Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto- ja käyttömahdollisuudet Suomessa

Taustaselvitys

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

EU:ssa eräs keskeinen energia- ja ympäristöpolitiikan tavoite on uusiutuvien energialähteiden käytön edistäminen erityisesti hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ja huoltovarmuuden parantamiseksi. Tärkein uusiutuva energiavara on biomassa, jota voidaan käyttää niin sähkön ja lämmön tuotannossa kuin liikenteen polttoaineena. Tässä julkaisussa, joka on valtiovarain- ja kauppa- ja teollisuusministeriöiden tilaaman taustaselvityksen "Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto ja käyttö Suomessa" loppuraportti, keskitytään biomassan hyödyntämiseen liikenteen polttoaineena. Selvityksen tavoitteena oli antaa taustatietoa viranomaisille kansallisen ilmastostrategian päivittämiseen sekä liikenteen biopolttoaineita koskevan direktiivin soveltamiseen Suomessa. Useimpia biopolttoaineita - alkoholeja, biodieseliä ja biokaasua - voidaan käyttää joko polttoainekomponenttina tai polttoaineena sellaisenaan. Laajimmillaan polttoainelaatujen tulisi soveltua koko ajoneuvokalustoon. Biopolttoaineiden tulee täyttää nykyiset ja tulevat EU:n liikennepolttoaineiden normit ja direktiivit, mistä seuraa selkeitä rajoitteita niiden käytölle. Nykyiset biopolttoainevaihtoehdot eivät ole liiketaloudellisesti kannattavia ilman viranomaisten tukitoimenpiteitä, etenkin verotukea. EU:n biopolttoainedirektiivi edellyttää biopolttoaineille vapaaehtoisena tavoitteena vuonna 2010 5,75 %:n osuutta (energiana) tieliikennekäyttöön myydyistä polttoaineista, joka vastaa EU:ssa noin 17-18 Mtoe/a:n määrää. Nykyisin Euroopassa tuotetaan etanolia ja biodieseliä yhteensä noin 1,5 Mtoe/a. Nykyisiä kaupallisia peltopohjaisia tuotteita edullisemmin voisi valmistaa puu- ja jätepohjaisista biomassavaroista joko nestemäisiä biopolttoaineita tai biokaasuja. Uusia tuotantotekniikoita kehitetään useissa maissa, ja ensimmäiset koetehtaat ja demonstrointihankkeet käynnistyvät lähivuosina. Raportissa esitetään vaihtoehtoja Suomen kehityspoluiksi. Biopolttoaineiden käyttömahdollisuudet on arvioitu suuremmaksi kuin tuotantomahdollisuudet kotimaisiin raaka-aineisiin perustuen. Liikenteen biopolttoaineiden maksimiosuus voisi Suomessa olla kotimaisista raaka-aineista tuotettuna vuonna 2010 3 % ja maakaasun 0,5 % tieliikenteen polttoaineiden kokonaiskulutuksesta eri tuotantoskenaarioissa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages102
ISBN (Electronic)951-38-6541-X
ISBN (Print)951-38-6540-1
Publication statusPublished - 2005
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2288
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Biofuels
Finland

Keywords

  • transportation fuels
  • biofuels
  • manufacturing technology
  • utilization
  • bioalcohols
  • biodiesel
  • biogas
  • thermal gasification
  • Fischer-Tropsch
  • production costs

