Liikennevalvonnan kehittäminen: Lähtökohdat, mahdollisuudet ja edellytykset

Rita Rathmayer, Veli-Pekka Kallberg, Katri Koskinen, Jouko Viitanen, Tapani Mäkinen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten liikennevalvonnan määrää, kohdentamista, menetelmiä ja teknologiaa tulisi tällä vuosikymmenellä Suomessa kehittää, jotta valvonta edistäisi tehokkaasti vuoden 2010 liikenneturvallisuustavoitteen saavuttamista, korkeintaan 250 kuolemaa/vuosi. Kyseessä on esiselvitys, jossa on keskitytty lähinnä nopeus- ja rattijuopumusvalvonnalla sekä turvalaitteiden käytön ja liikennevalojen noudattamisen valvonnalla saavutettavien turvallisuushyötyjen tarkasteluun. Valvonnan teknisten apuvälineiden osalta on tarkasteltu lähinnä nopeus-, etäisyys- ja ohitusvalvontaa. Ajoneuvojen sisäiset ratkaisut, kuten nopeudenrajoittimet ja muut kuljettajan tukijärjestelmät on jätetty tarkastelun ulkopuolelle, koska niiden osuus ajoneuvokannassa lienee tällä vuosikymmenellä merkityksettömän pieni. Tutkimuksessa päädyttiin arvioihin, joiden mukaan lisäämällä ja tehostamalla nopeuksien kameravalvontaa voitaisiin säästää 35–65 kuolemaa, turvavyön käytön valvontaa tehostamalla runsaat 10 ja rattijuopumusvalvontaa tehostamalla noin 10 kuolemaa vuodessa. Tutkimuksessa laadittiin kaksi skenaariota, joista toisessa arvioitiin, miten voitaisiin säästää valvonnan keinoin 50 kuolemaa ja toisessa 25 kuolemaa vuodessa. Konenäön ja langattoman tiedonsiirron käyttö uusissa valvontajärjestelmissä on yleistymässä. Lähes kaikkiin tyypillisiin liikennevalvonnan tarpeisiin löytyy ratkaisu joltain valmistajalta. Automatisoidut ja kiinteästi asennetut valvontalaitteet soveltuvat pääteiden nopeusvalvontaan. Kuvantulkintamenetelmät mahdollistavat keskinopeuden mittauksen ilman tien alle asennettavia silmukoita ja kalliita tutkia. Kameraan yhdistetty laskentayksikkö lähettää ylinopeustiedot automaattisesti toimistojärjestelmään. Siirreltävät nopeusvalvontalaitteet ovat hivenen kiinteitä asemia kalliimpia, ja ne vaativat kenttähenkilökuntaa. Ne mahdollistavat monipuolisemman valvonnan, koska tekniikan valvoessa ylinopeustapauksia, henkilöresursseja jää muulle valvonnalle ja laitteen sijoituspaikka voidaan valita vapaasti. Liikennerikosten rekisteröinti ja niiden jatkotoimet tulee automatisoida mahdollisimman pitkälle.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages77
Publication statusPublished - 2003
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
NumberRTE4466/03

Cite this