Liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuuden vertailu 2004-2006

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Yhtenä ajatuksena liikenneturvallisuustavoitteita asetettaessa on esitetty, että liikenteen tulisi olla yhtä turvallista kuin työelämä keskimäärin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli päivittää ja täydentää liikenteen ja muiden toimintojen turvallisuutta koskeva vertailu. Loukkaantumisten määritelmä- ja tilastointieroista johtuen keskityttiin kuolemantapausten vertailuihin. Tutkimus perustui eri tilastoihin käyttäen riskistöinä henkilö- ja liikennesuoritteita sekä aikaa. Kuljettu kilometri on selvästi vaarallisinta ns. suojaamattomissa kulkumuodoissa: moottoripyörä, mopo, polkupyörä ja jalankulku. Turvallisimmin kilometrin kulkee lentäen tai junalla, mutta linjaautokin on henkilöautoa turvallisempi, vaikka poikkeuksellisen vakava Konginkankaan onnettomuus (23 kuollutta) sattui tarkastelujakson ajalla. Liikenteessä vietetty tunti on turvallisinta viettää junassa, linja-autossa tai jalankulkijana. Tunti ilmaliikenteessä on likimain yhtä turvallinen kuin tunti henkilöautossa – näin vaikka tarkastelujaksoon osui harvinainen helikopterionnettomuus Tallinnan edustalla (14 kuollutta). Tieliikenteen kuolemien vuoksi menetetään vuosittain elinaikaa yli sata miljoonaa tuntia. Matkaa kohti vaarallisimmalla kulkutavalla, moottoripyörällä, menetetään sataa ajokilometriä kohti matka-ajan lisäksi keskimäärin 92 minuuttia liikennekuolemien vuoksi. Onnettomuuksissa, joissa on osallisena joku kevyen liikenteen edustaja (jalankulku, polkupyörä tai mopo), kuolemat tapahtuvat tyypillisesti kevyen liikenteen osapuolelle. Kuolemia toisille osapuolille suhteessa omiin kuolemiin tapahtuu eniten onnettomuuksissa, joissa on osallisena juna, kuorma-auto tai pakettiauto. Yleensä raskaassa ajoneuvossa oleva osapuoli selviää onnettomuudesta hengissä paremmin kuin kevyemmän osapuolen kulkija. Suomen tieliikenteen turvallisuus oli vuonna 2005 EU:n keskiarvoa parempi, mutta muita Pohjoismaita huonompi sekä asukaslukuun että ajoneuvokilometreihin suhteutettuna. Myös rautatieliikenteessä Suomessa tapahtui muita Pohjoismaita enemmän kuolemantapauksia asukaslukuun nähden. Tarkasteluajanjaksona liikenteessä kuoli vuosittain noin 400 henkeä: 368 tieliikenteessä, 23 junaliikenteessä ja 7 ilmaliikenteessä. Työtapaturmissa (ilman työmatkoja) kuoli vastaavasti vuosittain 45 henkeä. Kuolemanriski tuntia kohti on liikenteessä noin kymmenkertainen työelämän riskiin verrattuna ja lähes kaksinkertainen vapaa-aikaan nähden. Liikenteessä ja työelämässä vietetty aika on muuttunut turvallisemmaksi 1980-luvun ja 1990-luvun lopuista. Vapaa-ajalla kuolemanriski on kasvanut.
    Original languageFinnish
    PublisherLiikenne- ja viestintäministeriö
    Number of pages56
    ISBN (Electronic)978-952-201-628-7
    ISBN (Print)978-952-201-627-0
    Publication statusPublished - 2008
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesLiikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja
    Number38/2008
    ISSN1457-7488

    Keywords

    • liikenneonnettomuudet
    • liikennekuolema
    • liikenneturvallisuus
    • riski
    • tieliikenne
    • ilmaliikenne
    • junaliikenne

    Cite this