Cite this

Mäkinen, T., Sipilä, K., & Nylund, N-O. (2005). Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto- ja käyttömahdollisuudet Suomessa: Taustaselvitys. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2288
Mäkinen, Tuula ; Sipilä, Kai ; Nylund, Nils-Olof. / Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto- ja käyttömahdollisuudet Suomessa : Taustaselvitys. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 102 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2288).
@book{90359b740cef45189aa60b9e581b5f54,
title = "Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto- ja k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuudet Suomessa: Taustaselvitys",
abstract = "EU:ssa er{\"a}s keskeinen energia- ja ymp{\"a}rist{\"o}politiikan tavoite on uusiutuvien energial{\"a}hteiden k{\"a}yt{\"o}n edist{\"a}minen erityisesti hiilidioksidip{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}hent{\"a}miseksi ja huoltovarmuuden parantamiseksi. T{\"a}rkein uusiutuva energiavara on biomassa, jota voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} niin s{\"a}hk{\"o}n ja l{\"a}mm{\"o}n tuotannossa kuin liikenteen polttoaineena. T{\"a}ss{\"a} julkaisussa, joka on valtiovarain- ja kauppa- ja teollisuusministeri{\"o}iden tilaaman taustaselvityksen {"}Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto ja k{\"a}ytt{\"o} Suomessa{"} loppuraportti, keskityt{\"a}{\"a}n biomassan hy{\"o}dynt{\"a}miseen liikenteen polttoaineena. Selvityksen tavoitteena oli antaa taustatietoa viranomaisille kansallisen ilmastostrategian p{\"a}ivitt{\"a}miseen sek{\"a} liikenteen biopolttoaineita koskevan direktiivin soveltamiseen Suomessa. Useimpia biopolttoaineita - alkoholeja, biodieseli{\"a} ja biokaasua - voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} joko polttoainekomponenttina tai polttoaineena sellaisenaan. Laajimmillaan polttoainelaatujen tulisi soveltua koko ajoneuvokalustoon. Biopolttoaineiden tulee t{\"a}ytt{\"a}{\"a} nykyiset ja tulevat EU:n liikennepolttoaineiden normit ja direktiivit, mist{\"a} seuraa selkeit{\"a} rajoitteita niiden k{\"a}yt{\"o}lle. Nykyiset biopolttoainevaihtoehdot eiv{\"a}t ole liiketaloudellisesti kannattavia ilman viranomaisten tukitoimenpiteit{\"a}, etenkin verotukea. EU:n biopolttoainedirektiivi edellytt{\"a}{\"a} biopolttoaineille vapaaehtoisena tavoitteena vuonna 2010 5,75 {\%}:n osuutta (energiana) tieliikennek{\"a}ytt{\"o}{\"o}n myydyist{\"a} polttoaineista, joka vastaa EU:ssa noin 17-18 Mtoe/a:n m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}. Nykyisin Euroopassa tuotetaan etanolia ja biodieseli{\"a} yhteens{\"a} noin 1,5 Mtoe/a. Nykyisi{\"a} kaupallisia peltopohjaisia tuotteita edullisemmin voisi valmistaa puu- ja j{\"a}tepohjaisista biomassavaroista joko nestem{\"a}isi{\"a} biopolttoaineita tai biokaasuja. Uusia tuotantotekniikoita kehitet{\"a}{\"a}n useissa maissa, ja ensimm{\"a}iset koetehtaat ja demonstrointihankkeet k{\"a}ynnistyv{\"a}t l{\"a}hivuosina. Raportissa esitet{\"a}{\"a}n vaihtoehtoja Suomen kehityspoluiksi. Biopolttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuudet on arvioitu suuremmaksi kuin tuotantomahdollisuudet kotimaisiin raaka-aineisiin perustuen. Liikenteen biopolttoaineiden maksimiosuus voisi Suomessa olla kotimaisista raaka-aineista tuotettuna vuonna 2010 3 {\%} ja maakaasun 0,5 {\%} tieliikenteen polttoaineiden kokonaiskulutuksesta eri tuotantoskenaarioissa.",
keywords = "transportation fuels, biofuels, manufacturing technology, utilization, bioalcohols, biodiesel, biogas, thermal gasification, Fischer-Tropsch, production costs",
author = "Tuula M{\"a}kinen and Kai Sipil{\"a} and Nils-Olof Nylund",
note = "Project code: C4SU00484",
year = "2005",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6540-1",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2288",
address = "Finland",

}

Mäkinen, T, Sipilä, K & Nylund, N-O 2005, Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto- ja käyttömahdollisuudet Suomessa: Taustaselvitys. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2288, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto- ja käyttömahdollisuudet Suomessa : Taustaselvitys. / Mäkinen, Tuula; Sipilä, Kai; Nylund, Nils-Olof.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 102 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2288).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto- ja käyttömahdollisuudet Suomessa

