Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu 1982-1984

Leif Beilinson

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Liikenteen turvallisuutta verrataan muiden inhimillisten toimintojen turvallisuuteen tilastolähteiden avulla. Vertailussa käytetään riskimittana kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilötuntia kohti. Liikennemuotojen välisissä mittauksissa käytetään riskimittana myös kuolleiden määrää sataa miljoonaa henkilökilometriä kohti. Loukkaantuneiden määrää ei vertailla koska loukkaantuneen määritelmän ja tilastointiprosentin vaihtelu yhteiskunnan eri sektoreilla olisi vääristänyt tuloksia. Liikennemuotojen välisessä turvallisuusvertailussa tietyllä kulkumuodolla kulkemisesta aiheutuvia riskejä tarkastellaan toisaalta omalle kulkumuodolle aiheutuneiden kuolemantapausten ja toisaalta kaikille tienkäyttäjille kunkin kulkumuodon onnettomuuksissa aiheutuneiden kuolemantapausten kannalta. Tunnin työskentely työpaikalla on noin kaksi kertaa niin vaarallista kuin kotona vietetty tunti. Liikenteessä olemisen turvallisuus riippuu suurelta osalta liikennemuodosta, mutta keskimäärin liikenteessä oleminen on noin 11 kertaa niin vaarallista kuin työnteko. Moottoripyöräily ja kevyt liikenne ovat turvattomia tapoja liikkua tiellä, kun mittana käytetään omassa kulkumuodossa kuolleiden määrää 100 miljoonaa henkilökilometriä kohti. Jalankulku on noin 15 kertaa niin vaarallista kuin autolla liikkuminen. Mopedi ja moottoripyörä osoittautuivat turvattomiksi myös suhteen kuolleet/100 miljoonaa henkilötuntia perusteella. Juna ja linja-auto olivat turvallisimmat kulkuvälineet sekä kuljettuun matkaan että liikenteessä vietettyyn aikaan suhteutettuna. Kun tarkasteltiin kulkumuotojen muille aiheuttamia riskejä, kuorma-auto osoittautui vaarallisimmaksi kulkumuodoksi. Reitti- ja tilauslentoliikenne on erittäin turvallista kuljettuun matkaan suhteutettuna. Henkilötuntia kohti raskaassa lentoliikenteessä kuolee ihmisiä saman verran kuin henkilöautoliikenteessä. Pienkoneilla lentäminen on sen sijaan vaarallisin tapa kulkea, tarkastellaanpa riskiä sitten matkaan tai aikaan suhteutettuna. Työelämän turvallisuus on parantunut noin 40 % vuosista 1978 - 1980 vuosiin 1982 - 1984. Tieliikenteen turvallisuus ei näytä kokonaisuudessaan parantuneen juuri lainkaan. Tieliikenteessä varsinkin mopojen mutta myös moottoripyörien ja pyöräilijöiden turvallisuus on parantunut, sen sijaan jalankulkijoiden ja henkilöautojen turvallisuus ei ole juurikaan muuttunut.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages42
ISBN (Print)951-38-3309-7
Publication statusPublished - 1989
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number925
ISSN0358-5085

Keywords

  • safety analysis
  • occupational safety
  • traffic
  • risk analysis
  • traffic safety
  • hazards
  • accidents
  • transportation

Cite this