Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu 1982-1984

Leif Beilinson

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Liikenteen turvallisuutta verrataan muiden inhimillisten toimintojen turvallisuuteen tilastolähteiden avulla. Vertailussa käytetään riskimittana kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilötuntia kohti. Liikennemuotojen välisissä mittauksissa käytetään riskimittana myös kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilökilometriä kohti. Loukkaantuneiden määrää ei vertailla koska loukkaantuneen määritelmän ja tilastointiprosentin vaihtelu yhteiskunnan eri sektoreilla olisi vääristänyt tuloksia. Liikennemuotojen välisessä turvallisuusvertailussa tietyllä kulkumuodolla kulkemisesta aiheutuvia riskejä tarkastellaan toisaalta omalle kulkumuodolle aiheutuneiden kuolemantapausten ja toisaalta kaikille tienkäyttäjille kunkin kulkumuodon onnettomuuksissa aiheutuneiden kuolemantapausten kannalta. Tunnin työskentely työpaikalla on noin kaksi kertaa niin vaarallista kuin kotona vietetty tunti. Liikenteessä olemisen turvallisuus riippuu suurelta osalta liikennemuodosta, mutta keskimäärin liikenteessä oleminen on noin 11 kertaa niin vaarallista kuin työnteko. Moottoripyöräily ja kevyt liikenne ovat turvattomia tapoja liikkua tiellä, kun mittana käytetään omassa kulkumuodossa kuolleiden määrää 100 miljoonaa henkilökilometriä kohti. Jalankulku on noin 15 kertaa niin vaarallista kuin autolla liikkuminen. Mopedi ja moottoripyörä osoittautuivat turvattomiksi myös suhteen kuolleet/100 miljoonaa henkilötuntia perusteella. Juna ja linja-auto olivat turvallisimmat kulkuvälineet sekä kuljettuun matkaan että liikenteessä vietettyyn aikaan suhteutettuna. Kun tarkasteltiin kulkumuotojen muille aiheuttamia riskejä, kuorma-auto osoittautui vaarallisimmaksi kulkumuodoksi. Reitti- ja tilauslentoliikenne on erittäin turvallista kuljettuun matkaan suhteutettuna. Henkilötuntia kohti raskaassa lentoliikenteessä kuolee ihmisiä saman verran kuin henkilöautoliikenteessä. Pienkoneilla lentäminen on sen sijaan vaarallisin tapa kulkea, tarkastellaanpa riskiä sitten matkaan tai aikaan suhteutettuna. Työelämän turvallisuus on parantunut noin 40 % vuosista 1978 - 1980 vuosiin 1982 - 1984. Tieliikenteen turvallisuus ei näytä kokonaisuudessaan parantuneen juuri lainkaan. Tieliikenteessä varsinkin mopojen mutta myös moottoripyörien ja pyöräilijöiden turvallisuus on parantunut, sen sijaan jalankulkijoiden ja henkilöautojen turvallisuus ei ole juurikaan muuttunut.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages42
ISBN (Print)951-38-3309-7
Publication statusPublished - 1989
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
No.925
ISSN (Print)0358-5085

Keywords

  • safety analysis
  • occupational safety
  • traffic
  • risk analysis
  • traffic safety
  • hazards
  • accidents
  • transportation

