Liikenteen hinnoittelu: Kokemuksia, tutkimustarpeita ja soveltuvuusarvioita

Kari Karessuo, Marko Nokkala, Jukka Räsänen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Liikenteen hinnoittelu on yksi keskeisistä liikennepolitiikan työvälineistä tulevaisuudessa. Liikenteen hinnoittelun tutkimusta on Suomessa harjoitettu suhteellisen vähän ja maailmaltakin on saatavissa vain rajallisesti kokemuksia toteutetuista hinnoitteluhankkeista. Tässä raportissa käydään lävitse hinnoittelun teoriaa, käy-tännön kokemuksia ja tutkimustarpeita nimenomaan VTT Rakennus- ja yhdys-kuntatekniikan tavoitteista käsin. Liikenteen hinnoittelu puhtaimmillaan perustuu siihen, että käyttäjä maksaa vain aiheuttamansa kustannukset siitä osasta palvelua tai verkon käyttöä johon hänen liikennesuoritteensa kohdentuu. Puhdas rajakustannukseen perustuva hinnoittelu on kuitenkin käytännössä hankalaa ja useimmiten toteutetut järjestelmät perustuvatkin kiinteään maksuun eli ns. keskimääräiseen kustannukseen ja kokonaiskustannuksiin. Käytännön kokemukset eri puolilta maailmaa ovat osoittaneet että kunnollisen liikenteen hinnoitteluun perustuvan ohjausjärjestelmän kehittäminen on monimutkaista. Alueellisten tai varallisuuteen perustuvien käyttäjien eroavaisuuksien huomioonottaminen on vaikeaa ja maksujen perintään liittyvien teknisten järjestelmien luonti kallista ja aikaa vievää. Kokemukset liikennettä ohjaavista vaikutuksista ovat kuitenkin etenkin ruuhkaisten suurkaupunkien osalta (Singapore, Lontoo) lupauksia antavia, kun pohditaan mahdollisuuksia liikenteen hinnoittelulle Suomessa. Pikaisesti aloitettavia liikenteen hinnoittelun tutkimustarpeita ovat: - Hinnoittelututkimuksen tavoitteiden, painopisteiden ja vastuiden määrittely - Varautuminen yhteisölakien muuttumiseen - Raskaan liikenteen tienkäyttömaksumallin määrittely - Lontoon ja Tukholman kokemusten seuranta - Valtakunnallisen liikenteen hinnoittelun kokonaismallin määrittely - Teollisuuden mukaan saaminen liikenteen hinnoitteluhankkeisiin - Yhteenveto hinnoittelun tekniikoista - Osaamisen kehittäminen ja tiedon levittäminen - Suomeen soveltuvien, uhkaavien ja mahdollisten järjestelmien kuvaus ja vaikutukset. Suomessa liikenteen hinnoittelun tutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja jo nyt on selvää että tutkimuksen markkinat ja kansallinen osaaminen aihealueelta ovat ohuet. VTT:n rooli liikenteen hinnoittelussa voisi olla alan johtavan asiantuntijan rooli, mutta tiiviiseen yhteistyöhön perustuva muiden alalla toimivien tutkijoiden ja konsulttiyritysten kanssa. Liikenteen hinnoittelu on erityisesti EU:n toimenpiteiden johdosta saamassa yhä tärkeämmän aseman liikennepolitiikan työkaluna joten hinnoittelun tutkimusta ja sen ymmärtämistä tulee lisätä sekä kansallisesti että erityisesti VTT:llä
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages92
Publication statusPublished - 2004
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
NumberRTE 2805/04

