Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä

Anna Schirokoff, Anne Silla, Saara Hänninen, Veli-Pekka Kallberg, Hanna Askola

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Liikenteen hallinnan tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta, vähentää liikenteen päästöjä sekä hyödyntää väyläkapasiteettia tehokkaammin. Työn päätavoitteena oli selvittää, mitä tiedetään liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta etenkin turvallisuuteen, mutta myös liikenteen sujuvuuteen ja ympäristöön, kuten CO2-päästöihin ja energian kulutukseen. Työ kattoi tie-, rautatie- ja meriliikenteen. Työ rajattiin kattamaan vain sellaiset liikenteen hallinnan keinot, jotka ovat oleellisia Suomen olosuhteissa. Samaten tässä työssä raportoidaan vain sellaista vaikutustietoa, joka on oleellista Suomen olosuhteiden kannalta. Menetelminä olivat kirjallisuuskatsaus ja lisäksi rautatie- ja meriliikenteen asiantuntijoiden ryhmäkeskustelut. Tieliikenteessä liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta tiedetään jo jonkin verran, mutta liikenteenhallinnan eri osa-alueiden välillä on suuria eroja. Eniten on arvioitu eri järjestelmien ja palveluiden turvallisuusvaikutuksia. Rautatieliikenteen liikenteenhallinnan vaikutuksista turvallisuuteen, sujuvuuteen ja ympäristöön on niukasti tutkimustuloksia. Poikkeuksena tästä on rautatie- ja tieliikenteen kohtaamisten hallinta. Siihen liittyen on tutkittu erityisesti rautatien tasoristeyksiin tehtävien toimenpiteiden vaikutuksia turvallisuuteen. Meriliikenteen hallintakeinojen vaikuttavuutta ei ole juurikaan tutkittu kvantitatiivisesti. Tulokset vaihtelevat suuresti ja perustuvat useimmiten ennen liikenteenhallintakeinon käyttöönottoa tehtyihin riskianalyyseihin. Lisäksi kansainväliset tutkimukset eivät ole suoraan verrattavissa Suomeen, koska toimintaympäristö ja olosuhteet eroavat alueellisesti toisistaan. Julkaisussa on esitetty liikennemuodoittain, millaista tietoa löytyi. Lisäksi on listattu suosituksia ja ehdotuksia tulevaisuudessa tehtävistä tutkimuksista. Listauksilla ei oteta kantaa ehdotettujen tutkimustarpeiden tärkeysjärjestykseen, vaan viranomaisten on arvioitava ja valittava toteutettavat hankkeet.
    Original languageEnglish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages76
    ISBN (Electronic)978-951-38-8035-4
    Publication statusPublished - 2013
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number111
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • traffic management
    • road
    • railway
    • maritime
    • effectiveness