Cite this

Beilinson, L. (1989). Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu 1982-1984. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 925
Beilinson, Leif. / Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu 1982-1984. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 925).
@book{773adf2db56644dfbc2270ee57e4360f,
title = "Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu 1982-1984",
abstract = "Liikenteen turvallisuutta verrataan muiden inhimillisten toimintojen turvallisuuteen tilastol{\"a}hteiden avulla. Vertailussa k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n riskimittana kuolleiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} sataa miljoonaa henkil{\"o}tuntia kohti. Liikennemuotojen v{\"a}lisiss{\"a} mittauksissa k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n riskimittana my{\"o}s kuolleiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} sataa miljoonaa henkil{\"o}kilometri{\"a} kohti. Loukkaantuneiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} ei vertailla koska loukkaantuneen m{\"a}{\"a}ritelm{\"a}n ja tilastointiprosentin vaihtelu yhteiskunnan eri sektoreilla olisi v{\"a}{\"a}rist{\"a}nyt tuloksia. Liikennemuotojen v{\"a}lisess{\"a} turvallisuusvertailussa tietyll{\"a} kulkumuodolla kulkemisesta aiheutuvia riskej{\"a} tarkastellaan toisaalta omalle kulkumuodolle aiheutuneiden kuolemantapausten ja toisaalta kaikille tienk{\"a}ytt{\"a}jille kunkin kulkumuodon onnettomuuksissa aiheutuneiden kuolemantapausten kannalta. Tunnin ty{\"o}skentely ty{\"o}paikalla on noin kaksi kertaa niin vaarallista kuin kotona vietetty tunti. Liikenteess{\"a} olemisen turvallisuus riippuu suurelta osalta liikennemuodosta, mutta keskim{\"a}{\"a}rin liikenteess{\"a} oleminen on noin 11 kertaa niin vaarallista kuin ty{\"o}nteko. Moottoripy{\"o}r{\"a}ily ja kevyt liikenne ovat turvattomia tapoja liikkua tiell{\"a}, kun mittana k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n omassa kulkumuodossa kuolleiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} 100 miljoonaa henkil{\"o}kilometri{\"a} kohti. Jalankulku on noin 15 kertaa niin vaarallista kuin autolla liikkuminen. Mopedi ja moottoripy{\"o}r{\"a} osoittautuivat turvattomiksi my{\"o}s suhteen kuolleet/100 miljoonaa henkil{\"o}tuntia perusteella. Juna ja linja-auto olivat turvallisimmat kulkuv{\"a}lineet sek{\"a} kuljettuun matkaan ett{\"a} liikenteess{\"a} vietettyyn aikaan suhteutettuna. Kun tarkasteltiin kulkumuotojen muille aiheuttamia riskej{\"a}, kuorma-auto osoittautui vaarallisimmaksi kulkumuodoksi. Reitti- ja tilauslentoliikenne on eritt{\"a}in turvallista kuljettuun matkaan suhteutettuna. Henkil{\"o}tuntia kohti raskaassa lentoliikenteess{\"a} kuolee ihmisi{\"a} saman verran kuin henkil{\"o}autoliikenteess{\"a}. Pienkoneilla lent{\"a}minen on sen sijaan vaarallisin tapa kulkea, tarkastellaanpa riski{\"a} sitten matkaan tai aikaan suhteutettuna. Ty{\"o}el{\"a}m{\"a}n turvallisuus on parantunut noin 40 {\%} vuosista 1978 - 1980 vuosiin 1982 - 1984. Tieliikenteen turvallisuus ei n{\"a}yt{\"a} kokonaisuudessaan parantuneen juuri lainkaan. Tieliikenteess{\"a} varsinkin mopojen mutta my{\"o}s moottoripy{\"o}rien ja py{\"o}r{\"a}ilij{\"o}iden turvallisuus on parantunut, sen sijaan jalankulkijoiden ja henkil{\"o}autojen turvallisuus ei ole juurikaan muuttunut.",
keywords = "safety analysis, occupational safety, traffic, risk analysis, traffic safety, hazards, accidents, transportation",
author = "Leif Beilinson",
year = "1989",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3309-7",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "925",
address = "Finland",

}

Beilinson, L 1989, Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu 1982-1984. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 925, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu 1982-1984. / Beilinson, Leif.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 925).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu 1982-1984

AU - Beilinson, Leif

PY - 1989

Y1 - 1989

N2 - Liikenteen turvallisuutta verrataan muiden inhimillisten toimintojen turvallisuuteen tilastolähteiden avulla. Vertailussa käytetään riskimittana kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilötuntia kohti. Liikennemuotojen välisissä mittauksissa käytetään riskimittana myös kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilökilometriä kohti. Loukkaantuneiden määrää ei vertailla koska loukkaantuneen määritelmän ja tilastointiprosentin vaihtelu yhteiskunnan eri sektoreilla olisi vääristänyt tuloksia. Liikennemuotojen välisessä turvallisuusvertailussa tietyllä kulkumuodolla kulkemisesta aiheutuvia riskejä tarkastellaan toisaalta omalle kulkumuodolle aiheutuneiden kuolemantapausten ja toisaalta kaikille tienkäyttäjille kunkin kulkumuodon onnettomuuksissa aiheutuneiden kuolemantapausten kannalta. Tunnin työskentely työpaikalla on noin kaksi kertaa niin vaarallista kuin kotona vietetty tunti. Liikenteessä olemisen turvallisuus riippuu suurelta osalta liikennemuodosta, mutta keskimäärin liikenteessä oleminen on noin 11 kertaa niin vaarallista kuin työnteko. Moottoripyöräily ja kevyt liikenne ovat turvattomia tapoja liikkua tiellä, kun mittana käytetään omassa kulkumuodossa kuolleiden määrää 100 miljoonaa henkilökilometriä kohti. Jalankulku on noin 15 kertaa niin vaarallista kuin autolla liikkuminen. Mopedi ja moottoripyörä osoittautuivat turvattomiksi myös suhteen kuolleet/100 miljoonaa henkilötuntia perusteella. Juna ja linja-auto olivat turvallisimmat kulkuvälineet sekä kuljettuun matkaan että liikenteessä vietettyyn aikaan suhteutettuna. Kun tarkasteltiin kulkumuotojen muille aiheuttamia riskejä, kuorma-auto osoittautui vaarallisimmaksi kulkumuodoksi. Reitti- ja tilauslentoliikenne on erittäin turvallista kuljettuun matkaan suhteutettuna. Henkilötuntia kohti raskaassa lentoliikenteessä kuolee ihmisiä saman verran kuin henkilöautoliikenteessä. Pienkoneilla lentäminen on sen sijaan vaarallisin tapa kulkea, tarkastellaanpa riskiä sitten matkaan tai aikaan suhteutettuna. Työelämän turvallisuus on parantunut noin 40 % vuosista 1978 - 1980 vuosiin 1982 - 1984. Tieliikenteen turvallisuus ei näytä kokonaisuudessaan parantuneen juuri lainkaan. Tieliikenteessä varsinkin mopojen mutta myös moottoripyörien ja pyöräilijöiden turvallisuus on parantunut, sen sijaan jalankulkijoiden ja henkilöautojen turvallisuus ei ole juurikaan muuttunut.

