@book{90359b740cef45189aa60b9e581b5f54,
title = "Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto- ja k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuudet Suomessa: Taustaselvitys",
abstract = "EU:ssa er{\"a}s keskeinen energia- ja ymp{\"a}rist{\"o}politiikan tavoite on uusiutuvien energial{\"a}hteiden k{\"a}yt{\"o}n edist{\"a}minen erityisesti hiilidioksidip{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}hent{\"a}miseksi ja huoltovarmuuden parantamiseksi. T{\"a}rkein uusiutuva energiavara on biomassa, jota voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} niin s{\"a}hk{\"o}n ja l{\"a}mm{\"o}n tuotannossa kuin liikenteen polttoaineena. T{\"a}ss{\"a} julkaisussa, joka on valtiovarain- ja kauppa- ja teollisuusministeri{\"o}iden tilaaman taustaselvityksen {"}Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto ja k{\"a}ytt{\"o} Suomessa{"} loppuraportti, keskityt{\"a}{\"a}n biomassan hy{\"o}dynt{\"a}miseen liikenteen polttoaineena. Selvityksen tavoitteena oli antaa taustatietoa viranomaisille kansallisen ilmastostrategian p{\"a}ivitt{\"a}miseen sek{\"a} liikenteen biopolttoaineita koskevan direktiivin soveltamiseen Suomessa. Useimpia biopolttoaineita - alkoholeja, biodieseli{\"a} ja biokaasua - voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} joko polttoainekomponenttina tai polttoaineena sellaisenaan. Laajimmillaan polttoainelaatujen tulisi soveltua koko ajoneuvokalustoon. Biopolttoaineiden tulee t{\"a}ytt{\"a}{\"a} nykyiset ja tulevat EU:n liikennepolttoaineiden normit ja direktiivit, mist{\"a} seuraa selkeit{\"a} rajoitteita niiden k{\"a}yt{\"o}lle. Nykyiset biopolttoainevaihtoehdot eiv{\"a}t ole liiketaloudellisesti kannattavia ilman viranomaisten tukitoimenpiteit{\"a}, etenkin verotukea. EU:n biopolttoainedirektiivi edellytt{\"a}{\"a} biopolttoaineille vapaaehtoisena tavoitteena vuonna 2010 5,75 %:n osuutta (energiana) tieliikennek{\"a}ytt{\"o}{\"o}n myydyist{\"a} polttoaineista, joka vastaa EU:ssa noin 17-18 Mtoe/a:n m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}. Nykyisin Euroopassa tuotetaan etanolia ja biodieseli{\"a} yhteens{\"a} noin 1,5 Mtoe/a. Nykyisi{\"a} kaupallisia peltopohjaisia tuotteita edullisemmin voisi valmistaa puu- ja j{\"a}tepohjaisista biomassavaroista joko nestem{\"a}isi{\"a} biopolttoaineita tai biokaasuja. Uusia tuotantotekniikoita kehitet{\"a}{\"a}n useissa maissa, ja ensimm{\"a}iset koetehtaat ja demonstrointihankkeet k{\"a}ynnistyv{\"a}t l{\"a}hivuosina. Raportissa esitet{\"a}{\"a}n vaihtoehtoja Suomen kehityspoluiksi. Biopolttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuudet on arvioitu suuremmaksi kuin tuotantomahdollisuudet kotimaisiin raaka-aineisiin perustuen. Liikenteen biopolttoaineiden maksimiosuus voisi Suomessa olla kotimaisista raaka-aineista tuotettuna vuonna 2010 3 % ja maakaasun 0,5 % tieliikenteen polttoaineiden kokonaiskulutuksesta eri tuotantoskenaarioissa.",
keywords = "transportation fuels, biofuels, manufacturing technology, utilization, bioalcohols, biodiesel, biogas, thermal gasification, Fischer-Tropsch, production costs",
author = "Tuula M{\"a}kinen and Kai Sipil{\"a} and Nils-Olof Nylund",
note = "Project code: C4SU00484 ",
year = "2005",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6540-1",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2288",
address = "Finland",
}