmuuttujien avulla suljettiin loogisen p{\"a}{\"a}ttelyn keinoin pois osa kaikkiaan seitsem{\"a}st{\"a} mahdollisesta onnettomuustekij{\"a}st{\"a}. Toisessa analyysiss{\"a} selvitet{\"a}{\"a}n kuljettajan saamaa ja tarvitsemaa informaatiota onnettomuutta edelt{\"a}neess{\"a} liikennetilanteessa. Samalla selvitet{\"a}{\"a}n, johtuiko onnettomuuden aiheuttanut informaation puute mekaanisista (esim. n{\"a}kem{\"a}este), -perseptuaalisista (havaintotoimintaan liittyvist{\"a}) vaiko kognitiivisista (tiedollisista) informaation suodattimista. Menetelm{\"a}{\"a} sovellettiin 15 onnettomuuden tutkintaan. Osoittautui, ett{\"a} menetelm{\"a} soveltui hyvin kaikkien k{\"a}siteltyjen onnettomuuksien tutkintaan. Molemmat analyysit tehtiin miltei kaikissa tapauksissa. Menetelm{\"a} on siis k{\"a}ytt{\"o}kelpoinen. Tampereen tutkijalautakunnan ilmaisemien k{\"a}sitysten perusteella julkaisussa p{\"a}{\"a}dyt{\"a}{\"a}n suosittamaan kehitetyn tutkimusmenetelm{\"a}n laajempaa k{\"a}ytt{\"o}{\"a}.",
author = "Markku Salusj{\"a}rvi",
year = "1982",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1526-9",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "111",
address = "Finland",

}

Salusjärvi, M 1982, Liikennevahinkojen tapaustutkimusmenetelmä: Tampereen kokeilu. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 111, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Liikennevahinkojen tapaustutkimusmenetelmä : Tampereen kokeilu. / Salusjärvi, Markku.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 177 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 111).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Liikennevahinkojen tapaustutkimusmenetelmä

T2 - Tampereen kokeilu

AU - Salusjärvi, Markku

PY - 1982

Y1 - 1982

N2 - Vuonna 1978 alkaneen liikennevahinkojen tutkijalautakuntien menetelmän kehittämistutkimuksen viimeisenä vaiheena kokeiltiin Tampereella vuonna 1981 uutta tutkimusmenetelmää. Kokeiltu tutkimusmenetelmä perustui kahteen eri analyysiin. Ensimmäinen niistä pyrkii tapahtuman rekonstruointiin. Tapahtumapaikalla tehtyjen mittausten perusteella määritettävien onnettomuusmuuttujien avulla suljettiin loogisen päättelyn keinoin pois osa kaikkiaan seitsemästä mahdollisesta onnettomuustekijästä. Toisessa analyysissä selvitetään kuljettajan saamaa ja tarvitsemaa informaatiota onnettomuutta edeltäneessä liikennetilanteessa. Samalla selvitetään, johtuiko onnettomuuden aiheuttanut informaation puute mekaanisista (esim. näkemäeste), -perseptuaalisista (havaintotoimintaan liittyvistä) vaiko kognitiivisista (tiedollisista) informaation suodattimista. Menetelmää sovellettiin 15 onnettomuuden tutkintaan. Osoittautui, että menetelmä soveltui hyvin kaikkien käsiteltyjen onnettomuuksien tutkintaan. Molemmat analyysit tehtiin miltei kaikissa tapauksissa. Menetelmä on siis käyttökelpoinen. Tampereen tutkijalautakunnan ilmaisemien käsitysten perusteella julkaisussa päädytään suosittamaan kehitetyn tutkimusmenetelmän laajempaa käyttöä.

AB - Vuonna 1978 alkaneen liikennevahinkojen tutkijalautakuntien menetelmän kehittämistutkimuksen viimeisenä vaiheena kokeiltiin Tampereella vuonna 1981 uutta tutkimusmenetelmää. Kokeiltu tutkimusmenetelmä perustui kahteen eri analyysiin. Ensimmäinen niistä pyrkii tapahtuman rekonstruointiin. Tapahtumapaikalla tehtyjen mittausten perusteella määritettävien onnettomuusmuuttujien avulla suljettiin loogisen päättelyn keinoin pois osa kaikkiaan seitsemästä mahdollisesta onnettomuustekijästä. Toisessa analyysissä selvitetään kuljettajan saamaa ja tarvitsemaa informaatiota onnettomuutta edeltäneessä liikennetilanteessa. Samalla selvitetään, johtuiko onnettomuuden aiheuttanut informaation puute mekaanisista (esim. näkemäeste), -perseptuaalisista (havaintotoimintaan liittyvistä) vaiko kognitiivisista (tiedollisista) informaation suodattimista. Menetelmää sovellettiin 15 onnettomuuden tutkintaan. Osoittautui, että menetelmä soveltui hyvin kaikkien käsiteltyjen onnettomuuksien tutkintaan. Molemmat analyysit tehtiin miltei kaikissa tapauksissa. Menetelmä on siis käyttökelpoinen. Tampereen tutkijalautakunnan ilmaisemien käsitysten perusteella julkaisussa päädytään suosittamaan kehitetyn tutkimusmenetelmän laajempaa käyttöä.

M3 - Report

SN - 951-38-1526-9

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Liikennevahinkojen tapaustutkimusmenetelmä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Salusjärvi M. Liikennevahinkojen tapaustutkimusmenetelmä: Tampereen kokeilu. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 177 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 111).