TY - BOOK
T1 - Liikenteen biopolttoaineiden ja peltoenergian kasvihuonekaasutaseet ja uudet liiketoimintakonseptit
AU - Mäkinen, Tuula
AU - Soimakallio, Sampo
AU - Paappanen, Teuvo
AU - Pahkala, Katri
AU - Mikkola, Hannu
PY - 2006
Y1 - 2006
N2 - Työn tavoitteena oli laskea energia- ja
kasvihuonekaasutaseet ja vältetyn CO2-ekvivalenttitonnin
hinta vertailupolttoaineisiin nähden liikenteen
biopolttoaineiden tuotannolle ja käytölle sekä pelto- ja
metsäbiomassan tuotannolle ja käytölle yhdistetyssä
sähkön ja lämmön tuotannossa. Tulosten perusteella
esitettiin uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Työssä arvioitiin sekä kaupallisia että kehitteillä
olevia tekniikoita. Tarkasteluun valittiin Suomen
olosuhteisiin sopivimpia, laajamittaiseen tuotantoon
soveltuvia vaihtoehtoja. Hankkeessa tarkasteltiin sekä
pelto- että metsäbiomassapohjaisia ketjuja.
Tarkasteltaviksi peltobiopolttoaineketjuiksi valittiin
ohraetanoli, rypsipohjainen biodiesel sekä
ruokohelpipohjainen Fischer-Tropsch-diesel (F-T-diesel).
Metsäbiopolttoaineketjuina tarkasteltiin
hakkuutähdepohjaista F-T-dieseliä ja metanolia. Tämän
lisäksi tarkasteltiin hakkuutähteiden ja ruokohelven
käyttöä yhdistetyssä sähkön ja lämmön tuotannossa.
Tarkastelussa huomioitiin koko tuotanto- ja käyttöketju.
Kaikkien tarkasteltujen biopolttoaineiden energiatase on
positiivinen, eli niiden raaka-aineiden tuotannossa ja
polttoaineiden valmistuksessa kuluu kokonaisuudessaan
vä-hemmän energiaa kuin mitä lopputuote sisältää.
Energiankulutus polttoaineen energiasisältöä kohden on
kuitenkin 3-5-kertainen fossiilisten polttoaineiden
tuotannossa kuluvaan energiaan nähden. Näin ollen
primäärienergiankulutusta ei voida vähentää korvaamalla
fossiilisia polttoaineita biopolttoaineilla, mutta sen
sijaan raakaöljyn kulutusta voidaan vähentää
merkittävästi, sillä vain murto-osa biopolttoaineiden
tuotantoketjussa kulutetusta energiasta on tyypillisesti
peräisin raakaöljystä.
Ohraetanolin tai RME:n tuotanto ja käyttö eivät
välttämättä vähennä, vaan saattavat päinvastoin lisätä,
kasvihuonekaasujen päästöjä suhteessa fossiilisiin
vertailupolttoaineisiin, kun koko tuotanto- ja
käyttöketju otetaan huomioon. Tämä johtuu ennen kaikkea
viljakasvien merkittävästä lannoitustarpeesta suhteessa
raaka-aineiden energiasisältöön sekä lannoitteiden
valmistuksen ja niiden käytön aiheuttamista
typpioksiduulis-päästöistä, jotka voivat olla suuria.
Viljelemättömien peltojen käyttöönotto ohraetanolin tai
rypsibiodieselin tuotantoon saattaa siis lisätä
kasvihuonekaasujen absoluuttisia päästöjä, vaikka
tuotetuilla polttoaineilla korvataankin fossiilisia
polttoaineita. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö
absoluuttiset päästöt voisi vähentyä nykytilanteesta,
mikäli nykyisiä viljelyketjuja, joissa pelloilla joka
tapauksessa viljellään jotain, optimoitaisiin
kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi.
