Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä

Anna Schirokoff, Anne Silla, Saara Hänninen, Veli-Pekka Kallberg, Hanna Askola

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Liikenteen hallinnan tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta, vähentää liikenteen päästöjä sekä hyödyntää väyläkapasiteettia tehokkaammin. Työn päätavoitteena oli selvittää, mitä tiedetään liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta etenkin turvallisuuteen, mutta myös liikenteen sujuvuuteen ja ympäristöön, kuten CO2-päästöihin ja energian kulutukseen. Työ kattoi tie-, rautatie- ja meriliikenteen. Työ rajattiin kattamaan vain sellaiset liikenteen hallinnan keinot, jotka ovat oleellisia Suomen olosuhteissa. Samaten tässä työssä raportoidaan vain sellaista vaikutustietoa, joka on oleellista Suomen olosuhteiden kannalta. Menetelminä olivat kirjallisuuskatsaus ja lisäksi rautatie- ja meriliikenteen asiantuntijoiden ryhmäkeskustelut. Tieliikenteessä liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta tiedetään jo jonkin verran, mutta liikenteenhallinnan eri osa-alueiden välillä on suuria eroja. Eniten on arvioitu eri järjestelmien ja palveluiden turvallisuusvaikutuksia. Rautatieliikenteen liikenteenhallinnan vaikutuksista turvallisuuteen, sujuvuuteen ja ympäristöön on niukasti tutkimustuloksia. Poikkeuksena tästä on rautatie- ja tieliikenteen kohtaamisten hallinta. Siihen liittyen on tutkittu erityisesti rautatien tasoristeyksiin tehtävien toimenpiteiden vaikutuksia turvallisuuteen. Meriliikenteen hallintakeinojen vaikuttavuutta ei ole juurikaan tutkittu kvantitatiivisesti. Tulokset vaihtelevat suuresti ja perustuvat useimmiten ennen liikenteenhallintakeinon käyttöönottoa tehtyihin riskianalyyseihin. Lisäksi kansainväliset tutkimukset eivät ole suoraan verrattavissa Suomeen, koska toimintaympäristö ja olosuhteet eroavat alueellisesti toisistaan. Julkaisussa on esitetty liikennemuodoittain, millaista tietoa löytyi. Lisäksi on listattu suosituksia ja ehdotuksia tulevaisuudessa tehtävistä tutkimuksista. Listauksilla ei oteta kantaa ehdotettujen tutkimustarpeiden tärkeysjärjestykseen, vaan viranomaisten on arvioitava ja valittava toteutettavat hankkeet.
Original languageEnglish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages76
ISBN (Electronic)978-951-38-8035-4
Publication statusPublished - 2013
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Technology
PublisherVTT
No.111
ISSN (Print)2242-1211
ISSN (Electronic)2242-122X

Keywords

  • traffic management
  • road
  • railway
  • maritime
  • effectiveness

Cite this

Schirokoff, A., Silla, A., Hänninen, S., Kallberg, V-P., & Askola, H. (2013). Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 111
Schirokoff, Anna ; Silla, Anne ; Hänninen, Saara ; Kallberg, Veli-Pekka ; Askola, Hanna. / Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 76 p. (VTT Technology; No. 111).
@book{8713e50827b04283a045c2622de9a4ff,
title = "Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteess{\"a}",
abstract = "Liikenteen hallinnan tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta, v{\"a}hent{\"a}{\"a} liikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} sek{\"a} hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} v{\"a}yl{\"a}kapasiteettia tehokkaammin. Ty{\"o}n p{\"a}{\"a}tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a}, mit{\"a} tiedet{\"a}{\"a}n liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta etenkin turvallisuuteen, mutta my{\"o}s liikenteen sujuvuuteen ja ymp{\"a}rist{\"o}{\"o}n, kuten CO2-p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin ja energian kulutukseen. Ty{\"o} kattoi tie-, rautatie- ja meriliikenteen. Ty{\"o} rajattiin kattamaan vain sellaiset liikenteen hallinnan keinot, jotka ovat oleellisia Suomen olosuhteissa. Samaten t{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} raportoidaan vain sellaista vaikutustietoa, joka on oleellista Suomen olosuhteiden kannalta. Menetelmin{\"a} olivat kirjallisuuskatsaus ja lis{\"a}ksi rautatie- ja meriliikenteen asiantuntijoiden ryhm{\"a}keskustelut. Tieliikenteess{\"a} liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta tiedet{\"a}{\"a}n jo jonkin verran, mutta liikenteenhallinnan eri osa-alueiden v{\"a}lill{\"a} on suuria eroja. Eniten on arvioitu eri j{\"a}rjestelmien ja palveluiden turvallisuusvaikutuksia. Rautatieliikenteen liikenteenhallinnan vaikutuksista turvallisuuteen, sujuvuuteen ja ymp{\"a}rist{\"o}{\"o}n on niukasti tutkimustuloksia. Poikkeuksena t{\"a}st{\"a} on rautatie- ja tieliikenteen kohtaamisten hallinta. Siihen liittyen on tutkittu erityisesti rautatien tasoristeyksiin teht{\"a}vien toimenpiteiden vaikutuksia turvallisuuteen. Meriliikenteen hallintakeinojen vaikuttavuutta ei ole juurikaan tutkittu kvantitatiivisesti. Tulokset vaihtelevat suuresti ja perustuvat useimmiten ennen liikenteenhallintakeinon k{\"a}ytt{\"o}{\"o}nottoa tehtyihin riskianalyyseihin. Lis{\"a}ksi kansainv{\"a}liset tutkimukset eiv{\"a}t ole suoraan verrattavissa Suomeen, koska toimintaymp{\"a}rist{\"o} ja olosuhteet eroavat alueellisesti toisistaan. Julkaisussa on esitetty liikennemuodoittain, millaista tietoa l{\"o}ytyi. Lis{\"a}ksi on listattu suosituksia ja ehdotuksia tulevaisuudessa teht{\"a}vist{\"a} tutkimuksista. Listauksilla ei oteta kantaa ehdotettujen tutkimustarpeiden t{\"a}rkeysj{\"a}rjestykseen, vaan viranomaisten on arvioitava ja valittava toteutettavat hankkeet.",
keywords = "traffic management, road, railway, maritime, effectiveness",
author = "Anna Schirokoff and Anne Silla and Saara H{\"a}nninen and Veli-Pekka Kallberg and Hanna Askola",
note = "Project code: 78347",
year = "2013",
language = "English",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "111",
address = "Finland",

}

Schirokoff, A, Silla, A, Hänninen, S, Kallberg, V-P & Askola, H 2013, Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä. VTT Technology, no. 111, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä. / Schirokoff, Anna; Silla, Anne; Hänninen, Saara; Kallberg, Veli-Pekka; Askola, Hanna.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 76 p. (VTT Technology; No. 111).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä

AU - Schirokoff, Anna

AU - Silla, Anne

AU - Hänninen, Saara

AU - Kallberg, Veli-Pekka

AU - Askola, Hanna

N1 - Project code: 78347

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Liikenteen hallinnan tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta, vähentää liikenteen päästöjä sekä hyödyntää väyläkapasiteettia tehokkaammin. Työn päätavoitteena oli selvittää, mitä tiedetään liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta etenkin turvallisuuteen, mutta myös liikenteen sujuvuuteen ja ympäristöön, kuten CO2-päästöihin ja energian kulutukseen. Työ kattoi tie-, rautatie- ja meriliikenteen. Työ rajattiin kattamaan vain sellaiset liikenteen hallinnan keinot, jotka ovat oleellisia Suomen olosuhteissa. Samaten tässä työssä raportoidaan vain sellaista vaikutustietoa, joka on oleellista Suomen olosuhteiden kannalta. Menetelminä olivat kirjallisuuskatsaus ja lisäksi rautatie- ja meriliikenteen asiantuntijoiden ryhmäkeskustelut. Tieliikenteessä liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta tiedetään jo jonkin verran, mutta liikenteenhallinnan eri osa-alueiden välillä on suuria eroja. Eniten on arvioitu eri järjestelmien ja palveluiden turvallisuusvaikutuksia. Rautatieliikenteen liikenteenhallinnan vaikutuksista turvallisuuteen, sujuvuuteen ja ympäristöön on niukasti tutkimustuloksia. Poikkeuksena tästä on rautatie- ja tieliikenteen kohtaamisten hallinta. Siihen liittyen on tutkittu erityisesti rautatien tasoristeyksiin tehtävien toimenpiteiden vaikutuksia turvallisuuteen. Meriliikenteen hallintakeinojen vaikuttavuutta ei ole juurikaan tutkittu kvantitatiivisesti. Tulokset vaihtelevat suuresti ja perustuvat useimmiten ennen liikenteenhallintakeinon käyttöönottoa tehtyihin riskianalyyseihin. Lisäksi kansainväliset tutkimukset eivät ole suoraan verrattavissa Suomeen, koska toimintaympäristö ja olosuhteet eroavat alueellisesti toisistaan. Julkaisussa on esitetty liikennemuodoittain, millaista tietoa löytyi. Lisäksi on listattu suosituksia ja ehdotuksia tulevaisuudessa tehtävistä tutkimuksista. Listauksilla ei oteta kantaa ehdotettujen tutkimustarpeiden tärkeysjärjestykseen, vaan viranomaisten on arvioitava ja valittava toteutettavat hankkeet.

AB - Liikenteen hallinnan tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta, vähentää liikenteen päästöjä sekä hyödyntää väyläkapasiteettia tehokkaammin. Työn päätavoitteena oli selvittää, mitä tiedetään liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta etenkin turvallisuuteen, mutta myös liikenteen sujuvuuteen ja ympäristöön, kuten CO2-päästöihin ja energian kulutukseen. Työ kattoi tie-, rautatie- ja meriliikenteen. Työ rajattiin kattamaan vain sellaiset liikenteen hallinnan keinot, jotka ovat oleellisia Suomen olosuhteissa. Samaten tässä työssä raportoidaan vain sellaista vaikutustietoa, joka on oleellista Suomen olosuhteiden kannalta. Menetelminä olivat kirjallisuuskatsaus ja lisäksi rautatie- ja meriliikenteen asiantuntijoiden ryhmäkeskustelut. Tieliikenteessä liikenteenhallinnan vaikuttavuudesta tiedetään jo jonkin verran, mutta liikenteenhallinnan eri osa-alueiden välillä on suuria eroja. Eniten on arvioitu eri järjestelmien ja palveluiden turvallisuusvaikutuksia. Rautatieliikenteen liikenteenhallinnan vaikutuksista turvallisuuteen, sujuvuuteen ja ympäristöön on niukasti tutkimustuloksia. Poikkeuksena tästä on rautatie- ja tieliikenteen kohtaamisten hallinta. Siihen liittyen on tutkittu erityisesti rautatien tasoristeyksiin tehtävien toimenpiteiden vaikutuksia turvallisuuteen. Meriliikenteen hallintakeinojen vaikuttavuutta ei ole juurikaan tutkittu kvantitatiivisesti. Tulokset vaihtelevat suuresti ja perustuvat useimmiten ennen liikenteenhallintakeinon käyttöönottoa tehtyihin riskianalyyseihin. Lisäksi kansainväliset tutkimukset eivät ole suoraan verrattavissa Suomeen, koska toimintaympäristö ja olosuhteet eroavat alueellisesti toisistaan. Julkaisussa on esitetty liikennemuodoittain, millaista tietoa löytyi. Lisäksi on listattu suosituksia ja ehdotuksia tulevaisuudessa tehtävistä tutkimuksista. Listauksilla ei oteta kantaa ehdotettujen tutkimustarpeiden tärkeysjärjestykseen, vaan viranomaisten on arvioitava ja valittava toteutettavat hankkeet.

KW - traffic management

KW - road

KW - railway

KW - maritime

KW - effectiveness

M3 - Report

T3 - VTT Technology

BT - Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Schirokoff A, Silla A, Hänninen S, Kallberg V-P, Askola H. Liikenteen hallinnan vaikutukset tie-, rautatie- ja meriliikenteessä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 76 p. (VTT Technology; No. 111).