AB - Liikenteen turvallisuutta verrataan muiden inhimillisten toimintojen turvallisuuteen tilastolähteiden avulla. Vertailussa käytetään riskimittana kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilötuntia kohti. Liikennemuotojen välisissä mittauksissa käytetään riskimittana myös kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilökilometriä kohti. Loukkaantuneiden määrää ei vertailla koska loukkaantuneen määritelmän ja tilastointiprosentin vaihtelu yhteiskunnan eri sektoreilla olisi vääristänyt tuloksia. Liikennemuotojen välisessä turvallisuusvertailussa tietyllä kulkumuodolla kulkemisesta aiheutuvia riskejä tarkastellaan toisaalta omalle kulkumuodolle aiheutuneiden kuolemantapausten ja toisaalta kaikille tienkäyttäjille kunkin kulkumuodon onnettomuuksissa aiheutuneiden kuolemantapausten kannalta. Tunnin työskentely työpaikalla on noin kaksi kertaa niin vaarallista kuin kotona vietetty tunti. Liikenteessä olemisen turvallisuus riippuu suurelta osalta liikennemuodosta, mutta keskimäärin liikenteessä oleminen on noin 11 kertaa niin vaarallista kuin työnteko. Moottoripyöräily ja kevyt liikenne ovat turvattomia tapoja liikkua tiellä, kun mittana käytetään omassa kulkumuodossa kuolleiden määrää 100 miljoonaa henkilökilometriä kohti. Jalankulku on noin 15 kertaa niin vaarallista kuin autolla liikkuminen. Mopedi ja moottoripyörä osoittautuivat turvattomiksi myös suhteen kuolleet/100 miljoonaa henkilötuntia perusteella. Juna ja linja-auto olivat turvallisimmat kulkuvälineet sekä kuljettuun matkaan että liikenteessä vietettyyn aikaan suhteutettuna. Kun tarkasteltiin kulkumuotojen muille aiheuttamia riskejä, kuorma-auto osoittautui vaarallisimmaksi kulkumuodoksi. Reitti- ja tilauslentoliikenne on erittäin turvallista kuljettuun matkaan suhteutettuna. Henkilötuntia kohti raskaassa lentoliikenteessä kuolee ihmisiä saman verran kuin henkilöautoliikenteessä. Pienkoneilla lentäminen on sen sijaan vaarallisin tapa kulkea, tarkastellaanpa riskiä sitten matkaan tai aikaan suhteutettuna. Työelämän turvallisuus on parantunut noin 40 % vuosista 1978 - 1980 vuosiin 1982 - 1984. Tieliikenteen turvallisuus ei näytä kokonaisuudessaan parantuneen juuri lainkaan. Tieliikenteessä varsinkin mopojen mutta myös moottoripyörien ja pyöräilijöiden turvallisuus on parantunut, sen sijaan jalankulkijoiden ja henkilöautojen turvallisuus ei ole juurikaan muuttunut.

KW - safety analysis

KW - occupational safety

KW - traffic

KW - risk analysis

KW - traffic safety

KW - hazards

KW - accidents

KW - transportation

M3 - Report

SN - 951-38-3309-7

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu 1982-1984

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Beilinson L. Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu 1982-1984. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 925).