Kasvihuonekaasupäästöt vähenisivät kuitenkin
todennäköisesti enemmän vähentämällä ylimääräistä
viljelyä kuin käyttämällä pellot ohraetanolin tai
rypsi-biodieselin valmistukseen. Ohran oljen tai rypsin
varren energiakäyttö korvaamaan päästöintensiivisempiä
energialähteitä sekä maaperän hiilitasetta parantavat ja
typpioksiduulipäästöjä pienentävät keinot olisivat
keskeisiä tekijöitä parantamaan peltoenergiaketjujen
kasvihuonekaasupäästöjen taseita.
Toisen sukupolven metsätähde- ja ruokohelpipohjaiset
biopolttoaineet ovat huomattavasti kaupallisia
peltobiomassapohjaisia polttoaineketjuja suotuisampia
kasvihuonekaasupäästöjen kannalta fossiilisiin
polttoaineisiin verrattuna, mikä johtuu erityisesti
huomattavasti pienemmästä lannoitustarpeesta
raaka-aineiden energiasisältöä kohden. Toisen sukupolven
biopolttoaineilla voidaan saavuttaa jopa 70-80 %:n
vähennys kasvihuo-nekaasujen päästöissä fossiilisiin
vertailupolttoaineisiin nähden, kun sekä tuotanto- että
käyttöketju huomioidaan.
Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto on nykyisellään
30-100 % kalliimpaa kuin fossiilisten polttoaineiden
tuotanto. Kehitteillä olevien toisen sukupolven
biopolttoaineiden päästövähennyskustannukset liikkuvat
nykyisellä raakaöljyn hinnalla tasolla 30-100 euroa
vähennettyä hiilidioksidiekvivalenttitonnia kohden,
riippuen mm. saavutettavien päästövähennysten
epävarmuudesta sekä raaka-aineesta ja sen hinnan
vaihteluista. Raakaöljyn hinnan noustessa
päästövähennyskustannukset alenevat jyrkästi.
Kasvihuonekaasujen päästöjen rajoittaminen
energiantuotannossa on kuitenkin liikennesektoria
edullisempaa.
AB - Työn tavoitteena oli laskea energia- ja
kasvihuonekaasutaseet ja vältetyn CO2-ekvivalenttitonnin
hinta vertailupolttoaineisiin nähden liikenteen
biopolttoaineiden tuotannolle ja käytölle sekä pelto- ja
metsäbiomassan tuotannolle ja käytölle yhdistetyssä
sähkön ja lämmön tuotannossa. Tulosten perusteella
esitettiin uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Työssä arvioitiin sekä kaupallisia että kehitteillä
olevia tekniikoita. Tarkasteluun valittiin Suomen
olosuhteisiin sopivimpia, laajamittaiseen tuotantoon
soveltuvia vaihtoehtoja. Hankkeessa tarkasteltiin sekä
pelto- että metsäbiomassapohjaisia ketjuja.
Tarkasteltaviksi peltobiopolttoaineketjuiksi valittiin
ohraetanoli, rypsipohjainen biodiesel sekä
ruokohelpipohjainen Fischer-Tropsch-diesel (F-T-diesel).
Metsäbiopolttoaineketjuina tarkasteltiin
hakkuutähdepohjaista F-T-dieseliä ja metanolia. Tämän
lisäksi tarkasteltiin hakkuutähteiden ja ruokohelven
käyttöä yhdistetyssä sähkön ja lämmön tuotannossa.
Tarkastelussa huomioitiin koko tuotanto- ja käyttöketju.
Kaikkien tarkasteltujen biopolttoaineiden energiatase on
positiivinen, eli niiden raaka-aineiden tuotannossa ja
polttoaineiden valmistuksessa kuluu kokonaisuudessaan
vä-hemmän energiaa kuin mitä lopputuote sisältää.
Energiankulutus polttoaineen energiasisältöä kohden on
kuitenkin 3-5-kertainen fossiilisten polttoaineiden
tuotannossa kuluvaan energiaan nähden. Näin ollen
primäärienergiankulutusta ei voida vähentää korvaamalla
fossiilisia polttoaineita biopolttoaineilla, mutta sen
sijaan raakaöljyn kulutusta voidaan vähentää
merkittävästi, sillä vain murto-osa biopolttoaineiden
tuotantoketjussa kulutetusta energiasta on tyypillisesti
peräisin raakaöljystä.
