Tilastolähteiden avulla verrataan liikenteen
turvallisultta muiden inhimillisten toimintojen
turvallisuuteen. Tutkimus tehtiin tie- ja
vesirakennushallituksen liikennetoimiston
toimeksiannosta.
Vertailussa käytetään riskimittana kuolleiden määrää
sataa miljoonaa henkilötuntia kohti. Liikennemuotojen
välisissä vertailuissa käytetään riskimittana myös
kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilökilometriä
kohti. Loukkaantuneiden määrää ei vertailla, koska
loukkaantuneen määritelmän ja tilastointiprosentin
vaihtelu yhteiskunnan eri sektoreilla olisi vääristänyt
tuloksia.
Liikennemuotojen välisen turvallisuusvertailun kannalta
olisi ollut hyvä tarkastella kaikkia tietyllä
kulkumuodolla kulkemisesta aiheutuvia riskejä eikä vain
omalle kulkumuodolle aiheutuneita kuolemantapauksia.
Käytettävissä oleva aineisto ei kuitenkaan antanut tähän
mahdollisuutta. Liikenteen ja muiden toimintojen välisen
riskitarkastelun kannalta ei aiheuttamisperiaatteen
huomiotta jättäminen aiheuttanut tulosten vääristymistä.
Tunnin työskentely työpaikalla nayttää olevan keskimäärin
noin kolme kertaa niin vaarallista kuin tunnin
työskentely tai muu oleminen kotona. Liikenteessä
olemisen turvallisuus riippuu suurelta osalta
liikennemuodosta, mutta keskimäärin likenteessä mukana
oleminen on noin seitsemän kertaa niin vaarallista kuin
työnteko ja noin kaksikymmentäyksi kertaa niin
vaarallista kuin kotona vietetty aika.
Suhteen kuolleet/100 miljoonaa henkilökilometriä
perusteella erityisesti jalankulku sekä moottoripyörällä
ja mopedilla ajaminen näyttävät olevan turvattomia tapoja
liikkua tiellä. Myös polkupyöräily on selvästi muuta
tieliikennettä turvattomampaa. Maantieliikenteessä
moottoripyörä ja mopedi osoittautuivat turvattomimmiksi
myös suhteen kuolleet/l00 miljoonaa henkilötuntia
perusteella. Juna ja linja-auto olivat turvallisimmat
kulkuväliineet sekä kuljettuun matkaan etta liikenteessä
vietettyyn aikaan suhteutettuna.
Raskas lentoliikenne on erittäin turvallista kuljettuun
matkaan suhteutettuna. Lennettyä tuntia kohti raskaassa
lentoliikenteessä kuolee ihmisiä saman verran kuin
henkilöautoliikenteessä valta- ja kantateillä.
Pienkoneilla lentäminen on sen sijaan vaarallisin tapa
kulkea, tarkastellaanpa riskiä lennettyä kilometriä tai
lennettyä tuntia kohti.
Saadut tulokset ovat hyvin samankaltaisia aikaisemmin
Norjassa tehdyn vastaavan selvityksen tulosten kanssa.
Original language | Finnish |
---|
Place of Publication | Espoo |
---|
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
---|
Number of pages | 35 |
---|
ISBN (Print) | 951-38-1660-5 |
---|
Publication status | Published - 1983 |
---|
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
---|
Series | Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita |
---|
Number | 177 |
---|
ISSN | 0358-5085 |
---|