TY - BOOK
T1 - Liikenteen hinnoittelu
T2 - Kokemuksia, tutkimustarpeita ja soveltuvuusarvioita
AU - Karessuo, Kari
AU - Nokkala, Marko
AU - Räsänen, Jukka
PY - 2004
Y1 - 2004
N2 - Liikenteen hinnoittelu on yksi keskeisistä liikennepolitiikan
työvälineistä tulevaisuudessa. Liikenteen hinnoittelun tutkimusta on Suomessa
harjoitettu suhteellisen vähän ja maailmaltakin on saatavissa vain
rajallisesti kokemuksia toteutetuista hinnoitteluhankkeista. Tässä raportissa
käydään lävitse hinnoittelun teoriaa, käy-tännön kokemuksia ja
tutkimustarpeita nimenomaan VTT Rakennus- ja yhdys-kuntatekniikan tavoitteista
käsin. Liikenteen hinnoittelu puhtaimmillaan perustuu siihen, että käyttäjä
maksaa vain aiheuttamansa kustannukset siitä osasta palvelua tai verkon
käyttöä johon hänen liikennesuoritteensa kohdentuu. Puhdas rajakustannukseen
perustuva hinnoittelu on kuitenkin käytännössä hankalaa ja useimmiten
toteutetut järjestelmät perustuvatkin kiinteään maksuun eli ns.
keskimääräiseen kustannukseen ja kokonaiskustannuksiin. Käytännön kokemukset
eri puolilta maailmaa ovat osoittaneet että kunnollisen liikenteen
hinnoitteluun perustuvan ohjausjärjestelmän kehittäminen on monimutkaista.
Alueellisten tai varallisuuteen perustuvien käyttäjien eroavaisuuksien
huomioonottaminen on vaikeaa ja maksujen perintään liittyvien teknisten
järjestelmien luonti kallista ja aikaa vievää. Kokemukset liikennettä
ohjaavista vaikutuksista ovat kuitenkin etenkin ruuhkaisten suurkaupunkien
osalta (Singapore, Lontoo) lupauksia antavia, kun pohditaan mahdollisuuksia
liikenteen hinnoittelulle Suomessa. Pikaisesti aloitettavia liikenteen
hinnoittelun tutkimustarpeita ovat: - Hinnoittelututkimuksen tavoitteiden,
painopisteiden ja vastuiden määrittely - Varautuminen yhteisölakien
muuttumiseen - Raskaan liikenteen tienkäyttömaksumallin määrittely -
Lontoon ja Tukholman kokemusten seuranta - Valtakunnallisen liikenteen
hinnoittelun kokonaismallin määrittely - Teollisuuden mukaan saaminen
liikenteen hinnoitteluhankkeisiin - Yhteenveto hinnoittelun tekniikoista -
Osaamisen kehittäminen ja tiedon levittäminen - Suomeen
soveltuvien, uhkaavien ja mahdollisten järjestelmien kuvaus ja vaikutukset.
Suomessa liikenteen hinnoittelun tutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja jo
nyt on selvää että tutkimuksen markkinat ja kansallinen osaaminen
aihealueelta ovat ohuet. VTT:n rooli liikenteen hinnoittelussa voisi olla alan
johtavan asiantuntijan rooli, mutta tiiviiseen yhteistyöhön perustuva muiden
alalla toimivien tutkijoiden ja konsulttiyritysten kanssa. Liikenteen
hinnoittelu on erityisesti EU:n toimenpiteiden johdosta saamassa yhä
tärkeämmän aseman liikennepolitiikan työkaluna joten hinnoittelun tutkimusta
ja sen ymmärtämistä tulee lisätä sekä kansallisesti että erityisesti VTT:llä
AB - Liikenteen hinnoittelu on yksi keskeisistä liikennepolitiikan
työvälineistä tulevaisuudessa. Liikenteen hinnoittelun tutkimusta on Suomessa
harjoitettu suhteellisen vähän ja maailmaltakin on saatavissa vain
rajallisesti kokemuksia toteutetuista hinnoitteluhankkeista. Tässä raportissa
käydään lävitse hinnoittelun teoriaa, käy-tännön kokemuksia ja
tutkimustarpeita nimenomaan VTT Rakennus- ja yhdys-kuntatekniikan tavoitteista
käsin. Liikenteen hinnoittelu puhtaimmillaan perustuu siihen, että käyttäjä
maksaa vain aiheuttamansa kustannukset siitä osasta palvelua tai verkon
käyttöä johon hänen liikennesuoritteensa kohdentuu. Puhdas rajakustannukseen
perustuva hinnoittelu on kuitenkin käytännössä hankalaa ja useimmiten
toteutetut järjestelmät perustuvatkin kiinteään maksuun eli ns.
keskimääräiseen kustannukseen ja kokonaiskustannuksiin. Käytännön kokemukset
eri puolilta maailmaa ovat osoittaneet että kunnollisen liikenteen
hinnoitteluun perustuvan ohjausjärjestelmän kehittäminen on monimutkaista.
Alueellisten tai varallisuuteen perustuvien käyttäjien eroavaisuuksien
huomioonottaminen on vaikeaa ja maksujen perintään liittyvien teknisten
järjestelmien luonti kallista ja aikaa vievää. Kokemukset liikennettä
ohjaavista vaikutuksista ovat kuitenkin etenkin ruuhkaisten suurkaupunkien
osalta (Singapore, Lontoo) lupauksia antavia, kun pohditaan mahdollisuuksia
liikenteen hinnoittelulle Suomessa. Pikaisesti aloitettavia liikenteen
hinnoittelun tutkimustarpeita ovat: - Hinnoittelututkimuksen tavoitteiden,
painopisteiden ja vastuiden määrittely - Varautuminen yhteisölakien
muuttumiseen - Raskaan liikenteen tienkäyttömaksumallin määrittely -
Lontoon ja Tukholman kokemusten seuranta - Valtakunnallisen liikenteen
hinnoittelun kokonaismallin määrittely - Teollisuuden mukaan saaminen
liikenteen hinnoitteluhankkeisiin - Yhteenveto hinnoittelun tekniikoista -
Osaamisen kehittäminen ja tiedon levittäminen - Suomeen
soveltuvien, uhkaavien ja mahdollisten järjestelmien kuvaus ja vaikutukset.
Suomessa liikenteen hinnoittelun tutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja jo
nyt on selvää että tutkimuksen markkinat ja kansallinen osaaminen
aihealueelta ovat ohuet. VTT:n rooli liikenteen hinnoittelussa voisi olla alan
johtavan asiantuntijan rooli, mutta tiiviiseen yhteistyöhön perustuva muiden
alalla toimivien tutkijoiden ja konsulttiyritysten kanssa. Liikenteen
hinnoittelu on erityisesti EU:n toimenpiteiden johdosta saamassa yhä
tärkeämmän aseman liikennepolitiikan työkaluna joten hinnoittelun tutkimusta
ja sen ymmärtämistä tulee lisätä sekä kansallisesti että erityisesti VTT:llä
KW - transport pricing
KW - Finland
KW - heavy goods vehicle charges
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Liikenteen hinnoittelu
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -