@book{0bb029f5c99d4215bedbc2acae131cb2,
title = "Liikenteen automaattinen kameravalvonta: Esiselvitys",
abstract = "Poliisi k{\"a}ytt{\"a}{\"a} kameroita nykyisin nopeusrajoitusten ja liikennevalojen noudattamisen valvontaan. Kameravalvonta t{\"a}ydent{\"a}{\"a} poliisin normaalia liikennevalvontaa. Kameravalvonnalla on todettu olevan selv{\"a} rikkomuksia v{\"a}hent{\"a}v{\"a} ja liikenneturvallisuutta parantava vaikutus. T{\"a}m{\"a}n esiselvityksen tavoitteena on kuvata tehokkaan automaattisen valvontaj{\"a}rjestelm{\"a}n toiminta ottaen huomioon my{\"o}s j{\"a}rjestelm{\"a}n toteutukseen liittyv{\"a}t lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}lliset ja organisatoriset kysymykset. Lis{\"a}ksi selvitet{\"a}{\"a}n valvontaj{\"a}rjestelm{\"a}n hy{\"o}dynt{\"a}mismahdollisuudet tienpit{\"a}jien liikenteen seurannan tarpeisiin. Esiselvityksess{\"a} nykyj{\"a}rjestelm{\"a}n todettiin olevan teknisesti vanhanaikainen, mutta melko toimiva kokonaisuus paikalliseen liikenteen valvontaan. Ilman merkitt{\"a}v{\"a}{\"a} henkil{\"o}resurssien lis{\"a}{\"a}mist{\"a} nykyist{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} ei voida kuitenkaan hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} tehokkaasti eik{\"a} laajentaa asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Suunniteltu tavoitej{\"a}rjestelm{\"a} monipuolistaisi tapoja suorittaa automaattista ylinopeuksien valvontaa. Esiselvityksess{\"a} suositellaan kolmea eri tyyppist{\"a} tienvarren valvontatapaa, jotka voitaisiin ottaa nopeasti k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Tulevaisuudessa valvontaj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} tulisi olla mahdollista vaiheittain laajentaa ja kehitt{\"a}{\"a}, my{\"o}s muille sovellusalueille, kuten kaistojen k{\"a}yt{\"o}n tai varastettujen ajoneuvojen valvontaan. Tavoitetilassa valvonnan toimistoj{\"a}rjestelm{\"a} hoitaisi pitk{\"a}lti automaattisesti valvontaan liittyv{\"a}t rutiiniteht{\"a}v{\"a}t, kuten ajoneuvon haltijan selvitt{\"a}minen ja seuraamusvaatimusten kirjoittaminen. J{\"a}rjestelm{\"a}n k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}t voivat keskitty{\"a} seuraamusten toimeenpanoon ja vaikeampien tapausten k{\"a}sittelyyn. Haltijavastuun toteuttaminen, joko ehdollinen rikesakko tai hallinnollinen maksuseuraamusmenettely on edellytys automaattivalvonnan laajentamiselle. Haltijavastuun toteutustavasta riippumatta tulisi selvitt{\"a}{\"a} mahdollisuus kuulemismenettelyn yksinkertaistamiseen. Samalla tulisi selvitt{\"a}{\"a} mahdollisuus saada yksinkertaisempi menettely my{\"o}s p{\"a}iv{\"a}sakkojen toimeenpanoon. Mik{\"a}li automaattivalvonnalla havaittujen ylinopeuksien seuraamusvaatimuksia ei voida nykyist{\"a} yksinkertaisemmin antaa kuljettajille ei automaattisen kameravalvonnan merkitt{\"a}v{\"a}lle laajentamiselle ole edellytyksi{\"a}. Tavoitej{\"a}rjestelm{\"a}n kehitt{\"a}miseksi ehdotetaan kolmea jatkotoimenpidett{\"a}: lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n tarkistus ja siihen liittyv{\"a}t selvitykset, tienvarsij{\"a}rjestelm{\"a}n pilotointi ja toimistoj{\"a}rjestelm{\"a}n m{\"a}{\"a}rittely. Automaattinen valvontaj{\"a}rjestelm{\"a} ker{\"a}{\"a} jatkuvasti tietoa liikenteest{\"a}, jota voitaisiin hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} my{\"o}s liikenteen seurannassa ja liikenteen tilastotietoja ker{\"a}tt{\"a}ess{\"a}. Liikennetietojen v{\"a}litt{\"a}minen tienpit{\"a}j{\"a}lle merkitsee tienvarsij{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n lis{\"a}ominaisuuksia.",
keywords = "traffic enforcement, traffic monitoring, automation, data system legislation",
author = "Jukka L{\"a}hesmaa and Raine Hautala and Kari Saarinen",
year = "2002",
language = "Finnish",
isbn = "951-723-764-2",
series = "FITS-julkaisuja",
publisher = "Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}",
number = "5/2002",
address = "Finland",
}