Ohraetanolin tai RME:n tuotanto ja käyttö eivät
välttämättä vähennä, vaan saattavat päinvastoin lisätä,
kasvihuonekaasujen päästöjä suhteessa fossiilisiin
vertailupolttoaineisiin, kun koko tuotanto- ja
käyttöketju otetaan huomioon. Tämä johtuu ennen kaikkea
viljakasvien merkittävästä lannoitustarpeesta suhteessa
raaka-aineiden energiasisältöön sekä lannoitteiden
valmistuksen ja niiden käytön aiheuttamista
typpioksiduulis-päästöistä, jotka voivat olla suuria.
Viljelemättömien peltojen käyttöönotto ohraetanolin tai
rypsibiodieselin tuotantoon saattaa siis lisätä
kasvihuonekaasujen absoluuttisia päästöjä, vaikka
tuotetuilla polttoaineilla korvataankin fossiilisia
polttoaineita. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö
absoluuttiset päästöt voisi vähentyä nykytilanteesta,
mikäli nykyisiä viljelyketjuja, joissa pelloilla joka
tapauksessa viljellään jotain, optimoitaisiin
kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi.
Kasvihuonekaasupäästöt vähenisivät kuitenkin
todennäköisesti enemmän vähentämällä ylimääräistä
viljelyä kuin käyttämällä pellot ohraetanolin tai
rypsi-biodieselin valmistukseen. Ohran oljen tai rypsin
varren energiakäyttö korvaamaan päästöintensiivisempiä
energialähteitä sekä maaperän hiilitasetta parantavat ja
typpioksiduulipäästöjä pienentävät keinot olisivat
keskeisiä tekijöitä parantamaan peltoenergiaketjujen
kasvihuonekaasupäästöjen taseita.
Toisen sukupolven metsätähde- ja ruokohelpipohjaiset
biopolttoaineet ovat huomattavasti kaupallisia
peltobiomassapohjaisia polttoaineketjuja suotuisampia
kasvihuonekaasupäästöjen kannalta fossiilisiin
polttoaineisiin verrattuna, mikä johtuu erityisesti
huomattavasti pienemmästä lannoitustarpeesta
raaka-aineiden energiasisältöä kohden. Toisen sukupolven
biopolttoaineilla voidaan saavuttaa jopa 70-80 %:n
vähennys kasvihuo-nekaasujen päästöissä fossiilisiin
vertailupolttoaineisiin nähden, kun sekä tuotanto- että
käyttöketju huomioidaan.
Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto on nykyisellään
30-100 % kalliimpaa kuin fossiilisten polttoaineiden
tuotanto. Kehitteillä olevien toisen sukupolven
biopolttoaineiden päästövähennyskustannukset liikkuvat
nykyisellä raakaöljyn hinnalla tasolla 30-100 euroa
vähennettyä hiilidioksidiekvivalenttitonnia kohden,
riippuen mm. saavutettavien päästövähennysten
epävarmuudesta sekä raaka-aineesta ja sen hinnan
vaihteluista. Raakaöljyn hinnan noustessa
päästövähennyskustannukset alenevat jyrkästi.
Kasvihuonekaasujen päästöjen rajoittaminen
energiantuotannossa on kuitenkin liikennesektoria
edullisempaa.
KW - transportation
KW - combined heat and power
KW - greenhouse gases
KW - emission reduction
KW - biomass
KW - biofuels
KW - ethanol
KW - biodiesel
KW - reed canary grass
KW - straw
KW - RME
KW - Fischer-Tropsch-diesel
KW - MTBE
M3 - Report
SN - 951-38-6825-7
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Liikenteen biopolttoaineiden ja peltoenergian kasvihuonekaasutaseet ja uudet liiketoimintakonseptit
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -