TY - BOOK
T1 - Liikennevalvonnan kehittäminen
T2 - Lähtökohdat, mahdollisuudet ja edellytykset
AU - Rathmayer, Rita
AU - Kallberg, Veli-Pekka
AU - Koskinen, Katri
AU - Viitanen, Jouko
AU - Mäkinen, Tapani
PY - 2003
Y1 - 2003
N2 - Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten liikennevalvonnan
määrää, kohdentamista, menetelmiä ja teknologiaa tulisi tällä vuosikymmenellä
Suomessa kehittää, jotta valvonta edistäisi tehokkaasti vuoden 2010
liikenneturvallisuustavoitteen saavuttamista, korkeintaan 250 kuolemaa/vuosi.
Kyseessä on esiselvitys, jossa on keskitytty lähinnä nopeus- ja
rattijuopumusvalvonnalla sekä turvalaitteiden käytön ja liikennevalojen
noudattamisen valvonnalla saavutettavien turvallisuushyötyjen tarkasteluun.
Valvonnan teknisten apuvälineiden osalta on tarkasteltu lähinnä nopeus-,
etäisyys- ja ohitusvalvontaa. Ajoneuvojen sisäiset ratkaisut, kuten
nopeudenrajoittimet ja muut kuljettajan tukijärjestelmät on jätetty
tarkastelun ulkopuolelle, koska niiden osuus ajoneuvokannassa lienee tällä
vuosikymmenellä merkityksettömän pieni. Tutkimuksessa päädyttiin arvioihin,
joiden mukaan lisäämällä ja tehostamalla nopeuksien kameravalvontaa voitaisiin
säästää 35–65 kuolemaa, turvavyön käytön valvontaa tehostamalla runsaat 10 ja
rattijuopumusvalvontaa tehostamalla noin 10 kuolemaa vuodessa. Tutkimuksessa
laadittiin kaksi skenaariota, joista toisessa arvioitiin, miten voitaisiin
säästää valvonnan keinoin 50 kuolemaa ja toisessa 25 kuolemaa vuodessa.
Konenäön ja langattoman tiedonsiirron käyttö uusissa valvontajärjestelmissä on
yleistymässä. Lähes kaikkiin tyypillisiin liikennevalvonnan tarpeisiin löytyy
ratkaisu joltain valmistajalta. Automatisoidut ja kiinteästi asennetut
valvontalaitteet soveltuvat pääteiden nopeusvalvontaan.
Kuvantulkintamenetelmät mahdollistavat keskinopeuden mittauksen ilman tien
alle asennettavia silmukoita ja kalliita tutkia. Kameraan yhdistetty
laskentayksikkö lähettää ylinopeustiedot automaattisesti
toimistojärjestelmään. Siirreltävät nopeusvalvontalaitteet ovat hivenen
kiinteitä asemia kalliimpia, ja ne vaativat kenttähenkilökuntaa. Ne
mahdollistavat monipuolisemman valvonnan, koska tekniikan valvoessa
ylinopeustapauksia, henkilöresursseja jää muulle valvonnalle ja laitteen
sijoituspaikka voidaan valita vapaasti. Liikennerikosten rekisteröinti ja
niiden jatkotoimet tulee automatisoida mahdollisimman pitkälle.
AB - Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten liikennevalvonnan
määrää, kohdentamista, menetelmiä ja teknologiaa tulisi tällä vuosikymmenellä
Suomessa kehittää, jotta valvonta edistäisi tehokkaasti vuoden 2010
liikenneturvallisuustavoitteen saavuttamista, korkeintaan 250 kuolemaa/vuosi.
Kyseessä on esiselvitys, jossa on keskitytty lähinnä nopeus- ja
rattijuopumusvalvonnalla sekä turvalaitteiden käytön ja liikennevalojen
noudattamisen valvonnalla saavutettavien turvallisuushyötyjen tarkasteluun.
Valvonnan teknisten apuvälineiden osalta on tarkasteltu lähinnä nopeus-,
etäisyys- ja ohitusvalvontaa. Ajoneuvojen sisäiset ratkaisut, kuten
nopeudenrajoittimet ja muut kuljettajan tukijärjestelmät on jätetty
tarkastelun ulkopuolelle, koska niiden osuus ajoneuvokannassa lienee tällä
vuosikymmenellä merkityksettömän pieni. Tutkimuksessa päädyttiin arvioihin,
joiden mukaan lisäämällä ja tehostamalla nopeuksien kameravalvontaa voitaisiin
säästää 35–65 kuolemaa, turvavyön käytön valvontaa tehostamalla runsaat 10 ja
rattijuopumusvalvontaa tehostamalla noin 10 kuolemaa vuodessa. Tutkimuksessa
laadittiin kaksi skenaariota, joista toisessa arvioitiin, miten voitaisiin
säästää valvonnan keinoin 50 kuolemaa ja toisessa 25 kuolemaa vuodessa.
Konenäön ja langattoman tiedonsiirron käyttö uusissa valvontajärjestelmissä on
yleistymässä. Lähes kaikkiin tyypillisiin liikennevalvonnan tarpeisiin löytyy
ratkaisu joltain valmistajalta. Automatisoidut ja kiinteästi asennetut
valvontalaitteet soveltuvat pääteiden nopeusvalvontaan.
Kuvantulkintamenetelmät mahdollistavat keskinopeuden mittauksen ilman tien
alle asennettavia silmukoita ja kalliita tutkia. Kameraan yhdistetty
laskentayksikkö lähettää ylinopeustiedot automaattisesti
toimistojärjestelmään. Siirreltävät nopeusvalvontalaitteet ovat hivenen
kiinteitä asemia kalliimpia, ja ne vaativat kenttähenkilökuntaa. Ne
mahdollistavat monipuolisemman valvonnan, koska tekniikan valvoessa
ylinopeustapauksia, henkilöresursseja jää muulle valvonnalle ja laitteen
sijoituspaikka voidaan valita vapaasti. Liikennerikosten rekisteröinti ja
niiden jatkotoimet tulee automatisoida mahdollisimman pitkälle.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Liikennevalvonnan kehittäminen
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -