Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tilastolähteiden avulla verrataan liikenteen turvallisultta muiden inhimillisten toimintojen turvallisuuteen. Tutkimus tehtiin tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta. Vertailussa käytetään riskimittana kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilötuntia kohti. Liikennemuotojen välisissä vertailuissa käytetään riskimittana myös kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilökilometriä kohti. Loukkaantuneiden määrää ei vertailla, koska loukkaantuneen määritelmän ja tilastointiprosentin vaihtelu yhteiskunnan eri sektoreilla olisi vääristänyt tuloksia. Liikennemuotojen välisen turvallisuusvertailun kannalta olisi ollut hyvä tarkastella kaikkia tietyllä kulkumuodolla kulkemisesta aiheutuvia riskejä eikä vain omalle kulkumuodolle aiheutuneita kuolemantapauksia. Käytettävissä oleva aineisto ei kuitenkaan antanut tähän mahdollisuutta. Liikenteen ja muiden toimintojen välisen riskitarkastelun kannalta ei aiheuttamisperiaatteen huomiotta jättäminen aiheuttanut tulosten vääristymistä. Tunnin työskentely työpaikalla nayttää olevan keskimäärin noin kolme kertaa niin vaarallista kuin tunnin työskentely tai muu oleminen kotona. Liikenteessä olemisen turvallisuus riippuu suurelta osalta liikennemuodosta, mutta keskimäärin likenteessä mukana oleminen on noin seitsemän kertaa niin vaarallista kuin työnteko ja noin kaksikymmentäyksi kertaa niin vaarallista kuin kotona vietetty aika. Suhteen kuolleet/100 miljoonaa henkilökilometriä perusteella erityisesti jalankulku sekä moottoripyörällä ja mopedilla ajaminen näyttävät olevan turvattomia tapoja liikkua tiellä. Myös polkupyöräily on selvästi muuta tieliikennettä turvattomampaa. Maantieliikenteessä moottoripyörä ja mopedi osoittautuivat turvattomimmiksi myös suhteen kuolleet/l00 miljoonaa henkilötuntia perusteella. Juna ja linja-auto olivat turvallisimmat kulkuväliineet sekä kuljettuun matkaan etta liikenteessä vietettyyn aikaan suhteutettuna. Raskas lentoliikenne on erittäin turvallista kuljettuun matkaan suhteutettuna. Lennettyä tuntia kohti raskaassa lentoliikenteessä kuolee ihmisiä saman verran kuin henkilöautoliikenteessä valta- ja kantateillä. Pienkoneilla lentäminen on sen sijaan vaarallisin tapa kulkea, tarkastellaanpa riskiä lennettyä kilometriä tai lennettyä tuntia kohti. Saadut tulokset ovat hyvin samankaltaisia aikaisemmin Norjassa tehdyn vastaavan selvityksen tulosten kanssa.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages35
    ISBN (Print)951-38-1660-5
    Publication statusPublished - 1983
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number177
    ISSN0358-5085

    Fingerprint

    Human Activities
    Safety

    Cite this

    Peltola, H. (1983). Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 177
    Peltola, Harri. / Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 35 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 177).
    @book{2699a3ad28a74db7b3caec6ffecc3daa,
    title = "Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu",
    abstract = "Tilastol{\"a}hteiden avulla verrataan liikenteen turvallisultta muiden inhimillisten toimintojen turvallisuuteen. Tutkimus tehtiin tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta. Vertailussa k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n riskimittana kuolleiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} sataa miljoonaa henkil{\"o}tuntia kohti. Liikennemuotojen v{\"a}lisiss{\"a} vertailuissa k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n riskimittana my{\"o}s kuolleiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} sataa miljoonaa henkil{\"o}kilometri{\"a} kohti. Loukkaantuneiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} ei vertailla, koska loukkaantuneen m{\"a}{\"a}ritelm{\"a}n ja tilastointiprosentin vaihtelu yhteiskunnan eri sektoreilla olisi v{\"a}{\"a}rist{\"a}nyt tuloksia. Liikennemuotojen v{\"a}lisen turvallisuusvertailun kannalta olisi ollut hyv{\"a} tarkastella kaikkia tietyll{\"a} kulkumuodolla kulkemisesta aiheutuvia riskej{\"a} eik{\"a} vain omalle kulkumuodolle aiheutuneita kuolemantapauksia. K{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} oleva aineisto ei kuitenkaan antanut t{\"a}h{\"a}n mahdollisuutta. Liikenteen ja muiden toimintojen v{\"a}lisen riskitarkastelun kannalta ei aiheuttamisperiaatteen huomiotta j{\"a}tt{\"a}minen aiheuttanut tulosten v{\"a}{\"a}ristymist{\"a}. Tunnin ty{\"o}skentely ty{\"o}paikalla naytt{\"a}{\"a} olevan keskim{\"a}{\"a}rin noin kolme kertaa niin vaarallista kuin tunnin ty{\"o}skentely tai muu oleminen kotona. Liikenteess{\"a} olemisen turvallisuus riippuu suurelta osalta liikennemuodosta, mutta keskim{\"a}{\"a}rin likenteess{\"a} mukana oleminen on noin seitsem{\"a}n kertaa niin vaarallista kuin ty{\"o}nteko ja noin kaksikymment{\"a}yksi kertaa niin vaarallista kuin kotona vietetty aika. Suhteen kuolleet/100 miljoonaa henkil{\"o}kilometri{\"a} perusteella erityisesti jalankulku sek{\"a} moottoripy{\"o}r{\"a}ll{\"a} ja mopedilla ajaminen n{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t olevan turvattomia tapoja liikkua tiell{\"a}. My{\"o}s polkupy{\"o}r{\"a}ily on selv{\"a}sti muuta tieliikennett{\"a} turvattomampaa. Maantieliikenteess{\"a} moottoripy{\"o}r{\"a} ja mopedi osoittautuivat turvattomimmiksi my{\"o}s suhteen kuolleet/l00 miljoonaa henkil{\"o}tuntia perusteella. Juna ja linja-auto olivat turvallisimmat kulkuv{\"a}liineet sek{\"a} kuljettuun matkaan etta liikenteess{\"a} vietettyyn aikaan suhteutettuna. Raskas lentoliikenne on eritt{\"a}in turvallista kuljettuun matkaan suhteutettuna. Lennetty{\"a} tuntia kohti raskaassa lentoliikenteess{\"a} kuolee ihmisi{\"a} saman verran kuin henkil{\"o}autoliikenteess{\"a} valta- ja kantateill{\"a}. Pienkoneilla lent{\"a}minen on sen sijaan vaarallisin tapa kulkea, tarkastellaanpa riski{\"a} lennetty{\"a} kilometri{\"a} tai lennetty{\"a} tuntia kohti. Saadut tulokset ovat hyvin samankaltaisia aikaisemmin Norjassa tehdyn vastaavan selvityksen tulosten kanssa.",
    author = "Harri Peltola",
    year = "1983",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-1660-5",
    series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "177",
    address = "Finland",

    }

    Peltola, H 1983, Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 177, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu. / Peltola, Harri.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 35 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 177).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu

    AU - Peltola, Harri

    PY - 1983

    Y1 - 1983

    N2 - Tilastolähteiden avulla verrataan liikenteen turvallisultta muiden inhimillisten toimintojen turvallisuuteen. Tutkimus tehtiin tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta. Vertailussa käytetään riskimittana kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilötuntia kohti. Liikennemuotojen välisissä vertailuissa käytetään riskimittana myös kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilökilometriä kohti. Loukkaantuneiden määrää ei vertailla, koska loukkaantuneen määritelmän ja tilastointiprosentin vaihtelu yhteiskunnan eri sektoreilla olisi vääristänyt tuloksia. Liikennemuotojen välisen turvallisuusvertailun kannalta olisi ollut hyvä tarkastella kaikkia tietyllä kulkumuodolla kulkemisesta aiheutuvia riskejä eikä vain omalle kulkumuodolle aiheutuneita kuolemantapauksia. Käytettävissä oleva aineisto ei kuitenkaan antanut tähän mahdollisuutta. Liikenteen ja muiden toimintojen välisen riskitarkastelun kannalta ei aiheuttamisperiaatteen huomiotta jättäminen aiheuttanut tulosten vääristymistä. Tunnin työskentely työpaikalla nayttää olevan keskimäärin noin kolme kertaa niin vaarallista kuin tunnin työskentely tai muu oleminen kotona. Liikenteessä olemisen turvallisuus riippuu suurelta osalta liikennemuodosta, mutta keskimäärin likenteessä mukana oleminen on noin seitsemän kertaa niin vaarallista kuin työnteko ja noin kaksikymmentäyksi kertaa niin vaarallista kuin kotona vietetty aika. Suhteen kuolleet/100 miljoonaa henkilökilometriä perusteella erityisesti jalankulku sekä moottoripyörällä ja mopedilla ajaminen näyttävät olevan turvattomia tapoja liikkua tiellä. Myös polkupyöräily on selvästi muuta tieliikennettä turvattomampaa. Maantieliikenteessä moottoripyörä ja mopedi osoittautuivat turvattomimmiksi myös suhteen kuolleet/l00 miljoonaa henkilötuntia perusteella. Juna ja linja-auto olivat turvallisimmat kulkuväliineet sekä kuljettuun matkaan etta liikenteessä vietettyyn aikaan suhteutettuna. Raskas lentoliikenne on erittäin turvallista kuljettuun matkaan suhteutettuna. Lennettyä tuntia kohti raskaassa lentoliikenteessä kuolee ihmisiä saman verran kuin henkilöautoliikenteessä valta- ja kantateillä. Pienkoneilla lentäminen on sen sijaan vaarallisin tapa kulkea, tarkastellaanpa riskiä lennettyä kilometriä tai lennettyä tuntia kohti. Saadut tulokset ovat hyvin samankaltaisia aikaisemmin Norjassa tehdyn vastaavan selvityksen tulosten kanssa.