    Cite this

    Schirokoff, A., Silla, A., Hänninen, S., Kallberg, V-P., & Askola, H. (2013). Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 111
    Schirokoff, Anna ; Silla, Anne ; Hänninen, Saara ; Kallberg, Veli-Pekka ; Askola, Hanna. / Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 76 p. (VTT Technology; No. 111).
    @book{8713e50827b04283a045c2622de9a4ff,
    title = "Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteess{\"a}",
    abstract = "Liikenteen hallinnan tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta, v{\"a}hent{\"a}{\"a} liikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} sek{\"a} hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} v{\"a}yl{\"a}kapasiteettia tehokkaammin. Ty{\"o}n p{\"a}{\"a}tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a}, mit{\"a} tiedet{\"a}{\"a}n liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta etenkin turvallisuuteen, mutta my{\"o}s liikenteen sujuvuuteen ja ymp{\"a}rist{\"o}{\"o}n, kuten CO2-p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin ja energian kulutukseen. Ty{\"o} kattoi tie-, rautatie- ja meriliikenteen. Ty{\"o} rajattiin kattamaan vain sellaiset liikenteen hallinnan keinot, jotka ovat oleellisia Suomen olosuhteissa. Samaten t{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} raportoidaan vain sellaista vaikutustietoa, joka on oleellista Suomen olosuhteiden kannalta. Menetelmin{\"a} olivat kirjallisuuskatsaus ja lis{\"a}ksi rautatie- ja meriliikenteen asiantuntijoiden ryhm{\"a}keskustelut. Tieliikenteess{\"a} liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta tiedet{\"a}{\"a}n jo jonkin verran, mutta liikenteenhallinnan eri osa-alueiden v{\"a}lill{\"a} on suuria eroja. Eniten on arvioitu eri j{\"a}rjestelmien ja palveluiden turvallisuusvaikutuksia. Rautatieliikenteen liikenteenhallinnan vaikutuksista turvallisuuteen, sujuvuuteen ja ymp{\"a}rist{\"o}{\"o}n on niukasti tutkimustuloksia. Poikkeuksena t{\"a}st{\"a} on rautatie- ja tieliikenteen kohtaamisten hallinta. Siihen liittyen on tutkittu erityisesti rautatien tasoristeyksiin teht{\"a}vien toimenpiteiden vaikutuksia turvallisuuteen. Meriliikenteen hallintakeinojen vaikuttavuutta ei ole juurikaan tutkittu kvantitatiivisesti. Tulokset vaihtelevat suuresti ja perustuvat useimmiten ennen liikenteenhallintakeinon k{\"a}ytt{\"o}{\"o}nottoa tehtyihin riskianalyyseihin. Lis{\"a}ksi kansainv{\"a}liset tutkimukset eiv{\"a}t ole suoraan verrattavissa Suomeen, koska toimintaymp{\"a}rist{\"o} ja olosuhteet eroavat alueellisesti toisistaan. Julkaisussa on esitetty liikennemuodoittain, millaista tietoa l{\"o}ytyi. Lis{\"a}ksi on listattu suosituksia ja ehdotuksia tulevaisuudessa teht{\"a}vist{\"a} tutkimuksista. Listauksilla ei oteta kantaa ehdotettujen tutkimustarpeiden t{\"a}rkeysj{\"a}rjestykseen, vaan viranomaisten on arvioitava ja valittava toteutettavat hankkeet.",
    keywords = "traffic management, road, railway, maritime, effectiveness",
    author = "Anna Schirokoff and Anne Silla and Saara H{\"a}nninen and Veli-Pekka Kallberg and Hanna Askola",
    note = "Project code: 78347",
    year = "2013",
    language = "English",
    series = "VTT Technology",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "111",
    address = "Finland",

    }

    Schirokoff, A, Silla, A, Hänninen, S, Kallberg, V-P & Askola, H 2013, Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä. VTT Technology, no. 111, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä. / Schirokoff, Anna; Silla, Anne; Hänninen, Saara; Kallberg, Veli-Pekka; Askola, Hanna.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 76 p. (VTT Technology; No. 111).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä

    AU - Schirokoff, Anna

    AU - Silla, Anne

    AU - Hänninen, Saara

    AU - Kallberg, Veli-Pekka

    AU - Askola, Hanna

    N1 - Project code: 78347

    PY - 2013

    Y1 - 2013

    N2 - Liikenteen hallinnan tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta, vähentää liikenteen päästöjä sekä hyödyntää väyläkapasiteettia tehokkaammin. Työn päätavoitteena oli selvittää, mitä tiedetään liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta etenkin turvallisuuteen, mutta myös liikenteen sujuvuuteen ja ympäristöön, kuten CO2-päästöihin ja energian kulutukseen. Työ kattoi tie-, rautatie- ja meriliikenteen. Työ rajattiin kattamaan vain sellaiset liikenteen hallinnan keinot, jotka ovat oleellisia Suomen olosuhteissa. Samaten tässä työssä raportoidaan vain sellaista vaikutustietoa, joka on oleellista Suomen olosuhteiden kannalta. Menetelminä olivat kirjallisuuskatsaus ja lisäksi rautatie- ja meriliikenteen asiantuntijoiden ryhmäkeskustelut. Tieliikenteessä liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta tiedetään jo jonkin verran, mutta liikenteenhallinnan eri osa-alueiden välillä on suuria eroja. Eniten on arvioitu eri järjestelmien ja palveluiden turvallisuusvaikutuksia. Rautatieliikenteen liikenteenhallinnan vaikutuksista turvallisuuteen, sujuvuuteen ja ympäristöön on niukasti tutkimustuloksia. Poikkeuksena tästä on rautatie- ja tieliikenteen kohtaamisten hallinta. Siihen liittyen on tutkittu erityisesti rautatien tasoristeyksiin tehtävien toimenpiteiden vaikutuksia turvallisuuteen. Meriliikenteen hallintakeinojen vaikuttavuutta ei ole juurikaan tutkittu kvantitatiivisesti. Tulokset vaihtelevat suuresti ja perustuvat useimmiten ennen liikenteenhallintakeinon käyttöönottoa tehtyihin riskianalyyseihin. Lisäksi kansainväliset tutkimukset eivät ole suoraan verrattavissa Suomeen, koska toimintaympäristö ja olosuhteet eroavat alueellisesti toisistaan. Julkaisussa on esitetty liikennemuodoittain, millaista tietoa löytyi. Lisäksi on listattu suosituksia ja ehdotuksia tulevaisuudessa tehtävistä tutkimuksista. Listauksilla ei oteta kantaa ehdotettujen tutkimustarpeiden tärkeysjärjestykseen, vaan viranomaisten on arvioitava ja valittava toteutettavat hankkeet.

    AB - Liikenteen hallinnan tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta, vähentää liikenteen päästöjä sekä hyödyntää väyläkapasiteettia tehokkaammin. Työn päätavoitteena oli selvittää, mitä tiedetään liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta etenkin turvallisuuteen, mutta myös liikenteen sujuvuuteen ja ympäristöön, kuten CO2-päästöihin ja energian kulutukseen. Työ kattoi tie-, rautatie- ja meriliikenteen. Työ rajattiin kattamaan vain sellaiset liikenteen hallinnan keinot, jotka ovat oleellisia Suomen olosuhteissa. Samaten tässä työssä raportoidaan vain sellaista vaikutustietoa, joka on oleellista Suomen olosuhteiden kannalta. Menetelminä olivat kirjallisuuskatsaus ja lisäksi rautatie- ja meriliikenteen asiantuntijoiden ryhmäkeskustelut. Tieliikenteessä liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta tiedetään jo jonkin verran, mutta liikenteenhallinnan eri osa-alueiden välillä on suuria eroja. Eniten on arvioitu eri järjestelmien ja palveluiden turvallisuusvaikutuksia. Rautatieliikenteen liikenteenhallinnan vaikutuksista turvallisuuteen, sujuvuuteen ja ympäristöön on niukasti tutkimustuloksia. Poikkeuksena tästä on rautatie- ja tieliikenteen kohtaamisten hallinta. Siihen liittyen on tutkittu erityisesti rautatien tasoristeyksiin tehtävien toimenpiteiden vaikutuksia turvallisuuteen. Meriliikenteen hallintakeinojen vaikuttavuutta ei ole juurikaan tutkittu kvantitatiivisesti. Tulokset vaihtelevat suuresti ja perustuvat useimmiten ennen liikenteenhallintakeinon käyttöönottoa tehtyihin riskianalyyseihin. Lisäksi kansainväliset tutkimukset eivät ole suoraan verrattavissa Suomeen, koska toimintaympäristö ja olosuhteet eroavat alueellisesti toisistaan. Julkaisussa on esitetty liikennemuodoittain, millaista tietoa löytyi. Lisäksi on listattu suosituksia ja ehdotuksia tulevaisuudessa tehtävistä tutkimuksista. Listauksilla ei oteta kantaa ehdotettujen tutkimustarpeiden tärkeysjärjestykseen, vaan viranomaisten on arvioitava ja valittava toteutettavat hankkeet.

    KW - traffic management

    KW - road

    KW - railway

    KW - maritime

    KW - effectiveness

    M3 - Report

    T3 - VTT Technology

    BT - Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Schirokoff A, Silla A, Hänninen S, Kallberg V-P, Askola H. Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 76 p. (VTT Technology; No. 111).