Keywords

  • transport pricing
  • Finland
  • heavy goods vehicle charges

Cite this

Karessuo, K., Nokkala, M., & Räsänen, J. (2004). Liikenteen hinnoittelu: Kokemuksia, tutkimustarpeita ja soveltuvuusarvioita. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, No. RTE 2805/04
Karessuo, Kari ; Nokkala, Marko ; Räsänen, Jukka. / Liikenteen hinnoittelu : Kokemuksia, tutkimustarpeita ja soveltuvuusarvioita. VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 92 p. (VTT Tutkimusraportti; No. RTE 2805/04).
@book{d39987441e3145d8a868da69fb993241,
title = "Liikenteen hinnoittelu: Kokemuksia, tutkimustarpeita ja soveltuvuusarvioita",
abstract = "Liikenteen hinnoittelu on yksi keskeisist{\"a} liikennepolitiikan ty{\"o}v{\"a}lineist{\"a} tulevaisuudessa. Liikenteen hinnoittelun tutkimusta on Suomessa harjoitettu suhteellisen v{\"a}h{\"a}n ja maailmaltakin on saatavissa vain rajallisesti kokemuksia toteutetuista hinnoitteluhankkeista. T{\"a}ss{\"a} raportissa k{\"a}yd{\"a}{\"a}n l{\"a}vitse hinnoittelun teoriaa, k{\"a}y-t{\"a}nn{\"o}n kokemuksia ja tutkimustarpeita nimenomaan VTT Rakennus- ja yhdys-kuntatekniikan tavoitteista k{\"a}sin. Liikenteen hinnoittelu puhtaimmillaan perustuu siihen, ett{\"a} k{\"a}ytt{\"a}j{\"a} maksaa vain aiheuttamansa kustannukset siit{\"a} osasta palvelua tai verkon k{\"a}ytt{\"o}{\"a} johon h{\"a}nen liikennesuoritteensa kohdentuu. Puhdas rajakustannukseen perustuva hinnoittelu on kuitenkin k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} hankalaa ja useimmiten toteutetut j{\"a}rjestelm{\"a}t perustuvatkin kiinte{\"a}{\"a}n maksuun eli ns. keskim{\"a}{\"a}r{\"a}iseen kustannukseen ja kokonaiskustannuksiin. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n kokemukset eri puolilta maailmaa ovat osoittaneet ett{\"a} kunnollisen liikenteen hinnoitteluun perustuvan ohjausj{\"a}rjestelm{\"a}n kehitt{\"a}minen on monimutkaista. Alueellisten tai varallisuuteen perustuvien k{\"a}ytt{\"a}jien eroavaisuuksien huomioonottaminen on vaikeaa ja maksujen perint{\"a}{\"a}n liittyvien teknisten j{\"a}rjestelmien luonti kallista ja aikaa viev{\"a}{\"a}. Kokemukset liikennett{\"a} ohjaavista vaikutuksista ovat kuitenkin etenkin ruuhkaisten suurkaupunkien osalta (Singapore, Lontoo) lupauksia antavia, kun pohditaan mahdollisuuksia liikenteen hinnoittelulle Suomessa. Pikaisesti aloitettavia liikenteen hinnoittelun tutkimustarpeita ovat: - Hinnoittelututkimuksen tavoitteiden, painopisteiden ja vastuiden m{\"a}{\"a}rittely - Varautuminen yhteis{\"o}lakien muuttumiseen - Raskaan liikenteen tienk{\"a}ytt{\"o}maksumallin m{\"a}{\"a}rittely - Lontoon ja Tukholman kokemusten seuranta - Valtakunnallisen liikenteen hinnoittelun kokonaismallin m{\"a}{\"a}rittely - Teollisuuden mukaan saaminen liikenteen hinnoitteluhankkeisiin - Yhteenveto hinnoittelun tekniikoista - Osaamisen kehitt{\"a}minen ja tiedon levitt{\"a}minen - Suomeen soveltuvien, uhkaavien ja mahdollisten j{\"a}rjestelmien kuvaus ja vaikutukset. Suomessa liikenteen hinnoittelun tutkimus on viel{\"a} varhaisessa vaiheessa ja jo nyt on selv{\"a}{\"a} ett{\"a} tutkimuksen markkinat ja kansallinen osaaminen aihealueelta ovat ohuet. VTT:n rooli liikenteen hinnoittelussa voisi olla alan johtavan asiantuntijan rooli, mutta tiiviiseen yhteisty{\"o}h{\"o}n perustuva muiden alalla toimivien tutkijoiden ja konsulttiyritysten kanssa. Liikenteen hinnoittelu on erityisesti EU:n toimenpiteiden johdosta saamassa yh{\"a} t{\"a}rke{\"a}mm{\"a}n aseman liikennepolitiikan ty{\"o}kaluna joten hinnoittelun tutkimusta ja sen ymm{\"a}rt{\"a}mist{\"a} tulee lis{\"a}t{\"a} sek{\"a} kansallisesti ett{\"a} erityisesti VTT:ll{\"a}",
keywords = "transport pricing, Finland, heavy goods vehicle charges",
author = "Kari Karessuo and Marko Nokkala and Jukka R{\"a}s{\"a}nen",
year = "2004",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "RTE 2805/04",
address = "Finland",

}

Karessuo, K, Nokkala, M & Räsänen, J 2004, Liikenteen hinnoittelu: Kokemuksia, tutkimustarpeita ja soveltuvuusarvioita. VTT Tutkimusraportti, no. RTE 2805/04, VTT Technical Research Centre of Finland.

Liikenteen hinnoittelu : Kokemuksia, tutkimustarpeita ja soveltuvuusarvioita. / Karessuo, Kari; Nokkala, Marko; Räsänen, Jukka.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 92 p. (VTT Tutkimusraportti; No. RTE 2805/04).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Liikenteen hinnoittelu

T2 - Kokemuksia, tutkimustarpeita ja soveltuvuusarvioita

AU - Karessuo, Kari

AU - Nokkala, Marko

AU - Räsänen, Jukka

PY - 2004

Y1 - 2004

N2 - Liikenteen hinnoittelu on yksi keskeisistä liikennepolitiikan työvälineistä tulevaisuudessa. Liikenteen hinnoittelun tutkimusta on Suomessa harjoitettu suhteellisen vähän ja maailmaltakin on saatavissa vain rajallisesti kokemuksia toteutetuista hinnoitteluhankkeista. Tässä raportissa käydään lävitse hinnoittelun teoriaa, käy-tännön kokemuksia ja tutkimustarpeita nimenomaan VTT Rakennus- ja yhdys-kuntatekniikan tavoitteista käsin. Liikenteen hinnoittelu puhtaimmillaan perustuu siihen, että käyttäjä maksaa vain aiheuttamansa kustannukset siitä osasta palvelua tai verkon käyttöä johon hänen liikennesuoritteensa kohdentuu. Puhdas rajakustannukseen perustuva hinnoittelu on kuitenkin käytännössä hankalaa ja useimmiten toteutetut järjestelmät perustuvatkin kiinteään maksuun eli ns. keskimääräiseen kustannukseen ja kokonaiskustannuksiin. Käytännön kokemukset eri puolilta maailmaa ovat osoittaneet että kunnollisen liikenteen hinnoitteluun perustuvan ohjausjärjestelmän kehittäminen on monimutkaista. Alueellisten tai varallisuuteen perustuvien käyttäjien eroavaisuuksien huomioonottaminen on vaikeaa ja maksujen perintään liittyvien teknisten järjestelmien luonti kallista ja aikaa vievää. Kokemukset liikennettä ohjaavista vaikutuksista ovat kuitenkin etenkin ruuhkaisten suurkaupunkien osalta (Singapore, Lontoo) lupauksia antavia, kun pohditaan mahdollisuuksia liikenteen hinnoittelulle Suomessa. Pikaisesti aloitettavia liikenteen hinnoittelun tutkimustarpeita ovat: - Hinnoittelututkimuksen tavoitteiden, painopisteiden ja vastuiden määrittely - Varautuminen yhteisölakien muuttumiseen - Raskaan liikenteen tienkäyttömaksumallin määrittely - Lontoon ja Tukholman kokemusten seuranta - Valtakunnallisen liikenteen hinnoittelun kokonaismallin määrittely - Teollisuuden mukaan saaminen liikenteen hinnoitteluhankkeisiin - Yhteenveto hinnoittelun tekniikoista - Osaamisen kehittäminen ja tiedon levittäminen - Suomeen soveltuvien, uhkaavien ja mahdollisten järjestelmien kuvaus ja vaikutukset. Suomessa liikenteen hinnoittelun tutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja jo nyt on selvää että tutkimuksen markkinat ja kansallinen osaaminen aihealueelta ovat ohuet. VTT:n rooli liikenteen hinnoittelussa voisi olla alan johtavan asiantuntijan rooli, mutta tiiviiseen yhteistyöhön perustuva muiden alalla toimivien tutkijoiden ja konsulttiyritysten kanssa. Liikenteen hinnoittelu on erityisesti EU:n toimenpiteiden johdosta saamassa yhä tärkeämmän aseman liikennepolitiikan työkaluna joten hinnoittelun tutkimusta ja sen ymmärtämistä tulee lisätä sekä kansallisesti että erityisesti VTT:llä

