@book{773adf2db56644dfbc2270ee57e4360f,
title = "Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu 1982-1984",
abstract = "Liikenteen turvallisuutta verrataan muiden inhimillisten toimintojen turvallisuuteen tilastol{\"a}hteiden avulla. Vertailussa k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n riskimittana kuolleiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} sataa miljoonaa henkil{\"o}tuntia kohti. Liikennemuotojen v{\"a}lisiss{\"a} mittauksissa k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n riskimittana my{\"o}s kuolleiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} sataa miljoonaa henkil{\"o}kilometri{\"a} kohti. Loukkaantuneiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} ei vertailla koska loukkaantuneen m{\"a}{\"a}ritelm{\"a}n ja tilastointiprosentin vaihtelu yhteiskunnan eri sektoreilla olisi v{\"a}{\"a}rist{\"a}nyt tuloksia. Liikennemuotojen v{\"a}lisess{\"a} turvallisuusvertailussa tietyll{\"a} kulkumuodolla kulkemisesta aiheutuvia riskej{\"a} tarkastellaan toisaalta omalle kulkumuodolle aiheutuneiden kuolemantapausten ja toisaalta kaikille tienk{\"a}ytt{\"a}jille kunkin kulkumuodon onnettomuuksissa aiheutuneiden kuolemantapausten kannalta. Tunnin ty{\"o}skentely ty{\"o}paikalla on noin kaksi kertaa niin vaarallista kuin kotona vietetty tunti. Liikenteess{\"a} olemisen turvallisuus riippuu suurelta osalta liikennemuodosta, mutta keskim{\"a}{\"a}rin liikenteess{\"a} oleminen on noin 11 kertaa niin vaarallista kuin ty{\"o}nteko. Moottoripy{\"o}r{\"a}ily ja kevyt liikenne ovat turvattomia tapoja liikkua tiell{\"a}, kun mittana k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n omassa kulkumuodossa kuolleiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} 100 miljoonaa henkil{\"o}kilometri{\"a} kohti. Jalankulku on noin 15 kertaa niin vaarallista kuin autolla liikkuminen. Mopedi ja moottoripy{\"o}r{\"a} osoittautuivat turvattomiksi my{\"o}s suhteen kuolleet/100 miljoonaa henkil{\"o}tuntia perusteella. Juna ja linja-auto olivat turvallisimmat kulkuv{\"a}lineet sek{\"a} kuljettuun matkaan ett{\"a} liikenteess{\"a} vietettyyn aikaan suhteutettuna. Kun tarkasteltiin kulkumuotojen muille aiheuttamia riskej{\"a}, kuorma-auto osoittautui vaarallisimmaksi kulkumuodoksi. Reitti- ja tilauslentoliikenne on eritt{\"a}in turvallista kuljettuun matkaan suhteutettuna. Henkil{\"o}tuntia kohti raskaassa lentoliikenteess{\"a} kuolee ihmisi{\"a} saman verran kuin henkil{\"o}autoliikenteess{\"a}. Pienkoneilla lent{\"a}minen on sen sijaan vaarallisin tapa kulkea, tarkastellaanpa riski{\"a} sitten matkaan tai aikaan suhteutettuna. Ty{\"o}el{\"a}m{\"a}n turvallisuus on parantunut noin 40 % vuosista 1978 - 1980 vuosiin 1982 - 1984. Tieliikenteen turvallisuus ei n{\"a}yt{\"a} kokonaisuudessaan parantuneen juuri lainkaan. Tieliikenteess{\"a} varsinkin mopojen mutta my{\"o}s moottoripy{\"o}rien ja py{\"o}r{\"a}ilij{\"o}iden turvallisuus on parantunut, sen sijaan jalankulkijoiden ja henkil{\"o}autojen turvallisuus ei ole juurikaan muuttunut.",
keywords = "safety analysis, occupational safety, traffic, risk analysis, traffic safety, hazards, accidents, transportation",
author = "Leif Beilinson",
year = "1989",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3309-7",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "925",
address = "Finland",
}