T2 - Taustaselvitys

AU - Mäkinen, Tuula

AU - Sipilä, Kai

AU - Nylund, Nils-Olof

N1 - Project code: C4SU00484

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 - EU:ssa eräs keskeinen energia- ja ympäristöpolitiikan tavoite on uusiutuvien energialähteiden käytön edistäminen erityisesti hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ja huoltovarmuuden parantamiseksi. Tärkein uusiutuva energiavara on biomassa, jota voidaan käyttää niin sähkön ja lämmön tuotannossa kuin liikenteen polttoaineena. Tässä julkaisussa, joka on valtiovarain- ja kauppa- ja teollisuusministeriöiden tilaaman taustaselvityksen "Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto ja käyttö Suomessa" loppuraportti, keskitytään biomassan hyödyntämiseen liikenteen polttoaineena. Selvityksen tavoitteena oli antaa taustatietoa viranomaisille kansallisen ilmastostrategian päivittämiseen sekä liikenteen biopolttoaineita koskevan direktiivin soveltamiseen Suomessa. Useimpia biopolttoaineita - alkoholeja, biodieseliä ja biokaasua - voidaan käyttää joko polttoainekomponenttina tai polttoaineena sellaisenaan. Laajimmillaan polttoainelaatujen tulisi soveltua koko ajoneuvokalustoon. Biopolttoaineiden tulee täyttää nykyiset ja tulevat EU:n liikennepolttoaineiden normit ja direktiivit, mistä seuraa selkeitä rajoitteita niiden käytölle. Nykyiset biopolttoainevaihtoehdot eivät ole liiketaloudellisesti kannattavia ilman viranomaisten tukitoimenpiteitä, etenkin verotukea. EU:n biopolttoainedirektiivi edellyttää biopolttoaineille vapaaehtoisena tavoitteena vuonna 2010 5,75 %:n osuutta (energiana) tieliikennekäyttöön myydyistä polttoaineista, joka vastaa EU:ssa noin 17-18 Mtoe/a:n määrää. Nykyisin Euroopassa tuotetaan etanolia ja biodieseliä yhteensä noin 1,5 Mtoe/a. Nykyisiä kaupallisia peltopohjaisia tuotteita edullisemmin voisi valmistaa puu- ja jätepohjaisista biomassavaroista joko nestemäisiä biopolttoaineita tai biokaasuja. Uusia tuotantotekniikoita kehitetään useissa maissa, ja ensimmäiset koetehtaat ja demonstrointihankkeet käynnistyvät lähivuosina. Raportissa esitetään vaihtoehtoja Suomen kehityspoluiksi. Biopolttoaineiden käyttömahdollisuudet on arvioitu suuremmaksi kuin tuotantomahdollisuudet kotimaisiin raaka-aineisiin perustuen. Liikenteen biopolttoaineiden maksimiosuus voisi Suomessa olla kotimaisista raaka-aineista tuotettuna vuonna 2010 3 % ja maakaasun 0,5 % tieliikenteen polttoaineiden kokonaiskulutuksesta eri tuotantoskenaarioissa.

AB - EU:ssa eräs keskeinen energia- ja ympäristöpolitiikan tavoite on uusiutuvien energialähteiden käytön edistäminen erityisesti hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ja huoltovarmuuden parantamiseksi. Tärkein uusiutuva energiavara on biomassa, jota voidaan käyttää niin sähkön ja lämmön tuotannossa kuin liikenteen polttoaineena. Tässä julkaisussa, joka on valtiovarain- ja kauppa- ja teollisuusministeriöiden tilaaman taustaselvityksen "Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto ja käyttö Suomessa" loppuraportti, keskitytään biomassan hyödyntämiseen liikenteen polttoaineena. Selvityksen tavoitteena oli antaa taustatietoa viranomaisille kansallisen ilmastostrategian päivittämiseen sekä liikenteen biopolttoaineita koskevan direktiivin soveltamiseen Suomessa. Useimpia biopolttoaineita - alkoholeja, biodieseliä ja biokaasua - voidaan käyttää joko polttoainekomponenttina tai polttoaineena sellaisenaan. Laajimmillaan polttoainelaatujen tulisi soveltua koko ajoneuvokalustoon. Biopolttoaineiden tulee täyttää nykyiset ja tulevat EU:n liikennepolttoaineiden normit ja direktiivit, mistä seuraa selkeitä rajoitteita niiden käytölle. Nykyiset biopolttoainevaihtoehdot eivät ole liiketaloudellisesti kannattavia ilman viranomaisten tukitoimenpiteitä, etenkin verotukea. EU:n biopolttoainedirektiivi edellyttää biopolttoaineille vapaaehtoisena tavoitteena vuonna 2010 5,75 %:n osuutta (energiana) tieliikennekäyttöön myydyistä polttoaineista, joka vastaa EU:ssa noin 17-18 Mtoe/a:n määrää. Nykyisin Euroopassa tuotetaan etanolia ja biodieseliä yhteensä noin 1,5 Mtoe/a. Nykyisiä kaupallisia peltopohjaisia tuotteita edullisemmin voisi valmistaa puu- ja jätepohjaisista biomassavaroista joko nestemäisiä biopolttoaineita tai biokaasuja. Uusia tuotantotekniikoita kehitetään useissa maissa, ja ensimmäiset koetehtaat ja demonstrointihankkeet käynnistyvät lähivuosina. Raportissa esitetään vaihtoehtoja Suomen kehityspoluiksi. Biopolttoaineiden käyttömahdollisuudet on arvioitu suuremmaksi kuin tuotantomahdollisuudet kotimaisiin raaka-aineisiin perustuen. Liikenteen biopolttoaineiden maksimiosuus voisi Suomessa olla kotimaisista raaka-aineista tuotettuna vuonna 2010 3 % ja maakaasun 0,5 % tieliikenteen polttoaineiden kokonaiskulutuksesta eri tuotantoskenaarioissa.

KW - transportation fuels

KW - biofuels

KW - manufacturing technology

KW - utilization

KW - bioalcohols

KW - biodiesel

KW - biogas

KW - thermal gasification

KW - Fischer-Tropsch

KW - production costs

M3 - Report

SN - 951-38-6540-1

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto- ja käyttömahdollisuudet Suomessa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Mäkinen T, Sipilä K, Nylund N-O. Liikenteen biopolttoaineiden tuotanto- ja käyttömahdollisuudet Suomessa: Taustaselvitys. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 102 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2288).