    AB - Tilastolähteiden avulla verrataan liikenteen turvallisultta muiden inhimillisten toimintojen turvallisuuteen. Tutkimus tehtiin tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta. Vertailussa käytetään riskimittana kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilötuntia kohti. Liikennemuotojen välisissä vertailuissa käytetään riskimittana myös kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilökilometriä kohti. Loukkaantuneiden määrää ei vertailla, koska loukkaantuneen määritelmän ja tilastointiprosentin vaihtelu yhteiskunnan eri sektoreilla olisi vääristänyt tuloksia. Liikennemuotojen välisen turvallisuusvertailun kannalta olisi ollut hyvä tarkastella kaikkia tietyllä kulkumuodolla kulkemisesta aiheutuvia riskejä eikä vain omalle kulkumuodolle aiheutuneita kuolemantapauksia. Käytettävissä oleva aineisto ei kuitenkaan antanut tähän mahdollisuutta. Liikenteen ja muiden toimintojen välisen riskitarkastelun kannalta ei aiheuttamisperiaatteen huomiotta jättäminen aiheuttanut tulosten vääristymistä. Tunnin työskentely työpaikalla nayttää olevan keskimäärin noin kolme kertaa niin vaarallista kuin tunnin työskentely tai muu oleminen kotona. Liikenteessä olemisen turvallisuus riippuu suurelta osalta liikennemuodosta, mutta keskimäärin likenteessä mukana oleminen on noin seitsemän kertaa niin vaarallista kuin työnteko ja noin kaksikymmentäyksi kertaa niin vaarallista kuin kotona vietetty aika. Suhteen kuolleet/100 miljoonaa henkilökilometriä perusteella erityisesti jalankulku sekä moottoripyörällä ja mopedilla ajaminen näyttävät olevan turvattomia tapoja liikkua tiellä. Myös polkupyöräily on selvästi muuta tieliikennettä turvattomampaa. Maantieliikenteessä moottoripyörä ja mopedi osoittautuivat turvattomimmiksi myös suhteen kuolleet/l00 miljoonaa henkilötuntia perusteella. Juna ja linja-auto olivat turvallisimmat kulkuväliineet sekä kuljettuun matkaan etta liikenteessä vietettyyn aikaan suhteutettuna. Raskas lentoliikenne on erittäin turvallista kuljettuun matkaan suhteutettuna. Lennettyä tuntia kohti raskaassa lentoliikenteessä kuolee ihmisiä saman verran kuin henkilöautoliikenteessä valta- ja kantateillä. Pienkoneilla lentäminen on sen sijaan vaarallisin tapa kulkea, tarkastellaanpa riskiä lennettyä kilometriä tai lennettyä tuntia kohti. Saadut tulokset ovat hyvin samankaltaisia aikaisemmin Norjassa tehdyn vastaavan selvityksen tulosten kanssa.

    M3 - Report

    SN - 951-38-1660-5

    T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

    BT - Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Peltola H. Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 35 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 177).