AB - Liikenteen hinnoittelu on yksi keskeisistä liikennepolitiikan työvälineistä tulevaisuudessa. Liikenteen hinnoittelun tutkimusta on Suomessa harjoitettu suhteellisen vähän ja maailmaltakin on saatavissa vain rajallisesti kokemuksia toteutetuista hinnoitteluhankkeista. Tässä raportissa käydään lävitse hinnoittelun teoriaa, käy-tännön kokemuksia ja tutkimustarpeita nimenomaan VTT Rakennus- ja yhdys-kuntatekniikan tavoitteista käsin. Liikenteen hinnoittelu puhtaimmillaan perustuu siihen, että käyttäjä maksaa vain aiheuttamansa kustannukset siitä osasta palvelua tai verkon käyttöä johon hänen liikennesuoritteensa kohdentuu. Puhdas rajakustannukseen perustuva hinnoittelu on kuitenkin käytännössä hankalaa ja useimmiten toteutetut järjestelmät perustuvatkin kiinteään maksuun eli ns. keskimääräiseen kustannukseen ja kokonaiskustannuksiin. Käytännön kokemukset eri puolilta maailmaa ovat osoittaneet että kunnollisen liikenteen hinnoitteluun perustuvan ohjausjärjestelmän kehittäminen on monimutkaista. Alueellisten tai varallisuuteen perustuvien käyttäjien eroavaisuuksien huomioonottaminen on vaikeaa ja maksujen perintään liittyvien teknisten järjestelmien luonti kallista ja aikaa vievää. Kokemukset liikennettä ohjaavista vaikutuksista ovat kuitenkin etenkin ruuhkaisten suurkaupunkien osalta (Singapore, Lontoo) lupauksia antavia, kun pohditaan mahdollisuuksia liikenteen hinnoittelulle Suomessa. Pikaisesti aloitettavia liikenteen hinnoittelun tutkimustarpeita ovat: - Hinnoittelututkimuksen tavoitteiden, painopisteiden ja vastuiden määrittely - Varautuminen yhteisölakien muuttumiseen - Raskaan liikenteen tienkäyttömaksumallin määrittely - Lontoon ja Tukholman kokemusten seuranta - Valtakunnallisen liikenteen hinnoittelun kokonaismallin määrittely - Teollisuuden mukaan saaminen liikenteen hinnoitteluhankkeisiin - Yhteenveto hinnoittelun tekniikoista - Osaamisen kehittäminen ja tiedon levittäminen - Suomeen soveltuvien, uhkaavien ja mahdollisten järjestelmien kuvaus ja vaikutukset. Suomessa liikenteen hinnoittelun tutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja jo nyt on selvää että tutkimuksen markkinat ja kansallinen osaaminen aihealueelta ovat ohuet. VTT:n rooli liikenteen hinnoittelussa voisi olla alan johtavan asiantuntijan rooli, mutta tiiviiseen yhteistyöhön perustuva muiden alalla toimivien tutkijoiden ja konsulttiyritysten kanssa. Liikenteen hinnoittelu on erityisesti EU:n toimenpiteiden johdosta saamassa yhä tärkeämmän aseman liikennepolitiikan työkaluna joten hinnoittelun tutkimusta ja sen ymmärtämistä tulee lisätä sekä kansallisesti että erityisesti VTT:llä

KW - transport pricing

KW - Finland

KW - heavy goods vehicle charges

M3 - Report

T3 - VTT Tutkimusraportti

BT - Liikenteen hinnoittelu

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Karessuo K, Nokkala M, Räsänen J. Liikenteen hinnoittelu: Kokemuksia, tutkimustarpeita ja soveltuvuusarvioita. VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 92 p. (VTT Tutkimusraportti; No. RTE 2805/04).